Microsoft trappar upp påtryckningar att välja Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Man undrar ju lite vad det är som gör att vi upplever det så olika.

Tror att många här aldrig upplevt hur bra en tweakad version av Windows 10 faktiskt är.

Går ibland så långt att jag kan jämföra min setup av Windows 10 LTSC med Ubuntu 24.04 LTS resursmässigt och prestandamässigt. 11:an är numera betydligt mer krävande (21H2 var ok). Speciellt 24H2 är långt ifrån allt jag önskat mig av ett OS.

Lämnade tillbaka en Windows 11 dator efter att insett att 8GB RAM inte längre räcker på långa vägar ens i LTSC-utgåvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur? Utan att köra OOBE-bypass så behövde jag ange email och liknande?

Istället för "Setup for personal use" så väljer jag "Setup for work or school" och sedan när man ska logga in så väljer man "Sign-in options" och där finns "Domain join instead" och går vidare och skapar ett lokalt adminkonto. Klart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du använder inte Outlook (tidigare, och bättre, Mail) i Windows förstår jag.

Inte den nya Outlook appen nej, däremot den föregående, den som bara hette mail och kalender. Den som ingick i Windows 10 och 11. Jag såg aldrig någon reklam i den appen varken i 10:an eller 11:an

Skrivet av Superthug:

Många säger att Windows 11 är lika snabbt eller till och med snabbare i dem flesta trådar.
Man undrar ju lite vad det är som gör att vi upplever det så olika.
Är det pga olika hårdvara eller är det lite samma sak som när folk säger
att man inte märker så mycket skillnad mellan 60 och 144Hz bildskärm ( I spel och i vardags Explorer fipplande och surfande)?

/S

Kan vara hårdvara, beror ju på hur bra hårdvaran var när den lanserades.

Skrivet av storPutte:

Hade gärna kört 11an om min gamla 7700k hade varit godkänd

Varför inte köra ändå? Går ju enkelt för dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur pass detaljerad vill du ha?
Det finns rätt många därute som går genom processen.

En TL:DR + en advanced guide på sweclockers hade vart fint.
Kommer byta till Win 11 nästa år så kommer behöva se igenom guiderna o vore ju kul om sweclockers hade en egen.
Kan t.o.m ha en i forumet som community kan hjälpa te o bygga på. Detaljer om vad för funktion program har som man skulle kunna ta bort och varför man skulle vilja ta bort det etc.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Kan vi få en artikel här om hur man unbloatar win 11 och installerar med lokalt konto etc?

Ett tips är att kolla/följa Chris Titus:
https://christitus.com

Mycket lär hinna ändra sig tills nästa år, men Chris känns alltid aktuell Hans debloater-script är värt att kolla in!

Permalänk
Medlem

Sitter i tankarna att uppdatera till W11 via win update, det som just nu håller mig tillbaka är frågan om då får 24H2 eller 23H2?
Just nu vill jag inte ha 24H2 eftersom det varit en hel del strul med denna när man kör Intel, så vad tror ni, kommer det bli 24H2 eller 23H2 om man kör det via win update?

Sitter på en i7 9700K och ett Asus Z390 moderkort.

Har än inte aktiverat TPM stödet i bios så jag plågas inte av ständiga notiser i win update.
Är det kanske så att man ser i win update vilken W11 version den tänker lägga in när man väl aktiverat TPM stödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Istället för "Setup for personal use" så väljer jag "Setup for work or school" och sedan när man ska logga in så väljer man "Sign-in options" och där finns "Domain join instead" och går vidare och skapar ett lokalt adminkonto. Klart.

Ah, den har jag missat

Tack!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart? Bara för att leka kärringen mot strömmen?

Kul.

Är väl totalt irrelevant argument för att uppgradera om man bara kör med en skärm?

Visa signatur

-------------------------- Super Ultra Wide Hackintosh Pro --------------------------
Gigabyte Z390 Designare | Intel i9 9900k | RX6800XT 16GB | 64GB RAM
49" Samsung G9 OLED 240hz | Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric
2TB Corsair MP600 PRO med MacOS Sonoma för Videoredigering
1TB FireCuda 510 med Windows 11 för Spel & Vardagssurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Varför skulle man ens välja att stanna på Windows 10 när det har så fruktansvärt uselt multi-monitor stöd som ALLA windows haft innan Windows 11, som nu är helt underbart? Bara för att leka kärringen mot strömmen?

