Krönika: Apples AI-satsning ger oss bättre hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Apples AI-satsning ger oss bättre hårdvara

Apple är nykära. De har gått och kärat ner sig i en LLM som heter Apple Intelligence och nu vill de berätta för hela världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=_c8UrgGG3NA

Vi får se hur detta AI race slutar...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Man har tidigare signalerat att Apple ligger rejält efter i AI racet, så pass att de tvingandes köpa in sig hos ChatGPT. Så har någon förändrats eller varför är detta en så stor grej nu?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Man har tidigare signalerat att Apple ligger rejält efter i AI racet, så pass att de tvingandes köpa in sig hos ChatGPT. Så har någon förändrats eller varför är detta en så stor grej nu?

Det är väl typiskt Apple: de är ofta inte först på hypetåget, men vad de släpper är en färdig produkt snarare än ett lappverk av features. Det de kallar Apple Intelligence verkar utnyttja vad LLM:er och maskininlärning faktiskt är rätt bra på. För dem som vill ha en vagt verklighetsrelaterad skitsnacksgenerator har de ett separat avtal om tillgång till ChatGPT, ihop med varningsskyltar om ”here be dragons”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är väl typiskt Apple: de är ofta inte först på hypetåget, men vad de släpper är en färdig produkt snarare än ett lappverk av features. Det de kallar Apple Intelligence verkar utnyttja vad LLM:er och maskininlärning faktiskt är rätt bra på. För dem som vill ha en vagt verklighetsrelaterad skitsnacksgenerator har de ett separat avtal om tillgång till ChatGPT, ihop med varningsskyltar om ”here be dragons”.

Låter rätt smart

Permalänk

Apples LM går trögt, jag har en iPad M4 och väntar. Jag håller inte precis med att Apple lanserar saker som är riktigt bra utan istället väldigt begränsade. Liksom 3 st skärmar hade alla bra laptops stöd för omkring år 2010 och Apple först med deras M3. Första iPhonen med 2G, ja vi nördar hade innan 3G mobiler med touthscreen och utvecklade egna appar för fult i JavaMe.

Nå Ai utveckling borde som allt likande gå slött. Det är mer att folk är för ivriga, dessutom finns det mycket antiAi. Folk vill att Ai ska floppa och då aktivt letar brister i något som av helt naturliga orsaker borde ha brister

De säger också både att Ai inte kan göra något vettigt. I nästa mening säger de att Ai tar deras jobb.

Permalänk
Medlem

Redigt sugen på en M4 Mini att ha vid TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men nu får du det att låta som att ChatGPT är betydligt sämre än Apples AI-satsning. Kan du förklara mer ingående vad som gör Apples lösning så mycket bättre? Visst, de begränsar och styr användaren till områden där AI presterar bra – men kan du ge konkreta exempel?

Jag använder själv ChatGPT dagligen, både i jobbet och på fritiden, och ser det som ett värdefullt verktyg, så länge man vet hur det bäst ska användas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Men nu får du det att låta som att ChatGPT är betydligt sämre än Apples AI-satsning. Kan du förklara mer ingående vad som gör Apples lösning så mycket bättre? Visst, de begränsar och styr användaren till områden där AI presterar bra – men kan du ge konkreta exempel?

Jag använder själv ChatGPT dagligen, både i jobbet och på fritiden, och ser det som ett värdefullt verktyg, så länge man vet hur det bäst ska användas.

Jag skulle säga att Apple och Disney har rätt mycket gemensamt i att de är noga med företagets image. Apple väljer att göra sådant som är ganska tryggt och familjevänligt i LLM-världen. Inte generera ny text men sammanfatta eller behandla existerande text inom ganska strikta ramar.

Din sista mening är dock väldigt relevant: ”så länge man vet”. Du och jag kanske har förståelse för hur modellen fungerar, och urskiljning nog att använda den för sånt den oftast klarar bra. Men jag träffar på regelbunden bas människor som tror LLM:er är lämpliga som faktakälla utan vidare analys av innehållet. Apple separerar sig från detta användningsområde och säger att om man vill använda LLM:er för vad de kallar ”world knowledge” så är det fritt fram, och de har inbyggt stöd för detta, men då mycket tydligt klarlagt inte i deras egen regi.

Permalänk
Datavetare

Någon som hunnit testat än?
Uppdaterade till Sequoia 15.1 igår och gick med i Apple Intelligens precis nu, här ska tests

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vi får väl se när AI lanseras på fler språk och regioner på deras enheter.

Permalänk
Medlem

Lika kära som de var i lightning-kontakten?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uppdaterade till Sequoia 15.1 igår och gick med i Apple Intelligens precis nu, här ska tests

<Uppladdad bildlänk>

Nej kör macOS på svenska och engelska krävs för Apple Intelligence.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Väldigt lite än: på min privata dator är det mesta av dokument och mail på svenska. Jag har fått den att sammanfatta säkerhetsmailen från mina FreeBSD-servrar men inte så mycket mer.

Där är jag rejält sugen på att se vad som händer när jag får lägga in det på jobbdatorn, där troligen 90% av min kommunikation sker på engelska.

Har också testat att ta bort en främling från en semesterbild på frun och några kompisar, med tveksamt resultat: jag är imponerad av hur programmet rekommenderar att ta bort rätt person från bakgrunden och sedan en plastpåse från förgrunden, men det behövdes sedan inte direkt pixel peeping för att se att bilden var manipulerad. Men detta var iofs en extremt svår bakgrund, med rejält krabbt hav och porös natursten.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apples LM går trögt, jag har en iPad M4 och väntar. Jag håller inte precis med att Apple lanserar saker som är riktigt bra utan istället väldigt begränsade. Liksom 3 st skärmar hade alla bra laptops stöd för omkring år 2010 och Apple först med deras M3. Första iPhonen med 2G, ja vi nördar hade innan 3G mobiler med touthscreen och utvecklade egna appar för fult i JavaMe.

Nå Ai utveckling borde som allt likande gå slött. Det är mer att folk är för ivriga, dessutom finns det mycket antiAi. Folk vill att Ai ska floppa och då aktivt letar brister i något som av helt naturliga orsaker borde ha brister

De säger också både att Ai inte kan göra något vettigt. I nästa mening säger de att Ai tar deras jobb.

Min MacBook Pro m1 Max klarar 4 externa skärmar via kabel och förmodligen en till via AirPlay

Permalänk
Skrivet av torbjorneklund:

Min MacBook Pro m1 Max klarar 4 externa skärmar via kabel och förmodligen en till via AirPlay

När jag gogglar så hade m1 pro samma stöd som vanlig pc.

Jag själv är lite halvsugen på en m4 macmini och vill såklart på Apple intelligens på den. Då har mqn en isolerad Ai funktionallitet.

Permalänk
Medlem

Liksom 3 st skärmar hade alla bra laptops stöd för omkring år 2010 och Apple först med deras M3.

Du har kunnat köra minst tre skärmar på "bra modeller" av MacBook Pro sedan minst 2011. Det var väl bara första MacBook Pro M1 som gjorde ett avsteg från detta? Sen var även MacBook Pro 14 M3 en liten udda modell. Men i övrigt förstår jag inte problemet?

Hur det ser ut på MacBook Pro idag (så du slipper Googla):
https://support.apple.com/en-us/101571

För övrigt är inte MacBook Air tänkt som en mobil workstation med flera externa skärmar.

Annars kanske är en DisplayLink-docka lösningen? Billigare än att hoppa på Max-tåget

Permalänk
Medlem

Det är för varje skärm Apple stöder är mer krävande än motsvarande PC. Lycka till att hitta en Windows PC som stöder 3 skärmar i 6K @ 60Hz 10 bit färgrymd, utan brutal kompression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Det är för varje skärm Apple stöder är mer krävande än motsvarande PC. Lycka till att hitta en Windows PC som stöder 3 skärmar i 6K @ 60Hz 10 bit färgrymd, utan brutal kompression.

Apple stöder fler skärmar med M1 och M2 processorn också, om man installerar windows exempelvis på en macbook air. Så Apple har valt att mjukvarulåsa sitt operativsystem för en tydligare segmentering i olika priskategorier. Om man kallar det rimligt eller försvarbart är upp till var och en.

För mig har det skapat mycket strul att man inte stöder displayport 1.2 från 2010 med dom möjligheterna för flera skärmar som finns i standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Apple stöder fler skärmar med M1 och M2 processorn också, om man installerar windows exempelvis på en macbook air. Så Apple har valt att mjukvarulåsa sitt operativsystem för en tydligare segmentering i olika priskategorier. Om man kallar det rimligt eller försvarbart är upp till var och en.

För mig har det skapat mycket strul att man inte stöder displayport 1.2 från 2010 med dom möjligheterna för flera skärmar som finns i standarden.

Apple stödjer inte flera skärmar via Displayport MST, dvs att man kan köra 2 skärmar genom att kedjekoppla dem. Det fungerade inte heller på Intel Mac:ar för övrigt utan något man inte implementerat i OS:et vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

De stöder inte fler skärmar utan kompromisser.

Edit: Vilket också är varför flera av de billiga datorerna också kräver att man kör i clamshell mode för 2 skärmar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar om det kommer till iPad....

Är det inbyggt så som man anar att Apple vill så blir det säkert succe.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Undrar om det kommer till iPad....

Är det inbyggt så som man anar att Apple vill så blir det säkert succe.

Det finns väl redan? Alla iPad med M1 eller senare samt nya iPad mini med A17 SoC och iOS 18.1 kan köra det.
Gissar att det kommer en vanlig iPad med A17 SoC i närtid.

https://www.apple.com/newsroom/2024/10/apple-intelligence-is-...