Följ Black Week på SweClockers

Ryzen 7 9800X3D sålde slut på fyra minuter

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Blev en beställning + MSI X870 Tomahawk.

Sist jag hade AMD i burken var mer än 20 år sedan

<Uppladdad bildlänk>

Typ samma för mig. AMD 5600+. Det var grejor. Tror det var första över 3ghz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Haha tur man har körde en order från netonnet också runt 15.58 . Nu är den skickad från Netonnet

Perfa. 😁👌

Permalänk
Medlem

Fick orderbekräftelse från @Inet kl 15.03, 50+ i lager. Nu 2h senare är orderstatus ändrad från "plockas" till "I lager på onsdag" dvs jag verkar även missa leveransen imorgon bitti Intressant. Har inte fått något mail av Inet heller.

Förstår att det är knepigt med tighta releaser, men det lämnar en dålig smak i munnen att man tror att allt är klart och ordern står som "plockas" för att sen några timmar senare få veta att man inte får produkten. Hade kunnat beställa från Netonnet istället.

Är väl ingen fara vänta några dagar, men lite smått irriterande bara.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Tackar för det tipset, blev skickat nu. 👍

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Tackar för det tipset, blev skickat nu. 👍

Samma här. Imorgon dyker den upp enligt posten den mono på måndag.

Förr fick man en okej dator för 15k. Nu får man ge det för CPU och mobo. 😂

Visa signatur

Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har någon köpt en intel ultra processor än tro? 😂

Permalänk
Inet
Skrivet av KniFF:

Fick orderbekräftelse från Inet kl 15.03, 50+ i lager. Nu 2h senare är orderstatus ändrad från "plockas" till "I lager på onsdag" dvs jag verkar även missa leveransen imorgon bitti Intressant. Har inte fått något mail av Inet heller.

Hej!

Din order täcks av leveransen som förväntas imorgon. Dumt nog kan vi inte visa det faktiska förväntade leveransdatumet för den försändelsen just nu – utan det visar ett mer återhållsamt datum. Spelar säkert per automatik.

I skrivande stund kommer nästa leverans (den som förhoppningsvis hinner in imorgon) täcka hela vår nuvarande backlog. När den är fylld kommer datumet på produktsidan automatiskt ändras till datumet för nästkommande leverans efter det, men din status på fliken "Ordrar" ändras inte då.

Nästkommande leverans efter den som du får en ifrån väntas också landa nästa vecka, men vi har inte fått ett helt bekräftat leveransdatum för den än och det kan bli så att det på produktsidan ser ut som att det kommer dröja ännu längre.

Vi får ursäkta att det inte är helt tillförlitliga besked just nu, vi jagar själva leveransbekräftelser så att det står härliga till och jobbar på för att försöka få ut så mycket info som möjligt.

Hoppas vi hinner få in och skicka din processor imorgon, och att du blir nöjd med prestandan!

/Backe

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid Intels motsvarighet

https://www.inet.se/produkt/5306942/intel-core-ultra-7-265kf-...

det var länge sen intels motsvarighet var billigare men helvete vad kasst den presterar i spel!

Finns dock ingen större anledning än att hetsa upp sig över denna cpu'n om man sitter på 5800X3D/7800X3D om man inte typ har ett RTX 4090 att para ihop den med och lirar i 1080p.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har någon köpt en intel ultra processor än tro? 😂

Inet har sålt minst 4st 285K, har haft koll på lagersaldot senaste dagarna 😁

Skrivet av Inet:

Hej!

Din order täcks av leveransen som förväntas imorgon. Dumt nog kan vi inte visa det faktiska förväntade leveransdatumet för den försändelsen just nu – utan det visar ett mer återhållsamt datum. Spelar säkert per automatik.

I skrivande stund kommer nästa leverans (den som förhoppningsvis hinner in imorgon) täcka hela vår nuvarande backlog. När den är fylld kommer datumet på produktsidan automatiskt ändras till datumet för nästkommande leverans efter det, men din status på fliken "Ordrar" ändras inte då.

Nästkommande leverans efter den som du får en ifrån väntas också landa nästa vecka, men vi har inte fått ett helt bekräftat leveransdatum för den än och det kan bli så att det på produktsidan ser ut som att det kommer dröja ännu längre.

Vi får ursäkta att det inte är helt tillförlitliga besked just nu, vi jagar själva leveransbekräftelser så att det står härliga till och jobbar på för att försöka få ut så mycket info som möjligt.

Hoppas vi hinner få in och skicka din processor imorgon, och att du blir nöjd med prestandan!

/Backe

Lugna puckar! Blir nog kalas, någon dag hit eller dit spelar ingen större roll

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag beställde i väldigt makligt tempo från inet efter att av slump sett att klockan var 15:01 och min håller på att packas.
Dock var jag inloggad med sparade adressuppgifter osv och betalade via swish, så det går ju snabbare än att lägga in kortet - tips till nästa gång.

Tror knappast några bottar sitter och köper upp sånt här.

Jag tror nån hörde dig och sa hold my beer 🤣

Finns/Fanns även 2 st på blocket för nån timma sedan

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det är ju dock exklusive moms.

Ahh visst fan, inloggad på företaget

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av Inet:

Hej!

/Backe

Chatten precis med er. Preliminärt på näst leverans var 20/11 men kan flyttas fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter alla här och spelar i 1080p eller varför uppgraderas det till så otroligt dyra processorer?

Den är ju gjord för spel men för mig hade en uppdatering till 9800x3d ( från 5700x3d) gett mig 1-3 fps då jag spelar i 1440p.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det var länge sen intels motsvarighet var billigare men helvete vad kasst den presterar i spel!

Finns dock ingen större anledning än att hetsa upp sig över denna cpu'n om man sitter på 5800X3D/7800X3D om man inte typ har ett RTX 4090 att para ihop den med och lirar i 1080p.

https://www.youtube.com/watch?v=NNfc-obrbxA&ab_channel=Robeyt...

Tittade lite på tester mellan min 12900K. I 4k var det typ ingen skillnad, i ett spel var det 4 fps. Vet dock inte hur seriöst det testet var. CB23 så ligger 12900 före.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag beställde i väldigt makligt tempo från inet efter att av slump sett att klockan var 15:01 och min håller på att packas.
Dock var jag inloggad med sparade adressuppgifter osv och betalade via swish, så det går ju snabbare än att lägga in kortet - tips till nästa gång.

Tror knappast några bottar sitter och köper upp sånt här.

Sen brukar Inte ha begränsat 1 kund på populära saker så flera har chans. De gillar jag .

ps rapportera vilka moderkort ni kör och om det behövs Bios uppdatering..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ceogar:

Sitter alla här och spelar i 1080p eller varför uppgraderas det till så otroligt dyra processorer?

Den är ju gjord för spel men för mig hade en uppdatering till 9800x3d ( från 5700x3d) gett mig 1-3 fps då jag spelar i 1440p.

Alla som kör VR med ex simracing osv är väldigt beroend av single core, typ allt som görs i unity e bajs optimerat

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag är fan snart 50 och det gick så bra så, fanns 50+ kvar 15:01 och sen damp det ner:

https://i.vgy.me/mbkAf7.png

Gick tydligen ändå, vet vad jag ska göra på lördag när jag är gräsänkling om jag lyckas hålla mig😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Visste alla att det var vid 15? Jag ramla in 15:20 och har väl köplats 9921 på inet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Alla som kör VR med ex simracing osv är väldigt beroend av single core, typ allt som görs i unity e bajs optimerat

Aha, inget jag har märkt av iof men kan stämma.

Jag spelar mycket vr i flight sim, fallout 4 etc men som vanligt är det grafikkortet som ligger på 100% konstant medans cpu puttrar i bakgrunden lite lätt.

Mitt 3080 med 10 gb vram har andra problem också.
Hade säkert få lite bättre fps av en 9800x3d men jag får nog ut mer fps av att lägga de extra 10000 kr på gpu-budgeten istället.
intressant att veta

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Verkar vara ett bra tag tills komplett får in 9800x3d igen

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Visste alla att det var vid 15? Jag ramla in 15:20 och har väl köplats 9921 på inet.

