Följ Black Week på SweClockers

Nästa generations grafikkort använder 12V-2x6-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Båda använder 16AWG kabel... Bara kika
https://seasonic.com/12vhpwr-cable/

Pcie 8pin verkar variera 16/18Awg

18AWG =0.83 ~1.0mm2

16AwG = 1.31 ~ 1.5mm2

Tack så mycket!
Ser ut som att jag bara fått det om bakfoten då
Hittade dock denna intressanta tråd (som jag sett tidigare);
https://forums.tomshardware.com/threads/whats-the-max-current...

Förstår att det blir ohållbart att gå över 450W om korten ska följa atx-spec för 8-pin, men nästan 150W "extra" innan du gått förbi kontaktens spec (beroende på kabel)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vad jag är rädd för är att effekten på grafikkort tillsammans med priserna kommer göra att det blir döden för datorn som vi känner den idag. På sikt då.
Att det kommer bli att vi strömmar spelen istället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tack så mycket!
Ser ut som att jag bara fått det om bakfoten då
Hittade dock denna intressanta tråd (som jag sett tidigare);
https://forums.tomshardware.com/threads/whats-the-max-current...

Förstår att det blir ohållbart att gå över 450W om korten ska följa atx-spec för 8-pin, men nästan 150W "extra" innan du gått förbi kontaktens spec (beroende på kabel)

Jag tror inte problemet är kabeln utan max 150W är nog själva donet.
Man sätter alltid max på den svagaste länken. Den enda svaga länken för 150W måste vara själva pcie donet. Jag gissar att pga att de sitter bredvid varandra så blir det för varmt

Tittar man på layout för 12vhpwr så sitter +12V på ovansidan medan 8pin har de på undersidan. Sen kanske det är mindre isolering mellan pinsen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tror inte problemet är kabeln utan max 150W är nog själva donet.
Man sätter alltid max på den svagaste länken. Den enda svaga länken för 150W måste vara själva pcie donet. Jag gissar att pga att de sitter bredvid varandra så blir det för varmt<Uppladdad bildlänk>

Tittar man på layout för 12vhpwr så sitter +12V på ovansidan medan 8pin har de på undersidan. Sen kanske det är mindre isolering mellan pinsen?

Ska helt ärligt säga att jag inte är säker själv, men de jag hört prata om det, och tex den jag länkade, brukar prata om att kontakten som sådan är "specad till 288W" (enligt molex?). Där låter det mer som att gränsen på 150W mer är för att man var tvungen att sätta gränsen någonstans, men med en viss marginal till "max" så att säga.
Samt att skillnaden mellan max-gräns och ATX-gräns är lägre på 12WHPWR

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Man hör inte mycket till samtal gällande effektförbrukning på grafikkort. Samtidigt diskuteras det så popcornen flyger hur värdelös processor X är jämfört med Y när grafikkorten drar nästan en faktor tio mer i spel.

Det handlar ju om att få prestanda för effekten. Ex om tillverkare X tillverkar ett 450w kort som presterar som tillverkare Ys 235w kort då lär det gnällas väldigt mycket på tillverkare X. Men om deras kort presterar överlägset bäst som ex RTX 4090 gör så kommer de undan med det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så när man trodde sin PSU med atx 3.0 skulle vara framtidssäker då den hade native 12VHPWR kabel så måste man köra adapter eller köpa ny PSU igen för 5000serien...

Börjar bli löjligt detta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så när man trodde sin PSU med atx 3.0 skulle vara framtidssäker då den hade native 12VHPWR kabel så måste man köra adapter eller köpa ny PSU igen för 5000serien...

Nej, ditt nuvarande 3.0 nätagg kan redan koppla mot 12V-2x6 kontakten i grafikkortet - du behöver ingen adapter
Redan nuvarande generation grafikkort från Nvidia har i praktiken redan 12V-2x6 kontakter och ditt 3.0 nätagg funkar mot dem också...

Den här artikeln är som nämnts redan i mångt och mycket en icke-nyhet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej, ditt nuvarande 3.0 nätagg kan redan koppla mot 12V-2x6 kontakten i grafikkortet - du behöver ingen adapter
Redan nuvarande generation grafikkort från Nvidia har i praktiken redan 12V-2x6 kontakter och ditt 3.0 nätagg funkar mot dem också...

Den här artikeln är som nämnts redan i mångt och mycket en icke-nyhet.

Men kontakten på den nya är ju inte exakt samma, stiften sitter längre in på den nya...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men kontakten på den nya är ju inte exakt samma, stiften sitter längre in på den nya...

