Permalänk
Medlem

En smart tvättmaskin kan uppdateras om det är någon bugg i tvättprogrammen.

Det här med att styra tid kan du göra med en smart plugg. Shelly har riktigt bra och små pluggar med energimätning.

Vi har en vibrationssensor på tvättmaskinen som aviserar när den centrifugerat över tre minuter.

En gång aviserade den p.g.a. grannens tvättmaskin ovanför. Vi snackade med dem att vi tror deras står i obalans.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Det här med att styra tid kan du göra med en smart plugg. Shelly har riktigt bra och små pluggar med energimätning.

Vi har en vibrationssensor på tvättmaskinen som aviserar när den centrifugerat över tre minuter.

En gång aviserade den p.g.a. grannens tvättmaskin ovanför. Vi snackade med dem att vi tror deras står i obalans.

En "smart" tvättmaskin kan också få en uppdatering som gör att du måste skaffa ett abb hos tillverkaren på DERAS tvättmedel och sköljmedel

Permalänk

Jag/vi har en smart tvättmaskin. En Bosch.

Använder inte så mycket av funktionerna. Men en sak är grym!

Automatisk tvättmedelsdosering och sköljmedel.

Det SKA du ha. Lovar att det är värt det. Bara att man slipper ta för mycket är järn värt.

Sedan kan man koppla in den i ekosystemet där hemma så lampan i köket blinkar och du får sms när tvätten är klar mm. Men inget jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag/vi har en smart tvättmaskin. En Bosch.

Använder inte så mycket av funktionerna. Men en sak är grym!

Automatisk tvättmedelsdosering och sköljmedel.

Det SKA du ha. Lovar att det är värt det. Bara att man slipper ta för mycket är järn värt.

Sedan kan man koppla in den i ekosystemet där hemma så lampan i köket blinkar och du får sms när tvätten är klar mm. Men inget jag använder.

Automatiskt dosering låter som enda intressanta men inte så svårt att dosera själv tycker jag.

Sms när den är klar känns helt onödigt då den spelar en trudelutt när den är klar som hörs i hela huset. Kanske om man har en tvättstuga i källaren med stängd dörr så kanske man inte hör men vi har 1 och ett halvt plan utan källare så den står på undervåningens tvättrum och hörs utan problem.

Generellt är jag emot att saker ska ansluta till nätet. Finns alltid en risk att de ska börja ta betalt för saker.

Var på föreläsning från Panasonic om värmepumpar då jag har praktik som kyltekniker och min handledare var bjuden. De pratade om molnlösning som ska kosta pengar. Samsung pratade om att deras värmepumpar skulle börja erbjuda det med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vi köpte nyligen en ny tvättmaskin. Tjejen hade tidigare en smart Bosch som han var nöjd med och ville gärna ha en ny. Men jag skulle säga att det hon var nöjd med hos sin gamla maskin var inställningsmöjligheter, senarelagd start, automatisk dosering osv.

När maskinen väl kom på plats kopplade jag upp den på nätverket och kopplade den till min telefon. Det enda mervärde som faktiskt gör någon skillnad i den smarta funktionen är just en push när maskinen är klar. Ibland hör man inte plinget från maskinen, så det är skönt att veta att man inte missar att den är klar. Tjejen blev mycket intresserad av det och nu har hon också appen.
Utöver pushen kan man finjustera doseringen och lite annat smått, men det är inget vi använt.

Jag ser inte smartfunktionen som någon dealbreaker, men automatisk dosering är väldigt trevligt. I och med detta så är också maskinen lite mer avancerad med flera program och möjligheter att ställa in programmen i detalj, vilket jag uppskattar.

Blev hon mycket intresserad av en pushnotis som säger att tvätten är klar? tänk om man själv blev intresserad av något så lätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

[...] samt när behållarna för automatisk dosering med tvättmedel / sköljmedel behöver fyllas på [...]

Jaha, sådant finns alltså? Tänker inte bara på varsel när det behövs fyllas på, men att det finns behållare för automatisk dosering över huvud taget. Det visste jag inte. Helt klart något jag ska tänka på när nuvarande maskinen ger upp

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

En smart tvättmaskin känns väldigt onödigt om den inte kan lasta in tvätten själv och sortera 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Att maskinen numera kallas för smart för att den kan dosera själv känns som strunt då det inte har något med med appar eller uppkoppling att göra. I nästa års modell heter det antagligen AI-dosering eller något annat innebegrepp. Vår typ 10 år gamla Bosch (som nu har pensionerats) hade automatisk dosering, men ingen påstod att den skulle vara smart när vi skaffade den. Jag tycker själv det är en trevlig finess och valde autodosering även på vår nya maskin, men tycker inte det har något med vad man brukar mena med "smart" att göra. Jag tror det går att koppla upp den vi har nu, men ser som OP ingen poäng med det så har inte testat.
Slutligen kan väl tilläggas att det som gick sönder på den gamla Boschen var just autodoseringen så fick återgå till att använda en dum tvättmaskin, men det gick utmärkt det också.

Permalänk
Medlem

Smart tvättmaskin dvs där den själv har den smarta delen och är uppkopplad skulle jag inte köpa främst för ren säkerhet samt att rätt som det är tar man bort stödet för din maskin.

vi kör istället styrningen via relä och detta använda för
1: veta när maskinen är klar (skickas ett meddelande när strömförbrukningen faller)
2: spara pengar genom att den endast går att kör om elpriset är x och håller detta tills ett program är klart. (just nu satt till <100öre) just detta har varit bra då ungarna gärna slänger in saker och slår på maskinen mitt på dagen när det är dyrare el i stället för att maskinen kör under natten.
det går även lägga så det bryter om huset går på batteri.
3:vid översvämning/vatten läcka bryter strömmen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En smart tvättmaskin har vridreglage istället för touch-paneler med swipe.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Verkar totalt helt menlöst om man bor i villa, har en relativt modern miele. Ställer in program, ser tiden, bra då vet ja. Vill ja tvätta så gör jag det, bry mig om elpriset? Ja men vafan, man behöver ju tvätta nu, få de klart och hänga upp tvätten. inte vänta till 02 på natten. smarta tvättmaskiner är för folk som inte fattar att de är en marknsdsföringsgrej. Hellre en maskin som inte är uppkopplad, å med mindre elektronik som kan fela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Verkar totalt helt menlöst om man bor i villa, har en relativt modern miele. Ställer in program, ser tiden, bra då vet ja. Vill ja tvätta så gör jag det, bry mig om elpriset? Ja men vafan, man behöver ju tvätta nu, få de klart och hänga upp tvätten. inte vänta till 02 på natten. smarta tvättmaskiner är för folk som inte fattar att de är en marknsdsföringsgrej. Hellre en maskin som inte är uppkopplad, å med mindre elektronik som kan fela.

Appropå marknadföringstrick. Ai-funktioner har börjat smyga in sig i marknadsföringen. Det är bara annat namn sedan länge existerade funktioner, men folk måste gå på det.

Brukar tvätta målvaktskläder på nattprogram när jag kommer hem från sen kvällsträning Då körs den igång i tystare läge och fyller maskinen med vatten när programmet är klart. Sen centrifugerar jag det morgonen efter.

Om kläderna däremot är torra och man har nattprogram kan man låta elpriset styra när den körs igång.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Appar i tvättmaskiner är helt menlöst. "Ai" hit o dit. Vad kan den göra mer än väga tvätten? Ska den läsa varje tvättrådslapp?

Fokusera på det viktiga, pris, storlek, kapacitet. Appar har man i telefonen o datorn inte tvättmaskinen.

Min samsung är inte ansluten till nätet, appen lät en se status på maskinen (dvs, den kör. Vilket man hör o ser också..) och piper när den är klar - som jag dock stängde av för det var bara störande. starta maskinen på distans går inte, för det är nog förbjudet enligt nån lag pga ett barn kan gå in i maskinen då luckan inte är låst annat än när den är igång.

Moderna ungar med deras "appar hit o dit". Saker blir inte bättre för dig med appar, bara för tillverkarna som kan samla massa data på skit utan att ersätta dig. I retur får du ett värdelöst gränsnitt på maskinen där en ratt ska göra allt.

Denna maskin köptes bara in för att det var den billigaste som gjorde allt jag önskade och hade dom funktioner (tvättprogram) som ansågs motiverade. Hade varit lika glad med analoga rattar och knappar..

Önskar dock den hade ett barnlås, för det är bara en tidsfråga innan ungen slår på den med katten i, men det vore ju bra och det kan vi inte ha - en app som visar en cool animation är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Då är man osmart.

Eller törstig 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Att få en notis när maskinen är klar kan man göra med vilken som helst. Sätt en strömmätningsplug på den som är kopplad till Home Assistant, gör en regeln att när den gått upp i xx Watt och sen ner till 0 så ska den skicka en notis.

Har också fördelen att den är lätt att ta med sig till nästa ställe när man flyttar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Vi behöver köpa en ny tvättmaskin. Jag ser att vissa modeller som säljs är "smarta", vilket i princip verkar innebära att de har trådlöst nätverk och kan ge statusuppdateringar med app. Jag tar risken att låta som en gammal gubbe, men frågar ändå:
Vad är egentligen poängen med en "smart" tvättmaskin?
I mina ögon är det ju så många steg i tvättproceduren som ändå kräver manuellt arbete och potentialen för att göra det smart känns mycket begränsad:
- Lägga in tvätten
- Ställa in program (en "riktig" smart funktion vore ju om tvättmaskinen känner av detta själv, men det verkar inte finnas på tapeten vad jag ser)
- Fylla på tvättmedel och sköljmedel (vissa större maskiner från dyrare kvalitetsmärken, typ Miele, verkar ha tvättmedelstank och automatisk dosering utan att behöva kalla det "smart")
- Starta (just detta verkar kunna göras med appen, men hur ofta glömmer man egentligen att trycka på knappen när man väl är på plats för att göra stegen ovan?)
- Ta ut tvätten
- Hänga upp tvätten (kombinerad torktumlare löser detta, men jag har hört att det sliter mer på kläderna jämfört med att hänga på torksträck)
Många modeller verkar ha smarta funktioner som för mig känns mer som en gimmick. Typ "starta maskinen med appen om du glömde trycka på fysiska knappen" eller "få ett meddelande när tvätten är klar" (jag hör i alla fall pipet när maskinen är klar, och kan sätta timer på mobilen om jag tänker gå ett ärende).
Enda praktiska funktionen som jag hittat hittills är möjligheten att få bättre beskrivning av drifts- och servicestatus.

Finns det någon här på forumet som har en smart tvättmaskin och använder funktionerna och är nöjd med dem? Några märken/modeller att rekommendera i så fall?

Hej, jag har köpt Miele till min son och dotter och de har varit väldigt bra, 30 brukar ha erbjudande på någon av deras produkter men annars kan du ju kolla på prisjakt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Om bara någon tillverkare kunde satsa på att få till effektivare program istället, och då menar jag tidsmässigt effektivare.
Vet inte hur många gånger jag reagerat på att vår maskin bara står still i flera minuter, tro f-n att den tycker att programmet ska ta 3h😒 Tvättprogram tycks bara bli längre och längre med åren...

Detta är en ungefär 1år gammal "smart" Bosch-maskin.

Minns med glädje när jag bodde i lägenhet och industrimaskinens program aldrig varade över en timme! Energieffektivt? Säkert inte, men min tid, min tid, min tid!

Permalänk
Medlem

Har en "Smart" och testade men det sög som fan så använder inte det.
Den har även autodosering vilket är gött, skulle inte vilja vara utan det, har haft det på dom senaste 3 maskinerna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Om bara någon tillverkare kunde satsa på att få till effektivare program istället, och då menar jag tidsmässigt effektivare.
Vet inte hur många gånger jag reagerat på att vår maskin bara står still i flera minuter, tro f-n att den tycker att programmet ska ta 3h😒 Tvättprogram tycks bara bli längre och längre med åren...

Minns med glädje när jag bodde i lägenhet och industrimaskinens program aldrig varade över en timme! Energieffektivt? Säkert inte, men min tid, min tid, min tid!

Programmen blir längre pga krav(?) på lägre energiåtgång.
Tvättar man på lägre temp, vilket de gör nu (40c är inte 40c längre) så måste man tvätta längre.
Vilket sliter mycket mer på kläderna. Och det är inte så miljövänligt.
Men det struntar man i för det ser ju bra ut på pappret.
Så Man får fortsätta med sin gamla tvättmaskin från 90talet. Det är de riktigt smarta maskinerna.

Permalänk
Medlem

Har själv Bosch, både tvättmaskin och torktumlare.
Naturligtvis kan de ha blivit bättre med åren men att koppla upp mina, inköpta 2020-2021 ish, är en mardröm.
Buggigt är bara förnamnet. Att hålla dem uppkopplade mot nätverket fungerar bara kort tid innan de glömmer allt. Att det sedan är rätt mycket jobb att koppla upp dem igen har gjort att jag låtit dem vara.
Nackdelen är att en del justeringar som ljudnivå och dosering måste man göra i appen.

Själv ser jag ingen större poäng med att hantera maskinerna på fjärr heller. Efter att ha varit med om ett blött haveri med en tvättmaskin skulle jag inte drömma om att ha den igång när jag inte är hemma eller sover.

Jag inser att jag låter gammal.

Permalänk
Medlem

Mervärdet som en uppkopplad maskin tillför idag är ärligt talat inte så mycket. Som flera andra skrev så kanske en notis om när den är klar eller liknande är det som ger mest. Men det är också något man kan klara sig utan.

Det som faktiskt gör skillnad är att de kan använda mindre vatten och använder mindre energi. Det har samtidigt inte så mycket med den smarta delen att göra.

Tekniskt sett så är heller konsumentsmaskiner inte konstruerade för att hålla särskilt länge om man ser till kvalitet. Inte alls lika länge som de som är marknadsförda som professionella, de hittas t.ex. i tvätterier, BRF-tvättstugor mm. Men det gäller väl det mesta idag.

Bland det mest underhållande jag sett är nog kameror som är installerade i ugnar, med tillhörande app som låter en bild tas på maträtten live och posta den i sociala medier.

/Mvh någon som jobbat med utveckling av just det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ja, vafan är det med maskinen står stilla längre stunder?
När min maskin är klar, så står den i 2-3 minuter helt stilla, innan den låser upp toppluckan..

Permalänk
Medlem

Jag är ute och letar lite efter ny tvättmaskin samt torktumlare och tycker det känns som det är väldigt stod skillnad på smartheten i de smarta tvättmaskinerna.
Vissa verkar säga den är "smart" för dom kopplat upp den, andra maskiner väger plus sköljer tvätten för att mäta mängden smuts i vattnet innan de doserar tvättmedlet. Vet inte om de kan mäta hur hårt vatten jag har för att kompensera för det också eller om det är något jag själv får ta reda på och skriva in i appen.

Det är helt klart en jungel och det är svårt att hitta säljare som har koll på vad dom säljer, det hänger mycket på att man får leta själv.

Permalänk
Medlem

Finns det smarta tvättmaskiner nu med? Räcker det inte med kyl och brödrost?
Vår gamla Electrolux tvättmaskin i källaren är närmare 30 år gammal. Bara går och går, minst en tvätt om dagen. Säger PLING när den är klar. Tipp topp.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Verkligen. Jag skulle gärna ha en Elektrolux Vascator här hemma (max en timme så är det klart!), men dom är dels svindyra och antagligen väger dom mer än vad golvet pallar av.

Permalänk
Medlem

Det ända jag skulle vilja ha i en smart Tvättmaskin är att för att kunna lägga in, Sigrid från Beppes godnattsaga skrika: färdig... FÄÄÄRDIG. 🥰

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinth:

Det ända jag skulle vilja ha i en smart Tvättmaskin är att för att kunna lägga in, Sigrid från Beppes godnattsaga skrika: färdig... FÄÄÄRDIG. 🥰

Tyvärr, kan bara fixa att den spelar en taskig musik-snutt på 3 minuter innan du får öppna luckan.

Permalänk
Medlem

Längtar redan efter prenumeration på tvättpatroner och försöker man köpa billigare från tvättClub så vägrar maskinen starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr, kan bara fixa att den spelar en taskig musik-snutt på 3 minuter innan du får öppna luckan.

Ash då det var synd, men det skulle va kul att kunna lägga in egna signaturer i de olika programmen och så få en egen personlighet på tvätt/tork maskinen.

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Aorus GTX 1080 Ti Xtreme, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Ett varningens finger med smarpluggar är att nästan inga uppfyller specen för en tvättmaskin när det kommer till belastning vid den typen av last. Varning för att smartpluggen smälter etc.

Själv har jag köpt rejälare smarta switchar som monteras utanför eldosan.

Skrivet av BneT:

Tekniskt sett så är heller konsumentsmaskiner inte konstruerade för att hålla särskilt länge om man ser till kvalitet. Inte alls lika länge som de som är marknadsförda som professionella, de hittas t.ex. i tvätterier, BRF-tvättstugor mm. Men det gäller väl det mesta idag.

Det gäller väl egentligen det mesta sedan all evighet. En del är snabba med att skrika planerat åldrande etc. men faktum är att "diminishing returns" på kvalitet gör att dessa aldrig hade velat betala priset för att maskinen ska hålla några år eller decennier extra. Hur många privatpersoner vill betala för en maskin som håller att köra varje dag dygnet runt när de i praktiken kör 2 maskiner i veckan?

Samma gäller bilar och allt möjligt. Ingen är redo att betala det dubbla för något som med 99.9% sannolikhet är problemfritt i 5 år om man kan få något för halva priset som är 95% sannolikt felfritt och istället kostar 10% extra att reparera om man har 5% oturen att den går sönder.

Företagen har kunskapen att bygga saker som håller i all oändlighet, men marknaden är noll. Och inte ens de som gapar om planerat åldrande hade velat betala priset. Man kan inte både ha kakan och få äta den.