Kul.

En sån liten grej om att jag behöver klicka två gånger på skrivbordet för att få fram fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För att man inte har fler än en monitor?

Konstigt, sitter och tittar på 3 st men..... Måste ha fel

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Kan vi få en artikel här om hur man unbloatar win 11 och installerar med lokalt konto etc?

Sweklockers har inget backbone, så något sånt skulle dom aldrig tillåta.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag byter hellre till Windows 7 än Windows 11

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ChaosClocker:

En TL:DR + en advanced guide på sweclockers hade vart fint.
Kommer byta till Win 11 nästa år så kommer behöva se igenom guiderna o vore ju kul om sweclockers hade en egen.
Kan t.o.m ha en i forumet som community kan hjälpa te o bygga på. Detaljer om vad för funktion program har som man skulle kunna ta bort och varför man skulle vilja ta bort det etc.

Jag nöter gärna ihop en relativt simpel guide på svenska men den lär inte skilja sig nämnvärt åt andra guider bara, som förövrigt är väldigt simpla.

edit2:

Pallar fan inte skriva ihop något såpass extremt enkelt när jag inte får länka till det forumet jag hittat en del verktyg på.
Samt behövs det bara 3 pissiga steg listat nedan!
Absolut enklast är att ladda ned en ISO, Anyburn och använda sig av
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
1. Läs in ISO'n i Anyburn
2. Lägg till AutoUnattend-filen ni skapade genom hemsidan, i roten
3. Spara till ny ISO
4. Testa i en VM först innan ni gör ren installation.

Vad mer vill ni se?

Permalänk

Jag ser ingen anledning att nedgradera från Windows 10 till Windows 11

Permalänk
Medlem

I hela mitt liv styrde jag undan från Linux för personligt bruk, tills nu på senare tid när jag blev förbannad och FÄRDIG med pyttemjuk, och då är jag tillräckligt gammal för att ha varit en "microsoft snubbe" sedan MSDOS i386/486 tiden.

Windows 10 och Microsoft var tillräcklig förgiftat redan som det var men 10'an blev jag tillslit bekväm med efter en hel del de-tox och register/GP tweaks och bort med allt som heter windows store, microsoft-konto, cortana med keyloggers, sniffande telemetri ALL OVER, tvångsomstarter, windows update tvång och massa pop-ups.. Jag kan hålla på hela natten.

Med M$ tillvägagångssätt att skrota 10'an som enligt Jerry Nixon skulle bli "the last Windows" och mer eller mindre påtvinga folk 11'an för att man äger hela eko-systemet med allt runt omkring så som directx, office paketet, men även tvinga på folk dess nya GUI som många bara inte gillar, jag tänker då på dom som inte är power-users utan som inte känner igen sig och som hatar att förändra det dom lärt sig använda.

Jag sa till mig själv, ALDRIG Windows 11. Microsoft hade rätt, Windows 10 är och förblir det sista Windows för MIN del, etthundra procent!

Numera knåpas jag runt i Arch Linux har sedan 3 veckor inte bootat Windows då allt bara fungerar och är helt fantastiskt. Framför allt, ingen bloat, inga tvång, ingen telemetri, inga fake-konton där DU inte är admin över din egna dator osv osv.

Hoppas att steam aldrig kommer i M$ ägo...

Jag kan inte säga det på ett mindre ofint sätt än att Microsoft kan fara åt helvete.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Framför allt, ingen bloat, inga tvång, ingen telemetri, inga fake-konton där DU inte är admin över din egna dator osv osv.

Ang. admin, så kan jag svära på att nära nog _ingen_ här är admin (läs "hidden" Built-in Administrator) över sina Windows-datorer, bortsett från de stackarna som kör fulinstallationer av Tiny11.

