Seasonic släpper nätaggregat med Noctua-fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hoppas de gör en SFX variant någon dag SF750 i all ära men Noctua brunt vore ju snyggare!

Ett SFX-L så en NF-A12 får plats. 🫰

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har jag missat något, varför är fläkten på ovansidan?

Passiva psuer ska ha fläkten uppåt, när de kör i passivtläge ska den varma luften fritt kunna stiga uppåt, annars blir det ingen kylning.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint nätagg, men personligen kommer jag nog aldrig lägga så här stora pengar på PSUn till en speldator.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har öppnat upp flera av mina nätdelar och byta fläkt för att få bukt med ljudnivån. Ofta är det inte varvtalet i sig utan undermålig fläktkvalitet med störande ljudkaraktär.

Kul att se nätdelar med bättre fläktar som standard, ge mig en 750-850W version till skäligt pris så blir jag glad.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

6000kr?

Behöver jag någonsin 1600w så köper jag hellre två styck 850w och kör dubbla nätagg för mindre än halva dne summan.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en version runt 1000 Watt och till halva priset så är jag spekulant, men nu känns det så oerhört overkill för mina behov att det inte ens nästan går att motivera.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är väl inte så svårt att förstå? Det är ett otroligt high-end nätaggregat med 1600W, special-utgåva med Noctua tema. Det här riktar sig ju inte till Andersson och Svensson utan är ju riktat för entusiaster med djupa plånböcker som kan tänka sig betala för att få det bästa som marknaden erbjuder just nu i kvalité och ljudnivå i denna kaliber. Vad tycker du det borde ha kostat om jag får fråga?

Förlåt men jäklar vilken tråkig inställning, det kanske var en genuin fråga som ställdes?

Jag själv kan genuint undra varför detta agget är sp intressant att det befogar 6000kr, och då har jag väldigt dyra delar i mitt bygge. Behöver väl inte dumförklaras för det? 😉

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Runt 1000W, beigt istället för svar, Fractal Design-chassi i samma tema, Noctua AIO med 420mm radiatior samt grafikkort och moderkort i Noctua-tema... det är vad som verkligen behövs. Hoppas jultomten fixar.

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi kunna bygga hela datorn i "cappuccino"-tema! <3

Noctua är galet poly!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Förlåt men jäklar vilken tråkig inställning, det kanske var en genuin fråga som ställdes?

Jag själv kan genuint undra varför detta agget är sp intressant att det befogar 6000kr, och då har jag väldigt dyra delar i mitt bygge. Behöver väl inte dumförklaras för det? 😉

Håller med om att man inte behöver svara på det viset, men i grund och botten handlar det väl om en kunskapslucka som skapats genom att typ ingen köper 1600W nätagg i första läget och nu exponeras i denna artikel.

Men OM man tittar på dessa så inser man snabbt att det är relativt normalt pris:

Skrivet av evil penguin:

Man kan ju hoppas att den kommer finnas även i andra varianter än enbart 1600W.

För om man måste upp i 1600W så är det ju inte ett pris som är direkt chockerande, du har lika dyra nätagg från typ alla de vanliga märkena. Överlag är ju utbudet klart mer begränsat i 1600W dock.

Sådär 5000-7000 spänn verkar ju vara normalpris för premiummodeller i 1600W. Sedan finns det lite billigare modeller från typ 3500 spänn.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Blir väl en sån här för min del. Har alltid haft seasonic agg i mina windows-maskiner tills när jag köpte 3090. Blev en corsair i1600ax (eller vad den heter) för planen va alltid att köpa en till och nv-linka dom... men jag är för gammal och på tok för feg att mecka med adaptrar och annat efter 4090 och "gamla standarden" inte va "så bra" så när 5090 ska in i den här maskinen så måste jag köpa nytt agg. Ser ut som ett bra alternativ. 510 Euro på Spanska amazon.

Varför inte denna?

https://www.inet.se/produkt/6905574/seasonic-vertex-gx-1000w

Permalänk
Medlem

För att den är 600 watt kort 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

För att den är 600 watt kort 😉

5090 drar 600 W så det räcker med en PSU på 1000 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är väl inte så svårt att förstå? Det är ett otroligt high-end nätaggregat med 1600W, special-utgåva med Noctua tema. Det här riktar sig ju inte till Andersson och Svensson utan är ju riktat för entusiaster med djupa plånböcker som kan tänka sig betala för att få det bästa som marknaden erbjuder just nu i kvalité och ljudnivå i denna kaliber. Vad tycker du det borde ha kostat om jag får fråga?

Jo, för mig är det jättesvårt att förstå, annars hade jag inte frågat. Visste knappt att det fanns något sådant som high-end nätaggregat, bortsett från lite olika certifieringar. Förutsatte typ priserna steg linjärt med antal watt, med lite skillnad beroende på om det är bronze eller plat, eller Ace of Sweden eller Corsair.

Så vad jag tycker att det borde ha kostat?
3200 kr. (2 kr watten för platinum och bra märke, hade det varit bronze och skitmärke 1 kr watten)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

[...] Förutsatte typ priserna steg linjärt med antal watt, med lite skillnad beroende på om det är bronze eller plat, eller Ace of Sweden eller Corsair. [...]

Du svarade precis på din egna fundering

Visa signatur
Permalänk
Medlem

<baloo> Störtlöjligt. </baloo>
(pris)

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med 800 W passivt är det ju svårt att ens få nätagget starta fläkten, så hur stor skillnad gör det ens att det är Noctua?

Haha, ja det är ju en bra fråga.

När fläkten väl drar igång verkar det göra en del skillnad dock.

https://hwbusters.com/psus/seasonic-prime-noctua-tx-1600-atx-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kanske köpa och hänga upp som juldekoration på balkongen, är väldigt svag för Noctua.

Permalänk
Medlem

Har en Threadripper 7980X som äter 350w och sen en aio som käkar 25-40w. Osäker på vad Asus brädan "äter" men vi är o nosar på 1000w rätt snabbt. Inte direkt sugen på att chansa då den här datorn spikar 100% på både CPU och GPU par timmar om dagen.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Har jag missat något, varför är fläkten på ovansidan?

Sålänge inte något är ivägen på översidan så är det inget problem att ha agget åt det hållet och kan i vissa fall även vara en bättre ide än att suga luft under chassit.

Jag har mitt agg vänt med fläkten uppåt för att ha det till att hjälpa med värmeevanueringen under grafikkortet då utan något utsug alls står luften nästan helt still där under gjorde ator skillnad för mig på gputempen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

visste inte att min vanliga "getto"-moddning är värd så mycket pengar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det är inte ens Seasonics dyraste nätagg. De har ett 2200W som kostar strax under 7700kr på Proshop.

PRIME PX ATX 3 2200W
https://seasonic.com/atx3-prime-px-2200/

Går köpa här
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Seasonic-PRIME-PX-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

6000kr?

Behöver jag någonsin 1600w så köper jag hellre två styck 850w och kör dubbla nätagg för mindre än halva dne summan.

De kanske vet något om nVidia's RTX5090 vi andra inte vet ännu.. 🤔😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte ens Seasonics dyraste nätagg. De har ett 2200W som kostar strax under 7700kr på Proshop.

PRIME PX ATX 3 2200W
https://seasonic.com/atx3-prime-px-2200/

Går köpa här
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Seasonic-PRIME-PX-...

Vad ska du med det till

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

De kanske vet något om nVidia's RTX5090 vi andra inte vet ännu.. 🤔😏

Det lär inte dra mer än 600 W åtminstone. Jag tror vi kan säga 100% säkert att det inte kommer dra över 1200 W åtminstone, va?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr1ll3:

Läckert men löjligt dyrt!

Det är skillnad på mycket pengar och dyrt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Kan man köpa ett tomt nätagg att ha som prydnad på hyllan? 😍

Permalänk
Medlem

Gav 4790:- för mitt Corsair AX1600i 2018, nu ligger det på 6218:-.

https://www.komplett.se/product/979698/datorutrustning/datork...

Edit: 6289:- var det visst till och med.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Gav 4790:- för mitt Corsair AX1600i 2018, nu ligger det på 6218:-.

https://www.komplett.se/product/979698/datorutrustning/datork...

Japp och det är ganska exakt motsvarande inflationen sedan dess.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Diskussionen gällande vad en vara kostar är ju egentligen oväsentlig. Tycker köparen det är värt degen och har råd så är det ju det för den personen, likväl som det är helt okej att tycka att priset är hutlöst.