Permalänk

Köpråd dator 25k

Hej,

Dags för att bygga ihop en ny dator då min 12 år gamla har börjat säcka ihop.
Vill enbart köra Intel och Geforce, så undanber AMD byggen även om det är bättre. Insåg att intel eventuellt är bättre att skippa, men Geforce kvarstår som krav ändå

Spelar egentligen inga krävande spel för tillfället utan bara dota och tibia - kan dock bli att man spelar cs, pubg osv till och från också.
Skulle säga att det mest är flera clienter för tibia igång samtidigt som man kollar streams, sitter i discord och även många flikar i google chrome uppe samtidigt.

Tanken är att använda mig utav två stycken 1440p skärmar Samsung 27" Odyssey 165hz och eventuellt köra en till gammal 1080p 24" benq 144hz som en tredje i vertikalt läge.

* En av sakerna jag har gått på är en Intel core ultra 7, mest för att jag inte hade råd sist att gå upp till i7. Detta kanske är sjukt dumt så kan ta emot tips om det är helt åt skogen

* Chassit jag valt är inte något måste egentligen, men har den äldre versionen av det och är mycket nöjd. är inte intresserad av nåt flashigt rgb och gillar att det är väldigt subtilt

* Även viktigt för mig att det finns tillgång till bluetooth och wifi (även om jag kör sladd) då jag saknat detta helt i min nuvarande.

Har bestämt mig för att låta dom bygga ihop den, mest för att jag är för lat och tycker det är värt pengarna. därav köper jag även windows med från inet.

https://www.inet.se/datorbygge/b1586725/dator

Permalänk
Medlem

Förstår inte logiken i att du måste ha Intel? 🤔 aldrig ens hört talats om den där processorn haha. Kanske är jag som är helt borta 👍

Permalänk
Skrivet av pollyman:

Förstår inte logiken i att du måste ha Intel? 🤔 aldrig ens hört talats om den där processorn haha. Kanske är jag som är helt borta 👍

Finns absolut ingen logik, bara envishet egentligen. Kanske skulle tänka mig att byta ut intel efter att ha läst lite. Vad skulle man ta istället då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asapfille:

Finns absolut ingen logik, bara envishet egentligen. Kanske skulle tänka mig att byta ut intel efter att ha läst lite. Vad skulle man ta istället då?

Haha okej Nvidia är ju bra iaf, kanske lite överpriserat. Men tror inte att någon skulle råda dig att köpa Intel i dagsläget 🤔 om det är en speldator du vill ha! 9800x3d är ju absolut den bästa spelprocessorn du kan köpa (helt överlägsen) näst bäst är 7800X3D.

Permalänk

Uppdaterat lite nu. Om jag förstått det rätt så är processorn lite overkill i jämfört med grafikkort osv, men känns som svårt att hitta mellanläget och har egentligen ingen lust att gå upp på 4080 serien då det genast stiger med 5000kr.

Tror ni detta är ett okej bygge eller finns det saker att ändra?

https://www.inet.se/datorbygge/b1589391/dator

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att köpa windows på nätet och bygga själv? Om du i tillägg kör med en 7800X3D istället så får du in ett 4080 i budgeten (ish).