EU vill införa extra avgift på Temu-köp

Permalänk
Medlem

Som vanligt så åberopar EU/Staten "The greater good" för att ruta in och beskatta sina medborgare.

Permalänk
Medlem

Trams, går du in på kjelloco (eller vad som) så är det importerat ifrån Kina och troligen samma fabriker.
Enda skillnaden är att dom är "kvalitets säkrade" och att en mellanhand ska ha pengar också.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mycket god idé. Billig kinesiumskit klarar man sig alldeles utmärkt utan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är billigt av en anledning som det heter. Villkor för de som producerar dessa varor är nog inte ens i närheten av humana ur vårt perspektiv. Men sålänge man får billiga varor, vem bryr sig?

Klart att det nog inte är helt ovanligt att varan som köps från nån Svensk åf är samma som kan säljas på exempelvis Temu, med fördelen att priset hålls högt så det blir mindre konsumption.

Inte för att jag har hört det uttalat någon gång, men med tanke på hur vi lever och värderar konsumption som något centralt i samhället så verkar det att just konsumptionen är otroligt viktig för personers välmående. Man bara "måste ha" den där grejjen. Nu vet jag inte om jag är så mkt bättre än någon annan (eller jo, troligen lite eftersom jag ägnar tid åt att tänka på sån här skit).

Problemet är att vi har en ekonomi som drivs av konsumption, även om vi ville så vore det svårt att ändra på status quo.

Jag inser hur det låter, men jag förespråkar inte det vilket historien vid mångs tillfällen visat sig för vad det är. Jag försöker väl bara belysa hur otroligt skevt samhället värderar saker över lag. Samtidigt som vi intalar oss att tid för sådana saker inte finns, dvs att försöka få till förändring. Det måste vara någon annans uppgift, sa precis alla. Eller att någon annan behöver lyfta det där oket, för att anledning X, Y eller Z finns.

Men en sak är säker:
1. Du behöver med väldigt stor sannolikhet inte den där saken. Du vill ha den där saken.

Ovan betyder mer än nåt annat att saken inte definierar vem du är.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Som Wish.com all over again. Undrar vad nästa billiga sida blir?
Man kanske skulle ge sig in på temu och handla lite innan glädjedödarna kör sina hittepåskatter igen då.

Och för er som undrar 'vilka som handlar på såna sidor?' Kul för er att ni och hela er familj tydligen alltid har haft råd att handla var ni vill.

Även jag som går på socialbidrag ibland skulle aldrig sätta min fot på sånt skit som wish, shein, temu. Det handlar sällan om hur mycket pengar du har, det handlar om att vara hyfsat allmänbildad.

Skrivet av wa:

Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden.

Kina leder utvecklingen inom tex batterier men jag håller med dig när det gäller småskit som temu, wish shein

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Som Wish.com all over again. Undrar vad nästa billiga sida blir?
Man kanske skulle ge sig in på temu och handla lite innan glädjedödarna kör sina hittepåskatter igen då.

Och för er som undrar 'vilka som handlar på såna sidor?' Kul för er att ni och hela er familj tydligen alltid har haft råd att handla var ni vill.

Den som köper en billig känga får köpa kängor varje år.
Den som köper en av kvalitet har skor för resten av livet.

Det finns inget du måste ha från Temu så lägg ner offerkoftan och omvärdera ditt köpmönster

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Trams, går du in på kjelloco (eller vad som) så är det importerat ifrån Kina och troligen samma fabriker.
Enda skillnaden är att dom är "kvalitets säkrade" och att en mellanhand ska ha pengar också.

Kjell och Co har troligen en stor leverantör av annat märke som gör deras egna ”private label”. De matchar kraven som Kjell har och sen producerar till ett pris som Kjell är villiga att betala. Sen lägger Kjell själva på sina marginaler. Så det kan vara ett stort varumärke som producerar dessa utan att du ser rätta loggan.

Eller så beställer Kjell så stora mängder att de har en egen enhet som sköter hela processen. Men kan lova dig att det Kjell köper garanterat har högre krav i form av säkerhet gällande t.ex elprodukter än Temu.

