Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Börsen skulle ju crasha förra året också.... Bara fortsätt investera med pengar du kan sova gott om nätterna att förlora. Sen om tio-femton år så har ditt värde mångdubbelats upp istället

Jo, så är det ju på lång sikt. Samtidigt så kommer ju tämligen regelbundna krascher.
Man kan ju inte vara för rädd såklart då man inte vinner något då, men jag ser också rätt mycket risk i framförallt USA börsen där index verkar ha gått upp väldigt mycket baserat tämligen lite på faktiska fundamentala värden.

AI har hypats till skyarna och det är för mig uppenbart att man haft lite väl storslagna ide'er om hur mycket och hur snabbt AI kommer att förändra allt. Lite som internet under dot com bubblan.
Det råder ingen tvekan om att AI kommer att bli viktigt i framtiden precis som det under dot com bubblan inte rådde någon tvekan om att internet skulle bli stort. Det är dock en viss överdriven hype nu som drivit på börsen och till slut kommer att ta ner folk på jorden igen.

Jag tror att den kraschen är relativt nära i tiden. Min gissning är om kanske något ev ett par år. Jag tror det kommer att triggas av att investerarna inser att AI entreprenörerna har överdrivit betydelsen av sina skapelser. Vi kommer inte att få någon AGI eller ASI om några år. Det kan knappast uppnås genom att återanvända data från nätet till att lära sig på.
För detta behöver vi tex robotar som kan upptäcka saker i verkligheten precis som oss människor, göra sina egna experiment, dra slutsatser osv. Investerarna kommer att märka att det hela står och stampar till slut. Många företag i branchen kommer att slås ut.
Några få kommer att överleva, bli stora genom att på ett moget och realistiskt sätt applicera AI i olika kontexter.
När det sker gäller det att hålla ögonen öppna och investera i vinnarna i början.

Men man behöver ju inte vara helt binär. Det går ju att minska sitt innehav i fonder/aktier utan att dumpa allt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Du har lång sparhorisont, men du tycker att Saab har underpresterat baserat på utvecklingen senaste halvåret (eller möjligen ännu kortare)?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Funderar lite hur man ska placera framöver. Det verkar som att alla sitter och väntar på en kommande krasch då nivåerna tydligen är mer hypade på USA börsen än under dot com bubblan. Och Goldman sachs (tror jag det var) verkar tro att kommande deccenium är i princip förlorat på börsen med runt 3% årligen.
Och att sitta på räntefonder eller bankkonto är ju inte jättekul.

Fonder har ju gått bra hittills och på mycket lång sikt så går allt upp, men kan man undvika en krasch på säg 30% som alla mer och mer verkar tro på så är det ju bra. Det blir ju även mycket av en självuppfyllande profetia nu när fler och fler pratar om det.

Finns det något överhuvudtaget som man tror går upp framöver?
Att blanka är ju dock alltid möjligt, men det är ytterst riskabelt det också då man kan förlora obegränsat.

Trist att bara sitta på en hög cash dock. Börsen kan säkert gå upp några månader till, men man vill ju lämna innan det blir åka av.

Beror väl på vad man sparar till. Är det framtida konsumtion är det inget större fel att sitta med en hög cash, är det till pensionen om 30 år spelar skakigheter närmsta åren mindre roll. Det är därför jag normalt håller stor del av kapitalet (utöver tjänstepension) i cash eller i bostaden för lägre lån, för det är pengar som ska till konsumtion även om jag inte vet till vad eller när det ska spenderas.

Är själv inne på ditt spår nu och kanske inte ska lägga in fullt lika mycket som jag planerat i fonder, det får vi se. Tjänstepensionen kommer dock fortsatt vara investerad för den är det 20-30 år tills jag ska ta ut lite beroende på när jag vill gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Funderar lite hur man ska placera framöver. Det verkar som att alla sitter och väntar på en kommande krasch då nivåerna tydligen är mer hypade på USA börsen än under dot com bubblan. Och Goldman sachs (tror jag det var) verkar tro att kommande deccenium är i princip förlorat på börsen med runt 3% årligen.
Och att sitta på räntefonder eller bankkonto är ju inte jättekul.

Fonder har ju gått bra hittills och på mycket lång sikt så går allt upp, men kan man undvika en krasch på säg 30% som alla mer och mer verkar tro på så är det ju bra. Det blir ju även mycket av en självuppfyllande profetia nu när fler och fler pratar om det.

Finns det något överhuvudtaget som man tror går upp framöver?
Att blanka är ju dock alltid möjligt, men det är ytterst riskabelt det också då man kan förlora obegränsat.

Trist att bara sitta på en hög cash dock. Börsen kan säkert gå upp några månader till, men man vill ju lämna innan det blir åka av.

Det finns alltid oro att peka på framöver, det är alltid samma sak.

Vartannat år går börsen ner 10% eller mer, ca vart sjätte år tappar börsen 25% eller mer.

Det är bara att acceptera om du ska hålla på med börsen, höj blicken och var långsiktig.

Som Charlie Munger sa: If you can't stomach 50% declines in your investment, you will get the mediocre returns you deserve.

2 år gammal video nu, men fortfarande bra info.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Du har lång sparhorisont, men du tycker att Saab har underpresterat baserat på utvecklingen senaste halvåret (eller möjligen ännu kortare)?

Japp, köpte inte saab i det avseendet

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, spara i avanza global eller i zero + spiltan?

Jag är lite kluven, kronan är ju svag

Jag gör mig av med mitt innehav i saab och kastar in det i någon fond istället, aktien har inte presterat på sistone

Jo, det där med att prestera.
Runt 1974 hade jag en fond i Handelsbanken med 4000:- på som jag fått av min far.
Funderade på att sälja den (för att jag skulle köpa en fin bandspelare) då min far tyckte att den inte rört sig på flera år.
Nu blev det så att jag fick ihop pengarna på annat sätt så fonden blev kvar.
Under några år runt 2000 så gav den ca 5000:- i utdelning årligen, sen gjorde man om den till reinvesterande.
Förra året tog jag ut 250 000:- och nu ca 552 000:- kvar på den

Dock så tror jag inte SAAB kommer att rusa som tex H&M om man tex tittar på slutet 1980-talet till nu.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, det där med att prestera.
Runt 1974 hade jag en fond i Handelsbanken med 4000:- på som jag fått av min far.
Funderade på att sälja den (för att jag skulle köpa en fin bandspelare) då min far tyckte att den inte rört sig på flera år.
Nu blev det så att jag fick ihop pengarna på annat sätt så fonden blev kvar.
Under några år runt 2000 så gav den ca 5000:- i utdelning årligen, sen gjorde man om den till reinvesterande.
Förra året tog jag ut 250 000:- och nu ca 552 000:- kvar på den

Dock så tror jag inte SAAB kommer att rusa som tex H&M om man tex tittar på slutet 1980-talet till nu.

Jag är 23 år, har sparat ihop 700k nu

Att krigsmateriel kommer behöva ersättas är redan inprisat, och man riskerar nergång om kriget går mot sitt slut, det känns inte riktigt värt att sitta kvar i saab. Flygplanen är det ingen som vill köpa, bara skitländer såsom sydafrika och thailand och kräver då ibland att sverige i gengäld köper prylar från dessa länder. Strulig bransch

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att krigsmateriel kommer behöva ersättas är redan inprisat, och man riskerar nergång om kriget går mot sitt slut, det känns inte riktigt värt att sitta kvar i saab. Flygplanen är det ingen som vill köpa, bara skitländer såsom sydafrika och thailand och kräver då ibland att sverige i gengäld köper prylar från dessa länder. Strulig bransch

Kriget i Ukr har visat att flygplan och stridsvagnar är i princip oanvändbara. För dyrt att ersätta varje förlorad enhet.
Istället tar drönare med sprängladdning för 20 tusen över.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Kriget i Ukr har visat att flygplan och stridsvagnar är i princip oanvändbara. För dyrt att ersätta varje förlorad enhet.

Flygplan används som luftförsvar och ryssland släpper feta bomber med dom som inte Ukraina kan få bukt med. Dogfights blir det såklart inget av. Drönare är användbara ja men sånna har Saab inte så mycket av

Med logiken att allt är för dyrt bör man aldrig starta krig över huvud taget. En rysk calibr kostar 10-60 miljoner

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att Trump vann och att kriget löper på sätter press på Nato länder att faktiskt uppfylla 2% av BNP.
Samtidigt skramlar Nordkorea, Kina och det är ju inte direkt lugnt i Mellanöstern.

Tror helt klart det finns mer att hämta i försvarssektorn även om Ryssland skulle ge upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en post i Palantir som har för mig vuxit från 22,17usd till 67,08usd per aktie, vilket motsvarar 279,61%
Palantir har p/e 311,84
Börjar känna mig nojig och vill sälja av allt. Hur mycket mer kan den växa liksom?...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Att Trump vann och att kriget löper på sätter press på Nato länder att faktiskt uppfylla 2% av BNP.
Samtidigt skramlar Nordkorea, Kina och det är ju inte direkt lugnt i Mellanöstern.

Tror helt klart det finns mer att hämta i försvarssektorn även om Ryssland skulle ge upp.

Detta är till ganska stor del en Trump-grift mot NATO.

De flesta länder i NATO är över med god marginal, och de få som är under är nära 2%.

https://www.aljazeera.com/news/2024/7/11/how-much-does-each-n...

Skrivet av Savage_Gray:

Det här stämmer inte. Vet inte om det Elon Musk-memen som pratar men han har fått mycket mothugg för den konstiga utsvävningen.

Stridsvagnar har varit oumbärliga för att ta mark, precis som innan.
Stridsflyg har många användningsområden som drönare inte har.
"Drönare med sprängladdning för 20tusen" hamnar dessutom mer i området lätt granatkastare. Enstaka stridsflyg kan patrullera områden som täcker flera europeiska länder.

Dessutom är de drönare som KAN utföra stridsflygens uppgifter betydligt dyrare än stridsflyg.
Bara att titta på te.x Global Hawk som kostar $220m per enhet.
F35 som är ett extremt dyrt stridsflyg kostar mindre än hälften i dess välutrustade varianter.

Och med allt det sagt, så är det här det första storskaliga krig där drönare används så flitigt.
Om några år finns det gott om värn mot drönare som inte finns idag.

Och för att att göra det här lite mer on topic:
SAAB är fantastiskt duktiga på styrsystem.

Om de ser ett behov av en pivot mot drönarteknik så har de förmågan att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Själv sitter jag med en post i Palantir som har för mig vuxit från 22,17usd till 67,08usd per aktie, vilket motsvarar 279,61%
Palantir har p/e 311,84
Börjar känna mig nojig och vill sälja av allt. Hur mycket mer kan den växa liksom?...

Ja det är väl omöjligt att säga, kan dyka nästa vecka eller fortsätta uppåt i 2 år till. Jag brukar vara ute för tidigt och ropa doom and gloom.

Den har susat förbi Lockheed Martin i börsvärde iaf (125 md vs 152 md)

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Palantir har p/e 311,84

Beror på din tidshorisont bl.a... Just Palantir har jag ingen koll på men för mig så ligger SAAB på drygt 2000%, Mycronic på drygt 3100% bara för att ta ett par exempel på några som ökat mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Beror på din tidshorisont bl.a... Just Palantir har jag ingen koll på men för mig så ligger SAAB på drygt 2000%, Mycronic på drygt 3100% bara för att ta ett par exempel på några som ökat mycket.

det handlar nog inte om den procentuella ökningen, utan snarare att p/e ligger över 300, och att deras intäkter och vinsten är relativt låga. Som det jämfördes tidigare ligger deras börsvärde och Lockhead Martin, men deras intäkter är x1000ggr lägre.