Japp, kontakten i grafikkortet har kortare stift om den följer 12V-2x6 standarden, men den är redan kompatibel med 12VHPWR kontakten som sitter i kabeln du redan använder för att ansluta till grafikkortet.

Återigen: Nvidias 4xxx serien följer i praktiken idag redan 12V-2x6 standarden! (de började korta ner sense-stiften innan ens standarden var standardiserad )

Så, inget är nytt gällande kontakten i grafikkorten för 5xxx serien jämfört med 4xxx serien av vad som är sagts så här långt.
Corsairs nyhet konstaterar bara att current gen och next gen kommer fortsätta använda 12V-2x6, och att strömkraven kan gå upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite så skrev jag lite om det här i en annan tråd förut här.

Kolla den här bilden nedan...
Övre sektionen där det står "PSU" är kontaktdonet som finns i ditt nätagg (om den har en modulär PCIE kontakt) eller i ditt grafikkort.
Nedre sektionen är din kabel och dess kontakter.

Själva kabeln och dess kontakter förändras alltså inte i och med 12V-2x6 standarden, utan det är kontaktdonet i grafikkortet och (ev) i nätagget som förändras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, vore det inte bättre med högre spänning än 12V? Min elkunskap är ganska grundläggande, men om jag inte har fel så borde ju högre spänning kräva mindre kontaktyta och därmed mindre risk för kortslutning, eller? Känns ju smått absurt med 600W som ska gå med 12V eftersom strömmarna blir så stora.
Givetvis hade andra smarta tänkt på det, så det finns nog goda argument till varför man inte gör det. Har för mig att jag har läst i något inlägg här på forumet för längesedan, men minns inte helt argumentationen och lyckas inte hitta inlägget jag tänker på.
Om man ändå har nya nätagg-standarder borde man väl kunna ha nya spänningar också? Är det juridiska begränsningar i hur hög spänning man får koppla in i komponenter själv? Eller är det alldeles för farligt med t.ex. 48V DC?
Eller är det helt enkelt för att det skulle behövas fler komponenter på grafikkortet för att transformera ner till lägre spänning som används i själva kretsarna?
Jag vet att det finns många kunniga här, så rätta mig gärna.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Hur är det nu, vore det inte bättre med högre spänning än 12V? Min elkunskap är ganska grundläggande, men om jag inte har fel så borde ju högre spänning kräva mindre kontaktyta och därmed mindre risk för kortslutning, eller? Känns ju smått absurt med 600W som ska gå med 12V eftersom strömmarna blir så stora.
Givetvis hade andra smarta tänkt på det, så det finns nog goda argument till varför man inte gör det. Har för mig att jag har läst i något inlägg här på forumet för längesedan, men minns inte helt argumentationen och lyckas inte hitta inlägget jag tänker på.
Om man ändå har nya nätagg-standarder borde man väl kunna ha nya spänningar också? Är det juridiska begränsningar i hur hög spänning man får koppla in i komponenter själv? Eller är det alldeles för farligt med t.ex. 48V DC?
Eller är det helt enkelt för att det skulle behövas fler komponenter på grafikkortet för att transformera ner till lägre spänning som används i själva kretsarna?
Jag vet att det finns många kunniga här, så rätta mig gärna.

i^2xR=P samt UxI=P så vid samma effekt så kommer strömmen sjunka markant när man höjer spänningen.

Är dock flera problem som uppstår, dels med högre spänning så blir det högre krav på isolation. Sen gör det även allt extremt mycket dyrare, PSUer måste uppgraderas för att mata ut 48 volt, sen måste du ha större kretsar på gpun för att få ner spänningen till en användbar nivå. Så är nog rent av en kostnadsfråga.

Sen spelar det inte så stor roll med strömmen, finns 1,5mm2 kablar som skulle klara 600 watt med 12V (50 A) på EN 1,5mm2 kabel utan större problem. Så detta handlar bara om att kontakten i sig är otroligt dåligt designad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det blir ett jäkla mek med detta då det påverkar alla datorns delar men varför inte byta till 24v, då kommer inte kablaget längre vara ett problem på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Man hör inte mycket till samtal gällande effektförbrukning på grafikkort. Samtidigt diskuteras det så popcornen flyger hur värdelös processor X är jämfört med Y när grafikkorten drar nästan en faktor tio mer i spel.