Är det höga påslag från Kjell, absolut! Men är det samma produkt som Temu. Nej.

Permalänk
Medlem

EU, mer utgifter och sämre service, du betalar!

Detta kommer inte förändra någonting. Kinessäljarna har redan rundat skattesystemet genom att skicka grejerna via europeiska mellanhänder, så på vilket sätt skulle detta ändra något förutom att skapa fler mellanhänder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

Bra. Förstår mig inte på folk som köper skräpet som finns på sidor som dessa?

Gemene man vet nog inte så noga vilket skräp dessa sidor kränger. Dom blir överösta med reklam på Facebook, klickar och tycker "Oj vad billigt det här var", och beställer.

Tydligen så beställer de allra flesta en gång, men är inte återkommande kunder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Kjell och Co har troligen en stor leverantör av annat märke som gör deras egna ”private label”. De matchar kraven som Kjell har och sen producerar till ett pris som Kjell är villiga att betala. Sen lägger Kjell själva på sina marginaler. Så det kan vara ett stort varumärke som producerar dessa utan att du ser rätta loggan.

Eller så beställer Kjell så stora mängder att de har en egen enhet som sköter hela processen. Men kan lova dig att det Kjell köper garanterat har högre krav i form av säkerhet gällande t.ex elprodukter än Temu.

Är det höga påslag från Kjell, absolut! Men är det samma produkt som Temu. Nej.

vi har haft samma problem med kontakter på allibaba saker som kjell, det är samma underleverantör (eller iaf var förr)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Depression ökar varje år hos befolkning

Vet man vad det beror på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Folk är ju lite delulu och tror inte att deras lokala produkter är inte samma fast med en beställd logga och ett påslag.

Sen är det ju ironiskt att på swec är man inte vara medveten om var 99% av all elektronik/komponenter tillverkas.

Till att börja med, så kan man inte vara säker på att plasten och isoleringen i prylarna du köper på Wish och Temu och allt vad det heter är giftfritt eller bra isolerat. Finns en bra dokumentär på TV4 Play om det.

För det andra, så tror jag folk underskattar hur mycket av alla kretsar och chips som görs i Taiwan och Nederländerna. Nederländska ASML är troligtvis det enskilt viktigaste företaget i världen när det kommer till halvledare. Superviktiga TSMC har även fabriker i Japan, Singapore. Hårddiskar tillverkas i Thailand.

Permalänk
Medlem

Moralpolisens närvaro är stark på SweC! Snyggt, fortsätt polarisera! Kör eran sven.. menar kinesiska volvo! O.s.v med alla produkter (utom lasses lokala snideri), ja även ringhals reaktorer har kinesiska komponenter eller ni gör egen el tuffingar? Asså, seriöst. Skaffa ett liv ni som skriver patrask smörja. Ner från de höga hästarna där DU uppenbarligen inte hör hemma!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Förstår inte på folk som köper skräpet som finns i Sverige är samma skräp som svenska företag köper från dessa sidor?
Skosulor som många svenska butiker erbjuder till rabatterad pris året runt 500:- ->> 300:-. Oj vad billigt!
Köpte 5 par av dessa sulor från TEMU för 30:-/st. EXAKT SAMMA SKOSULOR som säljs för +300:- i Sverige!
En sak håller jag med på all dess jippo reklam. Dom är verkligen de bästa innersulor jag haft.
Ta ock sök på TEMU hur mycket dessa kostar?

https://komforten.se/products/4d-stodsulor?variant=4551220930...

Exakt. Det mesta som går att hitta i Svenska affärer som inte är från kända märken är saker köpt från Kina som fått en ny logga och priset höjt med 400%.

Alla kan testa nästa gång ni ser något ni vill ha. Testa att söka efter produkten på Aliexpress eller liknande site så kommer ni troligen hitta exakt samma vara med annat märke till en bråkdel av priset. Jag hittar produkten nästan varje gång.
Så köper ni i Sverige så betalar ni fortfarande fienden för den är importerad från Kina. Den enda skillnaden är att en Svensk tar en ordentligt rejäl summa för importen utöver vad varan kostade i Kina.

Fråga er istället varför vi skall betala ett påslag på 400% när vi handlar i Svenska butiker.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Till att börja med, så kan man inte vara säker på att plasten och isoleringen i prylarna du köper på Wish och Temu och allt vad det heter är giftfritt eller bra isolerat. Finns en bra dokumentär på TV4 Play om det.

För det andra, så tror jag folk underskattar hur mycket av alla kretsar och chips som görs i Taiwan och Nederländerna. Nederländska ASML är troligtvis det enskilt viktigaste företaget i världen när det kommer till halvledare. Superviktiga TSMC har även fabriker i Japan, Singapore. Hårddiskar tillverkas i Thailand.

Det beror helt enkelt på vilken vendor/produkt du har att göra med, nu föredrar jag aliexpress(praktiskt taget aisens amazon) då utbudet passar min smak bättre men jag skulle inte påstå att wish och temu är i samma nivå och är mer ekvivalent med dollar store.

Det riktiga problemet här är att folk börjar handla där mer av ekonomiska skäl, det har börjat bli en klassfråga speciellt under ekonomisk nergång.

Folk kan vifta fingret från sina elfenbenstorn hur mycket dem vill men jag tror folk från mer ödmjuka klasser skulle svara med mellanfingret och be dig behålla växeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden.

Vad använder du för telefon?

OT: Jag köper hellre billigt skit direkt från Kina än betalar skandalösa priser på samma skit från Rusta, Clas Olsson, Kjell & Co & Dollarstore bara för att nämna några... Nästa gång ni ska köpa något där, sök upp liknande produkter på Alibaba så får ni se det "verkliga" priset.

Sen kan det diskuteras att produkter från våra butiker har ställt högre krav på tillverkningen osv, men finns det inget bevis för detta är det bara ormolja för att rättfärdiga dom högre priserna.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Har handlat gratis på Temu flera månader nu. Hur enkelt som helst att få gratis kredit utan spendera en krona.

Handlat saker för ungefär 5000:- gratis på Temu senaste månaderna.

Så länge man vet vad man ska köpa så är det lika bra saker som vilken affär som helst.

Har själv köpt bra gardiner, bra galgar som inte finns någon annanstans, fin etikettskrivare osv.
Sen flera fullt godkända saker ex airblower etc.

Finns absolut mycket skit på Temu, men finns också mycket prisvärt med fullt godkänd kvalitet (lika bra som typ Ikea, Jysk etc etc).

PS. Älskar att läsa Swec svaren att Kina är fienden och vägra Kina etc etc. Ren komedi som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Exakt. Det mesta som går att hitta i Svenska affärer som inte är från kända märken är saker köpt från Kina som fått en ny logga och priset höjt med 400%.

Alla kan testa nästa gång ni ser något ni vill ha. Testa att söka efter produkten på Aliexpress eller liknande site så kommer ni troligen hitta exakt samma vara med annat märke till en bråkdel av priset. Jag hittar produkten nästan varje gång.
Så köper ni i Sverige så betalar ni fortfarande fienden för den är importerad från Kina. Den enda skillnaden är att en Svensk tar en ordentligt rejäl summa för importen utöver vad varan kostade i Kina.

Fråga er istället varför vi skall betala ett påslag på 400% när vi handlar i Svenska butiker.

För västvärlden har reglerat och skattat in sig i ett hörn där det är inte ekonomiskt försvarbart att ha inhemsk produktion så vi måste befinna oss med glorifierade dropshippers för att få marginal.

Det är inte ens en fråga om kvalitet längre då i många fall matchas det och vissa fall är rent av produkterna överlägsnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har handlat gratis på Temu flera månader nu. Hur enkelt som helst att få gratis kredit utan spendera en krona.

Handlat saker för ungefär 5000:- gratis på Temu senaste månaderna.

Så länge man vet vad man ska köpa så är det lika bra saker som vilken affär som helst.

Har själv köpt bra gardiner, bra galgar som inte finns någon annanstans, fin etikettskrivare osv.
Sen flera fullt godkända saker ex airblower etc.

Finns absolut mycket skit på Temu, men finns också mycket prisvärt med fullt godkänd kvalitet (lika bra som typ Ikea, Jysk etc etc).

PS. Älskar att läsa Swec svaren att Kina är fienden och vägra Kina etc etc. Ren komedi som vanligt

Handlat gratis? Hur är det möjligt då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så tillbaka till stenåldern för alla? För mer eller mindre "allt" är producerat i något led i kina.

Nej

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

I Kina tillverkar allt från highend till skräp till skräp med gifter i.

Skulle vara väldigt försiktig med vad jag handlade på Temu då många produkter innehåller gifter och inte har godkänts av Svenska/Europiska myndigheter.

Tror redan det har varit några fall som pressen tagit upp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Råd och råd. Vill man ha något får man jobba, har man inte råd får man låta bli att köpa. Så har det väl varit i alla tider.

Vad som däremot sker är att folk köper skit fyllda med gift från hemsidor som Temu och Shein. Oftast är det ett beroende av shopping och majoriteten av plaggen använd väl inte ens.

Jag ser att arbetsklassföraktet rullar på starkt som vanligt här i sverige, champagne sossing intensifieras.

Nä så här dyrt levande har det nog aldrig varit i min livstid min vän, du kanske behöver några kikare i silver för att matcha ditt elfenbenstorn så du kan se ner på oss dödliga min vän.

Elräkningen kommer också vara den samma som den ''ALLTID'' varit denna vinter också, billig och rimlig.

Permalänk
Medlem

Trist att se den generella oförmågan att kunna genomföra en sansad konversation.

Från båda sidor av denna vattendelare.

Det är helt menlöst att föda sin egen synvinkel genom kommentarer som ämnar förakt och förlöjligande. Det göder bara en uppblåsning av jaget. "Jag har rätt & du har fel", tyvärr något som blir allt vanligare oavsett vad som diskuteras.

Dissasociera din person från ämnet så blir det lättare att föra saklig ton, oavsett vilken sida av argumentationen man står.

Diskussionen är ju ändå till för att utbyta olika åsikter för att skapa sig en bättre världsuppfattning. Inte för att så agg.

Man behöver inte tycka lika, det är tillochmed bra att tycka olika. Men som det lyder "har du inget trevligt att säga, då kan du hålla tyst" är väl passande. Ämnar man inte bidra till samtalet så fyller åsikten eller vad det är ingen nytta bortom poänglös uppbyggande av sitt ego.

Du som individ är på det stora hela rätt så insignifikant. Respektera världen och håll tonen på rimlig nivå så kan vi lyfta oss tillsammans.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Var väl liknande som hände med Wish?
Lär väl dyka upp något annat till sist.

Permalänk
Medlem

Det känns inte riktigt att ännu mera protektionism är vägen framåt

Permalänk
Skrivet av Couchpotato:

Håller med föregående talare.
Ren vilda västern vad för kvalitet man får på det man beställt. Men när det är så billigt så bryr sig ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Typ, men de har hittat sätt att kringgå detta. Ofta skeppas inte sakerna direkt från Kina, utan kommer från Nederländerna har jag märkt - haft någon order börjat spåra från Polen också. Kort sagt använder man sig av mellanhänder inom EU eller andra avtalsländer för att slippa eventuella lokala regleringar.

Du förstår att företaget i Nederländerna betalar tullen då istället va? Inte så att man magiskt slipper tulla gods bara för att man tar det via annat land.

Däremot kan det vara billigare att tulla i bulk. Och sen förädlar man produkten genom att packa om den inom EU. Med andra ord precis vad grossister alltid har gjort

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ja klart EU måste hitta på sätt att ta ännu mer pengar av folket, de ska ju ha ännu mer pengar till sina redan högt avlönade tjänstemän och för att inte inte glömma WEC..

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Vet man vad det beror på?

För låg fps.

Permalänk
Medlem

Supernöjd med allt jag köpt på ali/banggood/temu, mest elektronik. Senaste köpet var Upsiren U6 Pro och fyfan vad mycket bättre än thermal pads på grafikkortet.