Permalänk
Medlem

Hwinfo+Cinebench dåligt resultat

Hejsan har nyss fått min dator tillbaka från att ha haft den inlämnad. Dom har installerat kylaren och kört nå silent mode på fläktarna i bios, men när jag försökte köra cinebench så frös den direkt.
Bytte från en asus rog ruyo 240mm aio till en peerless assasin för jag trodde att ljudnivån och kylningen skulle bli bättre

Har hållit på och ändrat i bios nu med att undervolta men tycker att resultatet känns klent. cpu går bara i genomsnitt 4.8 Ghz
Kan någon hjälpa mig. Känns även knas att fläktarna går i max 370-380-400 även fast jag kört fanoptimizer i bios. det är ju https://www.inet.se/produkt/5320638/noctua-nf-p12-redux-1700-... fläktar som sitter i

Bifogar bilder

https://imgur.com/a/IFtptwF

/Gh0sTy^

Permalänk
Medlem

Hur presterar den (och beter sig) utan något pillande med Curve Optimizer och PBO? Dvs standard BIOS-inställningar?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Hur presterar den (och beter sig) utan något pillande med Curve Optimizer och PBO? Dvs standard BIOS-inställningar?

så som den var innan jag gjorde några ändringar och fick den från datorstället så funkade den väll "ok". Men gick inte köra nån cinebench då datorn frös direkt programmet gick igång.. så antar att den vart för varm och frös.
Försökte byta grafikkort till ett nyare 4070super men då kunde jag lira 1 match cs och när nästa skulle köas frös datorn igen`

Försökte precis köra i stock och fixa med fläktarna men cinebench frös igen

Permalänk
Viking

Sätt hög prioritet på Cinebench i aktivitetshanteraren

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sätt hög prioritet på Cinebench i aktivitetshanteraren

Vad ska det hjälpa om datorn blir för varm och fryser sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ser ju ut som du toppar 64 grader vilket är ingenting. Vet inte vad ppt gränsen brukar ligga på för en 7700X men du drar ju 80w i load. Vill du ha bättre flertrådat prestanda hade jag höjt ppt-gränsen tills du blir nöjd i PBO-inställningarna.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Har du rätt hastighet på minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

så som den var innan jag gjorde några ändringar och fick den från datorstället så funkade den väll "ok". Men gick inte köra nån cinebench då datorn frös direkt programmet gick igång.. så antar att den vart för varm och frös.
Försökte byta grafikkort till ett nyare 4070super men då kunde jag lira 1 match cs och när nästa skulle köas frös datorn igen`

Försökte precis köra i stock och fixa med fläktarna men cinebench frös igen

Datorn brukar inte frysa när CPU:n blir för varm, den throttlar ner hastigheten istället eller stänger av sig helt om man kommer över en för hög nivå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Ser ju ut som du toppar 64 grader vilket är ingenting. Vet inte vad ppt gränsen brukar ligga på för en 7700X men du drar ju 80w i load. Vill du ha bättre flertrådat prestanda hade jag höjt ppt-gränsen tills du blir nöjd i PBO-inställningarna.

Som på bilderna så har jag undervoltat i bios för att den inte ska krascha när jag kör cinebench

Skrivet av willienelpson:

Har du rätt hastighet på minnena?

Ja det tror jag, dom kör i 6000Mhz

Permalänk
Viking
Skrivet av Gh0sTy^:

I andra stycket lät det som att du hade löst krascherna men att resultatet var lågt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Höjde nu från 85000 100000 måste jag höja dom andra där inne också? TDC EDC?

Skrivet av Donnerstal:

I andra stycket lät det som att du hade löst krascherna men att resultatet var lågt.

Okej ja den funkar när jag ändrat i bios lite

Permalänk
Viking

Är systemet ostabilt om du gör en CMOS-reset så att allt är default?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Är systemet ostabilt om du gör en CMOS-reset så att allt är default?

Vill inte gärna prova det då, jag inte vill riskera att datorn inte startar alls.
Försökte byta ramminnen och cpukylare själv innan jag lämnade in datorn och då slutade den att funka. Fick ingen displaysignal

Permalänk
Medlem

Tror jag löst det nu, ändrade pbo till enabled och inte fyllde i limits själv, sen satte curve optimizer all core negative 20 och kört både prestanda test och nu en 30min stabilitets test. Ska prova spela lite o sen hur det känns innan jag provar att byta gpu igen

Permalänk
Medlem

tydligen inte då spelet frös hela datorn efter 40min

Permalänk
Medlem

Om du ska pilla med Curve Optimizer så bör du stresstesta varje kärna enskilt. Detta kan man bl.a. göra i OCCT eller med CoreCycler. Fast om det är något fel med systemet mer generellt sett så blir det svårt att avgöra om det är på grund av Curve Optimizer/PBO som gör systemet ostabilt, eller om någonting är defekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du ska pilla med Curve Optimizer så bör du stresstesta varje kärna enskilt. Detta kan man bl.a. göra i OCCT eller med CoreCycler. Fast om det är något fel med systemet mer generellt sett så blir det svårt att avgöra om det är på grund av Curve Optimizer/PBO som gör systemet ostabilt, eller om någonting är defekt.

hur ska man få datorn stabil utan att ändra curve optimizer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Enda sättet att säkert lista ut vad det är som strular är att återställa allting till standard och testa sig fram. Dvs kör en clear cmos och kör standardinställningar i bios.

Sen gör du något som får datorn att krascha vanligvis.
Är detta stabilt så aktiverar du exempelvis XMP och gör saker som brukar krascha vanligtvis.
Är detta stabilt så kan du exempelvis testa curve optimizer igen och köra något som kraschar.

Att börja på noll och lägga till saker tills du antingen hittar det som kraschar kommer ge dig mer information om vad det faktiskt är som inte fungerar än att sitta och gissa sig till svaret.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Pilla inte på curve optimizer om du inte har tid / ork / kunskap nog att verifiera stabilitet.

-20 på samtliga är extremt optimistiskt- Jag har på min 5950 mellan -2 till -24. Där de bästa kärnorna vill ha mycket mer för att va stabila.

Det är myket troligare att datorn kraschar under lätta laster än när den går 100%, så stresstester är inte alltid att lita på i dessa scenarion.

Personligen har jag inte upplevt någon direkt skillnad i prestanda / användarupplevelse på 95W läget och 180W stabil med CO, förutom att min lägenhet blir varmare

För att utesluta att dina problem har med överklockning att göra så behöver du ladda in default BIOS och se om du kan återskapa felet.

Kika även i eventloggarna när den frös och se om windows har rapporterat fel. Ett smidigt sätt att få översiktsvy, skriv "perfmon /rel" i sök och klicka på enter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Pilla inte på curve optimizer om du inte har tid / ork / kunskap nog att verifiera stabilitet.

-20 på samtliga är extremt optimistiskt- Jag har på min 5950 mellan -2 till -24. Där de bästa kärnorna vill ha mycket mer för att va stabila.

Det är myket troligare att datorn kraschar under lätta laster än när den går 100%, så stresstester är inte alltid att lita på i dessa scenarion.

Personligen har jag inte upplevt någon direkt skillnad i prestanda / användarupplevelse på 95W läget och 180W stabil med CO, förutom att min lägenhet blir varmare

För att utesluta att dina problem har med överklockning att göra så behöver du ladda in default BIOS och se om du kan återskapa felet.

Kika även i eventloggarna när den frös och se om windows har rapporterat fel. Ett smidigt sätt att få översiktsvy, skriv "perfmon /rel" i sök och klicka på enter.

har bara kikat runt på nätet efter videos som ska förklara läget, som denna till exempel
https://linustechtips.com/topic/1487126-ryzen-7000-undervolti...
har en ryzen 7 7700x så min ecomode är 65w om jag inte ställer in det manuellt med dessa nummer jag fått fram
PPT 80000 TDC 75000 EDC 180000

Har just nu stängt av CO helt och kör PPT 100,000 TDC 75,000 EDC 180,000

Permalänk
Medlem

Gjorde bios reset och körde bara fancurve sen provade cinebench men det kraschar

Permalänk
Viking
Skrivet av Gh0sTy^:

Gjorde bios reset och körde bara fancurve sen provade cinebench men det kraschar

Om temperaturer är bra, och du har senaste BIOS och chipset-drivrutiner, så kanske du helt enkelt fått en defekt CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Om temperaturer är bra, och du har senaste BIOS och chipset-drivrutiner, så kanske du helt enkelt fått en defekt CPU.

Har haft denna cpu i över 1 år nu, vet inte med bios om det är senaste då det vart ett nytt moderkort när dom byggde ihop den på stället

Permalänk
Medlem

Kan minnena göra så det kraschar? körde nyss med pbo
Platform thermal limit 85
PPT 85,000
TDC 75,000
EDC 180,000
sen även curve disabled och datorn krascha.. så nu kör jag default som dom på datorstället hade ställt in i bios, men kommer inte kunna köra några tester då de kraschar direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Kan minnena göra så det kraschar? körde nyss med pbo
Platform thermal limit 85
PPT 85,000
TDC 75,000
EDC 180,000
sen även curve disabled och datorn krascha.. så nu kör jag default som dom på datorstället hade ställt in i bios, men kommer inte kunna köra några tester då de kraschar direkt

Ja. Minnen kan orsaka crasher.

Testa sätt pbo - 5/10
Sen kör ram i stock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Det ser ut som att du pillar en hel del med saker du kanske inte förstår fullt?
Som andra har skrivit, kör med standard utförandet gällande ALLA inställningar.

PBO är inget krav för att ha en stabil dator. Kraschar datorn så är det något som är fel. Jag hade börjat med att kolla dina ram stickor då det är ett återkommande problem.

Senaste bios och uppdaterade drivrutiner och sen standard inställningar. Kraschar de så prova med 1 ram sticka. Skulle de funka med 1 så prova den andra ensam också. Kraschar de då så är förmodligen den stickan paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja. Minnen kan orsaka crasher.

Testa sätt pbo - 5/10
Sen kör ram i stock

Skrivet av johan_and:

Det ser ut som att du pillar en hel del med saker du kanske inte förstår fullt?
Som andra har skrivit, kör med standard utförandet gällande ALLA inställningar.

PBO är inget krav för att ha en stabil dator. Kraschar datorn så är det något som är fel. Jag hade börjat med att kolla dina ram stickor då det är ett återkommande problem.

Senaste bios och uppdaterade drivrutiner och sen standard inställningar. Kraschar de så prova med 1 ram sticka. Skulle de funka med 1 så prova den andra ensam också. Kraschar de då så är förmodligen den stickan paj.

Får kika på det där imorgon. Tack för infon

Permalänk
Medlem

Är det värt att prova uppdatera bios till senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Självklart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ja.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |