Webhallen besvarar kritiken – lovar bättring

Permalänk
Medlem

Webhallen behöver också göra något åt sitt system för returer. Skulle för första gången på typ tio år returnera en vara (PS5 PRO) och det var tydligen krångligare än för just tio år sedan. Anmälan om retur via deras formulär (sådant som alla andra löser med en enkel knapp vid sina ordrar), antingen beställa fraktsedel själv eller mejla kundservice (smidigt va) och sedan betala för returfrakten. Tror att jag kommer välja andra företag för mina köp framgent.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

"Det är ju spännande att se engagemanget"

Va?? Folk får begagnade produkter och de dyckert det är spännande att se att folk blir upprörda och tycker de gått från en av de främsta butikerna till en av de absolut sämsta

Låter sjukt att ledning får fortsätta om detta godkänts från början, nu blev de påkomna och ber om ursäkt och tror att man ska komma tillbaka

Mer argument
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

1) ligger närmare
2) har saker i lager
3) ligger i närheten
4) har saker i lager

typ?

Hade ändå handlat på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla? Jag pratar gärna för mig själv och jag har inte fallit offer för öppnade förpackningar vad jag sett iallafall.
Jag håller med. Jag har inte haft mer problem hos Webhallen än övriga ställen jag handlat på
1. Närmare
2. Har mer varor i sortimentet än Inet. Är i allafall 2 anledningar för mig

Samma här. Brukar funka utmärkt.

Folk här gillar att dra allt till sådan extrem överdrift. Tyvärr är det ju samma sak så fort något inte är perfekt på internet. Då ska det sågas med fotknölarna. Lite mer nyanserade svar vore önskvärt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Upplever klimatet på forumet idag avsevärt sämre (”Ge mig ge mig ge mig *gnäll*”) idag så det är ju egentligen inte konstigt om man skyr sig…

Är väll inte mer gnäll nu än vad det var förr.
Dom får hålla sig undan bäst dom vill om de ska hålla på med shady biz. Då behöver dom inte stå till svars heller. Är vi i nån paradox där betalande konsumenter ska tycka synd om ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Dom får hålla sig undan bäst dom vill om de ska hålla på med shady biz. Då behöver dom inte stå till svars heller. Är vi i nån paradox där betalande konsumenter ska tycka synd om ÅF?

Jo, jag tycker nog att stämningen har blivit lite mer hetsk. Det gäller dock tyvärr överlag på internet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det är stor skillnad mellan konsumenter som får makt genom antal och bortskämda ungar som gnäller för att grafikkortet de vill ha bara hade 18% rabatt

Det är ju knappast så att svenska kyrkan köper annonser på Familjeliv (eller så är det precis det den gör, men du fattar nog min poäng)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Livsnjutare 😎

Webhallen kommer ha svårt att reparera sitt rykte efter det här, skadan är redan skedd.

För gemene man är det nog vilket som, då de går olyckligt vettande om situationen som varit, men för oss entusiaster är gången redan grusad skulle jag säga. I vart fall för mig

Kommer inte handla mer på Webhallen, finns andra ÅF att köpa från.

Alla kan begå ett misstag, men det här har varit så mycket mer än så när det anordnats tävlingar i att sälja begagnade produkter som nya etc.
Nä, fy fan rent ut sagt !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ett nytt nätagg, det är krympplastat på utsidan och har säkert ett litet klistermärke över öppningen på kartongen, om jag tar bort krympplasten så är det enligt många begagnat? ok....
Kul att så många tror att Webhallen är ensamma om detta, kan lova att det sker på samtliga företag i branschen vad dom än säger.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Köpte nyss ett nytt nätagg, det är krympplastat på utsidan och har säkert ett litet klistermärke över öppningen på kartongen, om jag tar bort krympplasten så är det enligt många begagnat? ok....
Kul att så många tror att Webhallen är ensamma om detta, kan lova att det sker på samtliga företag i branschen vad dom än säger.

Du verkar förbise kärnan i diskussionen, men för att kort kommenteras din nätagg så ja, i någon mening. Och ju mer av förpackningen du sliter av och om du söker installerar den i en dator och börjar köra igång och belasta nätagget, desto mer begagnad blir varan. Det ligger i begreppet "begagnad".

Sedan hur mycket det påverkar och bör beaktas beror till stor del av vad det är för vara; och såklart, om det märks (det man inte vet lider man inte av osv).

Tror det många stör sig på är att en vara som tydligt inte är "ny" från fabrik säljs som just det. Det finns nyansskillnad i "ny" och "i nyskick".

Men visst, om du packar upp en produkt och okulärt besiktigar den och sedan packar ihop den oklanderligt och utan att bryta irreversibla plomberingar så skulle jag nog luta (mycket) mer åt kategori "ny". Men varje steg därifrån är ju också ett steg ifrån "ny".

Är det ett argument från din sida att personer då inte blir ha kritiska åsikter om det? Att "om 'alla' gör 'det' så är det okej"?

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Man kan diskutera semantik som vad är begagnat?
Om man istället ser det som. Man köper en produkt som har varit ute hos någon person som ingen riktigt vet vad den har gjort eller hanterat produkten. Ju fler plomberingar som är brutna, ju mer risker finns. Även om man inte kan vara helt säker på en plombering. Och en klistermärke på en produkt är en slags plombering även om den inte är den bästa. (rätt nivå av säkerhet för rätt produkt)
Det som är helt fel är om en butik i efterhand försöker dölja att en plombering är bruten genom att sätta dit en egen som ser ut att komma från fabrik. Datateknik är i detta fall milt sagt som matvaror, är plomberingen bruten för en matvara tillbaka lämnad från kund, så ska inte en butik försöka fixa till plomberingen så varan ser ut att vara helt ny och oöppnad.

Jag själv blir inte superförbannad om jag köper en hammare, tång, bågsåg eller tom borrmaskin och det sedan visar sig att detta verktyg har varit ute hos en kund som har lämnat tillbaka den. Man kan argumentera för säkerhetsrisk även där, men det är lite väl överdrivet för dessa verktyg hos en vanlig kund.

Datateknik däremot finns det så många olika risker som helst inom. Bara att personer skiter i ESD skydd, kanske inte bär en hdd försiktigt utan lägger den i väska och springer. Och sedan att skit har kommit in. Datateknik är alltså som mat och en vanlig person kan inte upptäcka ett dolt esd fel, knappt tillverkaren har denna förmåga.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett moderkort med inkluderat monoblock från Webhallen och fick en kartong som redan varit öppnad och monoblocket saknades.
Vill minnas att kundtjänst inte riktigt förstod min retur begäran, vill minnas att de pratade om avsaknaden av monoblocket som om det vore en manual som saknades; "Vill du behålla moderkortet mot en liten rabatt?".

Det kanske säger mer om individens kunskap än företagets engagemang i sakfrågan, minns tydligt att hela situationen var väldigt frustrerande i o.m. att jag inte kände mig förstådd.
Har inte handlat hos dem sedan denna incidenten.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Bruten skyddsplats bör väl ses som bruten plombering och säljs som fyndvara.

ja det beror väl på vad man tänker på som skyddplast. jag tänkter på "satisfyring peel" typ sånt på skärmen och ibland baksida av en telefon. inte plomberigen den lilla tejp-biten som håller ihop kartongen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Min fråga är återigen, varför handla på Webhallen när man kan handla på inet?

Deras utbud är sämre. Har varit kund hos webhallen i många år så har bättre förmåner med deras lvlsystem men jag handlar knappast allt där.

Permalänk
Medlem

Jag värdesätter öppet köp högt, så pass att jag inte har något emot att köpa uppackade produkter till fullpris, så länge allt finns med och produkten är i nyskick, d.v.s hel, rent och korrekt(inkl embalage). Självklart finns det produktkategorier där detta kan vara problematiskt, men för sådana finns oftast särskilda regler.

Jag inser att jag tillhör en minoritet här, men så länge grejerna är i nyskick har jag inga problem med det. Om man däremot skulle höja priserna eller ta bort öppet köp, skulle det vara ett betydligt större problem. Det händer att produkter misslyckas med att leva upp till förväntningar\krav även om man kollat upp reviews.

Själv är jag noga med att produkter jag lämnar tillbaka verkligen ska vara i nyskick. Det kan innebära att jag låter viss skyddsplast sitta kvar och endast gör en mycket kort utvärdering. Ibland förundras jag över hur mycket vissa butiker, som exempelvis Elgiganten, drar av på priset trots att varan och allt kring den är i nyskick. Med tanke på att de har prisgaranti kan man anta att de förlorar en del pengar på att erbjuda öppet köp, men att man plockar in det på annat.

