Testpilot: NZXT Kraken Elite 240 RGB V2 – Stilren och effektiv

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Kraken Elite 240 RGB V2 – Stilren och effektiv

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig an den senaste AIO-kylaren i påkostade Kraken Elite-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg och trevlig kylare måste jag säga. Prislappen kommer ju därefter dock.

Permalänk
Medlem

Trettiotvåochnittio!? Skäms de inte?

Permalänk
Medlem

CAM är den största anledningen att jag INTE vill ha en NZXT-kylare. Ett oförhandlingsbart krav jag har på en kylar-drivrutin är att den ska vara set-and-forget. Den ska aldrig någonsin, av någon som helst anledning, göra något väsen av sig när jag inte manuellt väljer att ändra i inställningarna. Problemet jag har haft med CAM är att den poppar upp fönster om än det ena, än det andra. Berättar om uppdateringar och nya funktioner. Att den inte kunde logga in för att WiFi var nere när jag startade om datorn. Att min "session" har gått ut och jag behöver skriva in lösenordet igen. Osv. En jäkla CPU-kylare ska kyla CPU:n, inte hålla på att "hej, här är jag! se på mig! hallå?". Då väljer jag en annan kylare istället.

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sedan jag använde en NZXT-kylare men det stora problemet var mjukvaran. Den måste ha blivit mycket bättre sedan dess då Yatagarasu lovordar den. Jag var inte direkt ensam som inte alls gillade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nu var det några år sedan jag använde en NZXT-kylare men det stora problemet var mjukvaran. Den måste ha blivit mycket bättre sedan dess då Yatagarasu lovordar den. Jag var inte direkt ensam som inte alls gillade den.

CAM brukar väl tävla med Asus skit om vem som har absolut sämst mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det där. På något vis hade ASUS programvara blivit installerad på mitt Windows trots att jag aldrig använt ASUS-hårdvara på den datorn. Det har varit riktigt jobbigt att få bort mjukvaran med en massa bök i bl.a registereditorn.

Permalänk
Medlem

Bra recension Men vad har dom gjort med tubsen? Dom ser ju helt missformade och säckiga ut om man jämför med andra AIO:s

Det var inge vidare tyckte jag

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

När Arctic och EK har en 360mm AIO för en tusing med den bästa prestandan på marknaden så har jag svårt att se varför man ska punga ut två tusen mer.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fatmajk:

Riktigt snygg och trevlig kylare måste jag säga. Prislappen kommer ju därefter dock.

Skrivet av DasIch:

Trettiotvåochnittio!? Skäms de inte?

Ja priset är ju helt klart där uppe, velade fram och tillbaka med för-och-nackdelar inför betygsättning – där priset var en stor faktor. Men landade i att det inte är totalt orimligt sett till vad konkurrerande kylare kostar i premiumsegmentet när jag började gräva i saken

Skrivet av PerWigren:

CAM är den största anledningen att jag INTE vill ha en NZXT-kylare. Ett oförhandlingsbart krav jag har på en kylar-drivrutin är att den ska vara set-and-forget. Den ska aldrig någonsin, av någon som helst anledning, göra något väsen av sig när jag inte manuellt väljer att ändra i inställningarna. Problemet jag har haft med CAM är att den poppar upp fönster om än det ena, än det andra. Berättar om uppdateringar och nya funktioner. Att den inte kunde logga in för att WiFi var nere när jag startade om datorn. Att min "session" har gått ut och jag behöver skriva in lösenordet igen. Osv. En jäkla CPU-kylare ska kyla CPU:n, inte hålla på att "hej, här är jag! se på mig! hallå?". Då väljer jag en annan kylare istället.

Skrivet av Niolator:

Skrivet av DasIch:

Intressant vad olika man kan uppleva!

Efter att ha handskats med allt från Armoury Crate, Dragon Center, GCC, Synapse, SS Engine, VelocityX m.f. genom åren är CAM enda programmet som i både privat- och jobbrelaterat sammanhang bara fungerat. Anser även CAM har det mest överskådliga och intuitiva gränssnittet av tillverkarna i sektorn – inget onödigt lull eller krimskrams som tar fokus från funktion.

Skrivet av Jaxione:

Bra recension Men vad har dom gjort med tubsen? Dom ser ju helt missformade och säckiga ut om man jämför med andra AIO:s

Det var inge vidare tyckte jag

Tack för att läste!

Misstänker att man gett lite extra slack för de kablar som löper innanför sleeven. Men ja, ser klart inte lika tight ut som andra lösningar. Däremot är det inte något som är direkt märkbart i verkligheten, utan framkommer tydligare på bild när man har "ansiktet" rätt upp emot det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av employed:

När Arctic och EK har en 360mm AIO för en tusing med den bästa prestandan på marknaden så har jag svårt att se varför man ska punga ut två tusen mer.

