Hjälp att välja bästa hörlurar för immersive singleplayer gaming

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja bästa hörlurar för immersive singleplayer gaming

Hej,

Jag spelar Witcher 3, RDR2, Skyrim, Cyberpunk, Kingdom come deliverance, Baldurs gate 3

Immersion är viktigast, omgivande ljud, musik etc.
Jag lysnar också mest på spel/film musik, orchest, epic musik.

Vilka hörlurar är bäst för mig:
Hifiman Edition X eller Sundara
Audio Technica ATH R70X
Philips Fidelio X2HR
Sennheiser HD 560s

några andra rekommendationer?

Har någon testat flera av dessa för immersive spel? Och hur är komforten (jag hör att Edition X kan vara lite obekvämt, lösa)?

Är Focusrite Scarlett 2i2 tillräkligt bra får någon av hörlurarna?

budget 4000kr

tack!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om någon av modellerna, men Sennheiser är ett märke som verkligen imponerat på mig. För över 10 år sedan köpte jag mitt Sennheiser PC350 SE headset för runt 1500 SEK, och det fungerar lika bra nu som då. Jag får fortfarande komplimanger för kvalitén på mitt mikrofonljud!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag har ett par "Philips Fidelio X2HR" som jag köpte billigt på någon rea, samt en "Fosi K5 Pro Mini" som inhandlades begagnat + någon mic.
Jag tycker att det finns tillräckligt med kräm i den setupen för allt man vill göra, och de sitter väldigt bekvämt i timmar - jag har glasögon och har aldrig tyckt de är obekväma.
Ända är väl att de är öppna - samtidigt som ljudbilden blir väldigt öppen så läcker de ganska hyggligt. Så har man frugan i samma rum kanske man får en blick eller två när man lyssnar på något på volym 11.

Om du har möjligthet att testa dig fram så gör det, annars är ovan ett solitt val enligt mig:)

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Har haft ett par Hifiman HE-400 (dom första och inte några av deras 4-5 efter följande 400 som alla var sämre).
Och sedan ett par Hifiman Edition XS (ska vara väldigt likt ljud som X) men huvudbågen på dessa var absolut rena skiten som knarade/knirrade så fort man tänkte på att röra en muskel på huvudet.
Ljudet var dock ok inte riktigt lika bra som HE-400 för min del men väldigt nära.

Köpte sedan ett par Verum 1 för ungefär samma pengar och det är inte ens i närheten huvudbandet vs XS känns otroligt bra och som det kommer hålla å årtionden istället för månader.
Och ljudet är 2-3 klasser högre kvalitet!
DVS dom är BETYDLIGT mer prisvärda än Hifiman´s motsvarande lurar inom denna prisklass.
Köpte förra året ett par till bara för att ha i reserv köpte då "carbon" färgen men dom är lite tråkiga föredrar "zebrano" som dom första är och tror att jag skulle föredra "bubinga" med.

Går att beställa direkt från verum som jag gjorde båda gångerna då dom ej fanns i lager nånannanstans vid köp.
tog 2-3 mån då dom ska tillverkas och skickas från Ukraina.
https://www.verum-audio.com/store

Men finns även hos https://studiokoncept.se/shop/horlurar/verum-audio-verum-i/
Vet ej om dom är i lager heller inte dock.

Vad är det du vill ha med Focusrite Scarlett 2i2?
Planar magnetics hörlurar som hifiman/verum är funkar visserligen ok med låg watt.
Scarlett 2i2 har.
Maximum Output Power
32mW into 33Ω
22mW into 300Ω

Men matas planar lurar med mer effekt så vaknar dom upp en hel del även om dom inte lät dåligt/lågt med lägre effekt.
Jag körde med topping dx3 pro+ (en av dom mest prisvärda hörlursförstärkarna man kan hitta) för 2400:- som har.
1800mW into 32Ω
250mW into 300Ω
Troligen lite överdrivna siffror men det är en markant skillnad ändå.
Detta lät bra o så med hifiman/verum.

Köpte sedan en Loxjie D40 Pro för 4900:- som har.
6000mW @ 16Ω
3000mW @ 32Ω
700mW @ 300Ω
Igen ett rejält kliv upp, men jävlar vad verum lurarna vaknade upp man hör en klart märkbar skillnad vid normal låg lyssnings nivå.
Men drar man upp så ökar skillnaden ju mer man drar på och vid riktigt högt så är det en otrolig skillnad.
Dom låter mycket klarare men framförallt som om dom inte behöver jobba alls för att producera den ljudnivån.
Hifiman lurarna får även dom en hel del hjälp med mer effekt men inte lika mycket hjälp som verum.

Men var helt klart värt 4900:- för skillnaden i ljudet enligt mig.

Och både hifiman/verum funkar förbannat bra i spel då man får en väldigt bred och öppen ljudbild så lätt o höra varifrån ljud kommer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

För immersive vill du ha en GSX 1000 DacAmp för deras virtual 7.1
Gör världens skillnad, mest så i Senua Hellblade då det blev ospelbart utan virtual 7.1

Tidigare Stax ägare och kan ärligen säga jag fördrag min Fidelio X2 + GSX upplevelse mot Staxen för singleplayer

Men du borde överväga om du vill ha:
öppen vs stäng
och
imaging vs soundstage

Blir liksom olika typer av immersive.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar verkligen Quad Era 1!

Kollade runt en hel del innan jag skulle köpa hörlurar och fick intrycket av att det finns många bra hifi-hörlurar för musik för 2000 - 3000 (Hifiman etc) men att så gott som alla dessa har dåligt och tråkigt bastryck.

Quad Era 1 var lite dyrare än jag hade tänkt mig men ville ha bra bas utan att tumma på ljudkvaliteten då jag främst använder dem för spel och film och då fanns det inga billigare vad jag kunde se.

Rea på dem nu: https://hifi-freaks.se/products/quad-era-1

Obs: har egentligen inte jämfört dem med annat än mina högtalare och billigare hörlurar så det är mest utifrån vad jag läst på några forum och i recensioner (här bl a https://www.head-fi.org/showcase/quad-era-1.23323/ och https://www.head-fi.org/threads/quad-era-1-thread.878180/). Men jag iaf är grymt nöjd med dem, helt sjukt bra ljud. Omfångsrikt och mycket bas så gör mycket för inlevelse. Driver dem med en FiiO K5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

För immersive vill du ha en GSX 1000 DacAmp för deras virtual 7.1

Har provat en hel del virtual surround lurar/system.
Det bästa jag kan säga om det är "absolut bullshit"!!!

Det som funkade bäst var när jag provade nåt prg som använde sig av olika HRTF presets och hittade en pack där det fanns strax över hundra olika presets.
Och det bästa jag lyckades var att få en väldigt bra "stereo ljud bild" av saker ca 140-160 graders vinkel framåt men när det blev mer än det, dvs ljud från vänster eller höger så gick ljudet uppåt ganska fort.
För att till slut när ljudet skulle vara rakt bakom så kom det från mitten av pannan.
Det gick att få ljudet att komma bakifrån men då en bra bit för högt upp och ljud framifrån var ganska lågt och med väldigt dålig stereo bild.

Nån hade bra fantastisk stereo bild på ljud bakifrån men då kom ljudet väldigt långt nedifrån och allt ljud framifrån kom ifrån mitten av skallen.
osv,osv,osv dvs kunde absolut inte få det i närheten av ens acceptabelt ljud både bakifrån o framifrån (o sen ska Höger/Vänster funka med) samtidigt.

Det gick ej heller att lyssna på andra då vissa kunde få bra resultat med en preset men andra med exakt samma lurar/förstärkare fick ett bedrövligt resultat.
För det beror väldigt mycket på skallens/öronens storlek/utformning plus lurar/förstärkare om VAD som funkar heller inte och det är därför som generella virtuella surround system med inga heller extremt få inställningar fungerar dåligt för många.

Denna video har en demo hur en del HRTF presets låter/presterar om man skulle använda dom, dvs det går att prova med vanliga stereo lurar.

Många är väldigt lika en del är helt fel och det kan vara svårt att höra skillnader men när man väl provar dom i spel osv så är skillnaderna lite större men videon gav i alla fall ett humm om vilka presets som kunde funka ok.
Och för att få ett humm om det bör man lyssna igenom videon flera gånger skriva ned vad som funkar dåligt/bra/ok och sen bara lyssna på dom som funkar bäst osv för att komma fram till ett par.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har provat en hel del virtual surround lurar/system.
Det bästa jag kan säga om det är "absolut bullshit"!!!

Det som funkade bäst var när jag provade nåt prg som använde sig av olika HRTF presets och hittade en pack där det fanns strax över hundra olika presets.
Och det bästa jag lyckades var att få en väldigt bra "stereo ljud bild" av saker ca 140-160 graders vinkel framåt men när det blev mer än det, dvs ljud från vänster eller höger så gick ljudet uppåt ganska fort.
För att till slut när ljudet skulle vara rakt bakom så kom det från mitten av pannan.
Det gick att få ljudet att komma bakifrån men då en bra bit för högt upp och ljud framifrån var ganska lågt och med väldigt dålig stereo bild.

Nån hade bra fantastisk stereo bild på ljud bakifrån men då kom ljudet väldigt långt nedifrån och allt ljud framifrån kom ifrån mitten av skallen.
osv,osv,osv dvs kunde absolut inte få det i närheten av ens acceptabelt ljud både bakifrån o framifrån (o sen ska Höger/Vänster funka med) samtidigt.

Det gick ej heller att lyssna på andra då vissa kunde få bra resultat med en preset men andra med exakt samma lurar/förstärkare fick ett bedrövligt resultat.
För det beror väldigt mycket på skallens/öronens storlek/utformning plus lurar/förstärkare om VAD som funkar heller inte och det är därför som generella virtuella surround system med inga heller extremt få inställningar fungerar dåligt för många.

Denna video har en demo hur en del HRTF presets låter/presterar om man skulle använda dom, dvs det går att prova med vanliga stereo lurar.
https://www.youtube.com/watch?v=VCXQp7swp5k&t

Många är väldigt lika en del är helt fel och det kan vara svårt att höra skillnader men när man väl provar dom i spel osv så är skillnaderna lite större men videon gav i alla fall ett humm om vilka presets som kunde funka ok.
Och för att få ett humm om det bör man lyssna igenom videon flera gånger skriva ned vad som funkar dåligt/bra/ok och sen bara lyssna på dom som funkar bäst osv för att komma fram till ett par.

Absolut men har du testat GSX 1000?
Behöver inte avancerad dig i HRTF för att tro det ska funka, bara att Sennheiser är bättre på att downmixa 7.1 -> 2.0 än källans egna VSS eller stereo.