TCL når genombrott inom OLED med bläckstråleteknik

Permalänk
Melding Plague

TCL når genombrott inom OLED med bläckstråleteknik

Presenterar sin första massproducerade IJP OLED-panel och varumärket Apex.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

är det chatgpt som har skrivit artikelen?

Bra at LG får konkurans!

Permalänk

För oss okunniga. Förbrukar skärmen bläck som man får fylla på?

Nej, det är bra utvecklingen går framåt även om jag nu ofta anser det är mycket prat och liten praktisk skillnad. Men billigare och bättre livslängd är ju inte fel.

Permalänk
Medlem

Tror det quotades 250nits fullscreen och 600nits peak. För att vara first generation låter det rätt bra. Hoppas det är vid D65 bara annars blir det ju en bit lägre om man ska följa standard.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Laxpudding ser fram emot din analys!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För oss okunniga. Förbrukar skärmen bläck som man får fylla på?

Nej, det är bra utvecklingen går framåt även om jag nu ofta anser det är mycket prat och liten praktisk skillnad. Men billigare och bättre livslängd är ju inte fel.

Självklart, uppe på har du påfyllnad av alla färger, precis som Epson eco printer 😉. För att behålla Rgb bakom skärmen så lyser det igenom varje tank. Så man märker när något börjar bli lågt, som en omvänd regnbåge

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart, uppe på har du påfyllnad av alla färger, precis som Epson eco printer 😉. För att behålla Rgb bakom skärmen så lyser det igenom varje tank. Så man märker när något börjar bli lågt, som en omvänd regnbåge

Du måste prenumerera på färgpatroner och skärmen slutar fungera om du har låg nivå på någon färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du måste prenumerera på färgpatroner och skärmen slutar fungera om du har låg nivå på någon färg.

Japp! Och enbart chippad påfyllning ger dig åtkomst till pixlarna igen. Vid 3dje parts påfyllning så försvinner subpixelns färg tills den blivit verifierad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Palla göra rent skärmen 144 ggr per sekund.

Vad heter det på engelska? Är detta en sådan där dålig svensk översättning igen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Administrativ avgift

Budget oled är på g snart är det oled spel skärmar i var o varannat hushåll 👌

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@Lessismore @talonmas TCL CSOT's inkjet-printed OLED panels get closer to reality längst ner kan ni klicka in på företags namnen för artiklar bak så långt som 2019.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

https://phys.org/news/2012-10-taiwan-probing-allaged-theft-technology.html

Så vägen till OLED har verkligen inte varit ren.

Citat ifrån raderad diskussion / OT - MOD
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp! Och enbart chippad påfyllning ger dig åtkomst till pixlarna igen. Vid 3dje parts påfyllning så försvinner subpixelns färg tills den blivit verifierad

Ett större problem är väl pappersåtgången om man vill spela i rimlig Hz 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett spår som drog offtopic och lite senare in i § 1.1 / 1.2 har raderats.

Vill man diskutera huruvida tekniken härrör ifrån industrispionage eller inte föreslår jag att man faktiskt försöker göra det på ett konstruktivt sätt genom att exempelvis länka in källor eller skriva mer utförliga kommentarer om varför si eller så skulle vara fallet. Det skulle faktiskt kunna leda till en sansad diskussion som håller sig mer till ämnet.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt att TCL gör framsteg. De gör ganska bra och prisvärda TV-apparater.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Alltså Asien. För 5 år sedan hade jag knappt hört talas om TCL och nu är de ett av de ledande företagen i skärmutveckling... Vi är så omsprunga i Europa när det gäller teknikutveckling att man blir mörkrädd...

Permalänk
Medlem

Vad är bläckstråleteknik? Väldigt konstigt skriven artikel, ger inte svar på något överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Alltså Asien. För 5 år sedan hade jag knappt hört talas om TCL och nu är de ett av de ledande företagen i skärmutveckling... Vi är så omsprunga i Europa när det gäller teknikutveckling att man blir mörkrädd...

Har väll inte byggt några skärmar i Europa sen kalla kriget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har väll inte byggt några skärmar i Europa sen kalla kriget?

Vi har väl knappt något elektronikutveckling över huvud taget? Det är väl kanske telekom vi klarar oss av rädslan för spionage...

Eller är jag bara okunnig inom området? Siemens kanske håller på fortfarande också? Har vi någon utveckling och tillverkning att tala om (hårdvarumässigt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Alla företag lade om sin produktion till billigare underleverantörer i låglöneländer i Asien.
*surprised pickachu meme* när dessa underleverantörer börjar utveckla saker själva.

I ett allt mer politiskt oroligt globalt klimat så pratar EU om att investera stora pengar i att göra oss mindre beroende av andra men det är en väldigt lång väg att gå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vi har väl knappt något elektronikutveckling över huvud taget? Det är väl kanske telekom vi klarar oss av rädslan för spionage...

Eller är jag bara okunnig inom området? Siemens kanske håller på fortfarande också? Har vi någon utveckling och tillverkning att tala om (hårdvarumässigt)?

Det finns ju förstås, ofta väldigt nischade branscher.
ASML är väl en av det mest prominenta namnen.

Men skärmteknik är vi nog omkörda sen länge i. Måste ju varit sedan Philips var ett riktigt teknikföretag som det fanns någon signifikant skärm-industri här.

Permalänk
Medlem

Jag ser att vi tänker likadant. Vi borde starta ett företag och bli rika på det här. Skulle kunna kalla det för Hemult Packad.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Huh? Tänker du på klassiska lokala märken som Samsung och LG? Nu är jag lite osäker men de är från något land där de pratar så lustigt.. så det måste vara Nederländerna va?

Annars är jag själv svag för Telefunken, men minns heller inte om de satt skärm på sin transistorradio än..

Men skämt åsido, annars är det väl Phillips som inte har asiatiskt ursprung? Men samtidigt är de väl i praktiken också ett asiatiskt företag nu, iallafall vad gäller skärmar?

Blev tvungen att googla och, haha, Phillips är nederländskt 😂 trodde såklart det var amerikanskt. Men: "TV-apparater under namnet Philips tillverkas numera av TPV Technology i Kina som använder varumärket på licens av Philips"

Såg bara EN fabrik öht som var i eu, oledworks i Tyskland. Men de verkar inte göra bildskärmar utan ljusskärmar.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Vad är bläckstråleteknik? Väldigt konstigt skriven artikel, ger inte svar på något överhuvudtaget?

Det är nog så enkelt att det blir svårt att förstå 🙂 det som menas är samma teknik som i en vanlig skrivare, med ett skrivarhuvud som skjuter mikroskopiska bläckstrålar. Nyheten är att istället för vanligt bläck kör de oled.. röra? Osäker på vad komponenterna kallas men det ska vara några lager, med detaljer för varje pixel.
Så i princip kan de ta en plastskiva, stoppa i den i en skrivare och sen är den den en tv när den kommer ut igen.
Man kan ju läsa på mer om det men gissar att den "traditionella" metoden är mer syrabad och skärmtryck osv. Lite som kretskort och processorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycks genom åren utvecklat någon slags läs-tourettes. I det här fallet kan jag inte sluta läsa rubriken som: "OLED med bläckfiskteknik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycks genom åren utvecklat någon slags läs-tourettes. I det här fallet kan jag inte sluta läsa rubriken som: "OLED med bläckfiskteknik".

Men det är därför det är organisk led, för man tar de svarta pigmenten från bläckfisken för perfekt svärta, och sen är resten av färgerna också från bläckfisken då de är bäst på att byta färg. Det passar också bäst för 8K skärmar eftersom bläckfisken har 8 armar. Tyvärr är ju detta också huvudorsaken till varför det går bra för detta i Asien då de till skillnad från Europa har mer bläckfiskar. Science.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Men det är därför det är organisk led, för man tar de svarta pigmenten från bläckfisken för perfekt svärta, och sen är resten av färgerna också från bläckfisken då de är bäst på att byta färg. Det passar också bäst för 8K skärmar eftersom bläckfisken har 8 armar. Tyvärr är ju detta också huvudorsaken till varför det går bra för detta i Asien då de till skillnad från Europa har mer bläckfiskar. Science.

Det är verkligen fascinerande vad vetenskapen kan hitta på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser att vi tänker likadant. Vi borde starta ett företag och bli rika på det här. Skulle kunna kalla det för Hemult Packad.

Så där nu är vi redo för business 😉 syns imorgon kollega!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det känns som intresset att utveckla hårdvara är mycket större i Asien med, speciellt Kina och SK. När allt vi pratade om var skit som MOLNET och AI, fortsatte Asien utveckla sin hårdvara. All fixering på mjukvara i väst har liksom dämpat allt som heter banbrytande utveckling.