Men å andra sidan har Tesla mycket högre börsvärde än andra bilföretag, trots att de säljer en bråkdel av vad exempelvis Toyota säljer. Börsen är ju lite galen och hypad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Men å andra sidan har Tesla mycket högre börsvärde än andra bilföretag, trots att de säljer en bråkdel av vad exempelvis Toyota säljer. Börsen är ju lite galen och hypad.

Tesla handlar folk inte som klassiskt bilföretag även om det är den primära business:en idag. De handlas med förhoppning om deras andra delar som utvecklas, robotar, energilagring, solcell o.s.v. Sen om deras värdering är rimlig idag eller inte det får framtiden utvisa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite på www.konsumenternas.se på hur många valbara fonder olika pensionsbolag har och
vart förvånad att Swedbank låg tvåa, har två olika och Futur är en av dom som för övrigt gått bra par år nu för mig.
Har SAF-LO som tjänstepension men kanske det är olika i utbud beroende vilket man har men värt att gå in och kolla
i vilket fall.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

det handlar nog inte om den procentuella ökningen, utan snarare att p/e ligger över 300, och att deras intäkter och vinsten är relativt låga. Som det jämfördes tidigare ligger deras börsvärde och Lockhead Martin, men deras intäkter är x1000ggr lägre.

Bara Teslas Super Charger nätverk hade varit ett Fortune 500 bolag om de bröts ut så att se Tesla som en biltillverkare är lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Bara Teslas Super Charger nätverk hade varit ett Fortune 500 bolag om de bröts ut så att se Tesla som en biltillverkare är lite fel.

S&P bolag... De minsta har en market cap kring 7 miljarder dollar. Det är mindre än 1 procent av Teslas börsvärde. Vad är det uppskattade värdet på laddningsstationerna? Sen får man titta på Tesla Energy's värde, har jag missat något mer bolag inom Tesla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Funderar lite hur man ska placera framöver. Det verkar som att alla sitter och väntar på en kommande krasch då nivåerna tydligen är mer hypade på USA börsen än under dot com bubblan.

Vi är tillbaka på 2021 års nivåer i både Buffett-modellen & P/E ratio. Det är dock inte lika crazy som 00-bubblan.

Det som är roligt med krasher är ju att du får en brutal uppsida i % om du köper på när det faller. Be greedy when others are fearful.

Mitt största innehav är guld då jag tror på svagare dollar framöver vilket, utöver geopolitiska faktorer, gynnar köptrycket från andra valutor då det blir "dyrare" att köpa guld när USD är högt. Med det sagt bör man alltid ha någon sorts exponering mot aktier då det är bäst över tid.

Ang. SEK/USD finns det ju ett pris på allting, men den långsiktiga trenden är ju att svenska kronan är skräp. SEK/NOK sticker ut i Europa och handlas ofta i par av traders, vi är små skvalpvalutor. Testa att köpa danska aktier så blir man påmind om hur värdelös SEK är... Danmark har varit smarta och peggat till euron.

Permalänk
Medlem

Lite info för er som kanske aktivt valt detta i PPM

"En halv miljon svenskar måste flytta 67 PPM-miljarder efter ett beslut i Fondtorgsnämnden. En av fonderna som petas är den populära fonden Länsförsäkringar Global index.
"Det kommer vara en besvikelse", säger Johanna Englundh, fondexpert på Morningstar.

Länsförsäkringar Global index tillhör toppskiktet i sin kategori. Fonden har 5 stjärnor enligt fondutvärderarsajten Morningstar och har presterat väldigt bra både på lång och kort sikt. Totalt har över 382 000 kunder i Avanza sina pengar placerade i fonden vars förvaltade kapital uppgår till närmare 129 miljarder kronor.

68 000 PPM-sparare har också satsat på fonden och nu tvingas de placera om 12,8 miljarder. Enligt Fondtorgsnämnden (FTN) uppfyller inte Länsförsäkringar Global index kriterierna tillräckligt bra och plockas därför bort från fondtorget under nästa år.
"

Från Avanza nyheter idag...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

"En halv miljon svenskar måste flytta 67 PPM-miljarder efter ett beslut i Fondtorgsnämnden. En av fonderna som petas är den populära fonden Länsförsäkringar Global index.
"Det kommer vara en besvikelse", säger Johanna Englundh, fondexpert på Morningstar.

Länsförsäkringar Global index tillhör toppskiktet i sin kategori. Fonden har 5 stjärnor enligt fondutvärderarsajten Morningstar och har presterat väldigt bra både på lång och kort sikt. Totalt har över 382 000 kunder i Avanza sina pengar placerade i fonden vars förvaltade kapital uppgår till närmare 129 miljarder kronor.

68 000 PPM-sparare har också satsat på fonden och nu tvingas de placera om 12,8 miljarder. Enligt Fondtorgsnämnden (FTN) uppfyller inte Länsförsäkringar Global index kriterierna tillräckligt bra och plockas därför bort från fondtorget under nästa år.
"

AP7 Aktiefond, har ju hävstång så tror man på uppgång är den svårslagen och är väl bland de allra bästa historiskt också.

Permalänk
Medlem

"

Tack för info. Vad är en bra ersättare till fonden?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

AP7 Aktiefond, har ju hävstång så tror man på uppgång är den svårslagen och är väl bland de allra bästa historiskt också.

Jag kör den också 😁

Skrivet av mistahh:

Tack för info. Vad är en bra ersättare till fonden?

Jag kör ap07... Är dock ingen expert
15.6% för mig per år sedan 2010
+34% I år

Lf global är +35.5 I år men har högre avgift.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

"

(Jag är inte det minsta insatt i fonder, inte heller i denna nyhet)
Förlåt för att jag inte läser på utan istället genar och frågar, kommer det hända något med mina kronor i LF Global Index? Är det en uppmaning att sälja innan den slutar existera eller att den blir utlöst till pengar igen?

Nu när jag medgett det, så undrar jag också om avanzas funktioner "byt till fonden, byt från fonden"
- Titeln och förklaringen på knapparna är i sig tydliga, men är det något fondhandlare brukar använda?
Om jag har en fond som går hopplöst dåligt (vilket kan ses som rea, men..), vill jag hellre byta den istället för att sälja den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Förlåt för att jag inte läser på utan istället genar och frågar, kommer det hända något med mina kronor i LF Global Index? Är det en uppmaning att sälja innan den slutar existera eller att den blir utlöst till pengar igen?

Nu när jag medgett det, så undrar jag också om avanzas funktioner "byt till fonden, byt från fonden"
- Titeln och förklaringen på knapparna är i sig tydliga, men är det något fondhandlare brukar använda?
Om jag har en fond som går hopplöst dåligt (vilket kan ses som rea, men..), vill jag hellre byta den istället för att sälja den?

Om du har den i privat sparande händer ingenting på grund av denna nyhet. Det som händer är att den åker ur PPM-systemet på grund av den nya modell med upphandlade fonder* man håller på och inför över några års tid, vilken kommer att minska antalet valbara fonder.

* https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/valj-oc...

mellanslag för att få länken klickbar
Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Avanzas snabbfunktioner för att direkt byta till eller från fonder är bara en genväg för att både sälja en fond och sen samtidigt köpa en annan. Det är alltså samma sak som att du själv säljer och köper som två separata steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Det är enbart PPM (orangea kuvertet) som berörs. Hur det fungerar är väl att den delen säljs och ersätts med default om inget eget valt är gjort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avanza Wrapped har kommit, hur gick det för er i år?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Avanza Wrapped har kommit, hur gick det för er i år?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

24,3% YTD på Nordnet.
De största posterna LF Global Index (+34%) och Investor B (+25%) har utgjort cirka 40% av portföljen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB