Enklare att logga in med omdesignat Windows Hello

Permalänk
Melding Plague

Enklare att logga in med omdesignat Windows Hello

Det senaste bygget av Windows i Insider-programmets Beta-kanal innehåller en ny version av autentiserings­funktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad jag hade önskat vore att de förenklade hur man tar bort det här skräpet, jag vill logga in med pwd och inget annat; ingen pinkod, fingeravtrycksläsning eller ansiktsigenkänning!

Permalänk
Medlem

Har flera kollegor som har glömt bort sina lösenord efter att ha använt PIN ett tag. Då och då får man ju ändå authentisera sig med lösen + Authenticator och då kommer de ingen vart och måste kontakta IT 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Efterlängtat att kunna logga in med mobil - Microsoft leverar bra gratisfunktioner till Windows än en gång. Inget bolag är bättre på support än Microsoft!

Permalänk
Medlem

Har man en PC och inte en allmän dator så behöver man inget mjukvarulås, lås in datorn istället.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vad jag hade önskat vore att de förenklade hur man tar bort det här skräpet, jag vill logga in med pwd och inget annat; ingen pinkod, fingeravtrycksläsning eller ansiktsigenkänning!

Vad är det som blir krångligt för dig?

Varför är det skräp med säkrare autentisering?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hur är en pinkod på 4-6 siffror säkrare än ett lösenord på lika många/fler tecken och med fler alternativ?

Och de andra funktionerna är skräp på en stationär dator; jag har ingen fingeravtrycksläsare å jag vill inte böka med webcam:en för ansiktsigenkänning på min dator i hemmet, eller dela med mig av sån data till Microsoft.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JBerger:

Låt bli med det då? Fler alternativ är inte dåligt

Skrivet av Belgaar:

Efterlängtat att kunna logga in med mobil - Microsoft leverar bra gratisfunktioner till Windows än en gång. Inget bolag är bättre på support än Microsoft!

Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur är en pinkod på 4-6 siffror säkrare än ett lösenord på lika många/fler tecken och med fler alternativ?

Och de andra funktionerna är skräp på en stationär dator; jag har ingen fingeravtrycksläsare å jag vill inte böka med webcam:en för ansiktsigenkänning på min dator i hemmet, eller dela med mig av sån data till Microsoft.

Har inte pratat specifikt om pinkod men hur blir du drabbad av att alternativen finns?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så använd inte det då? Dessa funktioner finns till de enheter som har fingeravtrycksläsare eller andra Windows Hello funktioner. Ser inte varför man inte får ha funktioner för enheter som har stöd för det.

Skrivet av tcntad:

Låt bli med det då? Fler alternativ är inte dåligt

Skrivet av NoNamesWayne:

Har inte pratat specifikt om pinkod men hur blir du drabbad av att alternativen finns?

Precis vad jag känner också. Mina bärbara datorer eller min stationära dator för den delen har inte stöd för varken fingeravtryck eller några andra Windows Hello funktioner, förutom PIN-kod, men jag är inte bitter över att dessa funktioner finns till dom som har enheter med fingeravtrycksläsare eller andra Windows Hello funktioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Så använd inte det då? Dessa funktioner finns till de enheter som har fingeravtrycksläsare eller andra Windows Hello funktioner. Ser inte varför man inte får ha funktioner för enheter som har stöd för det.
Precis vad jag känner också. Mina bärbara datorer eller min stationära dator för den delen har inte stöd för varken fingeravtryck eller några andra Windows Hello funktioner, förutom PIN-kod, men jag är inte bitter över att dessa funktioner finns till dom som har enheter med fingeravtrycksläsare eller andra Windows Hello funktioner

Tror JBerger är lite tjurig bara:) För de med WH är det väl trevligt med fler/enklare funktioner medans vi andra får dra med vad vi har

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det är säkrare på så sätt att ditt lösenord inte exponeras.
Pinkoden fungerar för just den användaren på just den enheten.
Om jag kommer över din pinkod är det svårt för mig att med den logga in på webben eller en annan dator

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Det är säkert bra för det som använder det, dock så har jag plockat bort det från mitt Windows ISO.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Håller med! På tok för svårt att välja bort Hello.

Vill inte använda PIN eller annat, resulterar bara i att jag glömmer lösenordet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skrivet av HappySatan:

Håller med! På tok för svårt att välja bort Hello.

Vill inte använda PIN eller annat, resulterar bara i att jag glömmer lösenordet.

Jag fattar inte; det är inte svårt att välja bort Windows Hello. Bara inte konfigurera det när frågan dyker upp. Det är inte svårt att undvika Windows Hello ifall man inte vill ha det ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag fattar inte; det är inte svårt att välja bort Windows Hello. Bara inte konfigurera det när frågan dyker upp. Det är inte svårt att undvika Windows Hello ifall man inte vill ha det ...

För Windows Hello förfrågningen kommer upp igen och igen och igen och igen och igen och igen när du trycker "nej tack", med varje uppdatering som kommer och om och om kommer den. Till du råkar trycka ja och BAM nu är du fast.
Som med mycket annat i Windows, jag ändrar inställning till X, och uppdatering kommer och ändrar tillbaka till default Y, igen och igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Men hur skall dom kunna garantera kvaliten på datan dom säljer vidare om du inte identifierar dig på ett extremt säkert sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som min kollega som gjorde en bild med tre ringar på där det stod 1, 2 och 3 över. Bara klicka i rätt ordning Dröjde inte länge innan bildalternativet försvann för alla...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

För Windows Hello förfrågningen kommer upp igen och igen och igen och igen och igen och igen när du trycker "nej tack", med varje uppdatering som kommer och om och om kommer den. Till du råkar trycka ja och BAM nu är du fast.
Som med mycket annat i Windows, jag ändrar inställning till X, och uppdatering kommer och ändrar tillbaka till default Y, igen och igen.

Fast? Du kan närsomhelst välja att sluta använda Windows Hello

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag ogillar verkligen hur Windows hello förändras när man installerat office på datorn. Prova ändra din pinkod efter du installerat office. Sedan är lockscreen i Windows bedrövlig och laggig vid uppstart. Den gick dock inaktivera med en gpo.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en kamera med stöd för Windows Hello till desktopen, men dom är så himla dyra om man inte köper nått skräp på amazon.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag ogillar verkligen hur Windows hello förändras när man installerat office på datorn. Prova ändra din pinkod efter du installerat office. Sedan är lockscreen i Windows bedrövlig och laggig vid uppstart. Den gick dock inaktivera med en gpo.

Va? Vad menar du med Office? Jag ser ingen skillnad mellan min bärbara dator (som inte har Office installerat) och min stationära dator (som har Office installerat). På vilket sätt ser det annorlunda ut? Känner inte att det är någon skillnad alls

Visa signatur