AMD ryktas utveckla systemkretsar för mobiler

Permalänk
Melding Plague

AMD ryktas utveckla systemkretsar för mobiler

AMD kan ta upp kampen med Qualcomm och Mediatek om mobilmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En x3d i mobilen

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ryzen är x86, så låter osannolikt att de ska upprepa Intels spår som de försökte med Atom, med binäröversättning under Android och allt vad det innebär.

Samsung LSI använder redan RDNA i SoCs för Samsungs mobiler däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ryzen är x86, så låter osannolikt att de ska upprepa Intels spår som de försökte med Atom, med binäröversättning under Android och allt vad det innebär.

De borde kunna använda varumärket Ryzen även på ARM-processorer, tycker jag.
Sony känns ju som en rimlig kandidat.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Exynos med RDNA har legat nästan en hel generation bakom Snapdragon sedan AMD och Samsung började samarbeta. Har svårt att se vad de ska producera som ska kunna konkurrera med det som finns idag.

Permalänk
Medlem

Vad är chansen att de blir strömsnålare än ARM dock?

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Exynos med RDNA har legat nästan en hel generation bakom Snapdragon sedan AMD och Samsung började samarbeta. Har svårt att se vad de ska producera som ska kunna konkurrera med det som finns idag.

Senaste generationerna Google Pixel har en egen Google systemkrets som är långt efter QC i prestanda men de är riktigt bra mobiler ändå. Det finns andra fördelar.

Men den här nyheten verkar vara rätt mycket rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mobiler är inte mitt största intresseområde, så frågan är kanske dum, men:

Vad skulle man behöva binäröversätta? APK:er har väl i allmänhet Java bytekod i sig? I övrigt är det mesta (inklusive Java VM) av Android sådant där OEM:er har källkod tillgängligt och det är bara att kompilera för x64?

Vilka appar använder native ARM, hur hanteras det i 32- och 64-bitarsvarianter och varför skulle inte motsvarande kunna göras för x64?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

En x3d i mobilen

Varför inte en Steamdeck med det i framtiden? ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samsung LSI använder redan RDNA i SoCs för Samsungs mobiler däremot.

AMD har tidigare jobbat men ett syskon till Zen, K12. Det ryktades för ett tag sedan att de återupplivat ambitionen. Ryzen är ett varumärke som de kan ge till vilken ISA de vill.

Brukar finnas en "läs mer här" under nyheten men den verkar saknas här?
Här finns det mer information ialf:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30923-amd-uppges-ateruppliv...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Står ingenstans att amd tittar på x86 i mobilen, mer troligt att de lanserar en arm processor. Då är frågan när kommer de för laptops och ev stationära så att de lanserar en ny cpu- med okänd arkitektur kan vara av intresse om den kan konkurrera med elite x i cpu/npu/gpu prestanda

Och mobiler är väl största marknaden för ny processor. Bör sälja mer än andra enheter idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Mobiler är inte mitt största intresseområde, så frågan är kanske dum, men:

Vad skulle man behöva binäröversätta? APK:er har väl i allmänhet Java bytekod i sig? I övrigt är det mesta (inklusive Java VM) av Android sådant där OEM:er har källkod tillgängligt och det är bara att kompilera för x64?

Vilka appar använder native ARM, hur hanteras det i 32- och 64-bitarsvarianter och varför skulle inte motsvarande kunna göras för x64?

Det är sånt som mobilspel som har C och C++ som grund, men även olika bibliotek som bakas in i apparna.

Android finns redan för x86 (x86-64) men mycket byggs (kompileras) bara för ARM64. Tidigare översättningslager från Intel och Google har tagits bort från Android däremot, vilket skulle göra att vissa appar inte fungerar. APKer som kompileras för alla plattformar som stöds kommer ha x86-64-versioner inbakad vid sidan av binärerna för ARM64.

Permalänk
Medlem

Wow! 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

AMD har tidigare jobbat men ett syskon till Zen, K12. Det ryktades för ett tag sedan att de återupplivat ambitionen. Ryzen är ett varumärke som de kan ge till vilken ISA de vill.

Finns nog ingen vits med custom ARM utan att satsa på server, så kan tycka att rykten borde mer gälla en serverprodukt med acceleration. Tidigare satsningar är begravda sedan länge, även den du länkar till.

Att använda ARMs egna designer ihop med AMDs grafik kan ju andra som Samsung göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Sant!

Det ryktet blossade upp igen för ett år sedan via Reuters med rubriken Exclusive: Nvidia to make Arm-based PC chips in major new challenge to Intel, där det sen i artikeltexten dyker upp "Advanced Micro Devices (AMD.O), also plans to make chips for PCs with Arm technology, according to two people familiar with the matter"
https://www.reuters.com/technology/nvidia-make-arm-based-pc-c...

Det fortsätter sen med "Nvidia and AMD could sell PC chips as soon as 2025", vilket får en att fundera.
Är det för mobil eller PC?
Oavsett så verkar det som att AMD lägger två olika ägg i korgen, x64 och ARM.

EDIT:
Läste vidare här på Swec och kom till rubriken "AMD kan släppa första Radeon-korten med UDNA 2026" som då hänvisade till wccftech
I rutan hos wccftech där dom sammanställer, så hittar man "I heard that Microsoft's handheld will choose between Qualcomm and AMD? I don't know about this"

Om M$ nu vill ha en handhållen konsol som är baserad på ARM, så kan en möjlighet vara att AMD inte vill förlora den delen, varvid dom har blåst liv i tidigare ARM satsning, samtidigt som AMD då tittar på om dom kan bredda marknaden förbi handhållna spelkonsoller.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Senaste generationerna Google Pixel har en egen Google systemkrets som är långt efter QC i prestanda men de är riktigt bra mobiler ändå. Det finns andra fördelar.

Men den här nyheten verkar vara rätt mycket rykten.

Pixel lever ju på att de underhålls av Google. Det finns klagande på hur klena GPU:erna är i Tensor också. Själv kommer jag nog aldrig köra en Pixel på grund av det om de nu inte fläskar till GPUn i Tensor.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Exynos har alltid legat en generation efter Snapdragon, även innan RDNA.

Kan detta vara ett svar på ryktena om nvidias intåg på ARM?
Jag tror inte de (varken AMD eller nvidia) kommer försöka överta tronen för bästa cpu på telefoner när inte ens mediatek och Samsung lyckats, det är nog större enheter som handhållna konsoller, plattor och laptops de siktar på i så fall.

Lade till förtydligande.
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Pixel lever ju på att de underhålls av Google. Det finns klagande på hur klena GPU:erna är i Tensor också. Själv kommer jag nog aldrig köra en Pixel på grund av det om de nu inte fläskar till GPUn i Tensor.

Vad är det som en snabbare GPU behövs till i en telefon? Min nu relativt gamla Pixel XL klarar fint att spela upphögupplösta videor, rendera webbsidor m.m. Seriöst fråga, för jag förstår inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är det som en snabbare GPU behövs till i en telefon? Min nu relativt gamla Pixel XL klarar fint att spela upphögupplösta videor, rendera webbsidor m.m. Seriöst fråga, för jag förstår inte.

Klart att saker som knappt använder GPU fungerar fint med en långsam eller gammal GPU. Kör på en Xiaomi Mi 8 medan min mobil är inne för batteribyte och där fungerar också sådant bra, men spel som behöver kräm laggar och hackar friskt. Att emulera GameCube/Wii/Switch kräver också massa GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Klart att saker som knappt använder GPU fungerar fint med en långsam eller gammal GPU. Kör på en Xiaomi Mi 8 medan min mobil är inne för batteribyte och där fungerar också sådant bra, men spel som behöver kräm laggar och hackar friskt. Att emulera GameCube/Wii/Switch kräver också massa GPU.

Jag har aldrig övervägt att spela något annat än möjligen gamla Runescape eller en Gameboy-emulator på en telefon, men visst absolut. Jag skulle dock aldrig försöka spela något mer advancerat än så på en touchskärm, det är ju illa nog att skriva på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag har aldrig övervägt att spela något annat än möjligen gamla Runescape eller en Gameboy-emulator på en telefon, men visst absolut. Jag skulle dock aldrig försöka spela något mer advancerat än så på en touchskärm, det är ju illa nog att skriva på.

Razer Kishi, fungerar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eestimees:

Exynos har alltid legat en generation efter Snapdragon, även innan RDNA.

Kan detta vara ett svar på ryktena om nvidias intåg på ARM?
Jag tror inte de (varken AMD eller nvidia) kommer försöka överta tronen för bästa cpu på telefoner när inte ens mediatek och Samsung lyckats, det är nog större enheter som handhållna konsoller, plattor och laptops de siktar på i så fall.

Nvidia är synonym med AI dock, om de kommer med en strömsnål design på ARM så tror jag de kommer sopa brädet rent. Men de har ju försökt tidigare och det gick inte så bra.

Sen bryr sig Nvidia allt mindre om konsumenter, det vore oväntat om de gav sig in på konsumentmarknaden när deras tydliga strategi är att profilera sig mot företag där marginalerna finns. Att Nvidia fortfarande håller på med grafikkort för spel är troligen en kombination att kunna återanvända chip som inte når upp till nivån för vad som ka säljas till datacenter & att kunna utveckla tjänster som geforce now.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

hittade denna, vilket visar att AMD aldrig helt släppt ARM
AMD Pensando Salina 400 DPU Spotted

Med 16 stycken ARM Neoverse N1

Samma med AMD Zynq som kom med köpet av Xilinks.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!