15:00 har väl varit standard rätt länge i vår tidszon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tittade lite på tester mellan min 12900K. I 4k var det typ ingen skillnad, i ett spel var det 4 fps. Vet dock inte hur seriöst det testet var. CB23 så ligger 12900 före.

Så är det, inget att jaga upp sig över, vi kan köra vidare på våra lite äldre CPU'er ett bra tag till, speciellt om man mestadels lirar i 4k och undviker specifika spel som gillar dessa X3D cpuer.

Hypen om dessa cpu'er har gått lite till överdrift.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Otroligt många är benbestämda I att en sån här processor är totalt onödig I 4k.

Men samma folk glömmer hur processor kraft ofta visar sig, eller när den behövs. Även jag tittade blint på prestandaindex & tänkte att 13600k räcker ju bra till 4k!! Men icke.

Många spel kräver inte hög cpu prestanda (I 4k) förrän "mid-late game". Nyaste exempel blir spacemarine 2 som är extremt cpu krävande även i 4k. Eller cities skylines 2. Wow är också ett cpu behövligt spel där cache I X3D spelar en väldigt viktig roll.

Finns säkert fler bra exempel, men dessa har jag nära egen erfarenhet av med 13600k.

Kommer uppdatera någonstans för att ge lite grova siffror på förbättrad prestanda i 13600k vs 9800X3D i 4k gaming imorgon nån gång.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Själv så ser jag ingen större vinning med att uppgradera från en 5800X3D till denna, då jag nu mer lirar det mesta på 4K.
Så blir till att köpa ett 5090 istället. CPUn får hänga med i en eller två generationer till, då det endast diffar någon enstaka procent i den upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.youtube.com/watch?v=NNfc-obrbxA&ab_channel=Robeyt...

Om man spelar spel som Factorio och Rimworld med många moddar så har man absolut nytta av 9800x3d. De formligen suger upp all prestanda som går ur processorn när kolonierna börjar växa och den måste simulera fler och fler saker. Från 2700x till 5800x3d så fick jag nästan dubbla prestandan i Rimworld. Rimworld kryper ner under 60 TPS (normalfart) rätt snabbt när man har ett par hundra moddar, vilket är helt normalt i Rimworld.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det, inget att jaga upp sig över, vi kan köra vidare på våra lite äldre CPU'er ett bra tag till, speciellt om man mestadels lirar i 4k och undviker specifika spel som gillar dessa X3D cpuer.

Hypen om dessa cpu'er har gått lite till överdrift.

CPU och spel har varit överdrivet längre förutom för specifika titlar däremot så är det i endel lägen där MIN fps drar nytta och det är stora skillnader vilket är något jag värderar. Nu spelar jag inte direkt Wow längre men det är ett spel där att hålla sig topp med CPU har gjort mycket.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Själv så ser jag ingen större vinning med att uppgradera från en 5800X3D till denna, då jag nu mer lirar det mesta på 4K.
Så blir till att köpa ett 5090 istället. CPUn får hänga med i en eller två generationer till, då det endast diffar någon enstaka procent i den upplösningen.

För en som missade alla bra priser på 5800 X3D och fortfarande är sugen på en hade jag älskat om de släppte en 5800X3D refresh, som är ännu bättre om möjligt. För det finns i princip ingen anledning att byta plattform helt när det här är framstegen vi får.

Permalänk
Medlem

Första batchen av processorer brukar oftast bli måndagsexemplar, högre värmeutveckling sämre överklockning potential osv osv, så om man kan hålla ut till 2a eller 3e batchen är att rekommendera!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Scalpers är i farten igen ser jag.

En snabb cpu kan som sagt hjälpa till med att undvika att få djupa dippar i spel eller spel som har många drawcalls till cpun tex fallout 4 som jag hoppas kommer fungera hjälpligt med denna cpu. Den jag har nu så hamnar jag nedåt 15 fps i boston, sen är ju deras spelmotor totalt trasig gör inte det hela bättre direkt. Ett ton moddar på det så är man ibland nere under 10 fps :).

Ska bli kul att se även hur andra spel påverkas, crysis 1 i 1440p allt på max utan drops under 144 fps äntligen möjligt?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9