Följ Black Week på SweClockers

Schibsted säljer Prisjakt – detta hoppas medlemmarna på

Permalänk

Prisjakt Classic i all ära, men hade kunnat leva med den "moderna" versionen om bara sökfunktionen funkade som den skulle. Men nej, 9 av 10 gånger så kommer inte produkten jag söker efter upp. Inte ens när man inkluderar tillverkaren.
Måste vara den sämsta sökmotorn jag någonsin har använt. Får hela tiden "resultat" som inte ens inkluderar sökfrasen i produktnamnet.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Prisjakt Classic i all ära, men hade kunnat leva med den "moderna" versionen om bara sökfunktionen funkade som den skulle. Men nej, 9 av 10 gånger så kommer inte produkten jag söker efter upp. Inte ens när man inkluderar tillverkaren.
Måste vara den sämsta sökmotorn jag någonsin har använt. Får hela tiden "resultat" som inte ens inkluderar sökfrasen i produktnamnet.

Ja har också noterat detta. Nästan omöjlig använda för vissa produkter.

Permalänk
Prisjakt

Feedback wanted...

Hejsan,
Stefan på Prisjakt här. Såklart är vi intresserade av vad ni som användare inte tycker funkar i vår sök. Har ni nåra bra exempel på ovan så kollar vi på det. Ett par söktermer som inte funkar hade varit super

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Hejsan,
Stefan på Prisjakt här. Såklart är vi intresserade av vad ni som användare inte tycker funkar i vår sök. Har ni nåra bra exempel på ovan så kollar vi på det. Ett par söktermer som inte funkar hade varit super

Är det bara "sök" ni kan tänkas fixa? Jag har föreslagit att minneshastigheterna skall implementeras som en "range" precis som priset, så man slipper kryssa i ett halvdussin små rutor. En bonus vore om ni räknade ut "latency" enligt CL/MHz*2000 i nanosekunder och gör det valbart, ni har ju redan alla uppgifter! Detta skulle vara min främsta selektering på DDR-minnen, sedan kan man välja att sortera på pris eller hastighet efter tycke och smak..

Sen får ni gärna konsolidera tekniska uppgifter på t.ex. nätverk. Det är en röra och det går inte att göra meningsfyllda val nu när 2.5G 5.0G och 10.G implementeras i olika kombinationer beroende på vilka nätverkskretsar switchar/routrar/kort kommer med.

Ska man driva en webplats som prisjakt så bör det finnas personer som förstår tekniken bakom produkterna man indexerar, samt hur användarna vill selektera bland dessa. Just dessa två viktiga aspekter har vi sett väldigt lite av de senaste åren.

TV-sidan har ju diskuterats här bland trådarna (några år sedan) bland de som är insatta i de produkterna. Jag vill minnas att någon föreslog en väl så avancerad sökning (recept) för att få fram vad hen ville åstadkomma.

Just nu är Prisjakt något nödvändigt ont, det hänger inte med i tekniken (nätverk) och var betydligt lyhördare förr i tiden. Det verkar mest vara utseende ni bryr er om främst (mobilanpassning).

Ja just det, trippel-mode på valbarhet så att man kan få med produkter utan selektions-uppgifter bland de som väljs ut. Skulle ju kunna implementeras med en enkel frågaruta: "Inkludera produkter utan valbara/kända uppgifter."

Edit: Varför har ni två sökrutor på förstasidan? En av dem hatar jag för så fort jag börjar skriva där så laddas en reklambanner in och sidan förlorar tangentbordsfokus helt... Användarvänligt?

EDIT: Jag skulle önska att man kunde få fram en produkt som inte längre säljs, för att (tada) kolla vad priset varit historiskt. (så kallad "prisjakt"). Jag har också lagt märke till att om en produkt utgår tillfälligt så raderas den tidigare prishistoriken, vilket motverkar syftet med webplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Hejsan,

Relevant sökträffar göms ofta bakom "Visa fler priser". Detta då det finns en hög skumma affärer som jag aldrig skulle handla från som alltid ser till att ligga först. Jag handlar tex aldrig av CDON ens under pistolhot. Jag har lagt dem på min lista med butiker jag ogillar och bett att få dessa bortfiltrerade men det funkar inte. Tror ni bara filtererar på prisbevakning. Jag vill ta bort dessa företag HELT. Jag vill också ta bort företag med < X i betyg. HELT.

Det är också väldigt petigt hur man skriver sökord.
"Samsung a25 6GB" fungerar bra men "Samsung a25 6 GB" kommer ge en massa dåliga träffar och väldigt svårt att hitta det man söker efter. Det är inte uppenbart hur man ska skriva "6 GB" i min värld och jag tycker "a25" borde få rätt svar att ligga först ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Hejsan,

Det känns som att alla söktermer eller i alla fall sorteringar ’cachas’ typ en gång per dygn, så saker som får rabatter under dagen hamnar helt fel i resultaten

Kul att se lite kontakt med er direkt i forumet

Finns ju den här tråden att gräva i också:

Permalänk
Prisjakt

Tackar för infot än så länge. Vi är väl medvetna om den tråd som det refereras till ovan (skrivet av Franz en gång i tiden som byggt mycket av grunden för det som är Prisjakt idag) och vi vet att vi har mycket förbättringspotential - så är det alltid med mjukvara ;-). Det jag fastnade för denna gång var typ "er sök suger" om man skriver det som jag tror jag ska tolka det. Det vill jag gärna veta ännu mer om så vi kan fixa en mindre "sugig" upplevelse för er powerusers framgent

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Tackar för infot än så länge. Vi är väl medvetna om den tråd som det refereras till ovan (skrivet av Franz en gång i tiden som byggt mycket av grunden för det som är Prisjakt idag) och vi vet att vi har mycket förbättringspotential - så är det alltid med mjukvara ;-). Det jag fastnade för denna gång var typ "er sök suger" om man skriver det som jag tror jag ska tolka det. Det vill jag gärna veta ännu mer om så vi kan fixa en mindre "sugig" upplevelse för er powerusers framgent

Kan ju börja med att sluta pusha reklam-länkarna högst upp som ni får betalt för. Och sedan låta folk välja att som standard sortera på användarnas omdöme, inte hur mycket ni fått betalt.

Permalänk
Prisjakt

Lite förbättring på sök ...

Skrivet av Klockan:

Relevant sökträffar göms ofta bakom "Visa fler priser". Detta då det finns en hög skumma affärer som jag aldrig skulle handla från som alltid ser till att ligga först. Jag handlar tex aldrig av CDON ens under pistolhot. Jag har lagt dem på min lista med butiker jag ogillar och bett att få dessa bortfiltrerade men det funkar inte. Tror ni bara filtererar på prisbevakning. Jag vill ta bort dessa företag HELT. Jag vill också ta bort företag med < X i betyg. HELT.

Det är också väldigt petigt hur man skriver sökord.
"Samsung a25 6GB" fungerar bra men "Samsung a25 6 GB" kommer ge en massa dåliga träffar och väldigt svårt att hitta det man söker efter. Det är inte uppenbart hur man ska skriva "6 GB" i min värld och jag tycker "a25" borde få rätt svar att ligga först ändå.

Halloj igen,
Vi har nu tweakat sökalgon lite och boostat ner popularitet lite (som är en del av vår algoritm). Det e såklart fortfarande inte perfa men vi upplever att det funkar bättre - testa gärna

/Stefan

Permalänk
Medlem

kommer förr då den var superanvändbar men nu så undrar jag lite. tex så har inte prisjakt många gånger inte längre med alla siter och/eller har inte uppdaterade priser vilket lätt inser om man googlar produkten.

Permalänk
Medlem

Förr så vart det långt fler sidor listade, vet inte om det räcker med 5 år bakår, men fört kunde man även få med resultat från storbritanien tex om det var billigast där, något som inte syns alls (eller knappt alls) längre, nu är visserligen kronan inte värd lika mycket men det var en tid då import var väldigt gynnsamt från olika länder (säkert är fortsatt i många fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Halloj igen,
Vi har nu tweakat sökalgon lite och boostat ner popularitet lite (som är en del av vår algoritm). Det e såklart fortfarande inte perfa men vi upplever att det funkar bättre - testa gärna

/Stefan

Problemet med " 6 GB" vs "6GB" är borta men sökresultatet är fortfarande nedkletat med företag jag inte vill handla för. Översta butiken har inte ens ett omdöme och sen kommer det begagnade telefoner (för nypris). Först på sidan två finns det seriösa butiker.

Permalänk
Prisjakt
Skrivet av Klockan:

Problemet med " 6 GB" vs "6GB" är borta men sökresultatet är fortfarande nedkletat med företag jag inte vill handla för. Översta butiken har inte ens ett omdöme och sen kommer det begagnade telefoner (för nypris). Först på sidan två finns det seriösa butiker.

Tackar,

Ja - vi ändrade bara sökalgoritmen. Inte hela UX-flödet för sök Klart intressant dock att ha en sökmotor som utelämnar/boostar specifika val hos enskilda individer vid sökresultatet. Just nu är algoritmerna optimerade globalt men jag ska kolla på vad vi skulle kunna göra här. Jag förstår vad du menar och det kanske kan filtreras givet man e inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas verkligen det kan bli som förr igen då det var mer användbart!

Hatar när massa tondöva "girig bukar" köper upp saker de inte förstår sig på eller lyssnar på användarna och sabbar allt!

Önska kan man ju alltid, men så fort något har köpt en sådan sak så har det fått ett "värde", och vid vidareförsäljning så förväntas det förutom "värde" att alstra en "vinst".

Därför lär det knappast bli tal om någonting annat än oförstående girigbukar som köper upp det. Snarare så blir det exakt samma typ av girigbukar som räknar med att göra ytterligare "vinst" efter de pengar de redan lagt vid uppköpet, och de ska användarna stå för på något sätt

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanq:

Tackar,

Ja - vi ändrade bara sökalgoritmen. Inte hela UX-flödet för sök Klart intressant dock att ha en sökmotor som utelämnar/boostar specifika val hos enskilda individer vid sökresultatet. Just nu är algoritmerna optimerade globalt men jag ska kolla på vad vi skulle kunna göra här. Jag förstår vad du menar och det kanske kan filtreras givet man e inloggad.

Om man är inloggad och har lagt in filter för att ta bort vissa företag (eller i varje fall dölja dem så man kan klicka fram dem om man har en en dag då man vill ta risker) så borde sökmotorn ta hänsyn till detta. Det är för mig helt naturligt i en sökmotor som prisjakt.