Kör både GNU/Linux och macOS vid sidan om Windows här och det känns befriande med OS som inte spionerar på allt man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

99% av användare har inte fler än 1 skärm.

Permalänk
Medlem

Har kört 11 i ett halvår nu och ser ingen anledning till att gå tillbaka till 10 för min del

Permalänk
Medlem

Personligen sitter jag på W8.1

Kör 11 på jobbet, tycker det ser bättre ut en 10. Vi har ju så klart företagskonton, så kanske är mer reklam och liknande privat.
(Fan vad sjukt med reklam inbyggdt i OSet egentligen...)

När jag ska bygga ny dator blir det Linux för mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lewi:

Personligen sitter jag på W8.1

Kör 11 på jobbet, tycker det ser bättre ut en 10. Vi har ju så klart företagskonton, så kanske är mer reklam och liknande privat.
(Fan vad sjukt med reklam inbyggdt i OSet egentligen...)

När jag ska bygga ny dator blir det Linux för mig.

Finns ingen reklam i svensk installation som tur är, eller europeisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vid installation;
Ur med nätverkskabeln

Shift+F10
OOBE\BYPASSNRO

Vid installationssteget där du uppmanas ansluta till ett nätverk, tryck "Jag har inte tillgång till internet"

Klart

Min poäng: Microsoft ska erbjuda valet "Nej, jag vill INTE ha ett satans onlinekonto, tack." vid installation.

Man ska INTE tvingas ta till secret handshake workarounds, som slutar fungera så fort Microsoft får nys om det (eller att fler än de tolererar använder det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Jag kan inte säga det på ett mindre ofint sätt än att Microsoft kan fara åt helvete.

Amen.

Har varit på väg att tippa över till Linux för vardagsbruk i många års tid, och Microsoft fortsätter kontinuerligt att knuffa mig närmare för varje ny idioti de får för sig. Efter Windows 7 har det bara gått utför.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min poäng: Microsoft ska erbjuda valet "Nej, jag vill INTE ha ett satans onlinekonto, tack." vid installation.

Man ska INTE tvingas ta till secret handshake workarounds, som slutar fungera så fort Microsoft får nys om det (eller att fler än de tolererar använder det).

Då kanske du även tycker att man ska ha möjlighet att stänga av "telemetri" och att inställningar kring hur du vill ha ditt operativsystem ska respekteras och inte ändras i bakgrunden vid systemuppdateringar? Kanske rent av inte är sugen på tjat om OneDrive och information om Microsofts andra förträffliga tjänster på daglig basis i kombination med Disney+ och annat konstigt som dyker upp i startmenyn.

Om så är fallet behöver du nog som mig se över din attityd för snart kommer vi behöva gilla läget

Permalänk
Medlem

Windows 11???
Vad fan är det jag kör ju på det sista windows som skulle släppas

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Håll ut lite till Win. 10 användare. Snart är Win. 12 här

Och då kommer inte en intel core 13th generationen vara tillräcklig och du behöver uppgradera igen enligt Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Jemil:

Har kört 11 i ett halvår nu och ser ingen anledning till att gå tillbaka till 10 för min del

Så har jag känt i 2 år

Skrivet av dlq84:

99% av användare har inte fler än 1 skärm.

Har du någon källa som kan backa upp det där? För jag tror inte att det bara är 1% som kör med mer än 1 skärm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så har jag känt i 2 år
Har du någon källa som kan backa upp det där? För jag tror inte att det bara är 1% som kör med mer än 1 skärm

Hittade den här gamla snabbkollen.
SweClockare kanske inte är råmodellen för svenska folket.
https://www.sweclockers.com/artikel/33886-snabbkoll-hur-manga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Hittade den här gamla snabbkollen.
SweClockare kanske inte är råmodellen för svenska folket.
https://www.sweclockers.com/artikel/33886-snabbkoll-hur-manga...

Och i den kollen är det inte 1% som använder mer än 1 skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och i den kollen är det inte 1% som använder mer än 1 skärm

👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Kul.

ok varför är elvan bättre för multimonitor ? jag har haft 3 monitorer i åtminstonde 15 år nu och inte känt mig särskilt handikappad av 10an ...