Apex Legends fimpas på Steam Deck – EA skyller på Linux-fusk

Permalänk
Melding Plague

Apex Legends fimpas på Steam Deck – EA skyller på Linux-fusk

Eskalerande problem med fusk får spelets utvecklingsteam att rycka i nödbromsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

EA får väl göra vad dom vill. Jag är övertygad om att Linux är framtiden för PC-gaming.

Fråga mig inte när bara.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som vill spela ett spel mot fuskare.

Permalänk
Medlem

Finns det rent objektivt någon sanning i påståendet?

Många spelutvecklare väljer ju att aktivt blockera Linuxanvändare, så det måste väl stämma? Eller?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Många spelutvecklare väljer ju att aktivt blockera Linuxanvändare, så det måste väl stämma? Eller?

Det kan nog bero på vilken del av påståendet du menar... men själva kärnan i beslutet verkar vara:

Det är för få spelare på Linux (inkl. Steamdeck) för att vi ska tycka att det är värt att lägga energi på att lösa problemet

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Apex använder Easy anti-cheat som körs på kernel-nivå i Windows. Något som man kan tycka är lite oroväckande[1]. De har inte den möjligheten i Linux och därmed kan de inte lika effektivt blockera fuskare vilket gör att utvecklare av fusk samt fuskade drar sig till att använda Linux för att ta sig runt kravet på Easy anti-cheat.

[1]https://www.sweclockers.com/nyhet/39941-steam-borjar-varna-for-antifusk-i-windows-karnan

Problemet är alltså inte att Linux-spelarna är fuskare utan att fuskare använder Linux.

En annan sak man kan fundera på är hur det fungerade när vi hade mer spel med privata servrar och det inte fanns "anti cheat" på samma sätt. Kändes som man snabbt bannade spelare förr för fusk när det fanns moderation på servrarna och då kunde vi bara Nick/IP-spärra, idag kan vi spärra på SteamID och liknande vilket svider betydligt värre. Känns bara som att EA och dessa bolag som nu envisas med att driva sina egna servrar för att kunna ha kontroll över "drops" och liknande inte är intresserade av att betala någon för att manuellt stänga av spelare.

Permalänk

Kan man inte börja köra med bankid (gamer pass) för auth, istället så folk blir mer varsam om att inte fuska?

Skit tråkig ide, men just sayin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

EA får väl göra vad dom vill. Jag är övertygad om att Linux är framtiden för PC-gaming.

Fråga mig inte när bara.

Det har snart blivit lika bevingat som att Fusion snart slår igenom, om 5-10 år då jäklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Fråga mig inte när bara.

Skrivet av FilleMang:

Apex använder Easy anti-cheat som körs på kernel-nivå i Windows. Något som man kan tycka är lite oroväckande[1]. De har inte den möjligheten i Linux och därmed kan de inte lika effektivt blockera fuskare vilket gör att utvecklare av fusk samt fuskade drar sig till att använda Linux för att ta sig runt kravet på Easy anti-cheat.

[1]https://www.sweclockers.com/nyhet/39941-steam-borjar-varna-for-antifusk-i-windows-karnan

Problemet är alltså inte att Linux-spelarna är fuskare utan att fuskare använder Linux.

En annan sak man kan fundera på är hur det fungerade när vi hade mer spel med privata servrar och det inte fanns "anti cheat" på samma sätt. Kändes som man snabbt bannade spelare förr för fusk när det fanns moderation på servrarna och då kunde vi bara Nick/IP-spärra, idag kan vi spärra på SteamID och liknande vilket svider betydligt värre. Känns bara som att EA och dessa bolag som nu envisas med att driva sina egna servrar för att kunna ha kontroll över "drops" och liknande inte är intresserade av att betala någon för att manuellt stänga av spelare.

Om man ska gå efter vad Chris Titus berättar i början av hans video om det (videon är inbäddad nedan), så beror det på att det fusk som är mest populärt till Apex Legends (har för mig det var det mest populäraste), har sin källkod öppen för allmänheten för Linux-versionen. Windows-versionens källkod är stängd.

Jag tror såklart också på att Linux är framtiden för spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om man ska gå efter vad Chris Titus berättar i början av hans video om det (videon är inbäddad nedan), så beror det på att det fusk som är mest populärt till Apex Legends (har för mig det var det mest populäraste), har sin källkod öppen för allmänheten för Linux-versionen. Windows-versionens källkod är stängd.

https://youtube.com/watch?v=_QH80AwiAUU

Framförallt, Windows-fusken som han pratar om är bakom betalvägg.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Framförallt, Windows-fusken som han pratar om är bakom betalvägg.

Ja, det är också en faktor. Till Linux är fusket FOSS (Free Open Source Software).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Hade en barndomsvän som alltid fuskade i allt man mötte honom i. Idag kör han uteslutet Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Inte oväntat. Hade en barndomsvän som alltid fuskade i allt man mötte honom i. Idag kör han uteslutet Linux.

Klockren slutledningsförmåga där. Känns lite som: "Alla seriemördare äter mat. Alla människor som äter är seriemördare."

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

https://youtube.com/watch?v=_QH80AwiAUU

Känns som han pratar utan någon egentlig insikt varför det finns en betalvägg vilket egentligen är det väsentliga.

Antifusk letar efter ett program den känner igen, så du kan inte bara köra ett program utan du behöver ett unikt fusk som kommer runt systemet. Du betalar vanligtvis för att få ett fusk som är unikt för dig eller för att få tillgång till en system med få användare som uppdateras när det stängt av.
Det kan finnas en FOSS-version som är tillgänglig för alla i Linux eftersom det inte finns ett antifusk-system som letar efter det programmet när du kör spelet. Hade det inte funnits antifusk på Windows hade man kunnat göra ett allmänt fusk där med som alla kunde använda; det hade funnits en poäng i att släppa en FOSS-version.
Ganska bra business att få 100 spänn varje gång man kompilerar om ett fusk till en kund så det blir "nytt".

Förstår inte riktigt varför människor tycker det är roligt att fuska, än mindre betala för fusk, men det mest märkliga är i t.ex. Rust. Fuskarna blir avstängda men går ofta och köper spelet på nytt, dyker upp och sätter HS på spray med 0 speltimmar. Så de blir naturligtvis bannade igen inom kort och är flera hundra kronor fattigare. De har inte ens spelat spelet, bara förstört för andra.

Skrivet av maoi:

Då har vi ju hittat den skyldige!

Permalänk
Medlem

Men om de överger en liten skara då betyder det att av den lilla skaran var det ännu mindre skara som fuskade!?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Men om de överger en liten skara då betyder det att av den lilla skaran var det ännu mindre skara som fuskade!?

Det framgår inte tydligt hur fördelningen sett ut (vad jag sett iaf).

Men det låter mer som att så som "fuskmarknaden" utvecklats så var det en oproportionerlig andel fuskare till följd av mer tillgängliga fusk för Linux (se tidigare inlägg om detta), dvs att fuskarna valde OS utifrån tillgängliga fusk snarare än att kräva att ha fusk till "sitt" OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Det är helt klart en intressant punkt. Förr i tiden hade vi community-servrar som togs hand av spelare själva. Någon fuskare inne på servern? Hoppa in på IRC eller TeamSpeak så kan en administratör kvickt hoppa in och stänga av spelaren från sina servrar. Så på ett sätt hade spelutvecklarna kanske ett mindre ansvar att hantera fuskare förr. Nu har community-servrar långsamt slussats ut (se Battlefield som exempel) och nu när varje spel har ett sånt där häftigt rankat matchmakingsystem så existerar detta knappt längre. Som spelare är det värre nu och jag tror den största frustrationen är att man inte kan göra någonting åt en fuskare. Klicka på en gömd rapportera-knapp någonstans? Sen då, fungerar det, händer det något? Kanske blir personen avstängd om tre veckor, vad vet jag.

Upplevelsen var betydligt bättre förr. Kanske börjar man bli gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Förstår inte riktigt varför människor tycker det är roligt att fuska, än mindre betala för fusk, men det mest märkliga är i t.ex. Rust. Fuskarna blir avstängda men går ofta och köper spelet på nytt, dyker upp och sätter HS på spray med 0 speltimmar. Så de blir naturligtvis bannade igen inom kort och är flera hundra kronor fattigare. De har inte ens spelat spelet, bara förstört för andra.

