Följ Black Week på SweClockers

AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem

Tack Jonas för att ni ska lägga in 5800X3D i jämförelsen!

Frågan är om det är värt att byta för bara WoW. Troligtvis inte. Blir en del uppgraderingar med moderkort med isf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Sitter också på 5800x3d, men tänker kanske, en generation till för med ett 4080 super känns de redan som tillräckligt, men amd....asså amd har verkligen gjort en revolution som inte intel nånsin klarat göra.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur prestandan ser ut om man samtidigt spelar, streamar och spelar in, fortfarande osäker på om det blir amd eller intel i nya burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ja det låter ju bra!
Tanken är ju nu en ny rigg med 9800X3D, 64GB RAM med ett 5090, så lär hitta ett passande mobo.
Lite trisst med så pass mycket USB 2.0 på Tomahawken.

Det låter som en stabil rigg. Jag har inte så många saker jag behöver koppla in med totalt 9 USB-A + 2 USB-A i frontpanelen. För mig så var det mest POST code som avgjorde. Finns säkert andra kort om dina behov ser annorlunda ut.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

Kul att se hyfsade % ökningar i prestanda på nya produkter, ofta måste man vänta i många år för att få hysade CPU uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Sitter också på 5800x3d, men tänker kanske, en generation till för med ett 4080 super känns de redan som tillräckligt, men amd....asså amd har verkligen gjort en revolution som inte intel nånsin klarat göra.

Det ironiska tycker jag är att intel var först med stort cache(tror det var L4 128mb) Var till för GPU delen på en cpun men cpun kunde också använda det och det gjorde dom med en rejäl boost i många spel med lägre mhz.

https://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-oc...

Ser väldigt likt ut det AMD gör med sina x3d cpuer...undrar varför uppenbarligen inte inte fortsatte med detta? Dom kunde slängt på iallafall lite extra cache. AMD såg iallafall vad dom gjorde och tänkte, AHA där har vi det

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Tråkigt med så stor effektförbrukning, går nog på en 7800X3D ändå, tillräckligt varmt på kontoret redan.

Permalänk

Ser aspekter ur flera synvinklar.

Den är långsammare än Intels Ultra 265K i produktivitetstester främst där flera trådar används. Den använder i snitt 20W mer i idle än Intels dito under idle, kostar mer. De använder mer eller mindre samma energiåtgång under full belastning. Det enda positiva är att den är snabbare än spel.

Varför är alla så lyriska? Vad är det folk här ser det jag inte ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det ironiska tycker jag är att intel var först med stort cache(tror det var L4 128mb) Var till för GPU delen på en cpun men cpun kunde också använda det och det gjorde dom med en rejäl boost i många spel med lägre mhz.

https://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-oc...

Ser väldigt likt ut det AMD gör med sina x3d cpuer...undrar varför uppenbarligen inte inte fortsatte med detta? Dom kunde slängt på iallafall lite extra cache. AMD såg iallafall vad dom gjorde och tänkte, AHA där har vi det

Det var en helt annan lösning (DRAM-baserad) för att uppnå ett liknande mål med att ha en jättestor cache, så liknande men också ganska så annorlunda.

https://chipsandcheese.com/p/broadwells-edram-vcache-before-v... kan vara kul läsning på det temat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ws0d:

Jag kör mycket i 4k och 5k upplösning med ett 7900 XT. Har idag en daterad i7 8700k och tittar på att uppgradera. Funderar på en av dom tidigare släppta Ryzen i år eller något med staplat cache som den här. Frågan är om det spelar någon roll..

9800X3D är mycket överprisad för 4K. 12400F och 5600X är inte långt bakom, och det är med ett 4090. Skillnaden blir något mindre med 7900 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Vill du ha möjligheten att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort duger ett enklare AM5-bygge med 7500F eller 7600 som CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den är långsammare än Intels Ultra 265K i produktivitetstester främst där flera trådar används. Den använder i snitt 20W mer i idle än Intels dito under idle, kostar mer. De använder mer eller mindre samma energiåtgång under full belastning. Det enda positiva är att den är snabbare än spel.

Jag är också lite förbryllad. Det verkar vara en grym processor men inte sååå mycket bättre i de flesta situationer.

Dock så ska den vara enastående bra på att dra upp 1% och 0.1% sämsta FPSen i vissa spel (har sett något benchmark med upp till 50% bättre lägsta fps) och om man verkligen behöver jämt flyt, t.ex. för esport, då är den värd alla lovord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förstår fortfarande varför ni inte har med 1440p tester finns väl knappt någon som köper en 7 9800X3D och spelar i 720p? Ser hellre att ni tar med 1440p tester en 720p.

Även om testerna ger just nu ganska akademiska resultat, de flesta kommer välja upplösning/kvalitet på ett sådant sätt att grafikkortet eller skärmen blir flaskhalsen, så säger det ju lite om processorns livslängd. En processor som idag i ett orealistiskt test (ex 720p med ett 4090) är 50 procent snabbare än alternativet kommer om några år när tyngre grafik och snabbare grafikkort lanserats mycket väl vara 50 procent snabbare i 4K. Och det kan vara skillnaden mellan 40 och 60 fps.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer tester nu, bra produkt med det finns solk i bägaren.

Och det är effektiviteten, man masar på en massa ström för egentligen ganska liten prestandahöjning, utom i extremfall som t.ex. Baldurs Gate 3 där 9800X3D drar ifrån bra. Att x86 har problem med effektiviteten är ju känt sedan länge och det är tråkigt att man bara visar att skeptiker till x86 har rätt här. Det är ju ingen fara för att köpa produkten, men det är ju också en quick-win man inte kan dra för många gånger för då är man uppe i hundratals watt fort.

Permalänk
Medlem

Blir alltid lika glad när AMD slår Intel eller Nvidia

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

??

Skrivet av Dinkefing:

Jag tror du mer eller mindre svarade på din egen fråga. X3D marknadsförs ju hårt för just spel, och alla generationer av X3D hittills har offrat lite allmän prestanda men tar typiskt igen detta med råge i just spel.

Att en viss användargrupp är lyriska, och att recensioner är mycket positiva men har med brasklappen det handlar om "spelprestanda", handlar då inte om en förväntan att detta skall vara det bästa allround-alternativet, det handlar om en förväntan att få bästa spelprestandan och att då annat är mindre viktigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gick från 2700X till 5800X3D och det kändes rejält... ändå har jag stort sug efter denna herregud.
Sätta core complex överst va smart val.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

När ska butikerna släppa denna? Har en burk med i7-4790 som håller på att kasta in duken ;_;

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Vad är den praktiska användningen av att ha den bästa spelprocessorn? Det är väl grafikkortet som flaskan i stort sett oavsett i spel? Sitter man på ett 4090 spelar man ju inte i 1080 och även om man gjorde det har man ju en bildfrekvens som är så hög att det inte gör någon praktisk skillnad.
I vilken situation köper någon denna processor och får märkbar förbättring i spel? Eller är det mer för personer som tycker det är kul att jaga de högsta frekvenserna mer för sportens skull än praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fantastiskt trevlig processor från AMD, Intel är inte ens med i matchen längre

Dock tveksam till om den är tillräckligt bra för att uppgradera från 7800X3D.

Mvh

Inte värt det så länge du spelar i 1440p eller högre knappt någon skillnad då.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Inte värt det så länge du spelar i 1440p eller högre knappt någon skillnad då.

Åtminstone inte med de GPUer som finns ute på marknaden idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var en helt annan lösning (DRAM-baserad) för att uppnå ett liknande mål med att ha en jättestor cache, så liknande men också ganska så annorlunda.

https://chipsandcheese.com/p/broadwells-edram-vcache-before-v... kan vara kul läsning på det temat.

Ja det var en annan lösning men resultatet var rätt talande om vad en dos extra cache kunde göra. Vill man hård dra det ytterligare så var faktiskt gamla P2 och AMD K6-2 och eller 3 pionjärer fast då satt det extra minnet på moderkortet och gick i halva eller en tredjedel av CPU hastigheten med likväl så blev det en bra boost i prestanda.

Så tekniken har funnits i olika typer av lösningar men ingen har valt att göra som AMD och dra det till sin spets och ha det som huvudnumret i en cpu serie.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrchristensen:

Men i övrigt så missförstår man ett CPU-test om man tycker att hög upplösning & grafik, eller en långsam GPU ska användas.

Skrivet av deltascu:

Det är främst av den här anledningen, citerat från artikeln:
Utan processorflaskhals så kommer prestandan domineras av grafikkortet,

Vad är syftet med att testa en cpu med spel? Att informera spelare gissar man väl?
När då produkten är avrundat meningslös om man spelar moderna spel i 1440 eller 4k borde man ju visa det.

Permalänk

Kanske borde vänta för rykten säger att nya 9950x3d kommer bli den bästa gaming cpun, högre boost och men mer värme

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av XL-ent:

Vad är den praktiska användningen av att ha den bästa spelprocessorn? Det är väl grafikkortet som flaskan i stort sett oavsett i spel? Sitter man på ett 4090 spelar man ju inte i 1080 och även om man gjorde det har man ju en bildfrekvens som är så hög att det inte gör någon praktisk skillnad.
I vilken situation köper någon denna processor och får märkbar förbättring i spel? Eller är det mer för personer som tycker det är kul att jaga de högsta frekvenserna mer för sportens skull än praktiken?

Till din sista fråga är svaret förmodligen en blandning av båda. Senaste chippen kommer aldrig att vara mest FPS per kr, men vem vill inte ha det senaste bästa liksom.

Nu vet jag inte exakt hur den presterar i 1440p+ gaming på hög grafik men den lär ju vara några procent bättre även där. Det är lockande för de mesta gamers skulle jag säga.

Sen om det är värt pengarna, och i vilken situation man får en "märkbar" förbättring blir ju rätt subjektivt. Jag har en r7 7700 och känner inte att det är värt att uppgradera, men fråga någon annan och du kommer garanterat få ett annat svar.

Permalänk
Medlem

@JonasT någon chans att ni kör en test i 4k för att se 1% låg?
Kul att se att sweclokckers nu kör Intel 285K med 6000Mhz minnen för att riktigt påvisa att x86 är dött, Intel är nu så efter att Nvidia kan köra över hela spelmarknaden exklusive spel konsoler ARM next...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Till alla er som om och om igen undrar varför man ska ha den bästa spelprocessorn. Snälla läs en del av kommentarerna, och kolla reviews med 0,1% lows på de spel ni är intresserade av!

Det finns en hel drös med spel, framförallt tunga multiplayerspel med väldigt många spelare, däribland WoW, där man ALLTID är sjukt bottleneckad av cpu.

Var en helt galen uppgradering att gå till 5800x3d från 5800x för några år sedan när det bekom sig. Skulle vara en grym uppgradering att gå upp till 7800x3d och ytterligare ca 20-25% ännu bättre med 9800x3d.

Gör så man slipper dippa ner i 60fps eller värre i 0.1% lows i stora städer och raids.

Spelar du ett spel där dina 0.1% lows inte påverkas nämnvärt, ja lägg då fokus nån annanstans. För oss som spelar cpu-bundna spel så är detta en fantastisk produkt, som är nödvändig.

Kul att man kommer kunna leka med överklockning på riktigt denna gång också 😊

Ska också bli spännande att se vad 9950x3d kommer med. Känns som den kan bli en perfekt kombo mellan produktivitet och gaming.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en 9800X3D med 128 GB 6000 MT/s CL30 DDR5 för min del!

Kan man få några förslag på bra kylning för AM5 där prio är temperatur, sedan ljudnivå och absolut sist design som RBG/skärm? Så bästa kylningen, som inte låter alltför mycket och där jag inte betalar extra för design. Kör på öppen testbänk så alla storlekar får plats.

Alla förslag uppskattas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fan det borde finnas nått uppgraderings program där man kan byta ut tidigare model till nya mot rabatt + tidigare kund-rabatt + för att du är du-rabatt.

Men det heter väll Sweclockers Marknad nu för tiden.

Mäktig processor!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

43% bättre än Intels bästa i Starwars Jedi survivior haha jisses

Permalänk
Medlem

Trevlig CPU! Synd att min raptor lake överlevde intels fadäs

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay