Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Lägg till 20 grader kallt och snö och en trafikolycka med stillestånd , hur lågt kör du då och hur många timmars marginal för att stå stilla med värme i bilen ? mitt pers. är ett 5 timmars stopp mitt ute i ingenstans i norrländska skogarna (tre lastbilar på tvären i en backe så ingen kom nånstans) och det gick några få liter extra soppa.

Nu gällde min inlägg om man verkligen kör 100 mil i streck, eller om man använder det som ett argument mot elbilar.

Så ditt argument mot elbilar är att om man fastnar i en trafikolycka i norrländska skogarna i -20 grader, så är det bättre med bensin/diesel?
Om din bensin/diesel bara hade 5 liter kvar i tanken då? (för du hade planerat att tanka på nästa station ett par mil bort)

Förberedelse för ett sånt scenario är väl annars varma kläder, mat & dryck i första hand? Kanske inte drivmedelssort på fordonet.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Du är inte norllänning hör jag jag har pendlat mycket i norr vintertid , man har aldrig lite bränsle i tanken , extra kläder samt mat och dryck finns alltid i reserv.

Mitt argument mot elbilar är snarare att i norr finns inte infrastukturen för att ladda och räckvidden sjunker enormt i kylan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du är inte norllänning hör jag jag har pendlat mycket i norr vintertid , man har aldrig lite bränsle i tanken , extra kläder samt mat och dryck finns alltid i reserv.

Mitt argument mot elbilar är snarare att i norr finns inte infrastukturen för att ladda och räckvidden sjunker enormt i kylan.

Det var bättre argument.

Man kan ju se det så här också. Vad är bäst vid en trafikincident i innersta delarna av norrland? En liten fjutt till bil med 20l bränsletank (som räcker till 40 mil), eller en elbil med räckvidd 40 mil?
I mina ögon är det ingen skillnad. Men en stor jättebil med 120l tank, som kan stänga av alla cylindrar utom 1 och därmed få tanken att räcka längre, är ju ännu bättre. Men då är det inte drivmedlet man argumenterar om, utan bränslekapaciteten.

Då vill man såklart argumentera med att elbilen får försämrad kapacitet över tid. Försämrad kapacitet med kyla. Osv, osv.
Och det är för att man vill argumentera mot elbil.

Jaja, jiddra inte med mig om att ni inte vill köpa elbil. Jag vill inte heller köpa elbil. Jiddra med en förespråkare istället.
Jag bara gnäller på argumentationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det ju inte meningen att detta skulle bli en fortsättning på elbilstråden som redan finns så ursäkta för det!

Men för att svara på några av era frågor så är det en Polestar 2 från 2023 som jag har idag. Har även haft en Tesla Model 3 från 2020/21 som är hästlängder bättre än denna. Dock känns Polestar mer som en riktig bil med ordentliga stötdämpare och köregenskaper. Teslan är hårdare i fjädringen och väldigt stötig, mer sportbil-hållet.

Men just räckvidden på vintern är väldigt negativt för mig, nu ställde jag mig och laddade över natten och det kostade 354:- och får då en verklig räckvidd på 280km enligt displayen. (Den visar också 450km som då är WLTP baserat eller nåt).
Om vi utgår att de 280km stämmer så blir det en milkostnad på dryga 12kr. (354/280*10) (Mer korrekt 12,6:-)
Ta en diesel som förbrukar 0,7l/mil så kostar det 12,6kr vid literpris på 18kr...

För mig är det alltså inte värt det extra besväret som denna besparing på 60 öre milen.
På sommaren är det bättre och förbrukningen går ner till mer normala nivåer och då upplever jag inte samma problem och kan tycka det är rätt skönt med elbil faktiskt i mellanåt.

EDIT: Måste avrundat sifforna för det blir ju faktiskt exakt samma kostnad, dvs 12,642:- för elen också!

EDIT 2: Förbrukningen till jobbet imorse vid ca -7 grader låg närmre 30kWh/100km större delen av vägen så det stämmer väl rätt bra med 280km räckvidd.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Nu var det ju inte meningen att detta skulle bli en fortsättning på elbilstråden som redan finns så ursäkta för det!

Men för att svara på några av era frågor så är det en Polestar 2 från 2023 som jag har idag. Har även haft en Tesla Model 3 från 2020/21 som är hästlängder bättre än denna. Dock känns Polestar mer som en riktig bil med ordentliga stötdämpare och köregenskaper. Teslan är hårdare i fjädringen och väldigt stötig, mer sportbil-hållet.

Men just räckvidden på vintern är väldigt negativt för mig, nu ställde jag mig och laddade över natten och det kostade 354:- och får då en verklig räckvidd på 280km enligt displayen. (Den visar också 450km som då är WLTP baserat eller nåt).
Om vi utgår att de 280km stämmer så blir det en milkostnad på dryga 12kr. (354/280*10) (Mer korrekt 12,6:-)
Ta en diesel som förbrukar 0,7l/mil så kostar det 12,6kr vid literpris på 18kr...

För mig är det alltså inte värt det extra besväret som denna besparing på 60 öre milen.
På sommaren är det bättre och förbrukningen går ner till mer normala nivåer och då upplever jag inte samma problem och kan tycka det är rätt skönt med elbil faktiskt i mellanåt.

EDIT: Måste avrundat sifforna för det blir ju faktiskt exakt samma kostnad, dvs 12,642:- för elen också!

EDIT 2: Förbrukningen till jobbet imorse vid ca -7 grader låg närmre 30kWh/100km större delen av vägen så det stämmer väl rätt bra med 280km räckvidd.

Låter som extremt hög förbrukning oavsett. Men jag förstår att kan man inte ladda hemma, försvinner mycket av ekonomin och fördelarna med elbil. Kan du ladda hemma varje dag så kan man ju fråga hur många bensinare har alltid lyxen att ha full tank varje morgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jo, fast KÖR du 120 mil (eller 135 mil) utan att att stanna? Eller ens 50 mil? Någonsin?
Jag personligen kör kanske max 20-25 mil utan paus, och har då en elbil en räckvidd på 35 mil, så finns det ju lite wiggle-room.
Då har jag diesel idag, med 50 liter tank, och bilen når då 80 mil-isch.
Jag skulle lika gärna kunna ha 20 liter tank, utan att det skulle störa alltför mycket.

För att knyta än till ämnet, så är just räckvidden ett populärt argument mot elbilar, fast ingen (utom en sadist eller taxiförare), i princip någonsin kör så långt utan paus att batteriets räckvidd är gränsen. Men som sagt, man vill gärna använda det som argument.

Jag använde inte det som argument. Jag skrev att jag inte vill ”behöva ladda längs vägen och i stället stanna och äta där jag själv vill”. Det är inte alls samma sak – det viktiga i mitt fall är att jag vill kunna pausa där jag själv vill! Men visst är det skönt att slippa fundera över tankstopp när man ger sig ut på långresa. Jag kan utan problem köra Göteborg–Stockholm ToR med några avstickare utan att behöva tanka.
Jag har kört mellan Göteborg och Stockholm (knappt 50 mil) mer än en gång utan att pausa, men jag brukar ofta stanna och äta på något trevligt ställe när jag är halvvägs. Och det är just det som är grejen – det finns inga laddningsmöjligheter på de ställen där jag stannar och äter. Om man måste ladda en elbil under en halvtimme blir det naturligt att även ta en paus och äta under tiden och hur mycket roligt har man då att välja på? De större bensinbolagen har ju redan placerat sina mackar på strategiska ställen längs de större vägarna och lär med största sannolikhet omvandla dessa mackar till ladd- och rastställen med tiden. Och även om det skulle finnas ett laddställe några hundra meter från den restaurang jag vill besöka vill jag inte lämna min bil med all packning utan uppsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag använde inte det som argument. Jag skrev att jag inte vill ”behöva ladda längs vägen och i stället stanna och äta där jag själv vill”. Det är inte alls samma sak – det viktiga i mitt fall är att jag vill kunna pausa där jag själv vill! Men visst är det skönt att slippa fundera över tankstopp när man ger sig ut på långresa. Jag kan utan problem köra Göteborg–Stockholm ToR med några avstickare utan att behöva tanka.
Jag har kört mellan Göteborg och Stockholm (knappt 50 mil) mer än en gång utan att pausa, men jag brukar ofta stanna och äta på något trevligt ställe när jag är halvvägs. Och det är just det som är grejen – det finns inga laddningsmöjligheter på de ställen där jag stannar och äter. Om man måste ladda en elbil under en halvtimme blir det naturligt att även ta en paus och äta under tiden och hur mycket roligt har man då att välja på? De större bensinbolagen har ju redan placerat sina mackar på strategiska ställen längs de större vägarna och lär med största sannolikhet omvandla dessa mackar till ladd- och rastställen med tiden. Och även om det skulle finnas ett laddställe några hundra meter från den restaurang jag vill besöka vill jag inte lämna min bil med all packning utan uppsikt.

Det låter mer som ett fel på infrastrukturen än elbilen i sig.
Jaja, vill man leta efter fel, så gör man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Spelar det egentligen någon?
Problemet blir ju samma oavsett.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Elbilar hit & dit Jag har riktiga problem, måste ansluta till en Finsk VPN så all Youtubereklam är finsk!
Swishdonationer mottages gärna (för sveda och värk)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spelar det egentligen någon?
Problemet blir ju samma oavsett.

En bil med 20 liter bensintank har också kort räckvidd jämfört med en bil med 100l dieseltank.
Är det då fel på bensin?

Åter, mitt gnäll och bidrag i tråden var att man använder 100 mil räckvidd jämfört med 30 mil räckvidd som argument för att inte köpa elbil. Min frågeställning var då hur många som verkligen kör dessa 100 mil i sträck. Utan att man kör snarare 20-25 mil och stannar sen för paus. Med planering av sin körning finns då möjligheten att planera in sina favvofik ut efter det.
Och då kommer argumentet mot elbil, att laddstolparna inte finns exakt vid favvofiket.

Åter, jag har inte heller tänkt köpa elbil, jag behöver inte fler argument om hur dåligt det är med elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gubbgnäll.. Är det gubbgnäll att man redan nu, för första gången i princip, är less på kylan. Och vintern har ju precis börjat 😅.
Ser fram emot våren..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

En bil med 20 liter bensintank har också kort räckvidd jämfört med en bil med 100l dieseltank.
Är det då fel på bensin?

Om det inte gått att snabbt och i princip överallt tanka den så absolut.
Men det var inte riktigt det som var hans poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om det inte gått att snabbt och i princip överallt tanka den så absolut.
Men det var inte riktigt det som var hans poäng.

Så nu är vi inne på att det tar lång tid att fylla på bränsle? Plus infrastruktur igen?

Åter, mitt inlägg i tråden rörde att ett stort argument mot elbilar är att räckvidden är typ 40 mil istället för 100 mil. Och invändningen jag har, är att det är ytterst få (utom självplågare och taxiförare), som kör mer 20-25 mil i sträck. Alltså anser jag inte att denna räckviddsinvändning är ett fullgott argument mot elbilar.
Med planering så kan man planera in sina stopp (som man ändå kommer att göra), till ställen med elladdare och favvofik.
Med reservation för att favvofiket ligger en bit bort från laddaren. Vilket gör att argumentet mot elbilen är snarare laddtid och infrastruktur snarare än bränslet i sig. Räckviddbegränsning finns dessutom i diesel/bensin-bilar iom olika storlek på bränsletank. Men det är det ingen som klagar på. Vilket åter pekar på laddtid och infrastruktur.

Vilket är min poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Lustigt att höra det från dig …

Permalänk
Medlem

Ett av dagens gubbgnäll är att ni elbilsfantaster, elbilsskeptiker och elbilmotståndare lagt beslag på gnälltråden. Ni har egna trådar för att debattera elbilars vara eller inte vara och alla problem förknippade med elbilar, laddning av elbilar m.m., de heter "Elbilar - Tråden för intresserade", "Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden", "Elinstallation - laddning av elbil" + kanske några till. Jag börjar (underdrift) bli trött på dessa, i min mening, icke-gubbgnällinlägg i den här tråden. Håll er till era egna trådar med de diskussionerna, det här är ingen diskussionstråd, det är en gnälltråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ett av dagens gubbgnäll är att ni elbilsfantaster, elbilsskeptiker och elbilmotståndare lagt beslag på gnälltråden. Ni har egna trådar för att debattera elbilars vara eller inte vara och alla problem förknippade med elbilar, laddning av elbilar m.m., de heter "Elbilar - Tråden för intresserade", "Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden", "Elinstallation - laddning av elbil" + kanske några till. Jag börjar (underdrift) bli trött på dessa, i min mening, icke-gubbgnällinlägg i den här tråden. Håll er till era egna trådar med de diskussionerna, det här är ingen diskussionstråd, det är en gnälltråd!

+1

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vilket är min poäng.

Bristerna i infrastruktur drabbar alla elbilar.
Alltså spelar det ingen roll om det är bilen i sig eller infrastrukturen det är fel på.
Kort räckvidd på en bränslebil drabbar bara den bilen.
Vilket var min poäng..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lådcyklar. Dom borde förbjudas på enfiliga cykelbanor. Kör dessutom alldeles för fort med sina mördarlådor och verkar inte ha lärt sig hur man svänger. Ut på gatan med er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Elbilar hit & dit Jag har riktiga problem, måste ansluta till en Finsk VPN så all Youtubereklam är finsk!
Swishdonationer mottages gärna (för sveda och värk)

Vem tvingar dig att ansluta till VPN? Om det nu är ett krav från jobbet då du jobbar hemifrån kan du väl koppla ner den isåfall när arbetsdagen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vem tvingar dig att ansluta till VPN? Om det nu är ett krav från jobbet då du jobbar hemifrån kan du väl koppla ner den isåfall när arbetsdagen är klar.

men jag jobbar ju hemma!, mycket tid går på YT, men men bara att bita ihop när det kommer Finsk Lidlreklam

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bristerna i infrastruktur drabbar alla elbilar.
Alltså spelar det ingen roll om det är bilen i sig eller infrastrukturen det är fel på.
Kort räckvidd på en bränslebil drabbar bara den bilen.
Vilket var min poäng..

