Enskild firma, vad får jag köpa privat?

Permalänk
Medlem

Enskild firma, vad får jag köpa privat?

Har en liten enskild firma, mest för hobby.
Omsättning 10-20kkr om året, så det finns inte mycket pengar på det konto, men det är som sagt hobby så vinst gör inte så mycket.
Har köpt in lite saker som behövts i företaget, en enkel dator och skärm + andra saker som behövs.

Nu är det dock så att jag behöver göra en reparation på bilen och undrar då om vad jag får göra med det som finns på kontot.
Att läsa på skatteverkets sida eller ringa dem är knepigt, deras fackspråk är inte enkelt att översätta alltid.

Så, kan jag betala för saker utanför företaget, ska jag betala in på skattekonto med mera, vill göra det rätt.

Enskild firma
Registrerad för FA-skatt
Sedan 2023-10-04
Ej registrerad för moms (förstår inte vad detta innebär, handläggaren vid registreringen var en snofsig dam som inte ville svara på frågor)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem

Om bilen inte har nått med företaget att göra blir det ett eget uttag.
https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det handlar nästan alltid om common sense. Använder du bilen i företaget? Äger företaget bilen? Kort sagt - är reparationen nödvändig för företagets drift? Då får du dra av momsen för reparationen.

Är bilen inte relaterad till företaget? Då får du inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om bilen inte har nått med företaget att göra blir det ett eget uttag.
https://skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/e...

Skrivet av izzie:

Det handlar nästan alltid om common sense. Använder du bilen i företaget? Äger företaget bilen? Kort sagt - är reparationen nödvändig för företagets drift? Då får du dra av momsen för reparationen.

Är bilen inte relaterad till företaget? Då får du inte göra det.

Eget uttag då, ska läsa på om det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]