Följ Black Week på SweClockers

Hej jag ska uppgradera min dator, är det här ok?

Permalänk
Medlem

Hej jag ska uppgradera min dator, är det här ok?

Hej jag ska uppgradera moderkort, processor, minnen min budget är cirke 6-7 tusen
cpu-kylare har jag redan en gammal noctuna

bytte cpu till 14600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Hej jag ska uppgradera moderkort, processor, minnen min budget är cirke 6-7 tusen
cpu-kylare har jag redan en gammal noctuna

https://komponentkoll.se/bild/Gjokl.png

Absolut men just Asus prime har problem med stora luftkylare pga deras detaljer runt vrm.

Om du nu inte behöver Z för överklockning. 14600k är också billigare just nu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har inte det där lilla moderkortet problem med större luftkylare ? bytte ut till 14600k tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Har inte det där lilla moderkortet problem med större luftkylare ? bytte ut till 14600k tack för tipset!

Nej det bör det inte ha då alla moderkort har samma infästning för kylare. Problmet med just asus, iaf med z690 som jag har, var att man var tvungen att vrida luftkylare N/S istället för det vanliga Öst/väst pga att den tog i flänsen för vrm.
Problemet som uppstår är då att cpu kyls av den varma gpu luften.

Har du inte tänk att överklocka så rekommenderar jag B korten över Z så spar du 1000:-

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

jag tänkte överklocka den direkt, men endast med profilerna i bios inte något manuellt mixtrande

jag tror jag kör såhär det blev bara 800kr dyrare och då slipper man väll allt värmeknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

jag tänkte överklocka den direkt, men endast med profilerna i bios inte något manuellt mixtrande

https://komponentkoll.se/bild/FiKkL.png

jag tror jag kör såhär det blev bara 800kr dyrare och då slipper man väll allt värmeknas

Är det för spelande? 5700x3d är c.a 10% långsammare än 14600k men drar mindre ström, mycket billigare moderkort, samt kan du behålla ddr4 ram ifall du har (köper du nytt är de ändå billigare än ddr5).
Vet ej ifall passande mounting kit finns för am4.

Permalänk
Medlem

nej inte spelande bara allmänt surfande och annat.., men det ska ju kunna gå att spela om man vill, jag står typ inte ut med att saker tar tid att göra på datorn, tex packa upp en torrent jag blir vansinnig

Permalänk
Medlem

funderar på dom här nu

Noctua today confirmed that all its CPU coolers and mounting-kits that support Intel® LGA1700 also support the new LGA1851 socket of the upcoming Core™ Ultra desktop processors (Series 2), also known under the code name Arrow Lake-S. Mounting upgrade kits for older heatsink models that do not yet support LGA1700 and LGA1851 will be provided to customers free of charge.

eller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

synd att man har bluethoot högtalare bara

https://www.komplett.se/product/1314683/datorutrustning/dator...

asrock känns så jävla sunkigt bara