Följ Black Week på SweClockers

Rykte: Steam Controller 2 snart här

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Steam Controller 2 snart här

Kontrollen ryktas ha symmetriska spakar och styrplattorna får ny form.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul! Använde min Steam controller senast igår. Blir nog ett köp.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Blir den bra så blir det nog ett köp.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Steam Controller och en Steam Link åt en vän för många år sedan som fortfarande används dagligen. Det han önskar är riktig D-pad för nuvarande är kass.

Men det blir nog en Xbox-kontroll åt honom istället för det känns inte som att det blir en riktig D-pad på Steam Controller 2.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare

Steamkontrollen är riktigt underskattad till vissa spel.
Ska bli kul att se vilka förbättringar man kan komma med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Funkar kanon när man streamar från datorn till surfplattan.

Permalänk
Medlem

Åh äntligen! Använder min steamcontroller en hel del för äldre spel som inte stödjer kontroller, men avsaknaden av två spakar gör den lite sämre för spel som faktiskt stödjer kontroll.. Blir nog ett köp!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är det hydraulisk eller pneumatisk fjädring i Roy körs med ånga?
Eller är det bara ännu en plastdosa som inte går att balansera någonstans och som ligger fel i händerna.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Coolt. Kanske äntligen skall testa den. Fungerar den bara med Steam, eller andra plattformar? Om Steam är ända kravet, lär det ju gå bra på MacOS och Linux.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ska mycket till för att man ska lämna sin Xbox elite series 2 - kontroller.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ska mycket till för att man ska lämna sin Xbox elite series 2 - kontroller.

Med tiden så löser det sig själv. Jag har haft tre sånna kontroller och senast köpte jag deras "nya" core-model. Den nya har redan börjat strula trotts köpt i juli. Jag tänkte testa någon annan, typ wolverine v2/v3 eller nått nästa gång

Missförstå mig inte.. Det är förmodligen bästa kontrollen på marknaden men önskar bara att dom förbättrade dess hållbarhet några hundra procent ^^

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Med tiden så löser det sig själv. Jag har haft tre sånna kontroller och senast köpte jag deras "nya" core-model. Den nya har redan börjat strula trotts köpt i juli. Jag tänkte testa någon annan, typ wolverine v2/v3 eller nått nästa gång

Missförstå mig inte.. Det är förmodligen bästa kontrollen på marknaden men önskar bara att dom förbättrade dess hållbarhet några hundra procent ^^

Otur du verkar ha haft. Har nog inte haft sönder en enda Xbox kontroller än. Ingen ps3 eller ps2 kontroller heller om jag minns rätt. Nintendo 64 kontrollerna är nog mer nötta dock 😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Deckard = Blade Runner
Roy = Blade Runner
Ibex = V75?

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Otur du verkar ha haft. Har nog inte haft sönder en enda Xbox kontroller än. Ingen ps3 eller ps2 kontroller heller om jag minns rätt. Nintendo 64 kontrollerna är nog mer nötta dock 😅

Jag har aldrig fått stick drift på någon av mina kontroller men däremot så tror jag att jag har köpt totalt 5st olike Xbox Elite-kontroller och alla fem har haft problem att registrera vissa tryck. På alla jag har köpt tror jag det har varit A- och Y-knapparna som inte alltid har reagerat - medan alla andra kontroller (både till Playstation och Xbox) alltid har registrerat samma tryck.

Det är ett vanligt problem med Elite-kontrollerna. Köpen var utspridda över några år så det var alltid olika batchar i alla fall. Jag har gett upp och använder en vanlig Xbox-kontroll men skulle gärna vilja ha en Elite som inte är defekt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nice, har den första och gillar den så ser fram emot detta.
Får hoppas dom hoppar på hall spakar, eller gör det lätt att bygga om och byta ut dom likt Deck.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Coolt. Kanske äntligen skall testa den. Fungerar den bara med Steam, eller andra plattformar? Om Steam är ända kravet, lär det ju gå bra på MacOS och Linux.

Jag använder min även till icke steam spel i linux.
Jag gillar den till skillnat mot en xbox controller som är så liten och verkar konstruerad för barn, steam kotrollen känns större och ligger bättre i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Utöver dessa så har jag inte heller haft sönder någon kontroll och jag är inte särskillt hårdhänt när jag spelar. Kanske är den gemensama nämnaren Rocket League, för det är det enda mina"elites" har använts till. Men vet att problemet med "dubbelklick" och att tryck inte registreras är vanligt så tror inte jag är mer otursdrabbad än många andra Däremot har dessa kontroller snart bidragit till 2500 timmar speltid.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Steam controller är fantastisk med spel som inte stöder kontroller. Hoppas på en bra förbättring samt laddbara batterier etc. Hade varit kul ersätta xbox kontrollen till ngt nytt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Om den inte har 2 gyroskop så skippar jag den. Gyro är den viktigaste biten för moderna kontroller att utveckla, än så länge är det bara Input Labs med deras Alpakka som håller den facklan brinnande.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fräckt ! Då blir det nog ett köp från mig!

Tänkt att jag hade velat testa nuvarande Steam Controllern, men aldrig kommit till skott - och numera finns de ju bara beg..

Har lite spel som kräver mus/tbg mer eller mindre och där det hade varit skönt med en kontroll som har bättre implementering utav hantering för detta än en styrspak likt Xbox -kontrollerna etc.

Kanske hade funkat bra med en PS4 / PS5 -kontroll iofs ? De har väl som en touchpad?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra. Hoppas de får till en bra design som är ergonomisk. Blir helt klart ett köp för mig om det visar sig ha liknande funktioner som på Steam Deck där man kan använda gyron genom att toucha analogstickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Det är synd att de gått ner så mycket i kvalitet. Mina xbox 360 kontroller från 2008 nånting fungerar fortfarande bra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Underbara "nyheter"! Då min Steam Controller kämpat på i 9 år så börjar joysticken kännas lite använd och gummit på den börjar slitas ned nu. Största bristen var hur dom utformade batteriluckan/bakre knapparna. Vid 8 år gick 2 fjuttiga plastflärpar av på den. Gick dock 3d printa en ny. Annars får man säga att den är byggd som en tank. Den handkontrollen som jag haft längst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Deckard = Blade Runner
Roy = Blade Runner
Ibex = V75?

Ibex har jag inget minne av, men de övriga namnen.. mmmm.. me like.. = )

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Deckard = Blade Runner
Roy = Blade Runner
Ibex = V75?

@xfade

Kanske nytt namn-tema nu bara: ibex, antelope... turtoise. *ehemm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilka spel passar det för? Enda spel jag använder kontroll till är souls spel

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FabriciusRex:

Vilka spel passar det för? Enda spel jag använder kontroll till är souls spel

Spel där ”vanlig” kontroll inte funkar.
När jag streamar från datorn till tv:n är där en del spel som inte är gjorda för kontroll och då funkar den perfekt som ett komplement till mus/tgb.

Funkar såklart som vanlig kontroll med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Spel där ”vanlig” kontroll inte funkar.
När jag streamar från datorn till tv:n är där en del spel som inte är gjorda för kontroll och då funkar den perfekt som ett komplement till mus/tgb.

Funkar såklart som vanlig kontroll med

Jag förstår
Tack!

Permalänk
Medlem

Kan bli ett köp om den inte blir löjligt dyr.

Permalänk
Medlem

Spelar inte så mycket men jag är lite av en handkontrolls samlare, första iterationen Valve gjorde är oanvändbar & jag har inte små händer eller något. Facepad knapparna, x, y,b och såna sitter för lång bort när man håller i den. Och deras konfigurator fattade man absolut ingenting av.