Elinstallation- Är detta godkänt?

Permalänk
Medlem

Elinstallation- Är detta godkänt?

Nyinflyttad i hyresrätt. Förre ägaren har dragit en ledning från ett uttag och monterat ett nytt. Ser inget vidare ut. Kan jag göra en felanmälan hos hyresvärden?

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte en elektriker som har gjort det där, så jag skulle nog sagt till hyresvärden.

Man får dra kabel vidare från ett uttag till ett annat, det i sig självt är inte fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser ut som äldre fastighet och sladden är övermålad så har väl sett ut så en längre tid. Vid byte av hyresgäst gjorde värden rimligen en syn i lägenheten och tyckte antingen inte det var anmärkningsvärt - eller såg det inte.

Värden kan säkert plocka bort skarvningen och ev. sätta dit ett annat mha. elektriker - men det lär kosta, kanske ett par tusen - även i hyresrätt (slås ut på Din hyra ett antal år men "smågrejjer" kan man få betala direkt, beroende på värd).

Rent elektriskt är det inte "farligare" än det vita grenuttaget som hänger på bilden men överlasta inte summan av uttagen.

I äldre fastigheter finns "utanpåliggande el" och då kan strömmen till urtaget komma på liknande sätt som i bilden. Utan bild på "andra änden" av den delvis övermålade sladden är det svårt att veta hur det är kopplat i Ditt fall - säkert att den går till ett uttag till eller är det själva tillförseln av ström till uttaget? Även om det ser ut att vara delvis infällt i väggen, är det inte säkert att det finns kanaler med elkablar i väggen bakom...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

i detta fallet är det definitivt hemma pul, är lite svårt att se på bilden men jag tycker det ser ut som man använt typ 3x1mm2 aparatkabel i stället för typ 3x1.5mm2 installationskabel. dvs är det mot 10A säkring är det stor risk för att kabeln smälter när man belastar hårt. sedan borde det sitta en förhöjnings ram eller att man byter uttaget till ett som är anpassat för att ta emot utanpåliggande kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Alltså, förutom själva installationen så känns det vågat att placera en brödrost sådär också... Och sen en analog klocka som bara är användbar under halva dygnet... Ju mer man tittar på bilden desto roligare blir den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Ser ut som äldre fastighet och sladden är övermålad så har väl sett ut så en längre tid. Vid byte av hyresgäst gjorde värden rimligen en syn i lägenheten och tyckte antingen inte det var anmärkningsvärt - eller såg det inte.

Värden kan säkert plocka bort skarvningen och ev. sätta dit ett annat mha. elektriker - men det lär kosta, kanske ett par tusen - även i hyresrätt (slås ut på Din hyra ett antal år men "smågrejjer" kan man få betala direkt, beroende på värd).

Rent elektriskt är det inte "farligare" än det vita grenuttaget som hänger på bilden men överlasta inte summan av uttagen.

I äldre fastigheter finns "utanpåliggande el" och då kan strömmen till urtaget komma på liknande sätt som i bilden. Utan bild på "andra änden" av den delvis övermålade sladden är det svårt att veta hur det är kopplat i Ditt fall - säkert att den går till ett uttag till eller är det själva tillförseln av ström till uttaget? Även om det ser ut att vara delvis infällt i väggen, är det inte säkert att det finns kanaler med elkablar i väggen bakom...

Elen lär väl vara "snodd" från uttaget i bilden? Känns lite förvånande om någon som har gjort den där dragningen skulle fälla in uttaget, kan jag tycka, men inget kan förstås uteslutas. Är det riktig utanpåliggande el från start så är det avsevärt mycket mer sannolikt att kabeln kommer uppifrån, vilket inte är fallet här.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alltså, förutom själva installationen så känns det vågat att placera en brödrost sådär också... Och sen en analog klocka som bara är användbar under halva dygnet... Ju mer man tittar på bilden desto roligare blir den.

Det är lite som att spela LP-skivor, så man får resa sig och vrida klockan 180 grader var sjätte timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Nyinflyttad i hyresrätt. Förre ägaren har dragit en ledning från ett uttag och monterat ett nytt. Ser inget vidare ut. Kan jag göra en felanmälan hos hyresvärden?<Uppladdad bildlänk>

Utförandet är amatörmässigt. Kabeln är så dåligt klamrad att det skulle behövas dragavlastning. Dessutom ser kabeln ut att vara för tunn för att mata ett vägguttag (jag kan ha fel, men det ser i alla fall ut så på bilden).

Det är hyresvärden som är ansvarig för elanläggningen. Har du en seriös hyresvärd så anlitar de omgående en elektriker för att åtgärda det där.

Känner de inte till sina skyldigheter, så hänvisa dem till Elsäkerhetsverket: Regler för dig som innehavare.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Matningen kommer inifrån uttaget. Bifogar bild på uttaget. Man ser att de gjort ett väldigt stort hål för kabeln. Tolkar era svar som att jag definitivt kan be värden byta uttaget och kanske även sladden till uttaget i andra änden. Eventuellt kan jag då få betala den nya ledningsdragningen, men inte bytet av uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Tack för alla svar. Matningen kommer inifrån uttaget. Bifogar bild på uttaget. Man ser att de gjort ett väldigt stort hål för kabeln. Tolkar era svar som att jag definitivt kan be värden byta uttaget och kanske även sladden till uttaget i andra änden. Eventuellt kan jag då få betala den nya ledningsdragningen, men inte bytet av uttaget. <Uppladdad bildlänk>

Om vi bortser från att det ser helt katastrof ut så...
ser det ut som en tidigare nämnt ut att vara fel mm2 på kabeln.
Minimum är 1.5mm2 till 10A säkringar.

Jag hade klagat och påpekat att de får se till att överlämna en säker elanläggning. Kan inte tänka mig att du skall behöva betala alls

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du ska inte betala EN ENDA KRONA!

Permalänk
Medlem

Så för att summera:

1) Ser hemskt ut
2) Alldeles för glest klamrat. lätt att råka dra loss kabeln.
3) Tveksamt om det är rätt typ av kabel
4) Vägguttaget sönderbrutet och har inte godkänt petskydd längre

Hur ser det ut i andra änden?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Nyinflyttad i hyresrätt. Förre ägaren har dragit en ledning från ett uttag och monterat ett nytt. Ser inget vidare ut. Kan jag göra en felanmälan hos hyresvärden?<Uppladdad bildlänk>

Ja du ska göra en felanmälan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om de tar bort installationen och bara sätter dit ett nytt uttag istället för att byta kabel/klamra om den.

Nackdelen med att bo i hyresrätt är hyresvärden bestämmer vad som görs och inte görs. Kanske rent av därför en tidigare hyresgäst tog saken i egna händer och löste problemet själv. Är det inte ens egna grejer så vill folk varken lägga ner tid eller pengar på att få det snyggt. En tillfällig lösning som blev permanent och så orkade hen inte återställa det innan hen flyttade ut.

Och ja, det är bra att felanmäla det trasiga uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja det är ju inte en elektriker som har gjort det där, så jag skulle nog sagt till hyresvärden.

Man får dra kabel vidare från ett uttag till ett annat, det i sig självt är inte fel.

Det är fel, och inget som en privatperson får göra.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Tror det är ett syftningsfel i inlägget bara

"Man" (<- en elektriker) får dra kabel vidare från ett uttag till ett annat, det i sig självt är inte fel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade felanmält det och begärt att få det bortplockat med grund i den jäkligt klåparaktiga installationen. Typ inte en grej som är rätt. Ser den synliga delen av installationen ut sådär bör man anta att elsäkerheten är äventyrad på dolda ställen.

Se till att få uttaget man kopplat in tjuven på utbytt om nödvändigt också. Man vill inte ha ev hål från kabelgenomföringar kvar, särskilt inte där småbarn kan komma åt det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Vad är fel och när har jag sagt att en privatperson får göra jobbet?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Tack för alla svar. Matningen kommer inifrån uttaget. Bifogar bild på uttaget. Man ser att de gjort ett väldigt stort hål för kabeln. Tolkar era svar som att jag definitivt kan be värden byta uttaget och kanske även sladden till uttaget i andra änden. Eventuellt kan jag då få betala den nya ledningsdragningen, men inte bytet av uttaget. <Uppladdad bildlänk>

Den installationen är direkt farlig och absolut inte fackmannamässigt utförd. Den behöver åtgärdas av en elektriker omgående.

Visa signatur

Varit med ett tag.. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är fel och när har jag sagt att en privatperson får göra jobbet?

Ditt svar till hur TS formulerat sin fråga. Men ser du inte det sambandet så släpper vi den pucken.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilB:

Din hyresvärd ska få dit en elektriker som tar bort dragningen utan kostnad för dig, du är inte ansvarig för elen.

Uttaget eller åtminstone höljet ska bytas ut eftersom det, efter att kabeln är borttagen, saknas petskydd.

Du kan ju testa att hävda att eftersom det fanns ett uttag i det andra rummet när du flyttade in så ska det finnas ett uttag i det andra rummet. Att det som satt där vid inflyttning inte uppfyller elsäkerhetsverkets krav är inte ditt problem, det är hyresvärdens problem och något som definitivt borde ha upptäckts innan du flyttade in.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

En elinstallation skall vara säker och ägaren av elanläggningen är ansvarig för det enligt lag.
Elsäkerhetslag (2016:732)
Skyldigheter i fråga om elektriska anläggningar
6 § Den som innehar en starkströmsanläggning ska se till att 1. det fortlöpande kontrolleras att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada, och
2. arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på ett sådant sätt och utförs av eller under ledning av personer med sådana kunskaper och färdigheter att betryggande säkerhet ges mot personskada och sakskada.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...
Tycker det ser ut som hempul och dessutom riktigt uselt hempulat, vore också intressant att få se bilder på hur det ser ut i andra änden av kabeln

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.