Alla fyndtips från mellandagsrean

EU vill införa extra avgift på Temu-köp

Permalänk
Medlem

står nog någon ******* affärsman och skrattar åt alla som försvarar "glorifierade dropshippers" som någon här kallade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Råd och råd. Vill man ha något får man jobba, har man inte råd får man låta bli att köpa. Så har det väl varit i alla tider.
/..

If you're homeless, just buy a house.

Skrivet av SuperSverker:

Den som köper en billig känga får köpa kängor varje år.
Den som köper en av kvalitet har skor för resten av livet.

Det finns inget du måste ha från Temu så lägg ner offerkoftan och omvärdera ditt köpmönster

Jo, kvalitet kostar ju mer. Det är svårt att komma ifrån.
Men högsta kvalitet är nog sällan det som går först när någon ser 'dom där asfräcka brallorna' eller 'den där ursnygga blusen' eller vad det nu kan vara.
Många handlar dessutom hellre nya kängor varje år för att dom helt enkelt tycker att det är tråkigt att ha samma par jämt. För att, du vet, variera sig.
Vissa saker kanske liksom inte behöver hålla i flera år. Valfrihet kan ju vara trevligt, eller?
Men visst, vi kan väl förbjuda alla varor som inte håller länge? Var sätter man gränserna? Bort med H&M, Jula, Rusta, ÖoB, Dollarstore, Dressmann etc.
Vi kanske alla bara skulle klä oss i nån slags uniform? Då slipper vi ju alla klädaffärer! Hmm... att ingen tänkt på det tidigare?
Fläskfilé är ju förresten lite billigt när man jämför med oxfilé. Varför inte förbjuda fläskfilé också? Kalles kaviar? Inte när det finns störrom!

Det finns flera anledningar till att folk försöker spara pengar på t.ex. sin hobby. Och saker som inte går att få tag i från svenska återförsäljare.
Och det där om att det inte finns något som jag (eller någon annan) måste ha från temu eller någon annan så kallad kina-sida, hur kan du veta det?
Jag har aldrig ens varit inne på temu. Och shein hade jag aldrig hört talas om.
Så, "Offerkofta".. Bara för att du anser att du inte behöver något därifrån? -Äh, dra ur pinnen och gå och lägg dig!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har jag missat något? Införde inte posten för flera år sedan tull på allt som kom från Kina/utanför EU?

Inte riktigt. När Wish.com var som mest populärt så började svenskar importera allt möjligt skrot men eftersom dessa roliga säljare inte tulldeklarerade varan så visste ingen värdet på det som kom in i landet och därför blev tullverksamheten överbelastad pga. det administrativa att beräkna detta värde.

För att motverka detta så valde tullen att införa en administrativ avgift för beräkning av moms och tull på varje vara. Och helt plötsligt så slutade folk impulsköpa saker från Wish. Konstigt hur detta blev ett resultat..

I alla fall. Detta är något helt annat eftersom det inte är svensk tull utan EU som vill införa avgifter.

Skrivet av Buulaa:

Folk är ju lite delulu och tror inte att deras lokala produkter är inte samma fast med en beställd logga och ett påslag.

Sen är det ju ironiskt att på swec är man inte vara medveten om var 99% av all elektronik/komponenter tillverkas.

Inte visste jag att min lokalt byggda säng var från Kina? Det kanske vore på sin plats att argumentet är riktad mot en viss marknad och inte saker generellt. Vissa Intelprocessorer görs t.ex. i Israel eller på Irland.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vad sägs som att sluta subventionera Universal Postal Union (UPU) och deras global postal equity BS där vi betalar så 3rd world countries kan skicka globalt typ gratis där Kina klassar sig själv som sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte riktigt. När Wish.com var som mest populärt så började svenskar importera allt möjligt skrot men eftersom dessa roliga säljare inte tulldeklarerade varan så visste ingen värdet på det som kom in i landet och därför blev tullverksamheten överbelastad pga. det administrativa att beräkna detta värde.

För att motverka detta så valde tullen att införa en administrativ avgift för beräkning av moms och tull på varje vara. Och helt plötsligt så slutade folk impulsköpa saker från Wish. Konstigt hur detta blev ett resultat..

I alla fall. Detta är något helt annat eftersom det inte är svensk tull utan EU som vill införa avgifter.

Inte visste jag att min lokalt byggda säng var från Kina? Det kanske vore på sin plats att argumentet är riktad mot en viss marknad och inte saker generellt. Vissa Intelprocessorer görs t.ex. i Israel eller på Irland.

Jo det kan uppfattas så om man inte motargumenterar i god tro, tror nog det finns tillräckliglt begåvade individer i samhället för att förstå kontexten....

Du kan säkert beställa en säng därifrån men jag tror frakten är inte så attraktiv.

Dock så kanske behandlas vissa delar som ex trä i kina och fraktas hit för montera din säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

If you're homeless, just buy a house.
Jo, kvalitet kostar ju mer. Det är svårt att komma ifrån.
Men högsta kvalitet är nog sällan det som går först när någon ser 'dom där asfräcka brallorna' eller 'den där ursnygga blusen' eller vad det nu kan vara.
Många handlar dessutom hellre nya kängor varje år för att dom helt enkelt tycker att det är tråkigt att ha samma par jämt. För att, du vet, variera sig.
Vissa saker kanske liksom inte behöver hålla i flera år. Valfrihet kan ju vara trevligt, eller?
Men visst, vi kan väl förbjuda alla varor som inte håller länge? Var sätter man gränserna? Bort med H&M, Jula, Rusta, ÖoB, Dollarstore, Dressmann etc.
Vi kanske alla bara skulle klä oss i nån slags uniform? Då slipper vi ju alla klädaffärer! Hmm... att ingen tänkt på det tidigare?
Fläskfilé är ju förresten lite billigt när man jämför med oxfilé. Varför inte förbjuda fläskfilé också? Kalles kaviar? Inte när det finns störrom!

Det finns flera anledningar till att folk försöker spara pengar på t.ex. sin hobby. Och saker som inte går att få tag i från svenska återförsäljare.
Och det där om att det inte finns något som jag (eller någon annan) måste ha från temu eller någon annan så kallad kina-sida, hur kan du veta det?
Jag har aldrig ens varit inne på temu. Och shein hade jag aldrig hört talas om.
Så, "Offerkofta".. Bara för att du anser att du inte behöver något därifrån? -Äh, dra ur pinnen och gå och lägg dig!

Varför så arg? Ingen säger till dig att du inte får handla saker du inte hittar hos svenska eller europeiska återförsäljare?

Det kan vara så att produkten du vill ha inte går att hitta någon annanstans eller att den är billigare än i Sverige. Varsågod, köp den. Nu verkar EU tycka detta är problematiskt av olika skäl och vill straffskatta detta, olyckligt.

Det jag tror majoriteten här försöker säga som är emot Wish, Shein & Temu är att du aldrig kan veta till 100% och att det till och med är en ganska stor sannolikhet att produkten du köper är en piratkopia, innehåller gifter eller andra förbjudna ämnen i EU och att de t.ex kan vara brandfarliga för att de inte testats enligt europeiska krav.

Du som är insatt och förstår riskerna (och faktiskt inte tycker det ens är en risk), varsågod - Fortsätt handla där. Men det är många som shoppar för fulla muggar som inte kan skilja Shein från t.ex H&M. Jag tror det är denna konsumption EU vill komma åt (subjektiv gissing).

Detta betyder inte på något sätt att vi tycker att H&M är fantastiska eller att vi som inte handlar från liknande siter är bättre än de som gör det - Nej.

Vi (förlåt för att jag lägger ord i munnen på en del) är bara övertygade att om man betalar för lite för vad något kostar och inte får skit, så är det någon annan som fått skiten på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

EU, mer utgifter och sämre service, du betalar!

