Snabbkoll: Tycker du black friday-rean pågår för länge?

Permalänk
Medlem

Rean i år var 4% i snitt om jag minns siffran rätt. Ska de ha sådana kanondeals så räcker det gott med en helg.

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande black friday idag tre veckor senare… det är måndag! December! Lägg ner nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Knappast det som är syftet idag med dessa samordnade reor.

Nej, kanske inte, men det är syftet med rea.

Sen kan man vara utan all hype/hysteri/fomo/osv de försöker skapa runt ordet "rea", absolut. Men det gör ju inte så mkt, bara dumskallar som går på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Rean i år var 4% i snitt om jag minns siffran rätt. Ska de ha sådana kanondeals så räcker det gott med en helg.

Minns du källa eller orkar gräva i minnet och leta upp den?

Permalänk

Varför ha rea? Det finns många anledningar till att ha rea, det kan vara att bli av med gamla saker och rensa rent lager. Denna utrensning kan självklart göras på led högre upp än tillverkaren.
Det kan även vara att locka kunder till butiken, många nya kunder får de i rea.

Black freday är klassisk rea där kunder spenderar mycket pengar, butiker kan lätt få nya kunder osv.

Problemet med årets Black freday för mig var för mycket varor med låg rea. Det gjorde att jag inte orkade kolla igenom allt.
Jag gillar mer tiden runt år 2005. Det fanns några butiker de hade de stora reorna i sina backor, det var ett begränsat antal sidor att se. Ofta var det inten superlite lager på reorna, så om man besökte butiken tidigt på Black freday så fick man oftast produkten.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är att det i takt med att rean blivit längre och längre för varje år så har även priserna/erbjudandena blivit mer och mer urvattnade. Årets rea var helt klart den sämsta hittills, vissa butiker ansträngde sig inte över huvud taget. Och då ska det föreställa årets största rea. Att rätt många dessutom bluffar med sina reor gör ju inte saken bättre heller.

Tycker det hade varit bättre om man fokuserat det lite istället. D.v.s. kortare period med bättre erbjudanden, som det var tidigare. Sen skulle reglerna kring reor behövas ses över igen. Det här med 30 dagar före funkar ju uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Minns du källa eller orkar gräva i minnet och leta upp den?

Jag mindes delvis fel, men var nog på SVT / TV4 som de pratade med någon på Prisjakt gissar jag. Brukar halvt medvetet se dem på morgonen när jag äter frukost.

Snittrabatten var högre (20%), men priserna som helhet sjönk med 3.6%.
Värt att notera hur nära på 20% färre produkter reades ut mot förra året och nära på 50% ökning på produkter med högre pris.

Andel produkter med lägre pris på Black Friday (29 nov): 45% (Black Friday 2023: 55%)
Andel produkter med högre pris på Black Friday (29 nov): 26% (Black Friday 2023:16%)
Snittrabatt på produkter: 20,65% (Black Friday 2023: 20,45%)
Prisnedgång totala marknaden: -3,65% (Black Friday 2023: -3,61%)

https://via.tt.se/pressmeddelande/3712202/black-friday-period...

Permalänk
Medlem

Nae, det är bra. Får mycket tid på sig att tänka om det är något man vill ha.

Permalänk
Medlem

1 dag är svårt att följa allt tycker jag och det är rätt skönt att ha en vecka på sig att leta bästa erbjudande och sova på saken.
Men en hel månad är ju bara sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Men du betalar inte snittpris på varorna du väljer att köpa? Du kan fortfarande köpa en ny TV med 40% nedsatt pris eller bygga en ny gamingdator till gissningsvis 15% lägre pris, köpa nya hörlurar för 30% lägre pris etc. Jag har också följt en hel del köksprodukter som ligger 30-40% under normalpriset.

Är det förväntningen på att just en specifik produkt ska ha en större rabatt på t.ex. 20%+ eller försöker man utgå från snittsänkningen på alla produkter när man gör slutsatsen om rean är dålig eller bra? Jag tycker båda utgångssätten är dåliga då det är orimligt att förvänta sig att hela sortiment är nedsatta i pris under rean.

Bäst sänkningar ser vi på produkter där tillverkaren inför rean sänker priset så butikerna kan följa med. I andra fall där butikerna på någon vänster lyckats hålla en god marginal och på egen vinning kan göra en större sänkning. Generellt sett har tyvärr elektronik usla marginaler.

I och med klart sämre tider för alla (inkl. företagen) är det sämre siffror från tidigare månader de bär med sig in. Det gör det svårare att sälja ut produkter till förlust, vilket gör att super-deals som släpps t.ex. vid vissa tider är klart färre.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 2080 Super
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Längden är fine. Att ha all försäljning på ett dygn var egentligen rätt tokigt. Både för kunderna och för butikerna.

Mycket bättre att ha reaperioden innan jul än efteråt också. Är väl bra att den här tar över rollen mellandagsrean tidigare haft. Köphets inför jul - och sedan köphets igen.

Sedan kan jag ha invändnigar kring att köphets har blivit en av våra högtider. Curch of consumersism opens its gates.
Praise the sale och allt det där.

https://www.youtube.com/watch?v=sGNK-cOtxSs

Permalänk
Medlem

Jag skrev "Nej", med anledning av att det kan vara skönt med ett par tre dagars betänketid innan man köper något...så man hinner titta runt lite. Tyvärr vill ju inte butikerna att man ska få fundera, vi ska känna att "den här kan ju ta slut närsomhelst!" och köpa saker vi inte behöver. Jag hade gärna sett en veckas "Black Friday", med samma priser hela tiden.
Det vi har nu är ju en veckas FOMO, där det mot slutet av veckan, inklusive själva fredagen, bara är skräpet kvar som ingen ville ha ändå.

Och DET har jag sett för mycket av.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Allt i försäljningen är överdrivet. När det är julmust, påskmust osv i "säsong", så startas det tidigare varje år känns det som.
Samma sak "Black Friday". För nått år sedan blev det "Black week". I nästa steg - "Black month"? Att det sedan överdrivs och ökats hela tiden sedan 80-talet nån gång. Förut var helgdagar heliga (lör/sön) och då fanns inga butiker öppna. Nu ska allt krängas till varje pris. Vi snackar hela tiden om miljötänk och allt där emellan. Ändå luras vi på med att köpa på oss en jävla massa prylar hela tiden. Jag själv går på skiten. De senaste 2 åren av Black week/black Friday så har jag tappat lusten att vänta till just dessa reorna. Varför? Risk att bli lurad!
Därför köper jag när jag behöver prylarna! Visst det händer oavsett rea eller ej att jag köper på mej saker ändå... Men har minimerat risken i alla fall!

Till er som funderar på att handla: Behöver du prylen? Kommer du att använda den?
Jag anser också att överkonsumtionen kommer att ta kål på mänskligheten om den inte redan håller på med det redan nu. Tänk efter före menar jag!

Permalänk
Medlem

Tycker Black Friday bara ska vara en dag, med ordentliga rabatter. Så urvattnat idag med flera veckor och några få procent. Ingen anledning att invänta BF längre!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Inet i förarsätet med klass! Alla butiker borde följa modellen.

Jag tycker det enbart fanns en butik när det kommer till teknik prylar som stod för en bra black week/Friday och det är Inet. De startade inte för tidigt utan en vecka före den riktiga Black Friday. Det uppdaterade varje vardag med vad som var nya erbjudanden för dagen så man slapp gissa sig till bland tusentals produkter. Sedan körde de sin årliga uppesittare stream på torsdagen i anslutning till Black Friday med de klart bästa erbjudanden man kunde få tag i.

Finns bara att säga hatten av, topp of the line. Ni sätter ett bra exempel på hur en Black Week/Friday rea ska skötas.

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nä. Gör väl inget.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]