SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Köpråd - Philips Evnia 34M2C6500/00 eller MSI MPG 341CQPX - fördelar/nackdelar

Permalänk
Medlem

Köpråd - Philips Evnia 34M2C6500/00 eller MSI MPG 341CQPX - fördelar/nackdelar

Hej!

Har sneglat lite på två olika skärmar för inköp.

https://www.proshop.se/Skaerm/34-Philips-Evnia-34M2C650000-34..._

Samt

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Nu är ju dessa två skärmar i lite olika prisklasser - och jag hade siktet inställt på MSI skärmen länge tills jag läste lite om Philips och deras relativt nya skärmar.

Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive skärm för er som är lite mer kunniga? Några andra tips eller tankar? Det kanske finns ännu bättre alternativ för mig som vill gama i 1440P med mitt 7900 XTX. Är 4K ett alternativ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Guestah: 4K är alltid ett alternativ om det matchar dina behov och användningsområde.

Skärmar används till väldigt mycket olika användningsområden och rätt så typiskt för skärmfrågor är i området "...vilken är bäst?" och "...är det värt de extra pengarna" – prisvärdet inte uttryckligen i ditt fall, men mellan raderna. Det inte riktigt går att svara på de frågorna eftersom "bäst" samt även fördelar/nackdelar påfallande ofta är subjektiva termer som utgår från en själv och ens egna, kanske högst personliga användningsområde.

Du jämför två stycken 34-tummare båda med 3440x1440 och QD-OLED som teknisk plattform. Den ena når 175 Hz och den andra når 240 Hz. Du anger inte användningsområde, men som exempel är 3440x1440 QD-OLED kanske inte lämpligaste av skärmar om du i första hand tänkt använda skärmen till kontorsarbete. Men kanske extra lämpliga om du spelar mycket spel som vinner på UW-bild. Förmodligen finns det specifik anledning till just den inriktningen på valet av skärm och teknik. Anledningar som för dig är glasklara men inte för den som läser inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Guestah: 4K är alltid ett alternativ om det matchar dina behov och användningsområde.

Skärmar används till väldigt mycket olika användningsområden och rätt så typiskt för skärmfrågor är i området "...vilken är bäst?" och "...är det värt de extra pengarna" – prisvärdet inte uttryckligen i ditt fall, men mellan raderna. Det inte riktigt går att svara på de frågorna eftersom "bäst" samt även fördelar/nackdelar påfallande ofta är subjektiva termer som utgår från en själv och ens egna, kanske högst personliga användningsområde.

Du jämför två stycken 34-tummare båda med 3440x1440 och QD-OLED som teknisk plattform. Den ena når 175 Hz och den andra når 240 Hz. Du anger inte användningsområde, men som exempel är 3440x1440 QD-OLED kanske inte lämpligaste av skärmar om du i första hand tänkt använda skärmen till kontorsarbete. Men kanske extra lämpliga om du spelar mycket spel som vinner på UW-bild. Förmodligen finns det specifik anledning till just den inriktningen på valet av skärm och teknik. Anledningar som för dig är glasklara men inte för den som läser inlägget.

Inser att jag varit bristfällig att beskriva mitt behov, sorry!

UW är väl egentligen inte ett måste, men det känns tilltalande på något vis. Kanske är dock en normalbred 4K skärm lika tilltalande, har så lite erfarenhet kring ämnet, senaste skärmen jag körde var en AOC 27G2U 27" - den tyckte jag fungerade bra att spela på, men jag hade ju heller inte en dator att driva något mer högupplöst eller så.

Jag ämnar primärt att spela på skärmen, jag har precis i dagarna byggt ihop min första ordentliga dator på 10 år - så nu vill jag har en skärm att matcha datorn och dom spel jag kommer att spela framöver. (här är datorn om det är till någon nytta: https://komponentkoll.se/bild/vSJzd.png)

Det kommer vara blandat, FPS, RPG, MMORPG, singleplayer, multiplayer. Jag vill ha en bra bild och en bra upplevelse rent generellt när jag spelar framöver, och kan väl känna att det är en djungel.

Jag kommer inte spela särskilt mycket tävlingsinriktat eller något sådant, utan det primära är upplevelsen. Frågan är då vart man behöver kompromissa mellan FPS och vad som är vackert att titta på rent okulärt.

Känner mig rätt så vilsen

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan alltid köra UW på en större 4K-skärm om du har det behovet och kan ta en stor skärm på skrivbordet. Så kan du ta bilden på höjden när det fungerar. 4K-styrkan är flexibiliteten och möjligheten att anpassa. Styrkan är också nackdelen och alla är inte lika beredda att går på djupet med möjligheterna. Samt förstås att det blir högre pris och glesare utbud.

3440x1440 är du låst vid den upplösningen och presentationen av bilden. Så det gäller att man uppskattar det. Kör du spel som inte tillåter 21:9 blir det i praktiken en 27-tums 1440p-skärm i 16:9 om du behåller proportionerna. 34-tum 21:9 är exakt samma höjd och pixeldensitet som din befintliga 27:a fast med mer utrymme och pixlar på sidorna. Det blir därför inte större eller informationstätare annat än vad bredden ger.

Kompromisser mellan FPS och grafikkvalitet kommer det alltid att bli och det kommer vara individuellt i varje spel hur mycket du behöver göra för det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan alltid köra UW på en större 4K-skärm om du har det behovet och kan ta en stor skärm på skrivbordet. Så kan du ta bilden på höjden när det fungerar. 4K-styrkan är flexibiliteten och möjligheten att anpassa. Styrkan är också nackdelen och alla är inte lika beredda att går på djupet med möjligheterna. Samt förstås att det blir högre pris och glesare utbud.

3440x1440 är du låst vid den upplösningen och presentationen av bilden. Så det gäller att man uppskattar det. Kör du spel som inte tillåter 21:9 blir det i praktiken en 27-tums 1440p-skärm i 16:9 om du behåller proportionerna. 34-tum 21:9 är exakt samma höjd och pixeldensitet som din befintliga 27:a fast med mer utrymme och pixlar på sidorna. Det blir därför inte större eller informationstätare annat än vad bredden ger.

Kompromisser mellan FPS och grafikkvalitet kommer det alltid att bli och det kommer vara individuellt i varje spel hur mycket du behöver göra för det ena eller det andra.

Så kanske är det rimligaste för mig att tänka att skiftet till en annan paneltyp kommer ge mig mer än själva upplösningen i sig.
Har fastnat vid OLED, det verkar ge en sån fantastisk visuell upplevelse.

Risken med 4K är väl att det blir tungdrivet med titlarna framöver när datorn inte hänger med?

Har du något förslag på en vettig 4K skärm? Som motpart mot 1440p skärmarna jag länkat ovan.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

t.ex.?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Guestah:

Så kanske är det rimligaste för mig att tänka att skiftet till en annan paneltyp kommer ge mig mer än själva upplösningen i sig.
Har fastnat vid OLED, det verkar ge en sån fantastisk visuell upplevelse.

Risken med 4K är väl att det blir tungdrivet med titlarna framöver när datorn inte hänger med?

Där kommer också anpassningsförmågan in hos en 4K-skärm eftersom den högre pixeldensiteten tillåter skalning med mindre kvalitetsförluster. Särskilt nya titlar där man också kan ta till generativ skalning, FSR, DLSS etc. Detta är något man hanterar med kunskap och intresse runt grafik och grafikinställningar.

Alla har inte den vilja eller intresset och för dem kan en 1440p-skärm vara enklare. De ställer grafiken på "very high" eller "ultra" och så länge det anses flyta är de nöjda. Andra har fått smak för vad 4K kan ge och är istället mer beredda att finna den optimala lösningen för varje spel. Alla är så olika.

Du väljer dessutom det näst "bästa" i fråga GPU om man klassar 4090 som det ultimata i dagsläget. Du lär inte få det svårt med dagens titlar att få 4K att fungera på höga nivåer. Visst om 10 år är sin 7900XTX också långsam om du kör de nya spelen som kommer ut under hösten 2034. Men tänker man på det sättet – som väldigt många gör och gärna postar i forumet om "4K är för tungt" – så kommer allting att alltid vara för klent.

Har ingen goto-modell av "köp skärmen X" eftersom alla har olika behov. Knepet att köpa en skärm som man blir nöjd med är att köpa en skärm som är bekräftat bra i gedigna tester, idealiskt att flera instanser kan intyga om att skärmen håller en viss kvalitetsnivå. Skärmar som inte har omdömen och inte blir testade? Undvik dem. Eller chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där kommer också anpassningsförmågan in hos en 4K-skärm eftersom den högre pixeldensiteten tillåter skalning med mindre kvalitetsförluster. Särskilt nya titlar där man också kan ta till generativ skalning, FSR, DLSS etc. Detta är något man hanterar med kunskap och intresse runt grafik och grafikinställningar.

Alla har inte den vilja eller intresset och för dem kan en 1440p-skärm vara enklare. De ställer grafiken på "very high" eller "ultra" och så länge det anses flyta är de nöjda. Andra har fått smak för vad 4K kan ge och är istället mer beredda att finna den optimala lösningen för varje spel. Alla är så olika.

Du väljer dessutom det näst "bästa" i fråga GPU om man klassar 4090 som det ultimata i dagsläget. Du lär inte få det svårt med dagens titlar att få 4K att fungera på höga nivåer. Visst om 10 år är sin 7900XTX också långsam om du kör de nya spelen som kommer ut under hösten 2034. Men tänker man på det sättet – som väldigt många gör och gärna postar i forumet om "4K är för tungt" – så kommer allting att alltid vara för klent.

Har ingen goto-modell av "köp skärmen X" eftersom alla har olika behov. Knepet att köpa en skärm som man blir nöjd med är att köpa en skärm som är bekräftat bra i gedigna tester, idealiskt att flera instanser kan intyga om att skärmen håller en viss kvalitetsnivå. Skärmar som inte har omdömen och inte blir testade? Undvik dem. Eller chansa.

Förstår

Brukar det enligt din erfarenhet kunna vara bra erbjudanden på den här typen av skärmar på black friday?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Nu har jag börjat fundera på LG C3 eller C4 42" som skärm.
Självklart finns det vissa utmaningar med det som jag förstått det. Men också många fördelar.

Tankar kring det? Något man bör tänka på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Guestah:

Nu har jag börjat fundera på LG C3 eller C4 42" som skärm.
Självklart finns det vissa utmaningar med det som jag förstått det. Men också många fördelar.

Tankar kring det? Något man bör tänka på?

Jag har en artikel/test om C2 som skärm här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

I grunden samma med C3 och C4. Finns många som kör den som skärm så erfarenheter finns det gott om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har en artikel/test om C2 som skärm här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

I grunden samma med C3 och C4. Finns många som kör den som skärm så erfarenheter finns det gott om!

Intressant. Du pratar en hel del om burn ins också. Hur pass försiktig bör man vara med att spela längre sessioner med spel som har ett mer statiskt UI, typ WoW med actionbars, minimal etc.

Det finns precis som du säger så mycket information och åsikter om detta. Känns som att det är en grej att ha en oro snarare än att det är ett så stort problem på mer moderna paneler idag. När man läser kan man ju inte låta bli att fundera dock.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Guestah:

Intressant. Du pratar en hel del om burn ins också. Hur pass försiktig bör man vara med att spela längre sessioner med spel som har ett mer statiskt UI, typ WoW med actionbars, minimal etc.

Det finns precis som du säger så mycket information och åsikter om detta. Känns som att det är en grej att ha en oro snarare än att det är ett så stort problem på mer moderna paneler idag. När man läser kan man ju inte låta bli att fundera dock.

Det handlar inte så mycket om längre sessioner utan mer helheten i fråga om ljusnivåer. När rtings bränntestade 2017-modellerna med enbart CoD 23 timmar om dygnet och 200 nits ljusstyrka tog det närmare testets fulla 10000 timmar innan det blev permanenta förändringar och då milda förändringar.

Kör man PC-läget och Peak Brightness: Off kommer panelen arbeta på en nivå där det finns väldigt litet eller inget slitage. OLED är fortfarande inte lämpligt för att köra menyn till en korvkiosk dagarna i ända. Så visst, kör du enbart WOW 12-16 timmar om dygnet dag efter dag, år efter år kommer nog probleme förr eller senare.

Att man får så mycket varierande information och åsikter beror på att ämnet är komplext i värld där många vill förenkla till ntingen eller. Alla menar olika saker med "burn in" och man kan få tillfälliga förändringar, retention, efter några minuter bara man kör panelen tillräcklig hårt. Dessa försvinner när temperaturen i panelen jämnar ut sig. Permanenta ändringar kräver flera tusen timmar av medvetet hård körning. Så vill man köra så hög ljusstyrka som möjligt, då väljer man lämpligen annan teknik.

Permalänk
Medlem

Så vad blev det för köp till slut? 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Det blev faktiskt en msi mag 341cqp. Hade för svårt att överge ultra wide till slut.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en Oled skärm 31-34" för jobb, spel och surf. Någon som har sett ett bättre erbjudande än detta?

https://www.komplett.se/product/1307753/gaming/spelutrustning...

Ingår även hörlurar för ~1000 kr om man vill ha det.
https://mmdmonitors.com/philips-evnia-headphone-bundle/

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Ingår även hörlurar för ~1000 kr om man vill ha det.
https://mmdmonitors.com/philips-evnia-headphone-bundle/

Bra tips! Skyndat mig att fylla i formuläret. Erbjudandet är förlängt och gäller fortfarande.