Mitt grundinlägg i tråden är fortfarande: är 100 mil räckvidd ett rimligt argument mot elbilar när ingen ändå kör 100 mil i sträck? Nej.
Det är min poäng.

Dags att lägga ner det här nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Lustigt att höra det från dig …

Mitt inlägg i gnälltråden är ett gnäll på att man ser 100 mil räckvid som ett argument MOT elbilar.

Sluta nu.

Visa signatur

Permalänk

Butiker som säljer gammal dritt som om det vore det senaste. Philips hue 8k har snart funnits i 2 månader, typ inga butiker förstår varför man vill ha mer än 60Hz på skärmen och rekommenderar en köpa den versionen gamla de har.
Apple mini har funnits ett tag, 7600kr kostade M4 16Gb, 256GB versionen på rea. 8500kr vid fullpris.
Många butiker säljer dock Mac mini M2, 16GB , 256GB versionen för 10500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Mitt grundinlägg i tråden är fortfarande: är 100 mil räckvidd ett rimligt argument mot elbilar när ingen ändå kör 100 mil i sträck? Nej.
Det är min poäng.

Dags att lägga ner det här nu.

Var får du 100 mil ifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte någon moderator flytta alla elbilsinläggen till en elbilstråd? Vore skönt att slippa dem i gnälltråden. Diskussioner om elbilar kan/skall hållas i diskussionstrådar som t.ex. "Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden"
Här kan man klaga t.ex. på de tre kvinnor som satt sig på tre olika håll i bussen och ropade högt till varandra, så högt att ingen annan kunde hålla ett samtal eftersom de gapiga kvinnorna överröstade allt. Sätt er för he-e tillsammans och håll en normal samtalston! Ingen annan är så intresserad av era spörsmål att det är värt att inte kunna samtala med dem man reser med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var får du 100 mil ifrån?

Min dieselbil har en tank på 40-isch liter. Och färddatorn säger en räckvidd på cirka 810km efter fulltankning.
En elbil verkar ha en räckvidd runt 30-40 mil.
Så, ja, du har helt rätt. Jag har dragit 100 mil rätt ut från ingenting. Men baserat på verkligheten så är det en rimlig räckvidd på en diesel/bensin-bil idag.

Lägg ner nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Min dieselbil har en tank på 40-isch liter. Och färddatorn säger en räckvidd på cirka 810km efter fulltankning.
En elbil verkar ha en räckvidd runt 30-40 mil.
Så, ja, du har helt rätt. Jag har dragit 100 mil rätt ut från ingenting. Men baserat på verkligheten så är det en rimlig räckvidd på en diesel/bensin-bil idag.

Lägg ner nu.

30-40 mil är alldeles för kort för en tank/laddning. Man vill inte "tvingas" till att stanna för att fylla på med bränsle. Särskilt då man ska resa långt, samt då man vill kunna tajma stopp själv. T.ex. utifrån hur/när barnen i bilen sover.

30-40 mil är kasst helt enkelt. Och då ska man inte tala om långresor vintertid.

Permalänk
Medlem

Jag vill gnälla på att skrapa rutor. Eller, inte skrapandet i sig, det är ju nåt att göra undertiden som bilen blir varm och kan blåsa bort imman från framrutan.
Det jag gnäller på är den stenhårda emaljytan på rutan!

Har hört nånting om att om man kör med sån däringa flytande isskrapa, så gör det att det inte skapas sån där yta lika enkelt?
https://www.mekonomen.se/sonax-flytande-isskrapa-1-l-sonax-14509686
Källa till detta påstående är väl att sambons bil är mer lättskrapad, och hon kör ofta med sån spray, jag inte alls.
Båda bilar är Kia, av samma årsmodell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

30-40 mil är alldeles för kort för en tank/laddning. Man vill inte "tvingas" till att stanna för att fylla på med bränsle. Särskilt då man ska resa långt, samt då man vill kunna tajma stopp själv. T.ex. utifrån hur/när barnen i bilen sover.

30-40 mil är kasst helt enkelt. Och då ska man inte tala om långresor vintertid.

Du får fortsätta köra förbränningsbil då så löser det alla dina problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Du får fortsätta köra förbränningsbil då så löser det alla dina problem!

Det kommer jag att fortsätta med, med blodlus....med glädje.