Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk
Medlem

Låsa upp avlidens Huawei

En nära anhörig har avlidit i en arbetsplatsolycka och familjen tror att han varnade sina chefer om att en olycka kunde hända. Därför vill vi komma åt innehållet i hans Huawei P20 Lite med Vimla-abonnemang.

Vi har ett dödsintyg på telefonens ägare. Vi har även inköpskvittot, som står i den avlidnes sons namn. Sonen är involverad i att försöka komma åt innehållet i mobilen.

Huaweis servicepartner i Sverige säger att dom inte kan öppna mobilen utan att radera innehållet. Finns det något annat sätt?

Tacksam för goda råd. Jag har begränsat tekniskt kunnande. Finns det någon butik som kan hjälpa till?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är mobilen låst?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag beklagar.

Om det är en arbetsplatsolycka bör det väl vara anmält och en utredning göras? Isåfall bör det ju finnas rättsliga intressen i att låsa upp telefonen. Jag tänker tex Polisen eller annan myndighet som utreder händelsen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

En nära anhörig har avlidit i en arbetsplatsolycka och familjen tror att han varnade sina chefer om att en olycka kunde hända. Därför vill vi komma åt innehållet i hans Huawei P20 Lite med Vimla-abonnemang.

Vi har ett dödsintyg på telefonens ägare. Vi har även inköpskvittot, som står i den avlidnes sons namn. Sonen är involverad i att försöka komma åt innehållet i mobilen.

Huaweis servicepartner i Sverige säger att dom inte kan öppna mobilen utan att radera innehållet. Finns det något annat sätt?

Tacksam för goda råd. Jag har begränsat tekniskt kunnande. Finns det någon butik som kan hjälpa till?

Kolla med facket om avliden var medlem samt att kan ju innebära brott vilket då polis lär vara intresserad av att med fackets assistans komma åt innehållet för att säkerställa. Utöver mobil så detsamma med emailkonton mm vilket samma princip kan gälla, så att så länge polis får tillgång och ej obehörig tredje part, så bör det vara rimligen att kunna komma åt sådant nog.

Men det får såväl facket samt polis säga till om och avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

På vilket sätt är mobilen låst?

Den är omstartad och frågar efter pinkod. Abonnemanget är avslutat för ett halvår sedan och Vimla kan inte återaktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Tråkigt, jag beklagar.

Om det är en arbetsplatsolycka bör det väl vara anmält och en utredning göras? Isåfall bör det ju finnas rättsliga intressen i att låsa upp telefonen. Jag tänker tex Polisen eller annan myndighet som utreder händelsen.

Polisens och Arbetsmiljöverkets utredningar är nedlagda. Dom brydde sig inte om att gå in i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Kolla med facket om avliden var medlem samt att kan ju innebära brott vilket då polis lär vara intresserad av att med fackets assistans komma åt innehållet för att säkerställa. Utöver mobil så detsamma med emailkonton mm vilket samma princip kan gälla, så att så länge polis får tillgång och ej obehörig tredje part, så bör det vara rimligen att kunna komma åt sådant nog.

Men det får såväl facket samt polis säga till om och avgöra.

Det skulle vara polis i så fall, men dom har lagt ned utredningen utan att försöka ta sig in i mobilen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har försökt googla runt en del men de tips jag hittar verkar inte klara att låsa upp utan att radera innehållet i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

Utan att veta PIN-koden så är det mycket svårt att öppna den utan att innehållet raderas tyvärr då telefonerna nuförtiden är krypterade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

Det skulle vara polis i så fall, men dom har lagt ned utredningen utan att försöka ta sig in i mobilen.

Dataåterställning företag är nog det bästa alternativet kommer dock kosta en del.

Det är inte heller 100% att de lyckas men skadar inte

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Datoråterställning företag är nog det bästa alternativet kommer dock kosta en del.

Om dom ens kan det då enheter nuförtiden är krypterade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Dataåterställning företag är nog det bästa alternativet kommer dock kosta en del.

Det är inte heller 100% att de lyckas men skadar inte

Tack för tips. Har du tips på någon bra firma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om dom ens kan det då enheter nuförtiden är krypterade

Ajdå. Gäller det även en Huawei från 2018? Enligt min googling är det "Android 8.0 (Oreo), upgradable to Android 9.0 (Pie), EMUI 9.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

Tack för tips. Har du tips på någon bra firma?

Tyvärr inte har aldrig behövt använda dessa tjänster då den data jag har förlorat inte varit så pass viktiga att jag skulle vara villiga att betala 5000-10000 kr.

Google på Dataåterställning eller Hårddisk räddning så bör du få upp några företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pinkoden är väl till simkortet? ryck ur, sätt i ett annat
information i meddelanden sparas inte på simkortet

är det låskoden till telefonen i sig är det kanske en annan femma

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

Ajdå. Gäller det även en Huawei från 2018? Enligt min googling är det "Android 8.0 (Oreo), upgradable to Android 9.0 (Pie), EMUI 9.0"

Det verkar som det. Inte 100%, men hittade detta "Android devices starting with Android 6.0 Marshmallow have encrypted /userdata partitions by default." https://www.quora.com/Are-Huawei-phones-encrypted-by-default-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

pinkoden är väl till simkortet? ryck ur, sätt i ett annat
information i meddelanden sparas inte på simkortet

Kan också vara pinkod för att låsa upp telefonen. Det heter PIN-kod under valen för låsskärmskod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan också vara pinkod för att låsa upp telefonen. Det heter PIN-kod under valen för låsskärmskod

Absolut, däremot har operatören inget med själva pinkoden / låskoden på telefonen att göra så det gäller att hålla isär begreppen lite här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haukan:

Tala då med facket, då en advokat som talar med dem/arbetsgivaren lär ha bättre tur än om bara en civil person gör det (pga resursbrist...)

Permalänk
Medlem

Hör av dig till ibas data räddning företag. Tror Sweclockers hade en artikel om dom för något år sedan.
Dock kostar det

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Hör av dig till ibas data räddning företag. Tror Sweclockers hade en artikel om dom för något år sedan.
Dock kostar det

Frågan är hur mycket de kan göra om enheten är krypterad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är hur mycket de kan göra om enheten är krypterad

Beror på ifall man har rätt verktyg så är det ganska enkelt att hacka äldre telefoner det är vad polisen gör de beslagtar en telefon och väntar tills verktygen kan hacka en telefon får att få tillgång till telefonen exempel så kan polisen i USA få tillgång till alla filer på Iphone som inte har de senaste OS uppdateringarna.

Dataräddnings företag bör ha tillgång till någon form av dessa verktyg så det är bara ringa runt och fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror även på om den varit omstartad. Har den inte varit omstartad är det lättare att komma in i den. När du startar om den så krypteras allt och är låst tills rätt pin slås in.

Permalänk
Skrivet av Haukan:

P20 serien är krypterad och t.om med system bak till android 7 iaf kan ha hårdvarukrypterad lagring beror mest på tillverkaren när de började med det.

Har ni har åtnomst till det kopplade googlekontot kanske en del data sparats i molnet dock tror jag inte sms/mms konversationer brukar backas upp där. Men wv bilder, textdockument och div annat som kan finnas på den kan ev ha backats upp.

Huawei har även en egen bacupfunktion om man valt att aktivera den när man startade telefonen första gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Med lite tur kanske telefonen är sårbar för den här buggen även fast det är en Huawei: https://bugs.xdavidhu.me/google/2022/11/10/accidental-70k-goo...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag har nu lämnat in den till en firma som tror att dom kommer kunna öppna den.