Microsoft lanserar minidator för moln-Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar minidator för moln-Windows

Fläktlös Copilot-PC som ansluter till dator-i-molnet-tjänsten Windows 365.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh en Cortana cloud steam machine, deck, PC ?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Är det gratis att använda denna molnlösning eller tillkommer det i det finstilta en struntavgift på typ 1999kr per år?
Jag själv är liten sugen på den om det ej kostar något per år.

Permalänk
Medlem

Just när man fått upp hoppet om döden för den värdelösa VDI-tekniken,

Microsoft: ”Hold my beer”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Just när man fått upp hoppet om döden för den värdelösa VDI-tekniken,

Microsoft: ”Hold my beer”.

Varför anser du att VDI är värdelöst?

Permalänk
Hedersmedlem

Så här ser en minidator ut (bildkälla)

D.v.s. mindre än en stordator.

Vill påstå att datorn i artikeln är en mikrodator. Däremot kan jag köpa att det är en mini-PC

Permalänk
Skrivet av Tedde187:

Du frågade en annan. Ett stort problem med VDI är att det tar bort arbete. Innan VDI så fanns det hur många tekniker som helst som fick hålla på att supporta användare som försökte installera hur mycket dritt som helst på sin lokala dator. Det var ett kaos vid uppdateringar, konfigurationsändringar etc men oj så mycket jobb det skapade.

Nu efter VDI där en mjukvara bara installeras en gång, kanske klonas upp på flera termianlservarar. Så vad ska alla IT-tekniker göra?
*edit*
Nu har mycket webinterfacetagit över. En annan teknik på samma koncept att den lokala datorn är en klient.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du frågade en annan. Ett stort problem med VDI är att det tar bort arbete. Innan VDI så fanns det hur många tekniker som helst som fick hålla på att supporta användare som försökte installera hur mycket dritt som helst på sin lokala dator. Det var ett kaos vid uppdateringar, konfigurationsändringar etc men oj så mycket jobb det skapade.

Nu efter VDI där en mjukvara bara insatlleras en gång, kanske klonas upp på flera termianlservarar. Så vad ska alla IT-tekniker göra?

Ja men precis, det finns ju inga andra alternativ, utan bara VDI och totalkaos på klientsidan

Permalänk
Medlem

Nä, usch. Jag skulle då aldrig använda ett operativsystem som är beroende av både internet och molnet, inte ens via ett företag Tänk om internet dör och man inte har tillgång till mobildata eller något trådlöst nätverk (vilket förvisso är en oerhört liten risk)? Då är den minidatorn praktiskt taget värdelös. Sen finns det andra anledningar som gör att jag inte ens vill sätta mig framför en sådan. Kanske titta på lådan, men absolut inge mer än så.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Är det gratis att använda denna molnlösning eller tillkommer det i det finstilta en struntavgift på typ 1999kr per år?

Fins priser här

https://www.microsoft.com/en-us/windows-365

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Inga konsumentpriser med andra ord. För "vanligt folk" så är det att använda deras msdn/azure abonnemang som de får genom jobb och skola som de endast får använda i utbildningssyfte.
Nej, lägga ut ett par tusen på en tunnklient för att ansluta till dessa är det nog inte många som gör.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg förra gången tunna klienter skulle ta över och vanliga datorer var dödsdömda. Eller ja, det har väl hänt flera gånger, åtminstone i slutet av 90-talet och igen i slutet av 00-talet/början av 10-talet.

Vi får väl se hur det går den här gången, men om man inte kan ta med sig klienten i sin väska och sedan plocka fram den t.ex. på tåget och jobba via hackigt mobilt Internet utan att kopplas ifrån så lär det inte bli så populärt bland anställda/mellanchefer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad får dig att tro att tjänsten skulle vara gratis?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad får dig att tro att tjänsten skulle vara gratis?

Jag använder väldigt mycket Microsoftprodukter som Azure helt gratis och det är registerat på mig själv.
Men nu verkar lösningar vara företag, det känns inte som det är mainstream då jag ej såg någon tydlig prisbild.

Permalänk
Medlem

Undra hur många företag som hoppar på tekniken, för att sen en dag i framtiden finna att deras resurser är borta.

Tänkte att MSB borde ha en del att säga om detta, det hade dom... För +6-år sedan (Juni 2018) då dom skrev en rapport som enligt dom själva "var långt ifrån täckande".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hur många år innan e-waste 5 år?

Processor från intel har Microsoft bott under en sten senaste åren? En arm-baserad hade väl varit det mest vettiga här. Visst en Apple mini är dyrare men då slipper du ju allt detta från Microsoft och får ett system som gillas av användare inget Microsoft-junk som ska hålla på strula titt som tätt

Permalänk
Medlem

om den är tillräckligt billig och kan hackas på annat os... kan vara en kul grej. ungefär som att mecka med thin-clients.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om den är tillräckligt billig och kan hackas på annat os... kan vara en kul grej. ungefär som att mecka med thin-clients.

Vi kan nog förutsätta att den är stenhårt nedlåst med "säker boot". Däremot skulle det inte förvåna mig ett dugg om den redan kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedde187:

För IT-personal är det ett bra verktyg som jag förstår att man gillar.
Men för den generelle användaren så är det en försämring. Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).
Men allt för ofta har VDI nyttjats på ett alldeles för brett sätt och sålts in som en silver bullet till himmelriket - vilket i regel resulterat i användarmässiga katastrofer.

Permalänk

tunn klient, nyhet från Microsoft i slutet av 2024

Permalänk
Medlem

Svindyrt!

Permalänk
Skrivet av LicKeN:

För IT-personal är det ett bra verktyg som jag förstår att man gillar.
Men för den generelle användaren så är det en försämring. Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).
Men allt för ofta har VDI nyttjats på ett alldeles för brett sätt och sålts in som en silver bullet till himmelriket - vilket i regel resulterat i användarmässiga katastrofer.

När jag jobbade på FK IT för oj 7 år sedan så körde vi utvecklare oftast VDI på ngn Citrix grunka. I början så vart det helt värdelöst, laggigt och eländigt. Men jag gick ner och satte mig med en av Citrix teknikerna och vi lyckades få till en config så iaf jag som är ganska känslig för lagg i UI:t i Windows tyckte att det vart en native upplevelse. Ville inte gå tillbaka och köra saker på min egen laptop. Hade otroligt mycket mer systemresurser på min VDI (som lite tack för att jag hjälpte till istället för att gnälla tydligen:)) än vad min laptop hade. Sen kunde man köra remote hemmifrån väldigt enkelt också. Bara en smartkort läsare till hemmadatorn och behörighetskortet.

Permalänk
Medlem

har väntat på att detta ska komma (inte längtat utan snarare förväntat mig det draget från MS). Tror faktiskt många företag kommer slå till på detta. Det är ju i princip en tunn klient som inte drar så mkt ström, soma alltid är "up to date" då den egentligen kör mit molnet. De flesta företag som kör o365 har ju ändå allt där redan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

This is framtiden, streamat Windows med abonnemang. Det vill väll alla ha!!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

This is framtiden, streamat Windows med abonnemang. Det vill väll alla ha!!?

Microsoft vill *självklart* ha det. Och vissa kunder kommer vilja ha det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men klarar den köra Crysis?

- Kanske, strömmande med en xbox-app. Varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

har väntat på att detta ska komma (inte längtat utan snarare förväntat mig det draget från MS). Tror faktiskt många företag kommer slå till på detta. Det är ju i princip en tunn klient som inte drar så mkt ström, soma alltid är "up to date" då den egentligen kör mit molnet. De flesta företag som kör o365 har ju ändå allt där redan.

Själva tjänsten är ju inte ny dock. Det nya är att Microsoft nu säljer egen hårdvara avsedd för detta istället för att förlita sig på hårdvara från de vanliga misstänkta (Lenovo, Dell, HP, ...).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nä, usch. Jag skulle då aldrig använda ett operativsystem som är beroende av både internet och molnet, inte ens via ett företag Tänk om internet dör och man inte har tillgång till mobildata eller något trådlöst nätverk (vilket förvisso är en oerhört liten risk)? Då är den minidatorn praktiskt taget värdelös. Sen finns det andra anledningar som gör att jag inte ens vill sätta mig framför en sådan. Kanske titta på lådan, men absolut inge mer än så.

Privat skulle jag inte använda något sånt här.

Om en arbetsgivare vill betala mig för att använda det så beror det väl lite på hur mycket jag får i lön och arbetsvilkor i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).

När jag jobbat på skola inom kommun har man kört PMO (journalsystem för skolhälsovården) som VDI, och elevhälsopersonalen har varit nöjda med systemet. Nu har man dock bytt till Prorenata i de kommunerna men med PMO har egentligen bara scannerfunktionen krånglat (en begränsning i mjukvaran vad jag förstått det som). I övrigt har man varit rätt nöjd med hur det faktiskt funkat (sen att systemet är stenålders är en annan sak).

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kommer ihåg förra gången tunna klienter skulle ta över och vanliga datorer var dödsdömda. Eller ja, det har väl hänt flera gånger, åtminstone i slutet av 90-talet och igen i slutet av 00-talet/början av 10-talet.

Vi får väl se hur det går den här gången, men om man inte kan ta med sig klienten i sin väska och sedan plocka fram den t.ex. på tåget och jobba via hackigt mobilt Internet utan att kopplas ifrån så lär det inte bli så populärt bland anställda/mellanchefer.

Jag åker tåg varje dag och det är extremt sällan man ser nån sitta o jobba på en dator. Och om det görs så är det uteslutande mail som gås igenom.
Så just det edge caset är kanske inte något att oroa sig för. Jag ser bra mycket större risker med lösningen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3