Detaljer om Intel Arc B570 läcker

Permalänk
Melding Plague

Detaljer om Intel Arc B570 läcker

Precis innan den väntade lanseringen dyker detaljerade specifikationer upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jo.. men det säger inget för mig innan jag sett tester i nya och gamla spel.
Jag är intresserad av hur det går för dom här korten. Men jag håller min nyfikenhet i schack till jag ser vad Gamers nexus har att säga.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja jo.. men det säger inget för mig innan jag sett tester i nya och gamla spel.
Jag är intresserad av hur det går för dom här korten. Men jag håller min nyfikenhet i schack till jag ser vad Gamers nexus har att säga.

Eh jo klart, måste se dem, men vet vad man kan förvänta sig. C.a 10% bättre än a770, troligen mindre i flera scenarion, för c.a 3500kr med b580, möjligen lite lägre i Europa.

Permalänk
Medlem

Har de en fungerande drivrutin för linux så man kan köra 4k@120hz över HDMI i KMS/Xorg/Wayland? Annars så får det helt enkelt vara.
Tycker det är nog jobbigt att om man ksa köra med nvidia eller AMD på min dator och få ut den rätta upplösningen så måste jag ha en DisplayPort-HDMI adapter (min skärm saknar displayport) då HDMI bara ger mig 4k@60hz i linux, trots att det funkar som det ska i windows och macos. I AMD's fall är det solklart att det är drivrutinen och kontroversen med att de implementerade saker de inte fick för HDMI consortiet och därmed inte längre kan ha det med i drivrutinen. I nvidias drivares fall så.... oy vey.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Har de en fungerande drivrutin för linux så man kan köra 4k@120hz över HDMI i KMS/Xorg/Wayland? Annars så får det helt enkelt vara.
Tycker det är nog jobbigt att om man ksa köra med nvidia eller AMD på min dator och få ut den rätta upplösningen så måste jag ha en DisplayPort-HDMI adapter (min skärm saknar displayport) då HDMI bara ger mig 4k@60hz i linux, trots att det funkar som det ska i windows och macos. I AMD's fall är det solklart att det är drivrutinen och kontroversen med att de implementerade saker de inte fick för HDMI consortiet och därmed inte längre kan ha det med i drivrutinen. I nvidias drivares fall så.... oy vey.

Du kör ju inte ens stödda Linux distros för Nvidia eller Intel? (även om allt i Linux kan fungera ändå... Eller inte)
Ubuntu är väl den med mest officiellt stöd för båda...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är endast intresserad jobbmässigt av Intels grejer för video encode/decode. De har varit hyffsat bra förrut, hoppas bara de får lite mer kräm att kunna köra mer FPS/strömmar samtidigt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Kan B590, komma också som en extra julklapp, kan man undra. Inga ledtrådar finns ännu.

Permalänk
Medlem

Intel sänder imorgon kl 15:00 på tuben /IntelGaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Intel lade i alla fall till stöd för HDMI 2.1 FRL för över två år sedan, så det borde rimligtvis fungera nu. Men jag hittar inget definitivt om hur stödet för HDMI 2.1 faktiskt ser ut i Linux för Intel.

Däremot är det konstigt att du inte får det att fungera med Nvidia, de har ju haft stöd för HDMI 2.1 sen lång tid tillbaka. Jag brukar själv använda 4K@120Hz på min TV via ett 3070, bara att plugga in och köra.

Permalänk
Avstängd

hur står sig dom här korten mot rtx4xxx?

Permalänk
Medlem

Just 10 GB VRAM är intressant, det är ju iaf. bättre än 8 GB som redan idag är en begränsande faktor i många spel (vilket ex. Hardware Unboxed påvisat), blir intressant att se hur stor skillnad det gör med 10 GB. Kan inte komma ihåg att särskilt många kort utöver första 3080 haft 10 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Eh jo klart, måste se dem, men vet vad man kan förvänta sig. C.a 10% bättre än a770, troligen mindre i flera scenarion, för c.a 3500kr med b580, möjligen lite lägre i Europa.