Nu tar du väl ändå i lite, eller ja jag vet inte vad för processor du sitter med, visst kan du köra en intel atom kombinerat med 5090 men det är väl inte så troligt. Min 14900k drar väl upp mot 300w+ om den får, men begränsad till 250w för de släppte en buggig processor. Men en vanlig gamer cpu drar ju i alla fall en 100-150w i load, så en faktor på 2-6 är väl lite mer rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag förstår att det blir ett jäkla mek med detta då det påverkar alla datorns delar men varför inte byta till 24v, då kommer inte kablaget längre vara ett problem på samma sätt.

Problem med lagar och regler och isolation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Problem med lagar och regler och isolation

Räknas som lågspänning precis som 12v, borde inte då vara någon skillnad mer att absolut det kan krävas lite andra lösningar men det kan ju inte vara själva problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Räknas som lågspänning precis som 12v, borde inte då vara någon skillnad mer att absolut det kan krävas lite andra lösningar men det kan ju inte vara själva problemet?

Att något räknas som lågspänning betyder inte att de finns andra regler.... Precis som det finns olika regler gällande isolation och brytförmåga beroende på ampere I lågvolt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av iller:

Har 4090 4x8?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har 4090 4x8?

150x3 är 450W.

Länken informerar även om 4090.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

150x3 är 450W.

Länken informerar även om 4090.

Men har 4090 3 eller 4x8 pins adapter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Eftersom jag inte förstår vad du är ute efter kan jag bara anta.

Min utgångspunkt är att nya kontakten är bättre för GeForce då de planerat att en enda ordentlig kabel skall kunna leverera mer än att fylla grafikkort med med massa 8-pinuttag som bara blir jobbigt när man passerar 3 kontakter.

Med 4090 följer det med en adapter för 4st 8-pin.

Men som de säger i videon. Inte nödvändigt men good for additional headroom.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan någon allvarligt svara vilket problem som löstes med dessa kontakter jämfört med 3x 8-pin?

Jag kan inte säga att jag är helt inne på området, men vad jag tror så var nog tanken med kontakten troligen inte att "lösa" ett visst problem i den bemärkelsen, då det var inga problem med 8 pins.

Utan var nog mer en vilja att dra ner på antal kontakter på grafikkortet till enbart en kontakt istället för flera. Vilket även hade resulterat färre kablar estetiskt, vilket företagen vet är en stor sak för alla.

Skulle man fortsatt i samma trend så skulle till slut ett grafikkort behöva 4+ 8 pins kablar, vilket hade både inte sett särskilt estetiskt ut, men också inneburit diverse design problem för tillverkarna.

De var mer eller mindre tvungna att ta fram en ny standard, med tanke på att framtidens kort kommer dra mer ström. Dock om just denna var den bästa de kunde kommit på lämnar jag osagt...

Permalänk

Hoppas på att trolla in ett sådant här grafikkort med mitt gamla modulära nättagg corsair gold 750w inköpt år 2013. Den trotjänaren vill jag ju inte behöva byta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jungestrand:

Hoppas på att trolla in ett sådant här grafikkort med mitt gamla modulära nättagg corsair gold 750w inköpt år 2013. Den trotjänaren vill jag ju inte behöva byta!

Generellt sett är det en dålig idé. De nya korten har extrema transienter som inte gamla agg var byggda för

Kanske om du siktar på 350W eller lägre, men inte de mest törstiga i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det beror på kortet.
Nvidias egna Founders Edition kort kom med 4x8pin adaptrar, men deras lägsta krav för andra tillverkare var 3x8pin.
Detta beror på att de designade ett bättre kort själva än deras referens design krävde.

Jag har ett VGA SuperNova 1200P2 och CableMods 4x8pin till 12VHPWR kabel och räknar med att det skall fungera alldeles utmärkt om jag uppgraderar till 5090.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk

Snart dags att koppla in dom direkt i vägguttaget känns det som... Jag vill minnas att 3DFX hade planer för något sådant en gång i tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Att något räknas som lågspänning betyder inte att de finns andra regler.... Precis som det finns olika regler gällande isolationisolering och brytförmåga beroende på ampereström I lågvoltspänning

Frågan är rändå rätt bra. I flera andra sammanhang där effektvehövet ökat ordentligt så som för laddning sv elbilar och även för usb-C så har det gått att skala upp spänningen.
Men det kqn nog vars som du tar upp. Regler kring säkerhet i "pilla själv"-grejer. Där räcker antagligen inte mer isolering utan man vill hålla nere spånningen här oavsett.

Eller så drar man kanske för att göra större förändringsr för ATXstandarden. Kontaktstandarden har varit rätt stagnerad ändå (på gott pch ont).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled