Permalänk

Agria.se ”blockad” på vårt wifi?

Jag kan börja med att säga att jag är totalt okunnig inom detta, men ska försöka förklara problemet så tydligt jag kan.

Tjejen skulle in och göra några ”kurser” på agria(försäkringsbolaget), men kommer inte in på sidan på sin mobil, så jag testade också, utan framgång.

Testade då att slå av wifi och köra på mobilsurfen, och då fungerade det, för henne också.

Agria.se laddas inte på någon av våra datorer, oavsett webbläsare, eller våra telefoner så länge vi använder vårt wifi.

Har dom blivit blockerade hos oss av någon oförklarlig anledning?
Kör asus router, med ”asus router”-appen, men hittar inte någon solklar sida där jag kan gå igenom potentiella blockerade sidor.

Någon gissning om vad som hänt och vad vi kan göra för att fixa det?
Bor ute på landet, och hennes mobilsurf(tele2) är värdelös här. Tre, som jag har, funkar superbra, men det hjälper ju inte henne.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

vad får du för felmeddelande när du försöker gå dit?
Kanske tar lång tid, men förr eller senare borde webbläsaren spotta ur sig vad exakt som går fel.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Vilken ISP ha ni?

Permalänk
Medlem

Hur länge har det varit så? Kan ju vara så att det varit något fel på deras sida. Annars brukar det du frågar om ligga under "filter" denna LÄNK bör visa dig vart du skall kika om du tror att det är just det som är problemet. Men din router skall inte av sig själv bara helt plötsligt blacklista en sida, om du inte varit inne o pillat i din router och gjort något misstag.
Du skulle även kunna testa med en annan DNS tx; 1.1.1.1 eller 8.8.8.8
Har du problem med några andra sidor? Har sidan fungerat normalt tidigare på ditt wifi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova att slå av Asus "AiProtection". Jag har haft liknande underliga bekymmer, och löste det genom att stänga av den funktionen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

vad får du för felmeddelande när du försöker gå dit?
Kanske tar lång tid, men förr eller senare borde webbläsaren spotta ur sig vad exakt som går fel.

Det händer liksom ingenting. Bara en helt blank sida, vit….

Permalänk
Skrivet av varget:

Vilken ISP ha ni?

Wexnet…och det har fungerat för några månader sedan, dvs sist hon hade något på agria att göra.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Prova att slå av Asus "AiProtection". Jag har haft liknande underliga bekymmer, och löste det genom att stänga av den funktionen.

Den var redan avstängd ser jag…

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Hur länge har det varit så? Kan ju vara så att det varit något fel på deras sida. Annars brukar det du frågar om ligga under "filter" denna LÄNK bör visa dig vart du skall kika om du tror att det är just det som är problemet. Men din router skall inte av sig själv bara helt plötsligt blacklista en sida, om du inte varit inne o pillat i din router och gjort något misstag.
Har du problem med några andra sidor? Har sidan fungerat normalt tidigare på ditt wifi?

Tack, ska bläddra igenom din länk och se vad jag hittar.

Sidan har fungerat tidigare, men exakt när det gick ”fel” är svårt att säga. Sist hon var inne på Agria var i somras/sensommar nån gång, och då funkade det.
Inga problem med andra sidor alls vad vi märkt, och jag har, vad jag är medveten om, inte varit inne och blockat någon sida alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Wexnet…och det har fungerat för några månader sedan, dvs sist hon hade något på agria att göra.

Det är inte omöjligt att ni är blockade, ev kanske ni sitter bakom CGN och de är nån i ert område som gjort nått dumt.
Hur ser det ut om du kör pingplotter mot siten? https://pingplotter.com/download/

Permalänk
Medlem

Du har inte ändrat DNS i router för att blocka reklam& malware eller nåt sådant och den DNS kanske blockar agria? testa även ställa dns till google eller cloudflares och se om det hjälper, kan du göra antingen på datorn eller i router direkt.
googles : 8.8.8.8 och 8.8.4.4
cloudlfares: 1.1.1.1

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Ändrade till manuell dns, till 8.8.8.8, och då fungerade det. Varför?
Är det någon nackdel att köra vidare så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Din ISP kanske har en felkonfad DNS helt enkelt. Finns ingen direkt nackdel att köra 8.8.8.8 förutom att Google antagligen samlar in dina besök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Exakt varför din DNS ifrån din ISP inte fungerar som den skall är svårt att svara på.
8.8.8.8 är Googles DNS och oftast stabilare och snabbare,du kan använda den som standard, ställ även in DNS 2 till 8.0.0.8
Den andra jag skrev om 1.1.1.1 och dess DNS2 1.0.0.1 är ännu bättre, snabb och säker, det är Cloudflares DNS, CloudFlare har även 1.1.1.2 och 1.0.0.2 som även är säker samt blockerar även adds. Har du barn tx så kan du även köra 1.1.1.3 (dns 2 : 1.0.0.3) som blockerar "vuxen" sidor.

DNS är alltså en slags telefonkatalog, i den finns adresser kopplade till ett visst IP. När du besöker www.sida.se så skickas du till det IP som den servern har. DNS Servern belastas oftast tungt och kan göra uppslag sega osv.

Mitt råd är att köra CloudFlare som är framtaget för säkerhet och snabbhet.

Man brukar skämtsamt säga "It is always DNS"

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eric Keys:

DNSservern är den server som översätter din text agria.se till en IPadress. Så att man vet vilken IPadress din dator ska kontakta för att nå rätt server för att visa agrias hemsida.

DNS-servern har alltså en lista med IPadresser - och dess motsvarande textadress. Som en telefonkatalog kan man kanske säga ;).

Din router kan välja att svända "standard-DNSen" vilket är en DNS din internetleverantör väljer. De har ofta sin egen DNSserver.
Denna verkar inte ha agria med i sin lista och då hittar du inte siten med den webadressen.

Eller så kan du välja en en annan DNSserver i din router och skita i din internetleverantörs "telefonkatalog".
Cloudflares eller googles DNSservrar exempelvis. De har med agria.se så du kommer då komma till deras hemsida.
För servern svarar till din dator/mobil med rätt IPadress att kontakta.

Edit:
Sedan kommer väl den roliga frågan. Varför i hela friden finns inte agria.se med på din internetleverantörs DNS-server?
Ingen aning! Det verkar väldans dumt. Något har blivit fel där iaf. Svårt att säga varför utan insikt.
Om man är nyfiken och orkar kan man fråga dem varför deras DNS inte tar den siten. Antagligen får man väl inte så insiktsfullt svar - men de lär väl fixa det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för otroligt snabba svar, och grym hjälp! Jag har ändrat till cloudflare dns1 och 2 nu, vill helst undvika Google utan att riktigt förstå varför jag känner så, men det känns bättre. 😃

Tjejen är lycklig, så då är jag också lycklig. 🙏

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Tack för otroligt snabba svar, och grym hjälp! Jag har ändrat till cloudflare dns1 och 2 nu, vill helst undvika Google utan att riktigt förstå varför jag känner så, men det känns bättre. 😃

Tjejen är lycklig, så då är jag också lycklig. 🙏

Tack.

Perfekt, glad kvinna = enklare liv:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Din ISP kanske har en felkonfad DNS helt enkelt. Finns ingen direkt nackdel att köra 8.8.8.8 förutom att Google antagligen samlar in dina besök.

Personligen skulle jag rekommendera Quad9.

https://quad9.net/

Citat:

IPv4
9.9.9.9
149.112.112.112

IPv6
2620:fe::fe
2620:fe::9

Sväjjshish, så slipper man google iaf.

Permalänk
Skrivet av Jull3Haxor:

Exakt varför din DNS ifrån din ISP inte fungerar som den skall är svårt att svara på.
8.8.8.8 är Googles DNS och oftast stabilare och snabbare,du kan använda den som standard, ställ även in DNS 2 till 8.0.0.8
Den andra jag skrev om 1.1.1.1 och dess DNS2 1.0.0.1 är ännu bättre, snabb och säker, det är Cloudflares DNS, CloudFlare har även 1.1.1.2 och 1.0.0.2 som även är säker samt blockerar även adds. Har du barn tx så kan du även köra 1.1.1.3 (dns 2 : 1.0.0.3) som blockerar "vuxen" sidor.

DNS är alltså en slags telefonkatalog, i den finns adresser kopplade till ett visst IP. När du besöker www.sida.se så skickas du till det IP som den servern har. DNS Servern belastas oftast tungt och kan göra uppslag sega osv.

Mitt råd är att köra CloudFlare som är framtaget för säkerhet och snabbhet.

Man brukar skämtsamt säga "It is always DNS"

Kapar tråden lite.

Finns det någon bra sammanställning över dns och vad de ”blockerar”?
Att de blockerar vuxen sajter är bra. Men spel, tobak, alkohol mm. Ska skriva in det på barnens mobiltelefoner (om det går) och även lägga in på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Kapar tråden lite.

Att de blockerar vuxen sajter är bra. Men spel, tobak, alkohol mm. Ska skriva in det på barnens mobiltelefoner (om det går) och även lägga in på andra ställen.

Generellt ska inte DNS-servrar blocka något alls.
De ska bara berätta att "google.se" finns på adressen 142.250.74.99, så du slipper minnas IP-numrerna till alla siter.

Sedan finns det tjänster där du kan blockera domäner genom DNS, där servern svarar något IP som inte finns att ansluta till istället för den riktiga IP-adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Kapar tråden lite.

Citat:

1.3 DNS service blocks not only adult content but also websites categorized under “Questionable Activities.” This includes domains that may not necessarily host malware but are associated with activities like torrenting or certain streaming services that may infringe on copyrights.

https://www.cloudflare.com/learning/access-management/what-is...

Men, vill du ha full kontroll så sätter du upp en egen DNS eller Proxy på tx en RasPI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror det var ett inbyggt skydd mot "Ocker" hehe, skulle också vilja ha ett sånt skydd några exempel här Evedensia,konsum jo då listan kan göras lång..