Krypto på Avanza vs coinbase

Permalänk
Medlem

Krypto på Avanza vs coinbase

Hejsan undrar vad fördelar samt nackdelar är med att handla krypto certifikat på Avanza jämfört med att handla krypto direkt från coinbase ? 👍
Vad hade ni kört på ?

Permalänk
Medlem

Du slipper bråka med bankerna när du ska ta ut pengar om du väljer Avanza

Permalänk

Hur är det med skatt etc?

Orsaken varför jag inte sysslar alls med krypto är att jag skulle satsa för lite pengar som är värt den tid det tar. Säg att man tjänar hela 1000kr, sedan ska man anlita en revisor som kostar nästan 2000kr/h för att hjälpa en att redovisa denna vinst.
Då lägger jag hellre denna tid på att jobba lite övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur är det med skatt etc?

Orsaken varför jag inte sysslar alls med krypto är att jag skulle satsa för lite pengar som är värt den tid det tar. Säg att man tjänar hela 1000kr, sedan ska man anlita en revisor som kostar nästan 2000kr/h för att hjälpa en att redovisa denna vinst.
Då lägger jag hellre denna tid på att jobba lite övertid.

Varför skulle du behöva en revisor för att hantera lite mellanstadiematte?

Permalänk
Medlem

Finns tjänster som man kan ladda upp sin coinbase "historik" till så räknar dom ut skatten. om allt går väl. provade en gång för ganska många år sen nu. tjänsten tyckte jag gjort tusentals miljarder dollar i vinst. när det i själva verket hade om hundralappar. granskade så många transaktioner jag orkade med och såg att decimaltecknen var fel på många ställen.
Skulle jag "investera" i krypto nu skulle jag definivit köpt certifikat. Det är ju precis tvärt emot vad de flesta tyckarna tycker är hela meningen med krypto. Vilket jag nog håller med om.
Det är enormt omständigt att arbeta med krypto om man gör mer avancerade saker än köper 1 gång och säljer 1 gång.
Speciellt Liquidity provision eller liknande. där det kan handla om hundratusentals transaktioner i månaden.
Banker ogillar krypto-handel något enormt med. vet en vän som skulle ta ut några tusenlappar till länsförsäkringar som skickade meddelande att de skulle avsluta hans konto nästa gång det kommer en transaktion från coinbase. Även fast han hade dokumentation om insättningar och försäljningar.

För egen del tycker jag att det är alldeles för omständigt att hålla på med. iaf om man vill sköta allt snyggt å betala sina skatter.

Permalänk
Medlem

En annan fråga om man handlar krypto på Avanza och börsen stänger på fredag på låt oss säga 16kr men under helgen ökar den i värde och på måndag är den värd 20kr betalar jag ändå 16kr för krypton ?

Permalänk
Medlem

Du köper under helgen då betalar du vad priset är på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

En annan fråga om man handlar krypto på Avanza och börsen stänger på fredag på låt oss säga 16kr men under helgen ökar den i värde och på måndag är den värd 20kr betalar jag ändå 16kr för krypton ?

Avanza är öppen samma tid som börsen den följer. Så uppdateras priset så ändras den där också.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25