Kommer inte åt UI på managerad switch

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt UI på managerad switch

Hej,

Har en D-Link dgs-1100-08 managerbar switch, som lever på ipn 192.168.1.2. Från ingenting så går det inte längre att komma åt UI:t.

Jag har:
- Powercyclat
- Sett till att den inte delar ip med något annat på nätet
- Googlat

Enligt routern har den fortfarande samma ip, och den svarar på ping.

Någon som har tips på vad mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem

går det att nå den via telnet eller SSH kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är den gammal så kanske den behöver IE för att komma åt.

Permalänk
Medlem

Kör ett kommando som sätter upp en TCP-uppkoppling (typ netcat), sniffa med Wireshark och se hur three-way-handshake utspelar sig?

Enligt manualen finns det en Chrome-plugin som heter D-Link Network Assistant. Oklart hur den kommunicerar. Kanske kan vara värt att köra en nmap-scanning mot switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

går det att nå den via telnet eller SSH kanske?

Nej, den timar ut. Nu ser jag att det inte heller svarar på ping. Men den routar nät genom sig just fine...

Skrivet av holo:

Är den gammal så kanske den behöver IE för att komma åt.

Har funkat förut genom Chrome!

Skrivet av KAD:

Kör ett kommando som sätter upp en TCP-uppkoppling (typ netcat), sniffa med Wireshark och se hur three-way-handshake utspelar sig?

Enligt manualen finns det en Chrome-plugin som heter D-Link Network Assistant. Oklart hur den kommunicerar. Kanske kan vara värt att köra en nmap-scanning mot switchen?

Tack för svaret, men jag får nog googla en hel del för att förstå vad du menar.

Permalänk
Medlem

Har du provat göra en reset på den?
Kolla utvecklarkonsollen på browsern (f12) när du ansluter. Du kan även kolla med wireshark om du får svar tillbaka när du surfar mot den.

Permalänk
Medlem

en sak: har du ändrat ip till den? Läste deras manual och där står det : The default IP address of this switch is 10.90.90.9 ....

Btw, om han inte vet vad Wireshark och Netcat är så lär det vara lite krångligt för honom, ni som rekommenderar det kan kanske berätta mer exakt hur han skall göra?!

Som ovan nämnt testa göra en reset på den. Eftersom du verken kommer åt den via Telnet/SSH och din ping dör så kan det vara ett bra alternativ, synd om du gjort stora confar, då kanske du vill färska lösa det på annat vis för att inte de skall gå förlorat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Koppla bort allt från switchen och kör med en kabel direkt mellan den och datorn. Kan vara bra att göra en reset om det går först.
Du behöver prova med flera olika webbläsare, gärna äldre sådana också.

En den utrustning som ska ha management på sig kan ibland bli knas. Då måste man ofta börja om från början. Jag har varit med om att det hänt när man pluggat in en dator som råkar har samma IP som switchen och är inställd på det i datorn. Att man glömt ställa tillbaka till DHCP så datorn får rätt IP per automatik. Ett annat problem kan vara när man ska byta den fasta IPn på switchen eller ställa in den till DHCP, det kan bli knas ibland eller så är det knepigt för man måste göra saker i en viss ordning. När allt sedan funkar brukar det funka klanderfritt.

Samma problematik med firmware uppdatering och konfiguration, det är inte helt säkert att en äldre konfiguration fungerar som det ska med ett nytt firmware, därav kan man behöva göra om konfigurationen från början. Drygt men så kan det vara ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Koppla bort allt från switchen och kör med en kabel direkt mellan den och datorn. Kan vara bra att göra en reset om det går först.
Du behöver prova med flera olika webbläsare, gärna äldre sådana också.

En den utrustning som ska ha management på sig kan ibland bli knas. Då måste man ofta börja om från början. Jag har varit med om att det hänt när man pluggat in en dator som råkar har samma IP som switchen och är inställd på det i datorn. Att man glömt ställa tillbaka till DHCP så datorn får rätt IP per automatik. Ett annat problem kan vara när man ska byta den fasta IPn på switchen eller ställa in den till DHCP, det kan bli knas ibland eller så är det knepigt för man måste göra saker i en viss ordning. När allt sedan funkar brukar det funka klanderfritt.

Samma problematik med firmware uppdatering och konfiguration, det är inte helt säkert att en äldre konfiguration fungerar som det ska med ett nytt firmware, därav kan man behöva göra om konfigurationen från början. Drygt men så kan det vara ibland.

Vad spelar det för roll vilken webbläsare han använder när den inte ens går att pinga?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av izzie:

Hej,

Skrivet av Jull3Haxor:

Vad spelar det för roll vilken webbläsare han använder när den inte ens går att pinga?

Den svarar ju på ping?

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att uttryckligen testa http (okrypterat) om du inte gjort det, alltså http://192.168.1.2

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den svarar ju på ping?

Nej, han skrev ju i ena i lägget där han citerar min fråga om den

Citat:

Nej, den timar ut. Nu ser jag att det inte heller svarar på ping. Men den routar nät genom sig just fine...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Eftersom den inte svara på ping eller svarar på http-anrop efter all besvär så är det väl bara att köpa nytt? Ödsla tid på en D(own)-Link är meningslöst, det är skräpprodukter som inte hör hemma någonstans.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Har en D-Link dgs-1100-08 managerbar switch, som lever på ipn 192.168.1.2. Från ingenting så går det inte längre att komma åt UI:t.

Jag har:
- Powercyclat
- Sett till att den inte delar ip med något annat på nätet
- Googlat

De verkar ha en Window-application också? Testat det istället?
https://www.dlink.com/se/sv/products/dv-700-d-view-7-network-...

Såg länken i ett svar på en fråga hos Kjell&Co:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eftersom den inte svara på ping eller svarar på http-anrop efter all besvär så är det väl bara att köpa nytt? Ödsla tid på en D(own)-Link är meningslöst, det är skräpprodukter som inte hör hemma någonstans.

Kanske kan börja med en enkel reset innan man kastar saker o tvingas köpa nytt, eller försöka lösa det på annat vis. Att bara kasta ur sig att han skall slänga den för att det i dina ögon bara är skit är ju ett urdåligt inlägg och inte till någon nytta alls.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jull3Haxor:

Nej, han skrev ju i ena i lägget där han citerar .in fråga om den

21:16 i första posten skrev TS att den svarar på ping och 21:29 inte alls.

Skumt, en reset lär lösa det men skapa andra problem istället om man gjort flera/större konfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

21:16 i första posten skrev TS att den svarar på ping och 21:29 inte alls.

Skumt, en reset lär lösa det men skapa andra problem istället om man gjort flera/större konfar.

Precis, skrev jag med, att det kan bli jobbigt med reset om man gjort stora confar osv..

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jull3Haxor:

Precis, skrev jag med, att det kan bli jobbigt med reset om man gjort stora confar osv..

"Ingen minns en fegis"
Vore trevligt om man började med lokal backup på litet minne internt i enheten eller till USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Ingen minns en fegis"
Vore trevligt om man började med lokal backup på litet minne internt i enheten eller till USB

Aa

Visa signatur