Permalänk
Medlem

Problem med ett 1080ti

Hej

Jag har köpt ett 1080ti av en person här på marknaden. Fick kortet idag. Dock verkar det inte lira. Säger att det behöver ström trots att jag testat 3 olika PSU:er från 3 fungerande datorer.

Ser en fettfläck över en bit på PCB:n och ser ut som en del saknas här också. Bifogar felmeddelande och bilder på PCB:n.

Är kortet trasigt? något som enkelt går att fixa måntro? Lite irriterande då det skulle bli en julklapp till sonen

PCB

PCB närbild

Felmeddelande

Mvh Christian

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det ska aboslut inte vara såna fläckar på kortet, ser ut att vara över VRM? De regulerar volten till kortet.
Nån kondning som gått sönder och läckt?
Eventuellt kylpasta/pads? ltt

Permalänk
Medlem

Sådana fläckar har jag sett på mängder av kort, vet ej vad det är dock. Dom har fungerat.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jo men ser ju ut att sakna en del där om du ser där jag ringat in

Permalänk
Medlem

Du har inte tydligt angivit hur du anslutit PCIe power (fasta/modulära kablar,adapters etc), kan du berätta lite mer om det samt ange exakt vilka PSU du provat med.

Citat:

The NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti draws power from 1x 6-pin + 1x 8-pin power connector, with power draw rated at 250 W maximum

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har provat med 3 datorer som fungerar och kör 600w till 850w psu:er

I datorerna sitter 1060 kort upp till 4060 kort och alla 3 fungerar.

Detta kort får exakt samma fel i alla 3 datorerna. 2 av datorerna har modulära kablar den tredje har fasta kablar. Känns otroligt långsökt att det ska vara problem med 3 olika datorer som fungerar med 3 olika andra kort?

Ingen som vet om delen som saknas på bilden som jag ringat in ska vara där eller ej? ser ju ut att kunna vara på ena volt railen? Känns som den saknas? eller saknas den på alla PCB:er för 1080ti?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lothair:

Ingen som vet om delen som saknas på bilden som jag ringat in ska vara där eller ej? ser ju ut att kunna vara på ena volt railen? Känns som den saknas? eller saknas den på alla PCB:er för 1080ti?

Huruvida den saknas eller ej vet jag inte, men kondensatorn precis bredvid ser ut att ha fått en smäll, vilken då rimligtvis även kunnat plocka med ytterligare en kondensator.

Med ett förstoringsglas el. dyl. bör du kunna se om den skadats eller bara monterats kasst.

edit: Exakt vilken modell av 1080Ti är det? TechPowerUp har ofta detaljerade kretskortbilder även av modeller som inte är i referensutförande, annars går det säkert att hitta på annan sida.

edit 2: baksidan matchar inte exakt, detta är ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING medan TS ser ut att vara TURBO-GTX1080TI-11G, men kondensatorraden är full i det förstnämnda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ett ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo

Permalänk
Moderator
Moderator

Här är en bild på samma kort, och ja, ditt saknar en kondensator och den bredvid sitter skevt och får antagligen inte kontakt via lödpunkterna. Typisk skada om något dänger i kortet eller man stöter emot något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej

Japp har kommit till den slutsatsen nu. Misstänker att han som sålt inte funktionstestat det innan och upptäckt det då. Får höra av mig till han.

Tack för hjälpen

Mvh Christian