Dubbel bandbredd i nya minnestypen MRDIMM

Permalänk
Melding Plague

Dubbel bandbredd i nya minnestypen MRDIMM

De nya minnesmodulerna kombinerar höga kapaciteter med höga hastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt namn är Dimm. Mr. Dimm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En timme senare och detta är den enda kommentaren. Alltså har allt som finns att säga om MRDIMM sagts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En timme senare och detta är den enda kommentaren. Alltså har allt som finns att säga om MRDIMM sagts

Jag tänkte skriva något som:
Pang! Boom! Crash! Mr DIMM!

Men ja, det är mest namnet som är intressant för oss konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

MRDIMM lär inte dyka upp i några datorer riktade mot konsumenter, åtminstone inte de närmaste åren, men tillsammans med till exempel CUDIMM som på kort tid har gett rejäla hastighetsökningar på den marknaden visar tekniken att stora förändringar håller på att ske efter många år med huvudsakligen nya varianter av DIMM, RDIMM och SO-DIMM.

Är jag helt snett ute om jag tycker att det känns som att det blandas vilt mellan ortogonala kategoriseringar av minnesmoduler?

Olika formfaktorer (familjer av, egentligen då) för moduler:
DIMM
SODIMM
CAMM(2)

respektive olika funktion:
UDIMM
CUDIMM
RDIMM
MRDIMM

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En gammal nyhet som AnandTech skrev utförligare om i somras
https://www.anandtech.com/show/21470/micron-mrdimm-lineup-exp...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

På tal om CUDIMM så vore det intressant att se tester på 9800X3D med IF 1:2 med typ 10.000MT/s CUDIMM.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

På tal om CUDIMM så vore det intressant att se tester på 9800X3D med IF 1:2 med typ 10.000MT/s CUDIMM.

Ryzen 9000 tycks inte ha stöd för CUDIMM. De kan köras i "bypass mode" där klockgeneratorn inte används, men då fungerar det som vanliga DIMMs.

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/1gbm20a/does_amd_suppor...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

CUMR-DIMM någon?...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Förnamn Gaunter?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ryzen 9000 tycks inte ha stöd för CUDIMM. De kan köras i "bypass mode" där klockgeneratorn inte används, men då fungerar det som vanliga DIMMs.

https://old.reddit.com/r/Amd/comments/1gbm20a/does_amd_suppor...

Intressant, frågan är om det går att lösa med framtida BIOS-uppdateringar?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag undrar när de tänker släppa 64GB minnesmoduler för konsumentdatorer.
Det borde väl komma under DDR5 generationen ?

DDR4 hade upp till 32GB minnesmoduler för konsumentdatorer.

För DDR5 var det samma vid lansering.
Senare släpptes 48GB minnesmoduler.
En ökning om 50%

Tidigare generationer så har vi sett minst dubblering från en generation till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Intressant, frågan är om det går att lösa med framtida BIOS-uppdateringar?

Jag skulle tro att det kräver ny CPU och/eller chipset.
Men vet inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skulle tro att det kräver ny CPU och/eller chipset.
Men vet inte säkert.

minneskontrollern sitter väl i CPU, så ny CPU behövs nog.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

minneskontrollern sitter väl i CPU, så ny CPU behövs nog.

Moderkort/chipset kan också spela roll.

Exempelvis om du vill köra PCI Express 4.0 på en AM4 plattform så kräver det att du har både CPU och moderkort som stöder det. Annars blir man begränsad till 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Moderkort/chipset kan också spela roll.

Exempelvis om du vill köra PCI Express 4.0 på en AM4 plattform så kräver det att du har både CPU och moderkort som stöder det. Annars blir man begränsad till 3.0.

Ja till viss del, i pcie4 fallet har det med kvalitet av banorna från cpu till slotten. De var inte testade på b450 moderkort för pcie4, därför tvingade amd moderkortstillverkare att låsa ned det. En del bios hittade ut som hade det aktiverat och det funkar.

Så i den mån det ställer högre krav på banorna till minnesslotsen behövs det nya moderkort. Är kraven samma räcker det med att cpu stöder den nya standarden om det då är skillnad på kommunikationen/protokollet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Förnamn Gaunter?

Fan, jag hatar den där Gunnar Dimm!

Permalänk
Medlem

Vet ju inte ännu och jag kan verka dum, men det kan verka som ett rdrimm igen. för hög förbrukning och för låg hastighet.
Vad klarar att fylla en hel pipe på 5800x3d? och vad kräver samma för att redirect fill pipe.

Nä samsung är snart ute med cached modules för ddr5/6 då ska du få se på killnad i ramspeed.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare

Att MRDIMM inte riktigt prioriterar desktop kanske inte är så konstigt. På desktop är det relativt få laster som på något relevant sätt är begränsade av RAM-bandbredd, i alla fall så länge som man håller sig på dagens antal CPU-kärnor och/eller så länge så sådan liten andel av programmen har någon nytta av väldigt många kärnor.

Men på datacenter CPUerna som med råge passerat 100-kärnor är bandbredd mot RAM en snabbt växande flaskhals.

I ett datacenter används många kärnor väldigt effektivt då man i praktiken delar upp en 100-kärnors modell i massor med små-datorer som var och en rätt ofta kör 2-16 "vCPU-er" (2 vCPUer är i praktiken "båda" trådarna i en Intel/AMD CPU, så 1 fysisk CPU-kärna). Varje sådan "dator" har då potentiellt väldigt lite bandbredd mot RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Villhöver.