Det förstår inte jag heller. Kan ju vara ärlig om att jag har fuskat i multiplayer-spel tidigare, men då under början av 00-talet i Counter-Strike, och då av ren och skär lek. Men att fuska i vissa singleplayer-spel, ja, det gör jag ju än i dag Händer dock inte ofta.

Jag anser att verktyg för och kunna fuska online borde stoppas helt. Eller att alla fusk ska ha kolla om man kör online eller inte. Om man gör det, aktivera in fusket. Det är nog svårt, men önskan finns ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Kan man inte börja köra med bankid (gamer pass) för auth, istället så folk blir mer varsam om att inte fuska?

Världen är större än Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Isf skulle man få välja mellan integritet och att spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Skrivet av filbunke:

Världen är större än Sverige.

Skrivet av lhugo:

Isf skulle man få välja mellan integritet och att spela spel.

Instämmer delvis, det behöver varken vara tråkigt, isolerat till Sverige eller bli en fråga om integritet.

Jag vet att jag tjötar om Freja eID och dess plattform för digital identitetshantering, helt sonika för att den är avsevärt bättre än vad Svenska bankföreningen kan erbjuda genom BankID.

I detta specifika fall kan enbart parametern gällande att det finns ett faktiskt ID bakom mitigera en stor mängd oegentligheter på olika spel och plattformar. Som användare har du alltid full kontroll om vad som begärs ut i relation till din identitet på plattformen.

Där värnar vi om integriteten, men löser bara delvis problematiken. För att komma i mål måste återfallsförbrytare också hanteras och då behövs någon form av koppling till verkligheten.

Då pratar vi om kontrollfunktion som kan begära ut kryptografisk hash för jämförelse hos blockerade användare, eller helt sonika en svartlista där frågeställningen går mot en IdP som sedan svarar ja eller nej på ifall identiteten har använts mot plattformen i fråga tidigare. Eller att spelarbaserna särskiljs från de som har en identitet, från de som saknar en.

Det är bara en tidsfråga innan så kommer ske, men samtidigt finns det motkrafter, då det är stora pengar det handlar om och många egon som kommer sargas.

Permalänk
Medlem

Om jag analyserar marknadsandelarna för skrivbordsoperativsystem ser fördelningen ut så här:

Windows: 73,41%
macOS: 15,49%
Linux: 4,31%

Det innebär att Linux endast utgör cirka 4% av marknaden. Om vi antar att andelen 'gamers' bland Linux-användare är lägre än på andra plattformar, kanske runt 2%, och sedan överväger hur många av dessa som spelar Apex Legends, blir användarbasen för spelet på Linux mycket liten.

Enligt mig isåfall borde 99.999% av alla fuskare sitta på Windows och EA har fel och saknar helt bevis för deras påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag vet att jag tjötar om Freja eID och dess plattform för digital identitetshantering, helt sonika för att den är avsevärt bättre än vad Svenska bankföreningen kan erbjuda genom BankID.

På vilket sätt då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om ingen har skrivit det än:

Det handlar inte om Linux OS i sig, det handlar om att fuskare/fuskprogram simulerar spelandet i Linux OS & därav kringgår anticheat.

Det kanske är otroligt få som spelar på Linux, just Apex. Men det är nog mest fuskare bland den procenten & dessutom bara simulering av OS'et.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Om jag analyserar marknadsandelarna för skrivbordsoperativsystem ser fördelningen ut så här:

Windows: 73,41%
macOS: 15,49%
Linux: 4,31%

Det innebär att Linux endast utgör cirka 4% av marknaden. Om vi antar att andelen 'gamers' bland Linux-användare är lägre än på andra plattformar, kanske runt 2%, och sedan överväger hur många av dessa som spelar Apex Legends, blir användarbasen för spelet på Linux mycket liten.

Enligt mig isåfall borde 99.999% av alla fuskare sitta på Windows och EA har fel och saknar helt bevis för deras påstående.

Man kan ifrågasätta EA men just nu är det du som sitter och hittar på statistik.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Instämmer delvis, det behöver varken vara tråkigt, isolerat till Sverige eller bli en fråga om integritet.

I detta specifika fall kan enbart parametern gällande att det finns ett faktiskt ID bakom mitigera en stor mängd oegentligheter på olika spel och plattformar. Som användare har du alltid full kontroll om vad som begärs ut i relation till din identitet på plattformen.

Där värnar vi om integriteten, men löser bara delvis problematiken. För att komma i mål måste återfallsförbrytare också hanteras och då behövs någon form av koppling till verkligheten.

Då pratar vi om kontrollfunktion som kan begära ut kryptografisk hash för jämförelse hos blockerade användare, eller helt sonika en svartlista där frågeställningen går mot en IdP som sedan svarar ja eller nej på ifall identiteten har använts mot plattformen i fråga tidigare. Eller att spelarbaserna särskiljs från de som har en identitet, från de som saknar en.

Det är bara en tidsfråga innan så kommer ske, men samtidigt finns det motkrafter, då det är stora pengar det handlar om och många egon som kommer sargas.

Ja det vore en snygg lösning att använda hashat material och att spelen lägger förtroende hos en IdP att gå i god för att spelaren har rent mjöl i påsen. Jag är fullt medveten om att tekniken finns att göra det integritetsvärnande. Freja eID är bättre än BankID och DFRIs förslag har enligt mig den störta potentialen.

Jag kanske bör omformulera mig, problemet är väl kanske inte rent tekniskt/teoretiskt, vi har både krypografiaka hashfunktioner, nollkunskapsbevis och häftiga decentraliserade lösningar för allt möjligt. Problemet är att de inte används av flera anledningar. Kunslapen är för låg hos utvecklare och slutanvändare. Incitamentet är för lågt till att göra lösningen integritetsvärnande - jag skulle vilja hävda att spelare i stort är för oinsatta till att ens förstå integritetsproblematiken som sådant kring legitimering vid spelande. Jag tror tyvärr att det mest sannolika om en legitimationslösning kommer på plats är en integritetsdystopisk variant.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av maoi:

Skulle du kunna förtydliga vad det är du tycker inte är oväntat samt hur du kommer fram till den slutsatsen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ha en separat liga, så bara Linux spelare möter varandra? De har ju tydligen möjlighet att särskilja ut Linux spelare redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om ingen har skrivit det än:

Det handlar inte om Linux OS i sig, det handlar om att fuskare/fuskprogram simulerar spelandet i Linux OS & därav kringgår anticheat.

Det kanske är otroligt få som spelar på Linux, just Apex. Men det är nog mest fuskare bland den procenten & dessutom bara simulering av OS'et.

låter ju mer för mig som att de faktiskt menar att det är fuskare på Windows som lurar EAC att de kör på Linux, för som folk redan har uppmärksammat har Linux på Steam en användarbas runt 2% och antalet Apex spelare måste (även inkl de som fuskar) måste vara en bråkdel av dessa så vi pratar ju om en extremt liten grupp om det verkligen är fuskare som kör Apex på Linux.

Att det sedan säljs fusk till Apex på Windows för pengar tyder på att EAC inte gör ett skit där heller och att hela iden med att ha anticheat på klient-sidan inte är något som fungerar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt då?

Att den är internationellt skalbar, att den får användas för tjänstemannautövning, att lösningen är decentraliserad där identitet säkerställs genom nationellt utfärdade id-handlingar jämförs mot bild som tas med smart enhet. Sedan för nästa nivå av säkerställande måste id-handling tas med till ombud för ett digitalt säkerställande med.

Starkare skydd för medborgare genom bl.a. delad kontroll (skydda våra äldre genom att agera medhjälpare), omfattande kontroller där hela kedjan ägs och kontrolleras (skulle mot förmodan ett bedrägeri lyckas som beror på brister hos dem, tar de fullt ansvar). Extra kontroll kan krävas vid identifikation att du tar en bild när begärd åtgärd ska drivas igenom. Som jämförs på gentemot identitetshandling via mätpunkter.

Har inbyggd bedrägerikontroll som kan nyttjas via webbläsare, så alla nyheter om att bedrägerier utförs med falska digitala identiteter beror helt enkelt på okunnighet eller att de hellre ser en högre försäljning.

Det finns fler skäl, men din begränsade motfråga efterfrågade bara ett skäl, så det får vara tillräckligt.