Självklart respekterar jag alla andra som ställer höga krav krav på att en vara till fullpris ska vara helt orörd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Själv är jag noga med att produkter jag lämnar tillbaka verkligen ska vara i nyskick. Det kan innebära att jag låter viss skyddsplast sitta kvar och endast gör en mycket kort utvärdering.

Samma sak här! Går så långt att jag även bootar upp laptops med extern SSD för att testköra systemet, så att inga förändringar sker på den interna disken.

Ofta räcker det även med att gå in i UEFI:n eller köra självtest för att kontrollera exempelvis skärmen (backlight bleed, clouding, döda pixlar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Bruten skyddsplats bör väl ses som bruten plombering och säljs som fyndvara.

Visst, men då ska butiken ha möjlighet att dra av motsvarande rabatterat belopp från den som bryter skyddsplasten, vilket de ofta inte får enligt returregler idag. Ser du problemet? Men lösningen är enkel. Ändra returrreglerna så att ingen part får stå för kostnader den andra parten orsakat. Om du inte vill köpa en vara med bruten skyddsplast till fullpris ska du inte heller ha möjlighet att bryta skyddsplasten kostnadsfritt om du vill returnera en vara. Man kan inte både ha kakan och äta den (på någon annans bekostnad).

Permalänk
Medlem

Förslag på lösning till Weballen m.fl.

Skrivet av Levan:

Lägg bördan på de personer som köper saker, bryter förpackningen, pillar (slarvigt) på dem och sedan (över)använder öppet köp - inte på övriga.

Jag vet att alla inte gör som jag eller bryr sig, men jag har nog aldrig lämnat tillbaka något jag öppnat, plockat ut och testat. Har man bestämt sig för köp så får det vara, annars får man väl sälja det vidare själv.

Absolut, det är ju en sak om något verkar vara konstigt eller utanför vad man rimligen förväntar sig (exv. feltryck, dålig finish, ovanligt hög coil whine, väldigt dåligt panellotteri), men annars får man väl klämma och känna i butik alt. kolla några YouTube-videor.

Det är ju i grunden folk som överanvänder öppet köp genom för mycket velande, ogenomtänkta spontanköp, eller utnyttjande av systemet som drabbar övriga. Beställer hem en mängd olika produkter, testar dem hemma och returnerar allt utom ev. en sak som ger upphov till detta. Lägg kostnaden på dem istället, typ att om man returnerar en tydligt bruten förpackning etc. så kostar för hanteringsavgift + nedskrivning av produktvärde.

Och, det är klart det blir många gråzoner och gränsdragningsproblem, men då får man satsa resurser på att styra upp det så mycket som möjligt.

Skrivet av Neon:

Jag värdesätter öppet köp högt, så pass att jag inte har något emot att köpa uppackade produkter till fullpris, så länge allt finns med och produkten är i nyskick, d.v.s hel, rent och korrekt(inkl embalage). Självklart finns det produktkategorier där detta kan vara problematiskt, men för sådana finns oftast särskilda regler.

Jag inser att jag tillhör en minoritet här, men så länge grejerna är i nyskick har jag inga problem med det. Om man däremot skulle höja priserna eller ta bort öppet köp, skulle det vara ett betydligt större problem. Det händer att produkter misslyckas med att leva upp till förväntningar\krav även om man kollat upp reviews.

Själv är jag noga med att produkter jag lämnar tillbaka verkligen ska vara i nyskick. Det kan innebära att jag låter viss skyddsplast sitta kvar och endast gör en mycket kort utvärdering. Ibland förundras jag över hur mycket vissa butiker, som exempelvis Elgiganten, drar av på priset trots att varan och allt kring den är i nyskick. Med tanke på att de har prisgaranti kan man anta att de förlorar en del pengar på att erbjuda öppet köp, men att man plockar in det på annat.

Självklart respekterar jag alla andra som ställer höga krav krav på att en vara till fullpris ska vara helt orörd.

Måste kommentera detta och har förslag på mer rimliga villkor för öppet köp till @Webhallen och andra i branschen med generösa öppet köp villkor t.ex. @Netonnet.

Jag förstår allas reaktion i tråden samtidigt som jag förstår Webhallens (och andras) problematik. Jag försvarar dock INTE Webhallens hantering av detta då det är extremt oärligt och orätt.

Så här. Jag är en person som har utnyttjat generöst öppet köp mer än en gång. Fler gånger än vad jag själv tycker är önskvärt även om jag absolut inte har satt det i system. Jag har alltså aldrig köpt något med tanken att jag faktiskt ska skicka/lämna tillbaka utan jag har vid varje köptillfälle trott att jag faktiskt vill ha det jag köper.

Jag har heller aldrig beställt en mängd produkter för att testa hemma och returnera allt utom en sak - med undantag för kläder. Det är nämligen orimligt att jag genom en bild på ett plagg (även om den sitter på en modell) ska veta hur ett plagg faktiskt sitter och känns på min kropp, eller att storleken blir rätt. Även om det går att beställa massa kläder, prova och bara behålla det som passar så känns det drygt. Därför har jag bara beställt kläder via nätet 1 enda gång i mitt liv (detta var många år sedan). Jag fick absolut några bra plagg som jag använder än idag, men det känns ändå för omständligt mot att gå in i en butik och prova ut direkt innan köp. Kläder funkar helt enkelt inte för mig att köpa på nätet. Dessutom känns det väldigt dåligt ur ett miljöperspektiv då returerna verkar åka jorden runt eller nått.

Med detta sagt uppskattar jag ändå generöst öppet köp. Är förpackningen obruten så ser jag inga problem för vare sig företaget eller mig mer än ev. postgång såvida jag inte kan returnera fysiskt i butik. Om jag däremot bryter förpackningen och oavsett hur mycket/lite jag har använt den, så blir det ändå en förlust för butiken även om allt är i nyskick. Jag förstår att detta måste vara möjligt enligt lag att inom 14 dagar kunna returnera distansköp även om man har brutet förpackningen och "undersökt" den. Detta kommer ingen undan men det är butikens egna val att erbjuda generösa öppet köp villkor utöver detta.

En mer rimlig lösning/förslag på generösa öppet köp villkor är att som standard dra av 10% av värdet/priset vid bruten förpackning även om det är i nyskick/felfritt (givetvis ökar prisavdraget vid spår av användning).

Detta skulle kunna lösa följande problem:

1. Webhallen slipper ta hela förlusten själv eller ingen alls om de säljer returer i nyskick som fyndvara med 10% rabatt.

2. Slipper folk som medvetet köper saker bara för att testa, eller folk som rent av köper bara för att använda manicken vid 1 enstaka tillfälle för att sen returnera när de är färdiga. Det sista har jag själv fått höra en person göra vilket jag finner oerhört omoraliskt. Det sista kanske är svårare att helt förhindra om personen hinner returnera inom 14 dagar, men man kan i varje fall förhindra det från att ske vid fysiska köp i butik som detta fallet gällde. Lagstadgade ångerrätten gäller ju bara distansköp, inte fysiska köp i butik utan dessa är frivilliga.

3. Mindre risk att Webhallen får tillbaka defekta produkter som egentligen skulle ha reklamerats eftersom ingen skulle vilja betala 10% av värdet för en defekt produkt. Är personalen då slarvig (nog sällan personalen som är problemet dock) med att kontrollera varje retur mer än till skicket, så riskerar nästa köpare att få en defekt produkt. Jag har faktiskt själv returnerat en produkt (mobil) som jag upplevde var defekt för många år sedan (ej via Webhallen och jag höll mig dessutom inom lagstadgade ångerrätten för distansköp). Jag orkade inte göra en reklamation men det är givetvis fel, jag ska kunna ångra en produkt som jag samtidigt reklamerar (om jag inte vill ha en ny enhet i utbyte). Fick lära mig några år senare när jag skulle returnera en laptop p.g.a. missljud från HP att de givetvis tog tillbaka den men ville samtidigt göra en reklamation vilket var bra ifall det var fel på laptopen.

Om Webhallen erbjuder mer enkla returer än idag (nu ska det mejlas eller chattas) så borde man i ett formulär även fråga varför returen sker t.ex. "är något fel eller defekt?" och inte bara om man är "missnöjd" ja/nej, så att de samtidigt få veta detta på förhand och inte slänger ut det som fyndvara (även om de givetvis alltid ska kontrollera och undersöka varje mottagen retur).

4. Ökar fortfarande chansen till försäljning då veliga köpare (som jag?) fortfarande erbjuds generösa öppet köp villkor fast med risken att förlora 10% av varans värde vid ånger. Det är inte orimligt ifall man faktiskt har brutit en förpackning och testat eller använt den och varan fortfarande är i nyskick.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk

När skall man börja säga som det är?

Webhallen ser uppenbarligen inte till sitt varumärke.

Transparens och ärlighet är nyckelord som följer med ett varumärke, förutom kvalitet, pris och service.

Har man en gång tullat på dessa adelsmärken är det enormt svårt att få tillbaka marknadens förtroende.

Sorry Webhallen, men ni reparerar inte ert rykte med några livestreamar eller extra drops.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

En mer rimlig lösning/förslag på generösa öppet köp villkor är att som standard dra av 10% av värdet/priset vid bruten förpackning även om det är i nyskick/felfritt (givetvis ökar prisavdraget vid spår av användning).

Handlarna har rätt att kräva ersättning för värdeminskning, men jag vågar knappt tänka mig indignationen när handlarna börjar kräva 10-20-30-90% av köpeskillingen vid returer.

Föreslår 100% avdrag vid retur av produkter folk ollat på!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Handlarna har rätt att kräva ersättning för värdeminskning, men jag vågar knappt tänka mig indignationen när handlarna börjar kräva 10-20-30-90% av köpeskillingen vid returer.

Föreslår 100% avdrag vid retur av produkter folk ollat på!

Ingen handlare gör ju avdrag när varan är i nyskick med alla tillbehör i original förpackning, trots att förpackningen är bruten dvs. öppnad/använd. Det var det jag syftade på.

Med det sagt är det upp till var och en om man vill köpa en returvara i nyskick för t.ex. 10% rabatt. Allt som visar spår av användning antar jag redan får prisavdrag idag.

Har själv köpt en returvara en gång (Chromecast gen 1 via Elgiganten) och det var inga problem, fick rabatt och garanti på funktion (hade den i många år, tror den dog först i år faktiskt). Inte rädd för att nån skulle ha ollat på den. Tänk istället på alla äckliga handtag i samhället och folk som inte tvättar sina händer efter toalettbesök.

Jag tror i varje fall på ett allmänt prisavdrag på 10% vid bruten förpackning (på allt som passerat lagstadgade 14 dagars ångerrätt vid distansköp). Om man nu vill fortsätta att erbjuda generösa öppet köp villkor. Detta skulle innebära färre returer, mindre förlust för företagen så inga incitament finns till att sälja returvaror som nya, och att folk som returnerar p.g.a. defekt faktiskt utför en reklamation samtidigt.

Så hade jag gjort om jag drev en butik och ville erbjuda generösa öppet köp villkor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Inte mer gnäll nu än förr... Nej - för bland min bekantskapskrets finns det till och med en gammal term... Swec-troll. Folk som bara ska HA, och bli superförbannade och ska bojkotta allt de ser för minsta lilla. Lite som dagens Star Wars-fans.

Så tacka fasen för att det inte är mer gnäll nu än förr. För då hade det blivit ohållbart

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Ingen handlare gör ju avdrag när varan är i nyskick med alla tillbehör i original förpackning, trots att förpackningen är bruten dvs. öppnad/använd. Det var det jag syftade på.

Förlåt mig men.... What? Har du någonsin jobbat i retail? Jag känner inte till NÅGON som helst butik som hade sålt en öppnad produkt till fullpris, än mindre en kund som hade KÖPT en redan öppnad vara till fullpris.

Jag kanske missförstår dig helt, men om du menar på fullt allvar att gemene man hade betalat fullpris för en redan öppnad produkt, så är du inte helt förankrad i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Aldrig mer finns så många andra bättre butiker i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippas:

Förlåt mig men.... What? Har du någonsin jobbat i retail? Jag känner inte till NÅGON som helst butik som hade sålt en öppnad produkt till fullpris, än mindre en kund som hade KÖPT en redan öppnad vara till fullpris.

Jag kanske missförstår dig helt, men om du menar på fullt allvar att gemene man hade betalat fullpris för en redan öppnad produkt, så är du inte helt förankrad i verkligheten.

Jag tror nog att du helt missförstått inlägget du citerade en bit av, ja. Ordet "avdrag" i biten du citerar syftar på att ingen butik gör ett avdrag för värdeminskningen på beloppet som betalas tillbaka till kunden som gör returen, trots att alla bevisligen är eniga om att en sådan värdeminskning har skett.

Hans inlägg syftar mer till att diskutera rimligheten i att kunder ska få öppna produkter hur som helst och sedan lämna tillbaka dessa utan prisavdrag och sedan kräva att butiken äter kostnaden för detta varje gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen man skall få betala en slant om man lämnar tillbaka ett felköp, har man så dålig koll så trist..., låt kunden få tillbaka pengarna minus x-antal kronor, sen kan varan säljas med samma x--antal kronor som fyndvara.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippas:

Jag har aldrig jobbat inom retail men självklart var det inte så jag menade. Iofs verkar ju detta vara det som Webhallen gör här?

Precis som @blunden skriver här nere menar jag att kunden idag inte får något prisavdrag när kunden utnyttjar öppet köp om varan är i nyskick/felfri med tillbehör och förpackning, detta trots att kunden har öppnat/använt den. Därför gör ju butiken förlust och i Webhallens fall har det tydligen lett till att de säljer returvaror som nya fast de inte är det.
Där av var mitt förslag att som standard låta kunder betala 10% av värdet för alla returer utanför det lagstadgade distansavtalet dvs. för de i nyskick med alla tillbehör och ev. förpackning, så att butikerna inte har samma incitament till att försöka kränga returvaror som nya eller helt ta bort öppet köp.

Skulle personligen inte ha problem med att kunden får betala en värdeminskning (som då framgår tydligt före köp). Samtidigt slipper man returer av varor som egentligen skulle ha reklamerats eftersom få lär vilja betala ett prisavdrag för en defekt vara.

Skrivet av blunden:

Jag tror nog att du helt missförstått inlägget du citerade en bit av, ja. Ordet "avdrag" i biten du citerar syftar på att ingen butik gör ett avdrag för värdeminskningen på beloppet som betalas tillbaka till kunden som gör returen, trots att alla bevisligen är eniga om att en sådan värdeminskning har skett.

Hans inlägg syftar mer till att diskutera rimligheten i att kunder ska få öppna produkter hur som helst och sedan lämna tillbaka dessa utan prisavdrag och sedan kräva att butiken äter kostnaden för detta varje gång.

Exakt så. Blev lite orolig när jag läste hans inlägg först, att jag var så otydlig i min text. Skönt att höra att några förstod mig i varje fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Exakt så. Blev lite orolig när jag läste hans inlägg först, att jag var så otydlig i min text. Skönt att höra att några förstod mig i varje fall.

Tycker personligen att det var väldigt tydligt, särskilt om man läst båda inläggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker personligen att det var väldigt tydligt, särskilt om man läst båda inläggen.

Så bra. Antar att personen liksom många andra här bara tänker på Webhallens agerande (förståeligt) varför det gick att läsa så fel. Jag skrev ju inte så mycket om just Webhallens agerande utan försökte mer komma med förslag på mer rimliga öppet köp villkor.

Man blir ju orolig om det är fler aktörer som gör som Webhallen (Amazon?) men som inte har blivit upptäcka än... Så för att alla veliga människor inte ska sabba för alla andra så vore ett standard prisavdrag oavsett skick en rimlig lösning. För jag tror att butikerna vet att de säljer mer genom att erbjuda generöst öppet köp då en stor del sannolikt inte returnerar, annars vore ju villkoren poänglösa. Att Webhallen då agerar som de gör dvs. båda vill äta kakan och har den kvar är givetvis förkastligt. Så om det nu är så pass många returer som har fått dem att agera som de har gjort så behöver de uppenbarligen justera sina villkor.

Visa signatur

Permalänk

Någon gång år 2025 får vi en ny cybersäkerhetslag NIS 2.
Det känns sådär att ha köpt t.ex ett usb minne som en annan kund kan ha använt, när paketet kommer hem så lägger posten paketet utanför ens dörr. Och alla i bostaden har tillgång till paketet, även folk som ej bor i bostaden som enkelt kan smita in, grannar brukar inte precis kräva leg när de släpper in någon i porten.

Jag själv litar inte på någon butik. Frågan är om det inte i många fall är ett tillverkarproblem där de inte plomberat produkterna tillräckligt bra? Så att det krävs väldigt mycket arbete för att komma åt produkterna utan att skada plomberingen.