Följ Black Week på SweClockers

Webhallen tävlade om att märka returer som nya

Permalänk
Medlem

Det förklarar varför mitt Gigabye B550M S2H-moderkort var smådammigt och såg ut att ha fått små skvätt från kylpasta över ram-sloten fastän det påstods vara nytt. 😖 Jag hade först beställt det på amazon men avbokade och lät mina föräldrar köpa ut ett när de hade vägarna förbi webbhallen, främst för att jag ville sponsra den svenska elkronikhandeln när priset ändå var detsamma. Tji fick jag!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ser det som ganska naturligt att en tillbakalämnad vara ska kunna säljas som ny *om* man faktiskt kollat att den är i nyskick och komplett. Och om den inte är det, eller att man inte kunnat eller bemödat sig att kolla det, så får man förstås rabattera den istället.

Men en tävling i sammanhanget känns som en fantastiskt dålig idé, det inbjuder ju verkligen till fusk och slarv.

Tycker å andra sidan det är ganska naturligt att man inte ska kunna sälja en tillbakalämnad vara som ny om eventuell plombering är bruten, oavsett tillståndet produkten är i. Det är en princip- och hänsynsfråga gentemot sina kunder.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Det var ett d****a pudlande

Rena W-gate...

Väntar nu spänt på nästa pudel från @Webhallen
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jovars, men samtidigt så är väl själva poängen med generösa returregler att skapa lojalitet hos kunder så man tjänar på det på sikt? Det är ju uppenbart att man i den här situationen nu förlorar väldigt mycket lojalitet/goodwill från kunderna, och därmed inkomst, bara för att man är giriga och oärliga.

Man får nog separera dem lite grann. Det här med tävlingen och att ljuga är uppenbart badwill och dåligt för Webhallens varumärke.

Generösa returregler kan absolut vara lönsamt på sikt. Samtidigt har det skett en viss förändring till en mer restriktiv policy hos många aktörer online.
Nu jobbar jag inte med elektronik utan i en annan bransch och i distributörsledet, men vi har också flera stora aktörer online och det här med lojalitet hos kunderna är extremt prisstyrt. Återkommande kunder (inom 12 mån) är ungefär 2,5x billigare att marknadsföra till än kunder som handlar mer sällan, så det finns absolut ett incitament för ÅF att skapa en lojal kundbas. Det verkar dock som priset är helt avgörande för de allra flesta. Utvecklingen är inte så kul kan jag tycka men vi som konsumenter får i slutändan det vi vill ha (betalar för).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Asså, är ju en sak att sälja produkt som ny då och då.
Tex bara öppnat förpackningen. Kunde inte bry mig mindre.

Men när man sätter det i system eller som detta, en tävling.
Då är det fan i mig illa.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför denna häxjakt på Webhallen?

Nog för att jag också råkat ut för mobilskal och liknande tillbehör som sett returnerade ut, men inte mycket värre än saker som hänger framme på exempelvis ClasOhlson eller Kjell&Co.

Däremot har jag svårt att acceptera Webhallens hutlösa priser.

Komplett förvärvade ju Webhallen och jag kan bara minnas att priserna gått upp där mer än vad dom gör hos komplett. Konkurrensverket borde lyfta ögonbrynet där men det är som många andra säger en värdelös myndighet, senast nu när dom lät Axfood köpa upp Bergendahls och City Gross.

Dock är detta ingen unikt för branschen. På min tid i Mediamarkt så märkte dom returnerade datorer och tv apparater som ”färdiginstallerade/kalibrerade”., men det var butik till butik. Här har man ju gillrat en tävling, jag gissar då på ett högt mörkertal där kunder faktiskt inte får returnera varor.

Permalänk
Medlem

Får mig att påminnas om när jag för några år sedan köpte ett moderkort från Webhallen och lämnade tillbaka det oöppnat för att jag hittade ett annat jag hellre ville ha.

Returen går bra fram tills att personalen kontrollerat pinsen för cpu-sockeln och då får jag veta att något inte ser ut att vara helt rätt. Jaha tänkte jag och sa att det var konstigt då jag inte använt produkten, den hade bara legat i sin låda.
Kunde ju inte göra så mycket mer än att vara ärlig heller och Webhallen trodde på mig så kudos för det.

Detta ökar min misstänksamhet mot att det var en retur jag returnerade och inte en ny produkt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ser det som ganska naturligt att en tillbakalämnad vara ska kunna säljas som ny *om* man faktiskt kollat att den är i nyskick och komplett. Och om den inte är det, eller att man inte kunnat eller bemödat sig att kolla det, så får man förstås rabattera den istället.

Men en tävling i sammanhanget känns som en fantastiskt dålig idé, det inbjuder ju verkligen till fusk och slarv.

En bruten plombering kan vara värt förbannat mycket mer än ”nyskick”, särskilt på grejer med lagringsmedia.

Finns ju en viss säkerhetsaspekt i det också, nytt innebär också orört vilket är något jag i alla fall väljer att betala för när jag köper nytt framför returnerat…

Trist när man köper nya personsökare så visar det sig att det var Webhallen som tävlat i returer

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Man får nog separera dem lite grann. Det här med tävlingen och att ljuga är uppenbart badwill och dåligt för Webhallens varumärke.

Generösa returregler kan absolut vara lönsamt på sikt. Samtidigt har det skett en viss förändring till en mer restriktiv policy hos många aktörer online.
Nu jobbar jag inte med elektronik utan i en annan bransch och i distributörsledet, men vi har också flera stora aktörer online och det här med lojalitet hos kunderna är extremt prisstyrt. Återkommande kunder (inom 12 mån) är ungefär 2,5x billigare att marknadsföra till än kunder som handlar mer sällan, så det finns absolut ett incitament för ÅF att skapa en lojal kundbas. Det verkar dock som priset är helt avgörande för de allra flesta. Utvecklingen är inte så kul kan jag tycka men vi som konsumenter får i slutändan det vi vill ha (betalar för).

Det är därför butiker ska köra med öppna kort och varför det är bra att det framkommer att Webhallen försöker sälja begagnade varor som nya. Inet hävdar å andra sidan att de aldrig säljer returer med bruten fabriksförsegling som nya utan de märks upp som fyndvaror vilket också är bra att veta.

Framgår det tydligt vid köptillfället vad man köper hos respektive butik så kan konsumenterna bestämma var de handlar från och väga in att i vissa butiker är det möjligt att varan man köper inte är ny. Är priserna högre hos de som inte säljer returer som nya så väger man såklart in det också.

Permalänk
Medlem

Jag personligen är helt klar med webhallen. De har sakta men säkert blivit sämre för varje år och nu kommer såna här saker fram. Enough is enough.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tråkigt med köp som man aldrig själv öppnar eller använder, och som man sen vill sälja vidare.
Tänk Att man köper t.ex en mus, som man inte öppnar.
Sen lägger man ut den till försäljning här på marknaden. Och så visar det sig sen att nya köparen blir sur för man fått en begagnad produkt.
Inte bra!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Min bror skulle returnera produkt som han köpt på Webhallen (värde ca 500 kr). Obruten förpackning. När han skulle lämna tillbaka plomberad förpackning med kvitto krävde Webhallen att han skulle bevisa att det var han som köpt produkten, annars accepterade de inte retur enligt öppet köp. Denna gång hade han inte köpt produkten inloggad på sitt konto. Han skulle alltså där och då kunna bevisa att det var just han som köpt produkten. Hur skulle det gå till kan man undra? Retur enligt öppet köp nekades således. Det fick honom att aldrig mer vilja handla där, trots att han är level 8234823 (typ) hos dem.

Det är ju mil borta från hur de var en gång i tiden, när man bemöttes med god service utan absurda krav.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Geeks
Grundare

Skriver som kund, plus att jag har en del insyn i branschen och vet hur det är att ha en vision, idé och vilja parallellt att brottas med ekonomi, begränsningar och utmaningar. Ibland att ta tre steg bak och ett framåt. Att inte toppstyra, att låta andra fela och dra lärdomar, att själv göra fel i ledande befattning.

Det händer mycket intressanta saker i återförsäljarledet i Sverige. Dels utrensningen av en massa lokala återförsäljare av datorer/hemelektronik för ett par många år sedan, nya som tagit plats och sedan en massa förändringar som påverkar spelplanen - inte minst lågkonjunkturen efter pandemin och utländska aktörer som äter på marginalprodukter. Eller varför inte elektronikskatten. Valet i USA kommer nog att påverka en hel del här i Europa och Sverige med, svagare krona och ökade priser. Lokala aktörer kommer att få det jäkligt svårt och att sticka ut och vara preferens kommer att bli ännu mer viktigt.

Klart är att det inte är samma spelplan som förut och att det är en tuff lågmarginalmarknad att verka i som många slåss om, där vissa även går ihop för att finna styrkor. Oavsett Webhallen eller någon annan aktör, vi kommer nog se mer av okonventionella lösningar framöver från olika håll så hjälp redaktionen att hålla ögonen öppna och tipsa i förhoppning att det ska leda till bra saker både för oss som konsumerar och de som säljer.

Det måste finnas utrymme att göra felsteg (ingen är perfekt) så länge det finns transparens och vilja kring kundens bästa i centrum. Ska bli mycket intressant vad som händer framöver, de flesta kunder vill väl ha en jäkla bra upplevelse om det inte ska vara billigaste pris som gäller.

Jag är för att köpa varor som i princip är nya till fullpris för att stötta antingen en butik jag gillar eller om det handlar om att minska svinn (så länge jag har råd och så länge det är tydligt). Det vill jag gärna ta eget beslut kring.

Ps. Med det sagt, skönt att widgetarna på SweClockers desktop får en roll-back och att man slipper bli lynchad på stan. För lite så känns både samtalet och flertalet diskussioner i allmänhet. Och diskussion och granskning är viktigt men vi glömmer ju också stundtals att lyssna in varandra.

Ps2. VOID på gamla meriter ;-).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Min bror skulle returnera produkt som han köpt på Webhallen (värde ca 500 kr). Obruten förpackning. När han skulle lämna tillbaka plomberad förpackning med kvitto krävde Webhallen att han skulle bevisa att det var han som köpt produkten, annars accepterade de inte retur enligt öppet köp. Denna gång hade han inte köpt produkten inloggad på sitt konto. Han skulle alltså där och då kunna bevisa att det var just han som köpt produkten. Hur skulle det gå till kan man undra? Retur enligt öppet köp nekades således. Det fick honom att aldrig mer vilja handla där, trots att han är level 8234823 (typ) hos dem.

Det är ju mil borta från hur de var en gång i tiden, när man bemöttes med god service utan absurda krav.

De flesta butiker gör detta, men de gör det genom att kräva att du har samma kort som du använde vid köp, perfekt exempel på hur man impleterar sådant, och inte börja ifrågasätta kunder över disk osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

De flesta butiker gör detta, men de gör det genom att kräva att du har samma kort som du använde vid köp, perfekt exempel på hur man impleterar sådant, och inte börja ifrågasätta kunder över disk osv.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon butik ifrågasatt på det sättet. Han fick ju aldrig ens en chans att stoppa kortet i kortläsaren.

Det du beskriver har också med lagen om penningtvätt att göra, inte nödvändigtvis att det är det som gör att de accepterar en retur. Men det är rimligt att det skulle räcka med det du beskriver, om så ändå vore fallet med min brors köp. Han har en returgrad på under 3% på sina köp, så någonstans skulle de ändå kunna kolla att han faktiskt inte missbrukar eller har några baktankar med returen.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror du har missuppfattat det. Alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill köpa tilbakalämnade voror till fullpris.

Gäller det även bilar, kräver alla när dom köper bil att den aldrig är provkörd och har 0 mil på mätaren?

Asking for a friend...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Shiprat:

Visste, det är orimligt att en snabb inspektion räcker för att sälja något som nytt. Men, om garantin är bibehållen tycker jag att det borde vara okej förutsatt att funktion kontrollerats bra nog. Varför?

För att de flesta sådana här butiker, webhallen inkluderar, är väldigt bra att ha att göra med gällande returer, öppet köp och garanti. Har har aldrig haft något riktigt problem, men om man ser till hur snabbt folk ibland verkar köpa och sedan ångra sig med rätt dyra saker så känns det inte orimligt. Jag har köpt en hel del fyndvaror genom åren, senast min skärm där den felande pixeln som den lämnades tillbaka för tog mig en bra stund att hitta och som jag aldrig någonsin märkt, glömmer alltid bort var den är och behöver börja plocka fram solid-color bilder för att leta efter den om jag börjar undra. Det för en skärm som ursprungligen kostade en bit över 10k.

Nu låter det som att folk på webhallen kanske inte tagit det hela så seriöst, men tycker ändå att om visuell inspektion och funktionskontroll är godkänd och varan bara vart ute ett par dagar eller något så borde det gå säljas som nytt.

Det är fint i teorin, sedan får man som i mitt fall hem en träningscykel som visar tydliga tecken på användning (trots såld som ny produkt). Visst skulle man kunna skicka tillbaka den bara, om de inte krävde att returen skedde på pall, vilket jag inte ens fick det levererat med. I mitt fall var kundtjänsten totalt värdelös också, efter korrespondens fram och tillbaka var bästa lösningen att jag skulle köra den till närmsta butik för full återbetalning – det är drygt 12 mil till närmsta butik.

Jag har mot bättre omdöme köpt en AC hos dem förra sommaren, var så pass billig att jag tog den chansningen. Men skulle den börja krångla kommer jag inte ens bemöda mig att försöka nyttja garantin. Ovanstående historia med träningscykel är inte enda skräckexemplet jag har, så jag handlar inte något hos Webhallen som jag förväntar mig skicka tillbaka igen (om det inte får plats i en skokartong).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Gäller det även bilar, kräver alla när dom köper bil att den aldrig är provkörd och har 0 mil på mätaren?

Asking for a friend...

Jag tror alla kräver att deras bil de betalar nypriset för inte har ägts och använts av en annan kund ja. För precis som begagnade datorprodukter är begagnade bilar värda mindre än nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den är inte ny om någon har öppnat den och kladdat med grejerna även om den är i "nyskick". Butiker som försöker att lura kunder att så är fallet förtjänar att gå under.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Asking for a friend...

Vet inte om jag orkar gå genom mer och mer långsökta exempel, så mitt svar får helt enkelt bli en liten nonchalant axelryckning.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Asking for a friend...

Nybilar som använts som provkörningsbilar brukar vara prisnedsatta ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så för att sammanfatta, alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill ha en tillbakalämnad vara...

Lätt o dra alla över en kamm, jag tillhör inte "alla", jag vill varken lämna tillbaka det jag köper eller få en begagnad vara märkt som ny.

Visst ångrar man köp ibland men då får jag skylla mig själv, ta lärdom att inte klicka hem allt jag ser...

Permalänk
Medlem

Lite förenklat kan man sammanfatta det som vi konsumenter efterfrågar såhär:

1) Möjlighet att kunna lämna tillbaka varor
2) Alltid få en helt ny/oanvänd vara vid köp
3) Låga priser

Generellt kan en butik kan dock bara tillgodose två av dessa tre. Om man inte kan få alla tre - vad är viktigast? 1+2, 1+3 eller 2+3? Sweclockers kanske borde ha en poll om detta?

(Notera att det i praktiken kan finnas fler aspekter som support, fysiska butiker, pingvinstång osv - men vi förenklar nu!)

Gällande att anordna en tävling för att märka returer som nya produkter så måste väl alla inblandade ha insett att incitamentet knappast främjar fler nöjda kunder. Fanns det verkligen ingen som kunde identifiera och dra i nödbromsen tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Skriver som kund, plus att jag har en del insyn i branschen och vet hur det är att ha en vision, idé och vilja parallellt att brottas med ekonomi, begränsningar och utmaningar. Ibland att ta tre steg bak och ett framåt. Att inte toppstyra, att låta andra fela och dra lärdomar, att själv göra fel i ledande befattning.

Det händer mycket intressanta saker i återförsäljarledet i Sverige. Dels utrensningen av en massa lokala återförsäljare av datorer/hemelektronik för ett par många år sedan, nya som tagit plats och sedan en massa förändringar som påverkar spelplanen - inte minst lågkonjunkturen efter pandemin och utländska aktörer som äter på marginalprodukter. Eller varför inte elektronikskatten. Valet i USA kommer nog att påverka en hel del här i Europa och Sverige med, svagare krona och ökade priser. Lokala aktörer kommer att få det jäkligt svårt och att sticka ut och vara preferens kommer att bli ännu mer viktigt.

Klart är att det inte är samma spelplan som förut och att det är en tuff lågmarginalmarknad att verka i som många slåss om, där vissa även går ihop för att finna styrkor. Oavsett Webhallen eller någon annan aktör, vi kommer nog se mer av okonventionella lösningar framöver från olika håll så hjälp redaktionen att hålla ögonen öppna och tipsa i förhoppning att det ska leda till bra saker både för oss som konsumerar och de som säljer.

Det måste finnas utrymme att göra felsteg (ingen är perfekt) så länge det finns transparens och vilja kring kundens bästa i centrum. Ska bli mycket intressant vad som händer framöver, de flesta kunder vill väl ha en jäkla bra upplevelse om det inte ska vara billigaste pris som gäller.

Jag är för att köpa varor som i princip är nya till fullpris för att stötta antingen en butik jag gillar eller om det handlar om att minska svinn (så länge jag har råd och så länge det är tydligt). Det vill jag gärna ta eget beslut kring.

Ps. Med det sagt, skönt att widgetarna på SweClockers desktop får en roll-back och att man slipper bli lynchad på stan. För lite så känns både samtalet och flertalet diskussioner i allmänhet. Och diskussion och granskning är viktigt men vi glömmer ju också stundtals att lyssna in varandra.

Ps2. VOID på gamla meriter ;-).
<Uppladdad bildlänk>

Det är väl precis det sista där som är viktigast: det måste vara tydligt att man köper ett returnerat exemplar. Inte ett från samma lagersaldo som övriga. Det finns absolut en poäng, det kanske är sista exemplaret som finns i butiken. Priset måste inte vara lägre, men det ska vara tydligt vad man köper

Det är ju lite som apoteken, ibuprofen kostar ju online typ 15 kr, men över disk 45 kr… men är det en returnerad dussinvara har jag svårt att se att någon väljer den returnerade före en oöppnad

Permalänk
Medlem

Valde tidigt bort Webhallen på grund av deras betydligt strängare regler för öppet köp jämfört med andra. Dessutom har deras priser sällan varit konkurrenskraftiga – snarare tvärtom.

Numera erbjuder de ett öppet köp som liknar andra aktörer, men de verkar ändå inte vara helt nöjda med den förändringen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Asking for a friend...

1: Man har inte ångerrätt på bilar.
2:Är man så dum att man köper en ny bil som är provkörd och har en del mil så får man fan skylla sig själv.

Oavsett så verkar det som om Komplett försöker lägga ned avd. Webhallen.
Men de i Borås kan ju åtminstonde glädja sig till att få möjlighet att köpa begagnade varor snart.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det var en av de dummaste tävlingarna jag har hört om på ett företag, vad kallades tävlingen? "Den som lurar mest kunder vinner?". Den borde ha stoppats direkt av ansvariga chefer.
Har alltid gillat webhallen då det alltid varit schysta med returer och get rabatt vid kassan för att jag brukar göra det lätt för dem med en lapp med allt jag behöver(drömkunden har jag kallats ), artnr mm på fint utskriven lapp.

Nu störtdök dom i mina ögon, vad hände egentligen vid netonnet uppköpet? Siba rök ganska omgående vill de nu döda webhallen och bara köra på netonnet?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Valde tidigt bort Webhallen på grund av deras betydligt strängare regler för öppet köp jämfört med andra. Dessutom har deras priser sällan varit konkurrenskraftiga – snarare tvärtom.

Numera erbjuder de ett öppet köp som liknar andra aktörer, men de verkar ändå inte vara helt nöjda med den förändringen.

Webhallen brukade vara rätt schysta, iallfall om man som jag tog med mig grejerna till en av deras affärer. Köpte en skärm utan öppet köp men fick ändå lämna tillbaka den med 100% pengar tillbaka. Misstänker att den inte hamnade i fynd hörnan dessvärre...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Asking for a friend...

Skrivet av marcusOCZ:

1: Man har inte ångerrätt på bilar.
2:Är man så dum att man köper en ny bil som är provkörd och har en del mil så får man fan skylla sig själv.

Oavsett så verkar det som om Komplett försöker lägga ned avd. Webhallen.
Men de i Borås kan ju åtminstonde glädja sig till att få möjlighet att köpa begagnade varor snart.

Hällsa vännen att den aldrig kommer att kunna köpa någon bil

Normalt har en ny bil 10~15 km på mätaren, då den provkörs som en slutlig kontroll. Plus att den hanteras under transport...
Även elektronik testas innan den lämnar fabrik.
Givetvis är det en stor skillnad på test i fabrik, i förhållande till att en klåpare på bygden tappat prylen i golvet och då ångrat sig.

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-bilen-hade-gatt-8-kilomete...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Webhallen brukade vara rätt schysta, iallfall om man som jag tog med mig grejerna till en av deras affärer. Köpte en skärm utan öppet köp men fick ändå lämna tillbaka den med 100% pengar tillbaka. Misstänker att den inte hamnade i fynd hörnan dessvärre...

Mycket möjligt men när jag hade med dem att göra så lämnade de gärna inte öppet köp och i mitt fall hade jag problem med att ta mig till butiken. Det var inte så svårt att hitta butiker som erbjöd bättre service.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide