Microsoft lanserar minidator för moln-Windows

Permalänk
Medlem

Känns som något du kan lösa med hårdvara för en tusenlapp…

Och ARM.
Förutom att Teams är ett virus som vägrar försvinna iofs

Jag gillar idén med terminaler men hade helst sett att man tog det ett steg till och körde direkt från telefonen, i alla fall för de vanliga kontorsråttorna…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Pdp7-oslo-2005.jpeg/800px-Pdp7-oslo-2005.jpeg
Så här ser en minidator ut (bildkälla)

D.v.s. mindre än en stordator.

Vill påstå att datorn i artikeln är en mikrodator. Däremot kan jag köpa att det är en mini-PC

Relitivt allt är, Einstein sa...

SW ref

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det här, el egentligen en slags tunn klient, är ju egentligen inte så dumt.
Att användare, oavsett om det gäller privatpersoner el företag, helt skulle slippa bry sig om klienten vore ju säkert bra för många.
En klient som annars ska hanteras i någon mening och uppdateras osv.

Idag borde ju prestandan kunna vara tillräckligt bra.
Vi kör ju virtuella fjärrklienter i arbetet och det funkar hyfsat acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Just när man fått upp hoppet om döden för den värdelösa VDI-tekniken,

Microsoft: ”Hold my beer”.

Skrivet av LicKeN:

För IT-personal är det ett bra verktyg som jag förstår att man gillar.
Men för den generelle användaren så är det en försämring. Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).
Men allt för ofta har VDI nyttjats på ett alldeles för brett sätt och sålts in som en silver bullet till himmelriket - vilket i regel resulterat i användarmässiga katastrofer.

VDI gjort rätt kan vara riktigt trevligt att använda! Speciellt om man kör gpu för beräkning av videoström och komprimering av den på server sidan. Med lite resurser bakom sen så blir det rejält med fart i det.

Kör nästan uteslutande vdi själv när jag jobbar hemma även om jag har valet att köra med laptopen.

Det många som bygger vdi system gör fel är att det snålas på hårdvaran.
Tex inte använder höghastighets nät, har för låg klock på cpu och snålar in på lagingslösningen.