Permalänk
Medlem

LCARS extra skärm.

Jag växte upp med Star Trek: The Next Generation och har sedan dess velat ha en LCARS skärm.
Men jag har fram till nu också tyckt att varit för dyrt att köpa in hårdvaran för ett sånt här projekt

Målet med detta projektet är att göra en extra skärm till datorn som liknar följande, dock mindre och utan touch:

Mjukvara:
Jag kommer sen använda mig av AIDA64 för att visa div status information på skärmen.

Skärmar:
Jag kunde inte hitta en tillräckligt billig skärm som hade ett bra format.
Så jag kommer att använda mig av två 12.3" 1920 x 720 850nit IPS skärmar.

Framför dom kommer jag att lägga en svart mask och grå/rök färgad akrylplast för att dölja kanter och skarvar.
Slutresultatet kommer (förhoppningsvis) att ge intrycket av en 642 x 153mm skärm

Låda:
För att hålla allt på plats så kommer jag att göra en låda i akryl som kommer att bli runt 640 x 215 x 135 mm
Här är en väldigt dålig 3D skiss på den:

Här är en ritning från sidan:

Permalänk
Medlem

Fick akryl bitarna till själva lådan idag.
Den rökfärgade biten som kommer att sitta framför skärmarna är inte gjord än och kommer förhoppningsvis nästa vecka.

Satte ihop bitarna för kontrollera att allt passar, just nu är det bara lite tejp som håller ihop allting men kommer att limmas.
Utsidan ska målas

Permalänk
Medlem

Har börjat koppla ihop allting.
Tyvärr så verkar ett av kontroller korten till skärmarna ha gått sönder, så behöver beställa nytt kort.
Kvar att fixa är den rökfärgade biten som ska sitta framför skärmarna, några bitar behöver 3D printas och sen ska själva utsidan få rätt färg.
Efter det så behöver mjukvaran konfigureras

Så här ser det ut med locket av

och med locket på

Permalänk
Medlem

Har fått nytt kontrollkort så nu fungerar båda skärmarna igen

Panelen som ska sitta framför skärmarna blev inte så bra så ska göra om den.

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut, har du kommit något längre på detta projektet?

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Ser spännande ut, har du kommit något längre på detta projektet?

Ja, har kommit en bit längre.
Hade problem med att få rätt genomskinlighet på skivan som ska sitta framför skärmarna, så att det ser ut som en skärm och inte två. Fick göra om den fem gånger 😅
Men med den biten är ok nu.

Har inte haft så mycket tid över till detta den senaste tiden, men en ny uppdatering bör komma om någon vecka eller så.

Permalänk
Medlem

update! kom du i mål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

update! kom du i mål?

Varit upptagen med annat.
Planerar att fortsätta under mellandagarna.

Permalänk
Medlem

Spännande projekt, följer.

Permalänk
Medlem

Ska du träna en AI att technobabbla i Majel Riddenberrys röst ? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Ska du träna en AI att technobabbla i Majel Riddenberrys röst ? 😂

Hmm 🤔
Inte en helt dum idé 😂