Även stilpoäng har ett pris, allt handlar inte om råaste prestandan per krona

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vissa betalar gärna en extra slant för utseendet, speciellt vi som får njutning när vi vilar ögonen på våra datorer.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Om du inte redan testat det så kan jag tipsa om Fan Control. Enligt mig den absolut bästa mjukvaran för att styra fläktar (tror även det går att styra pumpar, men beror nog på modell), det går t.ex. att confa så att dina chassifläktar går igång oavsett om det är GPU eller CPU som drar iväg i temperatur.
JayzTwoCents har en bra intro-video för hur man sätter upp den.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att kylaren är sjukt snygg och jag förstår att folk betalar extra för det. Det är dock bortkastat på mig då jag inte sitter och tittar in i chassit hela tiden utan oftast på skärmen när jag använder datorn. Jag prioriterar alltid prestanda före utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vi som köper NZXT ger företag som arctic en anledning att öppna upp ett helt nytt prissegment, de behövs onödigt lyx för att det ska komma aktörer som tävlar om sparande plånböcker. Hade Nzxt dumpat priset till 1000:- så hade alla övergett arctic.

Permalänk
Musikälskare

NZXT går bort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

CAM är den största anledningen att jag INTE vill ha en NZXT-kylare. Ett oförhandlingsbart krav jag har på en kylar-drivrutin är att den ska vara set-and-forget.

Personligen drar jag gränsen hårdare än så: en kylare ska inte kräva någon mjukvara överhuvudtaget.
- Fläktar ska kunna styras via BIOS.
- RGB är jag inte intresserad av och ska isåfall gå att koppla till moderkortet och styras med BIOS utan extra mjukvara.
- Displayer och annat som kan tänkas kräva en drivrutin är jag inte intresserad av. (kan inte komma på nått undantag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Visst kan jag förstå att vissa gillar utseendet men den ser inte ~2000:- bättre ut än alternativen. Då måste den prestera jäkla bra vilket den inte gör. OCH sen CAM ovanpå allt.

GULD?! Vad får då alternativen som kostar ~en tredjedel och presterar bättre? xD

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Bra test och snygg sak.
Men köpa grejer av det märket i dessa dagar alltså. Man kan kanske hyra kylaren?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Precis som sin föregångare ser jag att den inte går att kontrollera via moderkortet, utan man behöver deras proprietära mjukvara för att ändra pumphastighet.

Jag köpte originalet och ångrar mig bittert. Jag kan inte köra pumpen på högvarv om jag inte startar CAM. Och om jag vill använda min HÅRDVARA till dess fulla potential på Linux, ja, nä.

Jag trodde det var självklart att man kunde koppla pumpen till pumputtaget (eller valfrit annat fläktuttag) på moderkortet och kontrollera därifrån, men NZXT vill hellre tvinga sina kunder att använda deras buggiga, resurskrävande mjukvara.

Stabil hårdvara dock, stark 2/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Asus AI Suite är rena drömmen i jämförelse med CAM. Dels skickar det inställningarna raka vägen till BIOS fläktstyrning varpå man t.o.m. kan avinstallera programmet utan att alla fläktinställningar tappas bort, samt har stöd för självklara grejer som vilken spin up/down-tid fläktarna ska ha när temperaturen ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag känner igen det där. På något vis hade ASUS programvara blivit installerad på mitt Windows trots att jag aldrig använt ASUS-hårdvara på den datorn. Det har varit riktigt jobbigt att få bort mjukvaran med en massa bök i bl.a registereditorn.

Det behöver inte vara så jobbigt.

På ett Asus-moderkort får man gå in i BIOS och leta fram alternativet "Download & Install Asus Armoury Crate app" och ställa den till "Disabled". Detta nämns dessutom typ i början av moderkortsmanualen, så det är ett straff för alla som inte läser den.

Det finns en liknande funktion hos bl.a. MSI och Gigabyte som man måste disabla i BIOS om man inte vill att deras motsvarande programvaror ska installeras automatiskt.

Idiotiskt kan tyckas, men det beror i sin tur på alla som inte klarar skriftliga instruktioner om hur man installerar drivrutiner och liknande till sitt moderkort. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Snyggt men dyrt.
Vad jag saknade i recensionen var ljudnivån, upplevd eller mätt. Hede tidigare en liten vattenkylning med bara en fläkt (minns ej vilken) och pumpen lät rätt rejält. Så även fläkten även om jag drog ner rotationen på den. Det blev mycket tystare med en vanlig billig luftfläkt.
Ljudnivån är en viktig parameter, speciellt för +3000 kronor.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Visst kan jag förstå att vissa gillar utseendet men den ser inte ~2000:- bättre ut än alternativen. Då måste den prestera jäkla bra vilket den inte gör. OCH sen CAM ovanpå allt.

GULD?! Vad får då alternativen som kostar ~en tredjedel och presterar bättre? xD

Är ingen fanboy av NZXT, men sitter på en 360 Elite V2 utan rgbfläktar och kan inte klaga på prestanda. Stadiga 65 grader under 10 minuter cb23 med 9800x3d och pbo -30 (mot 86 grader med default bios +expo). Ligger på +- 55 grader under gaming. Har iofs inte testat med någon av konkurenterna, men tror inte de ger många grader mindre. Är iaf nöjd med resultaten. Vad gäller CAM, kommer tidigare från iCUE och tycker nog den är steget värre på skalan.

Edit:
Kan ju även tillägga att vid de tempsen går fläktarna och pumpen aldrig över 50-55% hur mycket jag än stressar cpu/system och är därmed i princip ljudlösa vilket är värt mycket i min värld.