Alla fyndtips från mellandagsrean

Falsk videogenerator sprider skadeprogram

Permalänk
Melding Plague

Falsk videogenerator sprider skadeprogram

Reklam för en videogenerator kallad ”Edit Pro AI” döljer i själva verket ett spionprogram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara emojiserna i texten skriker ju skräpmjukvara/scam.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Bara emojiserna i texten skriker ju skräpmjukvara/scam.

Med tanke på att alla ungdomar och unga vuxna går runt med TikTok hjärna och har en koncentrationsförmåga likt en 3-åring så är jag inte förvånad om denna får stor spridning just på grund av hur texten är utformad. (Wow looks flashy) let's click.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Scammers och skit på xhitter är alltid helt besatta av emojis.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem

Bra att ni tar upp sådana här saker, så att man blir uppmärksam.

Det som jag blir mest orolig är att de använder SoftwareOK cert. Hur har de fått fatt i den? Måste bara vara genom att SoftwareOK har blivit hackad eller hans kod har spridits. Jag använder hans DesktopNoteOK som är asbra Post-IT.

Har någon tips på något Open-source som är liknande tills det blir klarhet i hur säkert jag kan känna mig med hans program?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Jag är en av dem som laddar hem lite skit utan konsekvenstänk så hade inte varit förvånad om jag hade laddat hem detta om jag nu varit i behov, speciellt när jag var litet kid och hela datorn överfylld med virus

Men ska inte antivirus program blockera dessa eller kommer det undan? (Noob här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Men ska inte antivirus program blockera dessa eller kommer det undan? (Noob här)

Tyvärr ligger många av skadeprogrammen "steget före" hela tiden. Windows Defender försöker blockera sådant som kan ses som skadligt, men kan ibland även blockera legitima program på det sättet.

Själv kollar jag filer mot virustotal.com, då den sidan testar mot nära nog alla kända anti-virus/-malware på marknaden.

Jag försöker även skydda mig genom att blockera alla webbdomäner som är mindre än 30 dagar gamla samt samtliga från .ru (Ryssland). Måste ibland använda VPN för att runda mitt egna skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Skrivet av walkir:

Tyvärr ligger många av skadeprogrammen "steget före" hela tiden. Windows Defender försöker blockera sådant som kan ses som skadligt, men kan ibland även blockera legitima program på det sättet.

Ja alltså, just "ska" är ju svårt. Målet är ju rimligen att göra det, men att så även sker i verkligheten *innan* det blivit välkänt att just detta program är något illvilligt elände är ju långt ifrån säkert.
Det finns ju olika former av lösningar för att känna igen något dåligt beteende istället för att bara känna igen ett specifikt program, men det är ju inte alltid det träffar rätt och då är det först när signaturer för det specifika programmet läggs till som det faktiskt hjälper.

Så ibland blir det ju mest "eftersläntrarna", de som får tag i sådant här elände lite i efterhand, som skyddas.

Och man kan nog räkna med att det ingår i skurkarnas QA-process att testa så att åtminstone de vanligaste AV-lösningarna inte känner igen deras nya grej redan innan första vågen av spridning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag försöker även skydda mig genom att blockera alla webbdomäner som är mindre än 30 dagar gamla samt samtliga från .ru (Ryssland). Måste ibland använda VPN för att runda mitt egna skydd

Smart! Hur blockar du nyregistrerade domäner? Sugen på att göra detsamma!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Jag är en av dem som laddar hem lite skit utan konsekvenstänk så hade inte varit förvånad om jag hade laddat hem detta om jag nu varit i behov, speciellt när jag var litet kid och hela datorn överfylld med virus

Antivirus-program kan inte gissa sig till vad du faktiskt ämnat köra. Som exempel: säg att du laddat ner ett program som du behöver för något syfte men får en förtäckt kryptovaluta-miner. Kryptovaluta-minern i sig kanske inte plockas upp av antivirusprogrammet eftersom det kanske är ett program som används i giltiga syften av just kryptovaluta-miners.

Så man ska aldrig automatiskt lita på att exempelvis 'setup.exe' innehåller det man tror, oavsett vad antivirusprogrammen säger om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Njae, i teorin så kan man tycka det, verkligheten säger annat. Visst man kan tvinga applikationer att köras i sandbox men det blir oerhört tråkigt och svårt.

Det största problemet är just något du upplyser med ditt inlägg och något jag har hört flertalet gånger

"Mitt antivirus ska stoppa sånt här men det gör det ju inte"

Mitt svar på dessa uttalanden brukar vara att brandvarnare och försäkringar stoppar inte ditt hus från att brinna ner om du tänder eld på soffan.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Angende säkert surfande

Skrivet av Nyhet:

Reklam för en videogenerator kallad ”Edit Pro AI” döljer i själva verket ett spionprogram.

Läs hela artikeln här

Upplever att Duckduck go ,Är bäst

Permalänk
Medlem

Känner mig alltid obekväm med att köra programvara från annat än väl kända och etablerade företag på min dator, därför jag har en Linux-maskin vid sidan av för att köra "suspekta" program i en lite mer kontrollerad miljö.

Sedan är det en 10 år gammal burk jag kör det på så att försöka köra en AI-video generator i en virtuell maskin på den hade ju varit ganska omöjligt även om det varit en legitim programvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

"Mitt antivirus ska stoppa sånt här men det gör det ju inte"

Mitt svar på dessa uttalanden brukar vara att brandvarnare och försäkringar stoppar inte ditt hus från att brinna ner om du tänder eld på soffan.

Bra resonemang, även om det må vara hysteriskt kul också på ett sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Smart! Hur blockar du nyregistrerade domäner? Sugen på att göra detsamma!

Använder NextDNS med följande påslaget:

Block Newly Registered Domains (NRDs)
Block domains registered less than 30 days ago. Those domains are known to be favored by threat actors to launch malicious campaigns.

Kanske kan även dns0.eu vara värd att kolla in:
https://www.dns0.eu/zero

Den kan även blockera NAD, Newly Active Domains.
Dvs gamla domäner nyligen blivit återaktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

TikTok hjärna

Mycket bra benämning, tillagd till vokabulären!