Går bara att spekulera då en Xe2 kärna är högre presterande än förra generationens Xe kärna men hur mycket vete fåglarna, vi är väl klokare väldigt snart (skulle väl va lansering 3.12 så). Såhär på målsnöret så förutspår jag själv att B580:

Ca 15 ~ 25% snabbare än A770 i spel när det funkar optimalt (eller typ mellan 4060 / 4060 Ti) och i spel det fungerar mindre optimalt typ ungefär 4060 eller strax bakom för $249 vilket skulle sätta kortet i topp va gäller prestanda/pris ganska klart i dagsläget. Kommer säkert ställas emot 4060 kortet i marketing slides där man visar lite procent högre prestanda här och där för betydligt lägre pris.

Jag hade tänkt vänta på de högre presterande B750/B770 korten men som det ser ut att det kommer senare (om de inte blivit inställda helt) så blir väl att plocka upp ett B580 istället/förtillfället tills hoppeligen 16GB högre presterande korten kommer. Men är inte helt förvånad om de högre presterande Battlemage korten inte lanseras alls och man väljer att satsa alla kort i att försöka tidigarelansera Celestial så mycket som möjligt vilket enligt några kommentarer av vad han nu hetter Intels marknadsförare har redan varit under utveckling en bra tid vid dethär laget så kan jag se det som ett vettigt alternativ också att försöka komma ikapp AMD/Nvidia med sina lanseringar, som de är nu kommer korten lite ut i efterkälken, de behöver ta in på tidtabellen för när korten släpps.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Testpilot

Om B570/80 kan prestera runt RX7600/RTX4060(Ti) så är det bara en fråga om prislapp för egen del. Kan vara den ersättare jag väntat på för ett trött RTX 2060 i ITX-maskinen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Fixar de till sina kassa drivare och priset är rätt så kan det nog bli något av detta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

När "key features" listar LED indikator och stilfull bakplåt.. jadå bådar inte allt för gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel lade i alla fall till stöd för HDMI 2.1 FRL för över två år sedan, så det borde rimligtvis fungera nu. Men jag hittar inget definitivt om hur stödet för HDMI 2.1 faktiskt ser ut i Linux för Intel.

Däremot är det konstigt att du inte får det att fungera med Nvidia, de har ju haft stöd för HDMI 2.1 sen lång tid tillbaka. Jag brukar själv använda 4K@120Hz på min TV via ett 3070, bara att plugga in och köra.

Inte en chans att du har fått det att fungera med KMS. Kanske i Xorg och möjligtvis nyligen i wayland. Kan du installera nvidia drivaren och ha en framebuffer i cli utan X eller wayland? Nope.
edit: och nvidias drivers är inte bara closed source, så fet nej. Men de är även dependent på specifika kernelversioner för att ens kunna göra en build av deras dkms moduler så en basic "apt dist-upgrade" i debian i sid (hur man ska uppdatera sid och inte använda vanliga apt upgrade) pajjar ofta på nvidia kort.
Har man en bärbar med AMD gpu så har man allt. Har man pure nvidia gpu så är det väl helt ok om man har en grafisk installer som accepterar nvidias quirks. Har man en med nvidia "optimus" så kan du kanske på din höjd använda den som lock på din sopkorg. Åh himmel vad jag hatar optimus och alla windows versioner av mjukvara för att få ut nått ur gpun (bumblebee i linux funkade bättre då de helt stängde av rendering för intel-cpun.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Intressant, men jag är rädd att B570 och B580 för egen del inte riktigt räcker till. Jag skulle gärna ersätta mitt 3060 Ti för spel i 1440p, och då vill jag nog antagligen ha lite mer prestanda än så. RTX 4070 och gärna lite till är vad jag har tänkt satsa på, men då i 2-slot.

Oberoende så är det bra om Intel kommer in på en konkurrenskraftig prisnivå. Om B580 presterar som RTX 4060 men kommer in klart under ger det ju ett alternativ för 1080p som till viss del förankrar marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kommer det vara bättre än b560?

Permalänk
Medlem

Nu är det snart dags...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Blev lite skeptisk när jag läste:
"Memory Clock: 19 Gbps"...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch