SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

RGB Kylning av processor

Hej,
Jag håller på att plocka ihop datorer till barnen.
Tidigare har jag byggt för att få en tyst och diskret dator, och ibland har det känts som att jag betalar extra (eller prutar på prestanda) för att slippa alla dioder :-). Men nu får jag ge mig ut på nya vatten, nu är det RGB som gäller.

Det blir inga extrema processorer, tänker mig Ryzen 5 3600 eller något.

Är det någon som har något tips? Jag tänker att de mest effektiva kylarna har fläktar som blåser vinkelrätt mot processorn, alltså blåser utmed moderkortets riktning. Men detta blir ju inte optimalt för att få snygga dioder att snurra och synas genom fönstret på chassit.
Jag ser t.ex. en kylare, Thermaltake UX100 A-RGB, som är rätt billig och troligtvis är snygg i barnens ögon. Men jag är lite tveksam till den här lösningen som blåser rakt ned mot processorn. AOI-kylare skulle säkert vara snygga men det känns som att det blir en onödigt hög prislapp..

Permalänk
Medlem

3600 är ju enbart 65W så t.o.m. stockkylaren Wraith Stealth räcker. Den där borde vara i samma klass som en sån tänker jag.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag är nog inte så orolig för värmen egentligen, men hade nog hoppats att det fanns alternativ som jag inte känner till.
Försöker bygga så att det är lätt att uppgradera vid behov, men man får väl helt enkelt byta kylare också om de behöver bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Tack för svar. Jag är nog inte så orolig för värmen egentligen, men hade nog hoppats att det fanns alternativ som jag inte känner till.
Försöker bygga så att det är lätt att uppgradera vid behov, men man får väl helt enkelt byta kylare också om de behöver bättre prestanda.

Wraith Prism RGB finns ju också, men den kostar alldeles för mycket för vad det är, enligt mig. Hur viktigt är det att det lyser just runt processorsockeln? Hade inte en vanlig tornkylare med RGB fungerat?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

3600 är ju enbart 65W så t.o.m. stockkylaren Wraith Stealth räcker. Den där borde vara i samma klass som en sån tänker jag.

Skrivet av Keffmode:

Wraith Prism RGB finns ju också, men den kostar alldeles för mycket för vad det är, enligt mig. Hur viktigt är det att det lyser just runt processorsockeln? Hade inte en vanlig tornkylare med RGB fungerat?

Även på en 3600 är wraith vidrig, den varvar väldigt mycket upp och ner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även på en 3600 är wraith vidrig, den varvar väldigt mycket upp och ner.

Så är det ju, inget jag rekommenderar alls. En vanlig tornkylare är alltid att föredra.

Men man kan ju alltid ställa in fläktkurvan med, och inte ha på auto.

Visa signatur