Detta kommer inte förändra någonting. Kinessäljarna har redan rundat skattesystemet genom att skicka grejerna via europeiska mellanhänder, så på vilket sätt skulle detta ändra något förutom att skapa fler mellanhänder?

Exakt, någon klagar på post systemet och någon annan på tull/skatter - men numera går knappast små paketen via vanlig post förutom sista biten och de skattar nog (nästan) som det är tänkt, digitalt och i förväg. Det är nog snarare så att mängden gör det omöjligt att kontrollera.

Men det är ju möjligt att de fortfarande har någon slags post subvention trots att allt stämplas om i Nederländerna men inte mycket kommer hindra folk från att köpa skräp och den stora importen är nog fortfarande viktig för vår egen ekonomi.

Permalänk
Medlem

Från ställen som Aliexpress så köper jag endast sådant som jag är OK med om det går sönder och det inte är någon risk för el-fel (lyxprodukter/quality of life, men inget som måste vara "säkert" och man sätter sitt liv till). Men vägrar köpa saker som "USB-laddare, kablar, etc." sådant som i princip är "Fan vad snyggt att jag spara 200kr, undrar dock varför mitt hus brann ner..." Har behövt vara tvungen att starkt säga åt familjemedlemmer också att de inte får köpa "elektronik" från sådana Kina-sidor. Som tur är har de redan varit med om att säkring osv. gått i en bil pga. sketen Kina-elektronik så de vet redan hur frustrerande och farligt deras skit är. Men jag tycker synd om alla som tror de gör fynd och köper kanske en billig värmefilt, eller någon annan dödsfälla.

Visst, deras andra produkter kanske också är skit i form av gifter osv. men då är det lite "skyll dig själv" om tröjan du köpte ger dig utslag (det bränner inte ner ett helt hus av att göra det).

Jag köper iaf. inget roligt eller liknande därifrån heller för vill inte ge folk "farliga" saker bara för jag är snål. Isf. får de vara utan.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

Bra. Förstår mig inte på folk som köper skräpet som finns på sidor som dessa?

Man kan faktiskt köpa rätt mycket saker som du hittar på kjell eller clas ohlson fast mycket billigare. Fast elektronik ska man aldrig köpa fråna såna här sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden.

Du och dina grannar har utnyttjat Kina i flera år med billig arbetskraft men så fort dom vill kapa mellanhänderna så ska vi inte finansiera fienden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden.

Fiende? Inte visste jag att Sverige är i krig med Kina, när hände det? Folk blir ju så hjärntvättad av de ideologiskt radikala massmedier idag att man håller på att blir dillusional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det beror helt enkelt på vilken vendor/produkt du har att göra med, nu föredrar jag aliexpress(praktiskt taget aisens amazon) då utbudet passar min smak bättre men jag skulle inte påstå att wish och temu är i samma nivå och är mer ekvivalent med dollar store.

Det riktiga problemet här är att folk börjar handla där mer av ekonomiska skäl, det har börjat bli en klassfråga speciellt under ekonomisk nergång.

Folk kan vifta fingret från sina elfenbenstorn hur mycket dem vill men jag tror folk från mer ödmjuka klasser skulle svara med mellanfingret och be dig behålla växeln.

Klassfråga... Fattiga människor har inte heller råd att låta huset brinna ner pga de köpt laddare med obefintlig isolering inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Fiende? Inte visste jag att Sverige är i krig med Kina, när hände det? Folk blir ju så hjärntvättad av de ideologiskt radikala massmedier idag att man håller på att blir dillusional.

Handelskrig.

Permalänk
Medlem

Jag är själv inget fan av Temu, däremot gillar Aliexpress för deras utbud av elektronik, finns inget motsvarande. Dom är nästan likabra som Temu på frakt nuförtiden.

Om man läser reviews noga så hittat man bra saker, även kläder!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Då gör vi det ännu en gång svårare att vara fattig – tack för det. Särskilt drabbar detta större familjer och de som inte förstår varför vissa beställer 'billigare alternativ'. Till er som inte behöver tänka på sådant, grattis till er ekonomiska trygghet.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är bra. Jag handlar sporadisk på Aliexpress, men då nästan uteslutande produkter som är svårt att få tag på i Svenska butiker.

Just i detta fall anser jag det är positivt, Temu opererar väl också på "fast fashion" likt HM? Folk borde köpa mindre kläder/skor men som håller en högre kvalité. Som ett exempel, mina kängor. Vid inköpstillfället så var de ganska så dyra. Men eftersom jag smörjer in dem och kan byta sulan när det behövs så håller kängorna väldigt länge. Ett annat exempel är min klassiska ullrock som aldrig lär gå ut ur mode. Kvinnorna bode ta efter oss män, klassiska herrkläder är moderna idag som för 10-20 år sedan.

Just kläder är väl också extra problematiskt? Vad gör folk om plagget inte passar? Antar att det då slängs? Antar att det också rör sig nästan uteslutande om billiga plagg i polyester (också känt som plast)?

Permalänk
Medlem

Så mycket skit som folk köper och ständigt ska överkonsumera. Får hoppas det ger någon effekt. Finns inget man "måste" ha på Temu eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

Handla du på H&M och tro att du gynnar svenska företag. Deras kläder sys av barnarbetare i Bangladesh och sedan läggs det på sanslösa belopp så att du ska tro att det är extra bra kvalitet. Det Finns en anledning till att Stefan Persson är en av jordens rikaste personer på bekostnad av fattiga människor i Asien.

Permalänk
Medlem

Fan ska jag betala påslag till mellanhänder för? Skulle ni tänkt på innan ni avvecklade all tillverkningsindustri i västvärlden för att maximera vinstmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couchpotato:

Köpte ett zoom-okular till teleskopet för 680kr inkl moms och frakt, kostar 1800kr hos svenska ÅF.
Dock från AliExpress men det är väl lite samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Åfan vart tror du materialet i alla cpuer och chip i all din elektronik är från?

Så svagt argument.

Även om det är svårt att unvika Kina-inblandning till 100.0% så innebär inte det på något sätt att det är fritt fram att lägga 100% av pengarna i Kina.

Det är märkligt att så många inte ser att det finns många gråa nyanser mellan svart och vitt ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så svagt argument.

"Svagt" argument, för den inte smeker din åsikt medhårs`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag är själv inget fan av Temu, däremot gillar Aliexpress för deras utbud av elektronik, finns inget motsvarande. Dom är nästan likabra som Temu på frakt nuförtiden.

Om man läser reviews noga så hittat man bra saker, även kläder!

När det gäller elektronik så har man ju alltid problemet med garanti ifall något går sönder. Det lär vara en av flera saker som driver upp kostnader för svenska återförsäljare, det lär inte vara alltför många som utnyttjar garanti eller liknande på saker man köper från Temu och/eller Aliexpress. Man behöver alltså värdera in även det när man jämför priser. Sedan lär det fortfarande vara betydligt dyrare i sverige, men ändå

Däremot skulle jag personligen skulle jag vara rejält skeptisk till kläder och andra saker man har direkt kroppskontakt med. Det lär vara betydligt mycket högre risk att direktimporterade saker innehåller diverse mindre trevliga kemikalier. Köp i svensk butik lär ju inte vara helt riskfritt det heller, men där finns det i alla fall någon som på pappret ska ha koll på vad kläderna innehåller.

Skrivet av Micke2013-07-24:

Då gör vi det ännu en gång svårare att vara fattig – tack för det. Särskilt drabbar detta större familjer och de som inte förstår varför vissa beställer 'billigare alternativ'. Till er som inte behöver tänka på sådant, grattis till er ekonomiska trygghet.

Nu är det väl knappast så att alla som handlar på Temu gör det för att man är fattig, får intrycket att många handlar för att det är så billigt att man kan köra slit-och-släng utan att belasta plånboken speciellt mycket. Oavsett inkomstnivå.

Skrivet av D3str0yer:

Kan tycka att det är bra. Jag handlar sporadisk på Aliexpress, men då nästan uteslutande produkter som är svårt att få tag på i Svenska butiker.

Just i detta fall anser jag det är positivt, Temu opererar väl också på "fast fashion" likt HM? Folk borde köpa mindre kläder/skor men som håller en högre kvalité. Som ett exempel, mina kängor. Vid inköpstillfället så var de ganska så dyra. Men eftersom jag smörjer in dem och kan byta sulan när det behövs så håller kängorna väldigt länge. Ett annat exempel är min klassiska ullrock som aldrig lär gå ut ur mode. Kvinnorna bode ta efter oss män, klassiska herrkläder är moderna idag som för 10-20 år sedan.

Just kläder är väl också extra problematiskt? Vad gör folk om plagget inte passar? Antar att det då slängs? Antar att det också rör sig nästan uteslutande om billiga plagg i polyester (också känt som plast)?

Som jag skrev ovan så finns det också ett problem med kläder då det lär vara getydligt mycket högre risk att direktimporterade kläder innehåller otrevliga kemikalier som kan gå in i kroppen via huden.

Skrivet av The-Architect:

Fan ska jag betala påslag till mellanhänder för? Skulle ni tänkt på innan ni avvecklade all tillverkningsindustri i västvärlden för att maximera vinstmarginalen.

Hade man inte utlokaliserat tillverkningsindustrin så hade saker varit betydligt mycket dyrare. Även med eventuell importavgift så lär det inte löna sig att tillverka saker i Europa. Här ställs betydligt mycket högre krav på både löner och rimliga arbetsförhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

När det gäller elektronik så har man ju alltid problemet med garanti ifall något går sönder. Det lär vara en av flera saker som driver upp kostnader för svenska återförsäljare, det lär inte vara alltför många som utnyttjar garanti eller liknande på saker man köper från Temu och/eller Aliexpress. Man behöver alltså värdera in även det när man jämför priser. Sedan lär det fortfarande vara betydligt dyrare i sverige, men ändå

Enig kring garantin :). Jag tycker man kan handla smart. Det jag tycker håller tillräcklig kvalite och verkar hitills hålla länge är tex fläktar till datorn, alla typer av kyla-pc produkter, galet nöjd med små 14-16" full hd skärmar, kablar av alla slag.

Dyrast jag köpt på Aliexpress är min 16" skärm som är dunderclean, 2440x1080 upplösning, 144hz hdr, drivs på usb c ström, 1400:- pix.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"Svagt" argument, för den inte smeker din åsikt medhårs`?

Tycker att personen motiverade vad hen ansåg var svagt med argumentet, dvs att det finns gråskalor där man kan försöka minimera inköp från Kina även om man inte kan utesluta dom helt?

Är det inte bättre då att kontra med vad som är problematiskt med det argumentet, alternativt argumentera vidare för din egen ståndpunkt?

Att bara svara med "Svagt" argument, för den inte smeker din åsikt medhårs" bidrar inte direkt till att diskussionen förs framåt. Det intressanta är ju vad folk tycker och varför dom tycker som dom gör. Att på ett negativt sätt spekulera i varför andra tycker som dom gör bidrar inte till en konstruktiv diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så svagt argument.

Även om det är svårt att unvika Kina-inblandning till 100.0% så innebär inte det på något sätt att det är fritt fram att lägga 100% av pengarna i Kina.

Det är märkligt att så många inte ser att det finns många gråa nyanser mellan svart och vitt ..

Ska nog se att dom tjänar OTROLIGT mycket mer på att folk köper ny mobil, dator osv onödigt ofta jämfört med vad dom tjänar på att folk köper saker från temu/wish.

Så vill man inte "finansiera fienden" så är det kanske bättre att predika att inte köpa ny mobil vartannat år istället och andra meningslösa köp som i sin tur bidrar till att göra världen mer beroende av Kina, wish/temu klarar vi oss utan, ingen skulle lida om dom försvinner över en natt! Medans övrig onödig konsumtion av "vanliga" varor (elektronik) är mer eller mindre totalt beroende av Kina. Och den marknaden har förmodligen också en mer direkt koppling till staten medans Temu/wish förmodligen till större del går till alla små aktörer och personer som säljer artiklar där istället.

Så skulle absolut inte klassa det som svagt argument, däremot skulle jag våga påstå att "Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden." är rent av omöjligt och hade man infört det så hade det haft otroligt stor påvärkan på ALLT, även om vi går ner till färdiga produkter och inte komponenter.

Iphones är tillexempel är tillverkade av Foxconn i kina, betyder det att vi även ska införa ett förbud på iphones och resterande Apple produkter som kommer från deras fabriker i kina?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så tillbaka till stenåldern för alla? För mer eller mindre "allt" är producerat i något led i kina.

Lite det som man behöver ändra på.
Ta tillbaka tillverkning och utveckling för att vi inte skall bli U-Land.
Vi konsumenter måste också gemensamt börja tänka på detta även om jag vet att så inte kommer ske.
Då är det bra att försöka lagstifta kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska nog se att dom tjänar OTROLIGT mycket mer på att folk köper ny mobil, dator osv onödigt ofta jämfört med vad dom tjänar på att folk köper saker från temu/wish.

Så vill man inte "finansiera fienden" så är det kanske bättre att predika att inte köpa ny mobil vartannat år istället och andra meningslösa köp som i sin tur bidrar till att göra världen mer beroende av Kina, wish/temu klarar vi oss utan, ingen skulle lida om dom försvinner över en natt! Medans övrig onödig konsumtion av "vanliga" varor (elektronik) är mer eller mindre totalt beroende av Kina. Och den marknaden har förmodligen också en mer direkt koppling till staten medans Temu/wish förmodligen till större del går till alla små aktörer och personer som säljer artiklar där istället.

Så skulle absolut inte klassa det som svagt argument, däremot skulle jag våga påstå att "Totalförbud på allt från kina. Sjukt att folk finansierar fienden." är rent av omöjligt och hade man infört det så hade det haft otroligt stor påvärkan på ALLT, även om vi går ner till färdiga produkter och inte komponenter.

Iphones är tillexempel är tillverkade av Foxconn i kina, betyder det att vi även ska införa ett förbud på iphones och resterande Apple produkter som kommer från deras fabriker i kina?

Lite off topic här:

Säger inte att du har fel i dina argument - Däremot värt att veta är att många stora företag har Kina+1 eller något dylikt som strategi då Kinesiska regimen är högst opålitlig och man söker sätt att pressa ner kostnader ytterligare genom att flytta delar av produktion till andra länder än just Kina. Apple flyttar delar till Indien och Vietnam exempelvis.

https://techcrunch.com/2022/09/21/apple-to-move-25-iphone-pro...

On topic:

Konsumentverket varnar för att Temu inte agerar i enlighet med våra lagar genom att:

Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer

Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc

Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms

Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten.

Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
Falska konsumentrecensioner.

Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.

Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.

Jag har svårt att se hur man kan försvara detta företag? Om Webhallen säljer omärkta retur-ex som nya så brinner folk upp av ilska. Här är det en axelryckning?

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Lite det som man behöver ändra på.
Ta tillbaka tillverkning och utveckling för att vi inte skall bli U-Land.
Vi konsumenter måste också gemensamt börja tänka på detta även om jag vet att så inte kommer ske.
Då är det bra att försöka lagstifta kring detta.

Att ha kvar inhemsk tillverkning och utveckling verkar inte vara en förutsättning för att inte bli ett U-land om man tittar på vilka länder som toppar I-landslistan