Har provat en hel del virtual surround lurar/system.
Det bästa jag kan säga om det är "absolut bullshit"!!!
Det som funkade bäst var när jag provade nåt prg som använde sig av olika HRTF presets och hittade en pack där det fanns strax över hundra olika presets.
Och det bästa jag lyckades var att få en väldigt bra "stereo ljud bild" av saker ca 140-160 graders vinkel framåt men när det blev mer än det, dvs ljud från vänster eller höger så gick ljudet uppåt ganska fort.
För att till slut när ljudet skulle vara rakt bakom så kom det från mitten av pannan.
Det gick att få ljudet att komma bakifrån men då en bra bit för högt upp och ljud framifrån var ganska lågt och med väldigt dålig stereo bild.
Nån hade bra fantastisk stereo bild på ljud bakifrån men då kom ljudet väldigt långt nedifrån och allt ljud framifrån kom ifrån mitten av skallen.
osv,osv,osv dvs kunde absolut inte få det i närheten av ens acceptabelt ljud både bakifrån o framifrån (o sen ska Höger/Vänster funka med) samtidigt.
Det gick ej heller att lyssna på andra då vissa kunde få bra resultat med en preset men andra med exakt samma lurar/förstärkare fick ett bedrövligt resultat.
För det beror väldigt mycket på skallens/öronens storlek/utformning plus lurar/förstärkare om VAD som funkar heller inte och det är därför som generella virtuella surround system med inga heller extremt få inställningar fungerar dåligt för många.
Denna video har en demo hur en del HRTF presets låter/presterar om man skulle använda dom, dvs det går att prova med vanliga stereo lurar.
https://www.youtube.com/watch?v=VCXQp7swp5k&t
Många är väldigt lika en del är helt fel och det kan vara svårt att höra skillnader men när man väl provar dom i spel osv så är skillnaderna lite större men videon gav i alla fall ett humm om vilka presets som kunde funka ok.
Och för att få ett humm om det bör man lyssna igenom videon flera gånger skriva ned vad som funkar dåligt/bra/ok och sen bara lyssna på dom som funkar bäst osv för att komma fram till ett par.