Ny typ av kylpasta nästan dubbelt så effektiv

Permalänk
Melding Plague

Ny typ av kylpasta nästan dubbelt så effektiv

Gel av flytande metall och keramiskt pulver ger högre värmeledning än dagens bästa produkter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Najs kommer införskaffa 😀

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Intels VD: ja men då var det ju helt onödigt med sänkning av watt inför nya serien. Dags att bumpa upp cpun till 500W

Permalänk
Medlem

Spännande. Ska bli intressant att se recensioner när det blir en kommersiell produkt, men även tester under en längre tid för att se hur den beter sig. Och priset, undra vad det kan tänkas landa på?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Någon insatt som vet ungefär hur stor skillnad det kommer bli? Jag antar att det är W/(mK) som fördubblas? Finns säkert någon som gjort en graf över temperaturen för olika typer av kylpasta med olika värmeledningsförmågor där man kan uppskatta vart denna kommer placera sig.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Kan så klart inget om matematiken kring detta.
Men känner väl spontant att givet hur liten yta det är på en processor och hur kort avståndet är mellan processorn och kylaren med flytande metall idag så har jag svårt att se att detta skulle kunna vara något revolutionerande i skillnad?

Permalänk
Medlem

Lite OT men har någon testat de kryosheets? Är de något att ha istället för pasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Kan så klart inget om matematiken kring detta.
Men känner väl spontant att givet hur liten yta det är på en processor och hur kort avståndet är mellan processorn och kylaren med flytande metall idag så har jag svårt att se att detta skulle kunna vara något revolutionerande i skillnad?

Beror på hur ojämn ytan är, blir ju ändå max 1-3C. Vid direct die kan det nog bli bättre

Skrivet av Spawnbadboy:

Lite OT men har någon testat de kryosheets? Är de något att ha istället för pasta?

Finns tester som påvisar liknande prestanda som vanlig kylpasta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om de nu inte mätt i Kelvin så kan man inte applicera procent på temperaturskillnader.

Men pajasfasonerna till trots verkar det ju väldigt intressant och kommer det en konsumentprodukt så köper jag direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de nu inte mätt i Kelvin så kan man inte applicera procent på temperaturskillnader.

Men pajasfasonerna till trots verkar det ju väldigt intressant och kommer det en konsumentprodukt så köper jag direkt.

Nej, men går utmärkt att applicera procent på värmeledningsförmåga

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

I verkligheten blir det kanske 1-2 grader ?

Permalänk

Är det ingen som har skrivit det än?!

"COOLT!!!"

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Hade helst sett att både cpu och kylare var så plan och styv som möjligt så hade man inte behövt detta.
Kylblock på några meter i storlek kan jag förstå att det är omöjligt att få plant, men i storleken av en cpu borde det inte vara så jävligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Jag föredrar diamantpuder ifrån sten som fått sina atombindningar kalibrerade genom att ha passerat Jordens kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Intels VD: ja men då var det ju helt onödigt med sänkning av watt inför nya serien. Dags att bumpa upp cpun till 500W

Han letar nog efter en passande bibelvers i detta nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det låter dyrt... :-|

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

"Genom en ”mekanokemisk” process appliceras atomer i den flytande metallen på ytan av enskilda aluminiumnitridpartiklar, som var och en har en diameter på några mikrometer."

Jag läste detta och tänkte "Vadå flygande bilar?"

*edit* what a time to be alive...

Permalänk
Medlem

Stora frågan är hur länge den håller: 1 månad, 1 år eller 10 år?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Wuhan alltså… hoppas att det inte finns någon bieffekt.

Det kanske blir en "pandemi" tack vare hur bra den "smittar" av sig värmen från processorn till kylaren. Får väl ge Razer i uppdrag att utveckla ett munskydd med RGB till datorerna.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Prisa gud och duktiga elever på nämnda universitet.

Permalänk
Medlem

hur hittar jag en offbrand version av detta på alibaba?

Permalänk
Medlem

Den bästa kylpastan är ju ingen kylpasta, i det optimala fallet. I normalfallet handlar det bara om hur mycket mindre dåligt det ska bli

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Den låter lite dyr..

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Gallium… känns ju lite osafe 🫤😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

Gallium… känns ju lite osafe 🫤😬

Ja den käkar ju tex aluminium till frukost, finns gott om videos på YouTube som visar den effekten.
Tex:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kör med TGs kryosheet, skulle säga att jag fick aningen bättre temp än med kryonaut (ej extreme). Den hade dock troligen råkat ut för lite av problematiken som kom fram kring högre temps under längre tid.
Har även justerat och flyttat runt på den en 4ggr nu, vilket tydligen har lagts till nu att man inte bör återanvända den. Inga problem än så länge!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Bra kylpasta i all ära .. men jag är SÅ sugen på att pröva en sån där torr sak som ersätter pastan (har helt glömt vad de heter nu). Har liksom inte haft problem med CPU-temps de senaste tio åren. Borde kunna fungera hur bra som helst — och så blir det mycket mindre meck vid byte av komponenter.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Viking
Skrivet av mar3ld:

Bra kylpasta i all ära .. men jag är SÅ sugen på att pröva en sån där torr sak som ersätter pastan (har helt glömt vad de heter nu). Har liksom inte haft problem med CPU-temps de senaste tio åren. Borde kunna fungera hur bra som helst — och så blir det mycket mindre meck vid byte av komponenter.

Antar att du tänker på Honeywell PTM7950 eller liknande. Beställde faktiskt sådant igår inför byte till 9800X3D.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Najs kommer införskaffa 😀

kommer vara dyrare än processorn 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Antar att du tänker på Honeywell PTM7950 eller liknande. Beställde faktiskt sådant igår inför byte till 9800X3D.

Jag tänkte thermal pad högst generiskt.
Men: Vilken intressant variant du hittat. Skriv gärna om din erfarenhet från den efteråt. Är mkt nyfiken.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi