Tips/råd konfiguration och OS
Har idag en server som i korta drag består av:
- AMD Ryzen 5 4600G with Radeon Graphics
- NVIDIA GeForce RTX 3060 LHR
- Gigabyte B550I AORUS PRO AX
- 32GB DDR4
- Asus AP201 chassi
Har varierat lite mellan proxmox och ren debian-install med bara docker-containers (kör det sistnämnda nu), med en
blandad uppsättning tjänster. Tex:
- Adguard
- Ollama / Invoke AI
- Plex
- Vaultwarden
- Mealie
- FreshRSS
- Frigate
- Immich
osv
Behöver mer redundant lagring med media och foton och planen för stunden är just nu att sälja servern och köpa en Aoostar R7 Ryze 5825U, som har 2 3.5" och 2 M.2 (https://aoostar.com/products/aoostar-wtr-pro-4-bay-90t-storag...) och komplettera med 2x32GB minne och 2x12TB 3.5 för lagring, plus då NVME för OS och containers osv. Maskinen landar på 3400kr barebone och ca 1400kr för 64GB minne.
Använder inte InvokeAI / Ollama i den utsträckningen jag hade tänkt, tycker LLM med mindre antal parametrar är tämligen värdelösa i praktiska syften och kan lika gärna leka med min MSDN licens och Azure Open AI, och generera bilder var mest kul en liten stund.
(Ett alternativ jag överväger är att behålla servern men köpa ett Jonsbo N3 chassi (ca 1750kr) och ett SFX nätagg (ca 1500kr), men det blir betydligt dyrare och jag kommer "aldrig" att behöva de extra hårddiskplatserna.)
Men vad är bäst när det gäller OS och konfig av det hela? Bara köra Truenas Scale och containers via den. (Har läst lite om att det kanske inte är den bästa lösningen), eller köra Proxmox i grunden med Truenas Core i en VM? Eller finns det bättre uppsättningar / alternativ? Dumt att överhuvudtaget köra Truenas? Bara köra ZFS Raid 0 direkt i Proxmox?
Ev. kommer jag flytta in Home Asssistant på den med och skippa den Dell USFF jag kör det på idag för minska antalet maskiner och strömförbrukning. Det är lite overkill att köra det på en så pass kraftfull dedikerad maskin, även om det i sig är väldigt smidigt.
En Google Coral kommer in i bilden i framtiden med, antingen via m2 eller usb för Frigate, men det borde inte vara något problem oavsett lösning. (Och om jag flyttar in HA så är det dongles för Zigbee och Z-wave med)
Och som svar på frågan, kan du inte ha kvar servern och bara ha Aoostar:en som NAS? Jo det skulle jag kunna, men känns rätt overkill och pengar i sjön att ha det så.