Kickstarter-projekt återupplivar Apples touchbar

Permalänk
Melding Plague

Kickstarter-projekt återupplivar Apples touchbar

Skaparna av det nya Kickstarter-projektet Flexbar saknar uppenbarligen Touch Bar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vissa gillar spenat, andra inte. Jag ser helt klart att man skulle kunna vilja ha en liten extraskärm med knappar, sliders eller annan funktionalitet.

Fast jag har väl aldrig behövt något sådant. Haft tangentbord med massor av macroknappar som jag aldrig använt. Min mus är en "MMO-mus" med 12 macroknappar vid tummen, men jag använder dem inte :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Något helt annat här nu
Men någon som vet vad för USB hubb det är på första bilden?
Ser väldigt clean ut.

Permalänk
Medlem

Problemet med touchbaren var ju aldrig dess funktionalitet utan att den ersatte viktiga fysiska knappar. Att ha det som en skild produkt låter som en betydligt bättre idé (dock mer för desktop än laptops)!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || AMD 9800x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, Asus ROG Strix 4090 OC ||  Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Folk använder ju Elgato Stream deck osv så jag tror att det här kan fungera också. Den är ju mycket smalare än en Stream deck, vilket jag ser som något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Något helt annat här nu
Ser väldigt clean ut.

Körde bilden i lens 😅

https://www.orico.cc/usmobile/product/detail/id/7909

Permalänk

kickstarter, få någon annan betala för ens ideer. Ibland bra, ibland inte.

Jag vet ett bättre projekt. Jag själv kommer slänga ut min AppleTv och ersätta den med en macmini M4. Jag vet att entusiaster har en M4 pro max 756GB ram, 16TB ssd , 10Gbit ethernet som AppleTv. Men jag höll mig mer budget.
I vilket fall så ska AppleTv remoten inkopplas och man skulle vilja ha ett bra program som har alla Appar, lite som Appletv fast kraftfullare. Detta program skulle någon kunna utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vissa gillar spenat, andra inte. Jag ser helt klart att man skulle kunna vilja ha en liten extraskärm med knappar, sliders eller annan funktionalitet.

Fast jag har väl aldrig behövt något sådant. Haft tangentbord med massor av macroknappar som jag aldrig använt. Min mus är en "MMO-mus" med 12 macroknappar vid tummen, men jag använder dem inte :).

Jag har som mest använt 8 av mina 12. Använde normalt 6 i Planetside2, varav 2 var för voicecom, men vid ett stort specialevent lade jag till två extra voicecom eftersom 500 vs 500 (eller vad det var) krävde lite bättre precision i vilka man ska säga något till. Men normalt sett i andra spel är det sällan mer än 3-4 stycken ^^

Jag minns även att jag drägglade över sidotangentbord för spel i början av 2000-talet. Vid något tillfälle fick jag dock insikten att det vanliga tangetbordet redan hade många fler knappar, så vad är poängen liksom? Om wsad inte ger tillräckligt med snabbåtkomliga tangenter hoppar jag ett steg till höger, och kör edsf

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag hade en MacBook Pro med en touchbar. Touchbar:en löste ingenting som inte fungerade bättre med knapparna.

En touchbar förstörde helt muskelminnet, man kunde inte längre åstadkomma något utan att titta på touchbar:en innan man gjorde det då funktioner och innehåll ständigt varierade. Saker som att höja ljusstyrka/volym gick från att snabbt trycka på en knapp till att titta på touchbar, trycka på volymknappen och sedan dra slidern dit du vill ha den. Användning blev mycket långsammare och krävde fler moment. I normalt användande blev jag konstant störd av att många applikationer konstant ändrade innehåll i touchbar (typ te.x. stavningskontroll som hela tiden gav mig alternativ på touchbar) vilket syns i periferiseendet och man reagerade och blev distraherad.
Avsaknad av fysiska knappat gjorde att saker som skall vara enkelt (som att slå på escape) blev onödigt komplicerat och saknade helt taktil feedback vilket gjorde att man fick titta på fingrar för att förstå vad man gjorde.

Jag förstår att man vill testa en touchbar, för det är på pappret en kul idé, men man skall nog använda den mer som ett streamdeck än integrerat i allt man gör. Kanske är det också mindre irriterande för användare som normalt tittar på knappar och tangentbord för att göra något?

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Keeper of Traditions

En Stream deck känns typ hundra gånger mer användbar. Att fippla med en touchpanel känns onödigt krångligt, och den fula sladden på sidan förstörde den annars ganska rena designen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har som mest använt 8 av mina 12. Använde normalt 6 i Planetside2, varav 2 var för voicecom, men vid ett stort specialevent lade jag till två extra voicecom eftersom 500 vs 500 (eller vad det var) krävde lite bättre precision i vilka man ska säga något till. Men normalt sett i andra spel är det sällan mer än 3-4 stycken ^^

Jag minns även att jag drägglade över sidotangentbord för spel i början av 2000-talet. Vid något tillfälle fick jag dock insikten att det vanliga tangetbordet redan hade många fler knappar, så vad är poängen liksom? Om wsad inte ger tillräckligt med snabbåtkomliga tangenter hoppar jag ett steg till höger, och kör edsf

Japp. Jag mappade upp massa saker till macrotangenterna. Starta program och liknande, men i slutändan var det inte något jag behövde eller använde. Fick anstränga mig för att hitta saker att sätta på alla knappar.

Jag kan förstå i spel där man behöver göra 100 olika saker, som i WoW kanske ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

kickstarter, få någon annan betala för ens ideer. Ibland bra, ibland inte.

Jag vet ett bättre projekt. Jag själv kommer slänga ut min AppleTv och ersätta den med en macmini M4. Jag vet att entusiaster har en M4 pro max 756GB ram, 16TB ssd , 10Gbit ethernet som AppleTv. Men jag höll mig mer budget.
I vilket fall så ska AppleTv remoten inkopplas och man skulle vilja ha ett bra program som har alla Appar, lite som Appletv fast kraftfullare. Detta program skulle någon kunna utveckla.

Världsmästerskap i att omedelbart gå offtopic?

OnT: Jag använde aldrig touchbaren för annat än ljusstyrka och ljudvolym, och då passade fysiska knappar bättre. Men mitt primära verktyg är VScode och typ webläsare, det kanske är annorlunda för folk som sitter i adobe-sviten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tPelleplut:

Jag hade en MacBook Pro med en touchbar. Touchbar:en löste ingenting som inte fungerade bättre med knapparna.

En touchbar förstörde helt muskelminnet, man kunde inte längre åstadkomma något utan att titta på touchbar:en innan man gjorde det då funktioner och innehåll ständigt varierade. Saker som att höja ljusstyrka/volym gick från att snabbt trycka på en knapp till att titta på touchbar, trycka på volymknappen och sedan dra slidern dit du vill ha den. Användning blev mycket långsammare och krävde fler moment. I normalt användande blev jag konstant störd av att många applikationer konstant ändrade innehåll i touchbar (typ te.x. stavningskontroll som hela tiden gav mig alternativ på touchbar) vilket syns i periferiseendet och man reagerade och blev distraherad.
Avsaknad av fysiska knappat gjorde att saker som skall vara enkelt (som att slå på escape) blev onödigt komplicerat och saknade helt taktil feedback vilket gjorde att man fick titta på fingrar för att förstå vad man gjorde.

Jag förstår att man vill testa en touchbar, för det är på pappret en kul idé, men man skall nog använda den mer som ett streamdeck än integrerat i allt man gör. Kanske är det också mindre irriterande för användare som normalt tittar på knappar och tangentbord för att göra något?

Har exakt samma erfarenhet med min MBP som jag fick 2016 av min dåvarande arbetsgivare att använda i jobbet. Älskade skärmen, men hatade touchbaren på tangentbordet.

Som du är inne på så är det ju dock en möjlig nytta med programmerbara makroknappar vid sidan av. Men det sagt så är ju Elgato Stream Deck något som löser detta. Har en själv. Tycker det är mer ergonomiskt att ha den till höger om mus/tbd, än att sträcka sig med handen ovanför tbd. Men det är ju utmärkt att detta finns som alternativ för de som önskar en sådan placering.

Hoppas dock att Apple aldrig mer inför detta på sina bärbara som ersätter rörliga tangenter. Skulle dock gärna se att Apple i framtiden erbjuder touch på skärmen (något jag faktiskt saknar ibland).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Geely added to the list of international sponsors of the war: https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-added-the-chinese-car-man...

Permalänk
Medlem

Tack
Dock efter lite snabb googlande så blir det att avstå en sån.

Permalänk
Medlem

Touchbaren är lite av en överdesignad lösning på ett problem som man själv skapat. Problemet var att man med butterfly-designen inte kunde göra tangenter som var halvhöga - Apples F-knappar och Esc är som bekant halvhöga (som på många bärbara, inklusive den Dell jag skriver detta på). Den rimliga lösningen hade varit att bara göra de knapparna full höjd istället (som man gjorde med piltangenterna höger och vänster) men nej, det går ju inte - nu vill vi använda den här lustiga idéen vi har om en touchbar. Sagt och gjort.

Dock är jag övertygad att man hade kommit undan med det om man bara hade lått Esc vara en egen knapp. Den knappen används av alla som spelar något alls, eftersom det normalt är meny-knappen, medan F-tangenterna är närmast utdöda i Mac-program.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Världsmästerskap i att omedelbart gå offtopic?

OnT: Jag använde aldrig touchbaren för annat än ljusstyrka och ljudvolym, och då passade fysiska knappar bättre. Men mitt primära verktyg är VScode och typ webläsare, det kanske är annorlunda för folk som sitter i adobe-sviten

Visst. Jag ser dock denna kickstarter som ett snabbt sätt att kanske tjäna lite pengar. Alla gadgets vad de än är har problem att folk inte jobbar på en plats från en dator. Det blir då bara mer krångel att ha dem då man lär sig använda något verktyg som man sällan har till hands.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta inte vill ha denna på skrivbordet.

Finns det inte redan tangentbord med liknande lister eller oled knappar?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Använder en MacBook Pro 2019 med touchbar som min huvuddator. Har alltså haft den över 5 år, och fortfarande inte hittat någon vettig användning för touchbar. Interaktionen med en dator bygger ju i min mening på att man har ögonen på skärmen och händerna på tangentbordet (och styrplattan). En liten pekskärm precis i höjd med tangentbordet är för mig bara en onödig distraktion. Pekskärmar funkar givetvis bra på surfplattor och mobiler, där man använder det som huvudinput och inte flyttar händerna från en plats till en annan.

Mina 2 öre. Ursäkta om det låter gnälligt. Jag är givetvis öppen för att andra kan ha hittat bra användningsområden för touchbar som jag inte har hittat.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Nja.. Skulle åtminstone kräva trådlös annars får de vara.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Huvudproblemet med Apples touchbar, åtminstone ur mitt perspektiv, var väl just att den ersatte en del av tangentbordet.

Om man istället har ett komplett tangentbord och något sånt där som ett tillägg så har man iaf röjt undan ett hinder för att det ska vara bra.

Sedan ser jag inte riktigt vad jag själv skulle använda detta till, men det finns säkert användningsområden för åtminstone en del användare. Vore förmodligen bättre att ha integrerat i (eller något sätt att fästa på?) ett tangentbord dock.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Skaparna av det nya Kickstarter-projektet Flexbar saknar uppenbarligen Touch Bar.

Läs hela artikeln här

Jag tyckte appliceringen av touchbar var bra, höll i min gamla mbp ett tag bara för den.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Jag tyckte appliceringen av touchbar var bra, höll i min gamla mbp ett tag bara för den.

Jag kan hålla med, ideen är inte dålig. Problemet var hur ofta använde man laptopens tangentbord? Man skulle behöva en sådan här touthbar på alla. Och bära med sig en extern som denna, så tror jag få vill göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Något helt annat här nu
Ser väldigt clean ut.

Jag också, men hittade den här i stället:
https://www.amazon.com/7-Port-Multiports-Splitter-Expander-Ex...
Gissar att exakt resultat i Lens beror på hur man beskär eller markerar i bilden.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Problemet med touchbaren var ju aldrig dess funktionalitet utan att den ersatte viktiga fysiska knappar. Att ha det som en skild produkt låter som en betydligt bättre idé (dock mer för desktop än laptops)!

Att ha det inbyggt och på så vis också få det vida spritt är ju troligtvis ändå bättre, om man vill att mjukvaror ska dra nytta av funktionen.
Men, ja, troligtvis ett av dom största problemen med touch-bar var att det ersatte knappar, som folk använde, så det var inte en extra yta för nya smarta funktioner utan också en yta som ibland behövdes för att göra precis samma saker som man använde tangenterna som den ersatte.
Sen borde Apple haft ett program för att väldigt enkelt för normala användare att skapa genvägar och macros, på så vis så hade man alltid kunnat nyttja den, oavsett dom mjukvarutillverkare tagit fram smarta funktioner eller om man bara ville ha snabbknappar för att starta program eller infoga smileys eller så.

Apple kanske skulle behövt ett entusiast-märke där dom kunde lägga projekt som kan behöva lite extra utveckling och komma i händerna på avancerade användare så att funktioner som gör att vanligt folk faktiskt kan använda det finns, eller så att det märks att det inte är någon idé att gå vidare med det.

En touchbar inbyggt i ett externt apple-tangentbord hade kunnat få bli en utvecklingsmiljö, men i händerna på entusiaster och inte bara internt på apple. Så fort det fanns stöd för macros, så hade massa olika proffsanvändare börjat köpa den produkten. Och där hade det antingen förblivit en produkt för entusiaster eller proffs, eller så hade det börjat dyka upp funktioner som vanliga användare faktiskt skulle ta till sig.

Vision Pro är ju inte redo för mainstream ännu, men det finns entusiaster som hade kunnat ta sig till det, testa det, komma med förslag, eller utveckla appar som drog nytta av produkten. Eller helt enkelt komma fram till att lösningar som vision pro, egentligen bäst lämpar som ett sätt att se film/serier i hemmet, med upplevelsen av en stor bild, men med möjlighet att interagera med familjemedlemmar, och i framtiden kanske kunna användas för avancerad VR gaming. Och för väldigt specifika användare en lösning för bildskärm, men då oftast för kortare stunder, eller miljö där en faktiskt bildskärm inte lämpar sig.

Jag tror att AR/VR glasögon-marknaden kommer ta död på sig själv. Det finns två olika typer av produkter, för olika syften, som inte går att förena.
Den ena är likt vision pro, en produkt för upplevelser, i miljö där man behöver interagera med omgivning, som familjemedlemmar eller undvika att gå in i saker, men mestadels håller sig till världen i glasögonen. En vision pro är inte så dyr jämfört med en riktigt stor TV, och om man har råd, så kan alla familjemedlemmar få motsvarande varsin stor TV, som dom också kan ta med sig till alla rum, och som så kan den kanske ersätta iPads och liknande.
Det andra är smarta glasögon. Och där så har meta (med sitt nya koncept) och snap fel, om man vill ha ett par glasögon för att kunna se information, så behöver den inte vara i centrum av synfältet, google hade rätt i det avseendet. Ja, man behöver uppnå en viss bildkvalitet för att text ska vara läsbart och det ska gå att se vad bilder/animationer föreställer, när man tittar i den delen av glasögonen där detta visas. Bildkvaliteten kommer aldrig bli bra nog för att vara en stor skärm som man frivilligt använder för att se film/serier, eller som ersätter en bildskärm, annat än (stundtals) mobilens skärm. AR överlägg på verkligheten har så liten användning i verkliga scenarion att ingen kommer vilja att detta prioriteras över att faktiskt kunna se ordentligt, och kvaliteten kommer alltid kunna vara bättre om detta placeras i periferin där genomskinligheten inte behöver vara lika hög. AR gaming är ju farligt, då folk kan missa att se faror runt sig, och tekniken är för dyr, annars hade AR gaming i verkligheten kunnat bli en framgångsfull Nintendo-produkt, men varken Meta eller Snap skulle kunna lyckas med detta. Och AR gaming är en sak, verkligt användande är en annan.
Och vision pro liknande lösningar kommer aldrig fungera bra ute i verkligheten, så man behöver inte skärmen för att visa ögon, på sin höjd i hemmamiljö så behöver man en indikering om att användaren ser omvärlden, den tekniken kostar i apple pro pengar, utrymmer och vikt, som bättre används för att antingen förbättra synfältet inuti, eller för att göra produkten billigare, lättare och bekvämare.
Att försöka kombinera båda i samma är dömt att misslyckas. Istället för att få medie-glasögon för hemmet, och en produkt som (delvis) kan ersätta mobilen utanför hemmet, så kommer segmentet att fallera och vi får inget av dom i slutändan. För när misslyckandets stank har satt sig efter att Apple ger upp, så kommer ingen annan kunna lyckas att övertyga marknaden om apples feltänk och presentera det som Apple vision pro alltid borde ha varit, en produkt för medie-upplevelser i hemmamiljö (och möjligtvis på flyg, på semestern och för personer med autism/adhd när dom behöver gå ifrån och stänga av omvärlden, även om dom är på jobbet eller i skolan). En sån produkt hade inte nödvändigtvis behövt ett apple bakom sig, även om det skulle hjälpa, för ska det fungera bra, så behöver man kunna synka video-uppspelning, och helst även få stöd för 3D anpassat för produkt-kategorin, saker som är svårt att lösa genom en HDMI-sändare. Visst Google, skulle kunna ta fram en android-version för detta ändamål, men då måste dom hinna innan misslyckandets stank har satt sig över det hela, och det måste komma produkter av nog hög kvalitet från Samsung, och eller andra större aktörer.
Och meta saknar kunnande, användare, för att kunna utveckla den mobila produkten som kan (delvis) ersätta mobilen, även om dom inte skulle ge upp, så det kommer aldrig bli någon produkt som kommer ta världen med storm. Och som sagt, just nu är deras fokus fel. Dom satsar på skärm mitt i synfältet, och använder en dyrare teknik för att få detta så bra som möjligt, Medan vid verkligt användande av den produktkategorin så är det inte så folk faktiskt skulle använda produkten till vardags, på sådant sätt att dom skulle stå ut med att ha den på sig, så att dom skulle ha den på, när dom behöver den. Men deras sensor för att styra, verkar riktigt bra.

Force touch för iphone-skärmar hade dom väl kanske inte kunnat testa på detta sätt. Men där var det ju egentligen ganska uppenbart att det inte skulle fylla någon funktion. Eftersom det inte skulle komma till iPad, så hade apple behövt ha ett argument för på vilket sätt det förbättrade användarvänligheten på en liten enhet, där en större skärm på iPad löste detta med hjälp av en stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Något helt annat här nu
Ser väldigt clean ut.

Haha, blev med sugen på en sån!

Hittade denna. Var tydligen BF-rea på den som vi missade, får vänta till nästa år.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B0CSG2Q4YX

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Dock är jag övertygad att man hade kommit undan med det om man bara hade lått Esc vara en egen knapp. Den knappen används av alla som spelar något alls, eftersom det normalt är meny-knappen, medan F-tangenterna är närmast utdöda i Mac-program.

2019 köpte jag en MacBook Pro 13".
Men jag köpte tidigt på året, så var fortfarande 2018 modellen.
Den har touchbar.

Jag tycker touchbar är lite små cool och ibland någorlunda användningsbar.
Det är framförallt avsaknaden av fysisk Esc tangent jag stör mig på.

Men jag har för mig att det senare kom en modell, om det kan ha varit de riktiga 2019 modellerna eller 2020 modellerna som hade en lite kortare touchbar och fysisk Esc tangent.
Så fysisk Esc tangent och övriga F tangenter och annat på den raden ersatt med touchbar.
Den modellen hade jag nog gillat bättre.

Men inte tillräckligt mycket bättre för att köpa ny dator igen.

När jag köpte min MacBook Pro så hade det gått att köpa utan touchbar.
Men då hade man fått en klenare dual core processor och färre Thunderbolt portar.
Medan den modell jag köpte hade en Quad Core i5 4C/8T och 4st Thunderbolt portar.
Den utan touchbar hade nog äldre generation processor också.