Nya PS5 Pro-specifikationer läcker i sista minuten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och varför presenteras det då? Om det nu är helt onödigt

Informationen har gått från att vara en del av marknadsföringen till en liten notis i manualen. Vad tror du det beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Informationen gått från att vara en del av marknadsföringen till en liten notis i manualen. Vad tror du det beror på?

För att den påstår sanningen, att den inte är så bra som reklamen säger? Precis som all marknadsföring så döljer man sanningen om den inte påstår det man vill.

Men upplys nu hur vi skall mäta ps5 pro prestandan om inte via Tflop mot jämförbara kretsar i RDNA 3

Felstavning
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att den påstår sanningen, att den inte är så bra som reklamen säger? Precis som all marknadsföring så döljer man sanningen om den inte påstår det man vill.

Men upplys nu hur vi skall mäta ps5 pro prestandan om inte via Tflop lot jämförbara kretsar i RDNA 3

Intressant! Mina ord i de senaste inläggen är nästan ordagrant taget från DF. Det är inte mina ord. Du får höra av dig till DF.

Här är länken: https://www.youtube.com/watch?v=xfUyi-Nfyuc&t=846s

12:59 - 14:04 i klippet.

Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Intressant! Mina ord i de senaste inläggen är nästan ordagrant taget från DF. Det är inte mina ord. Du får höra av dig till DF.

Här är länken: https://www.youtube.com/watch?v=xfUyi-Nfyuc&t=846s

12:59 - 14:04 i klippet.

Imponerande!

Du har fortfarande inte beskrivit hur vi skall jämföra prestandan i ps5 pro om inte med Tflop.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har fortfarande inte beskrivit hur vi skall jämföra prestandan i ps5 pro om inte med Tflop.

Du får höra av dig till DF. Det är deras ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

.
Prestandan är som ett RX 7600 xt med en NPU

Haha, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du får höra av dig till DF. Det är deras ord.

Du har ju påstått något så kom med en förklaring.

I deras video så säger han inte ens det du säger utan "jag tycker att tiden är förbi med tflops war" inte att det är missvisande.
Det kan vara missvisande mellan nvidia och amd men inte mellan SAMMA generation kretsar av samma tillverkare.

Skrivet av ipac:

Haha, nej.

Jo tyvärr, deras ökade performance är nog tagen ur nvidia boken, med uppskalning.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-rx-7700-xt-gam...

7700 xt har 32 tflops i prestanda... Med 54 CU.
Så hur nu ps5 lyckats halvera beräkningskraften med fler CU är ett under

7600 xt har 22 tflops

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har fortfarande inte beskrivit hur vi skall jämföra prestandan i ps5 pro om inte med Tflop.

Vi lär aldrig få se ett riktigt svar på den frågan, precis som i alla andra trådar så rantas det runt likt fasanerna på fältet, där allt förutom möjligen en vetenskaplig förklaring i något papper som berättar vad TOPS/TFLOPS betyder och att det princip är direkt relaterat till prestanda, godtas.

Om tillverkarna inte vill gå ut med siffrorna så finns det ofta en anledning till det, i detta fall är det förmodligen för att gömma de minimala förbättringar de verkligen gjort, samt användare verkligen betalar för. Dvs, det är uppskalningen som avgör prestandan, dock en rejält dyr uppskalning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju påstått något så kom med en förklaring.

I deras video så säger han inte ens det du säger utan "jag tycker att tiden är förbi med tflops war" inte att det är missvisande.
Det kan vara missvisande mellan nvidia och amd men inte mellan SAMMA generation kretsar av samma tillverkare.

Jo tyvärr, deras ökade performance är nog tagen ur nvidia boken, med uppskalning.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-rx-7700-xt-gam...

7700 xt har 32 tflops i prestanda... Med 54 CU.
Så hur nu ps5 lyckats halvera beräkningskraften med fler CU är ett under

7600 xt har 22 tflops

Han säger exakt det som jag skrev. Menar du att du inte kan titta på klippet? Du får höra av dig till dem eftersom det är deras information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vi lär aldrig få se ett riktigt svar på den frågan, precis som i alla andra trådar så rantas det runt likt fasanerna på fältet, där allt förutom möjligen en vetenskaplig förklaring i något papper som berättar vad TOPS/TFLOPS betyder och att det princip är direkt relaterat till prestanda, godtas.

Om tillverkarna inte vill gå ut med siffrorna så finns det ofta en anledning till det, i detta fall är det förmodligen för att gömma de minimala förbättringar de verkligen gjort, samt användare verkligen betalar för. Dvs, det är uppskalningen som avgör prestandan, dock en rejält dyr uppskalning..

Exakt men de fattar inte det.

Skrivet av EdvinR:

Han säger exakt det som jag skrev. Menar du att du inte kan titta på klippet? Du får höra av dig till dem eftersom det är deras information.

Och det jag citerar säger han också i klippet ☺️ allt är hans egen tolkning inte någon sanning.

han tolkar det som onödig info (som ändå finns men inte gpu specs) men ingen annan tolkar det som honom, inte ens han kollega.

Men kom med hur vi skall beräkna prestandan hos en g öl u krets utan fp16/fp32 inom samma gpu krets

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Självklart blir det ett köp!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

7700 xt har 32 tflops i prestanda... Med 54 CU.
Så hur nu ps5 lyckats halvera beräkningskraften med fler CU är ett under

7600 xt har 22 tflops

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.
Edit: My bad, 7700XT har bara 54CUs. 17.6 TFlops ska det va.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Du ser ju I länken att dina uträkningar inte stämmer?

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-7700-xt-re...
Ytterligare en är från amd
https://www.amd.com/en/products/graphics/desktops/radeon/7000...

Fp32 = 35 tflops för 7700xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Både Nvidia och AMD slängde väl in in teoretisk 2x i sin design, därav dubblerades TFLOPS från en generation till en annan. Därav förvirringen.

Skrivet av ipac:

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Precis som @ipac säger
PS5 =~ underklockat 6700
PS5 pro =~ underklockat 7700 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Både Nvidia och AMD slängde väl in in teoretisk 2x i sin design, därav dubblerades TFLOPS från en generation till en annan. Därav förvirringen.

Precis som @ipac säger
PS5 =~ underklockat 6700
PS5 pro =~ underklockat 7700 xt

Nja nvidia har samma fp16 o 32

RX 6700 XT har fp32 på 11.2

I länkade digital foundry så säger man att ps5 pro INTE har fp32 utan enbart fp16 vilket gör denna 16.7 tflops ännu värre då fp16 är x2 mot fp32

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Spelar teraflopsen någon roll? Nej, typ inte. Vi vet utifrån de tester som redan gjorts att PS5 PRO klarar av att köra PS5 inställningarna (från performance mode) i 60 FPS med PSSR. För mig så är det tillräckligt eftersom jag tycker att det största problemet med PS5 är dålig skärpa vid spelande i 60fps. För många andra är det inte tillräckligt och då får man köra PC istället.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju påstått något så kom med en förklaring.

I deras video så säger han inte ens det du säger utan "jag tycker att tiden är förbi med tflops war" inte att det är missvisande.
Det kan vara missvisande mellan nvidia och amd men inte mellan SAMMA generation kretsar av samma tillverkare.

Jo tyvärr, deras ökade performance är nog tagen ur nvidia boken, med uppskalning.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-rx-7700-xt-gam...

7700 xt har 32 tflops i prestanda... Med 54 CU.
Så hur nu ps5 lyckats halvera beräkningskraften med fler CU är ett under

7600 xt har 22 tflops

Bör poängteras att t ex RX6800XT endast har 20Tflops FP32 mot 35flops för RX7700XT, trots detta är 6800XT snabbare, vad jag vet beror det väl på att att RDNA3 har någon teknik för dubbla arbete för vissa beräkningar, vilket ökar tflops rejält, men som inte reflekterar i spelprestanda. Troligen, kan du dubbla tflops:en i nyheten här om du vill jämföra ps5pro med 7000-serien.

Tycer att DF har en poäng i att tflops är ett trubbigt instrument, vilket den här sidan av inlägg är ett tydligt exempel av.

Skrivet av ipac:

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Du får ta x2 på 7700XT så stämmer det med vad AMD skriver ut på sin sida, och gpudatabase.

pga:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Bör poängteras att t ex RX6800XT endast har 20Tflops FP32 mot 35flops för RX7700XT, trots detta är 6800XT snabbare, vad jag vet beror det väl på att att RDNA3 har någon teknik för dubbla arbete för vissa beräkningar, vilket ökar tflops rejält, men som inte reflekterar i spelprestanda. Troligen, kan du dubbla tflops:en i nyheten här om du vill jämföra ps5pro med 7000-serien.

Tycer att DF har en poäng i att tflops är ett trubbigt instrument, vilket den här sidan av inlägg är ett tydligt exempel av.

Du får ta x2 på 7700XT så stämmer det med vad AMD skriver ut på sin sida, och gpudatabase.

pga:

https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F6bfc4e5c-208a-48bb-93d1-331cc608d17d_1276x719.jpeg

Tflops ökar ray tracing och AI beräkningar, inte ren raster.
Sen har jag påstått att man jämför i samma gpu generation, där borde dessa vara jämförbara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tflops ökar ray tracing och AI beräkningar, inte ren raster.
Sen har jag påstått att man jämför i samma gpu generation, där borde dessa vara jämförbara

Läs vad jag skriver, RDNA3 i 7000-serien kan göra dubbla compute beräkningar mot RDNA2 vilket dubblar Tflops, antingen har man inte räknat med detta i databladet vi ser en bild på, eller så har dom inte implementerat den funktionen i PS5 Pro kretsen då den ansågs onödig (vilket den även var på PC för spel).

Enligt swelockers index är 6800XT 15% snabbare än 7700XT, exluderar vi dubbla compute beräkningarna (halverar tflops) så har... drumroll... 6800XT 15% högre tflops. Då pratar vi om 17.5Tflops för 7700XT och 20Tflops för 6800XT, så rätt nära kretsen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läs vad jag skriver, RDNA3 i 7000-serien kan göra dubbla compute beräkningar mot RDNA2 vilket dubblar Tflops, antingen har man inte räknat med detta i databladet vi ser en bild på, eller så har dom inte implementerat den funktionen i PS5 Pro kretsen då den ansågs onödig (vilket den även var på PC för spel).

Enligt swelockers index är 6800XT 15% snabbare än 7700XT, exluderar du dubbla compute beräkningarna (halverar tflops) så har... drumroll... 6800XT 15% högre tflops.

Jo men nu vet vi att det är RDNA 3 krets med RDNA 4 AI accelerator som bör ge fp16 betydligt högre värde än så om amds egna påståenden skall ha någon substans

Edit nvm du skrev 6800 XT

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men nu vet vi att det är RDNA 3 krets med RDNA 4 AI accelerator som bör ge fp16 betydligt högre värde än så om amds egna påståenden skall ha någon substans

Det är ju en custom krets, det kan givetvis finnas ändingar i arkitekturen. Är fullt rimligt att man gjort en annan implementering och inte implementerat dubbla compute beräkningar. Det är väl lite som tidigare när Sony inte ens ville sätta en siffra på förra kretsen, utan det var väl mer någon 1.5 variant. Det är också rimligt att man helt enkelt inte tog hänsyn till detta när det skrevs till databladet i bilden.

Men poängen gäller fortfarande, tar du hänsyn till 7000-seriens dubbla FP32 prestanda så "stämmer" siffrorna och prestandanivåerna om du vill titta på tflops. Dvs du landar strax under 7700XT.

edit.
Tweaktown har gjort en teardown, där skriver dom exakt det jag nämner:

"The former data on the PS5 Pro had us expecting 33.5 TFLOPs of compute power, which is how AMD explains its RDNA Dual Issue compute performance (which works out to around twice the official numbers)."

https://www.tweaktown.com/news/101472/playstation-5-pro-detai...

Permalänk
Medlem

Det är fantastiskt rolig läsning det här, duktigt förvirrat gällande fp16/fp32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du ser ju I länken att dina uträkningar inte stämmer?

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-7700-xt-re...
Ytterligare en är från amd
https://www.amd.com/en/products/graphics/desktops/radeon/7000...

Fp32 = 35 tflops för 7700xt

Ojå, de stämmer garanterat för det är helt enkelt så man räknar. Det är inte raketforskning direkt.

Sen skojar AMD till det med Dual issue för att få dubbelt så höga värden (de är väl tvungna, det var Nvidia som började...) men nu var det Sonys 16.7 siffra det handlade om - ett värde som inte innefattar Dual issue. Givetvis kan du inte jämföra dual issue värden med icke Dual issue värden. Äpplen vs äpplen tack.

Permalänk
Medlem

Jag trodde den släppts för länge sedan. Så intressant var den tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tflops ökar ray tracing och AI beräkningar, inte ren raster.

Ehh, nu har du ju helfel igen.

"Tflops" är inget annat än ett mått på antal beräkningsenheter (exklusive ev. RT eller Tensor kärnor) gånger klockfrekvens. Tror du på fullaste allvar att dagens rastergrafik klarar sig utan beräkningsenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du får ta x2 på 7700XT så stämmer det med vad AMD skriver ut på sin sida, och gpudatabase

Ja. Men som sagt, det är med Sonys siffror jämförelser behöver överensstämma, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart att designmålet med Pro har varit att ta fram en produkt som i såväl formfaktor som effektförbrukning ligger nära (inte mycket över) Poor Slim.

Detta är möjligt eftersom Poor ligger kvar på N6 medans Pro ligger på, högst troligt, N4 (eller kanske tom N4P).

Det intressanta är att de nådde dit genom att köra på Microsofts recept (förhållandevis många CUs, förhållandevis låg klocka) - inte på det recept de själva förespråka för Poor (förhållandevis få CUs, förhållandevis hög klocka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är väl lite som tidigare när Sony inte ens ville sätta en siffra på förra kretsen

Både Sony och AMD var tydliga med att PS5 är RDNA2. Även om de inte stödjer precis 100.0% av allt PC implementationerna av RDNA2 har.

Sen spårade internet ur och yrade om nått annat, helt i onödan. Vi ser ju hur det blir när endel ska tänka själva... (slutsatsen att Pro har samma prestanda som Poor får nog sägas vara någon form av världsrekord dock, Swec levererar )

En intressant detalj med Pro är att Sony kallar RT kärnorna "next-gen AMD" (dito i RDNA4 är förmodligen snarlika mao) medans de är noga med att kalla ML kärnorna för "Custom" (RDNA4 kanske har en helt annan lösning mao - ska inte uteslutas att de bara syftar på PSSR algoritmerna som sådana dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ojå, de stämmer garanterat för det är helt enkelt så man räknar. Det är inte raketforskning direkt.

Sen skojar AMD till det med Dual issue för att få dubbelt så höga värden (de är väl tvungna, det var Nvidia som började...) men nu var det Sonys 16.7 siffra det handlade om - ett värde som inte innefattar Dual issue. Givetvis kan du inte jämföra dual issue värden med icke Dual issue värden. Äpplen vs äpplen tack.

Absolut skall äpplen och äpplen jämföras, rdna 3 kommer med högre fp32 därav jämförelsen.

Skrivet av ipac:

Ehh, nu har du ju helfel igen.

"Tflops" är inget annat än ett mått på antal beräkningsenheter (exklusive ev. RT eller Tensor kärnor) gånger klockfrekvens. Tror du på fullaste allvar att dagens rastergrafik klarar sig utan beräkningsenheter?

Nej de gör dem inte men fp16 används för AI

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut skall äpplen och äpplen jämföras, rdna 3 kommer med högre fp32 därav jämförelsen.

AMD specar sina RDNA3 pc-kort med Dual-issue inkluderat. Sony specar Pro med Dual-issue exkluderat*.

Svårare än så är det inte - men är där fortfarande nått du inte förstår här?

* (publikt då, spec ut till utvecklare inkluderar faktiskt Dual-issue)

Citat:

Nej de gör dem inte men fp16 används för AI

Ehh, ok. Och?