Tradera blir dyrare nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, fast kan vara dåligt för den som köper...jag brukar slänga in ett ärligt maxbud när det är en 10 sekunder kvar eller något sådant, blir jag överbjuden får det bli så. På det jag sålt har jag sett att folk budar nästan i panik sista 15 sekunderna. Jag är inte säker på att jag hade fått sålt för högre belopp med anti-snajp. Folk verkar tycka det är lite roligt att "snajpa". På de auktioner jag haft där folk INTE snajpat har beloppet stannat i god tid innan sluttiden och så blir det inte mer.

Jag tror det beror på vad man ska sälja. Säljer man något som är eftertraktat så behövs nog inte anti-snipe. Däremot om man säljer något mer nischat som kanske bara 2-3 personer är intresserad av så kan jag tänka mig att det skulle vara rimligt med anti-snipe.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Tradera har väl för fasen aldrig hjälpt någon

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ska tradera ha procent på handeln, så vore det ju mer rimligt att tradera står för frakten.
Sedan förstår jag att dom inte pysslar med välgörenhet, men det man betalar för är ju en plats för köpare och säljare att mötas på.
Köpare och säljare kan ju enkelt komma överens att kapa mellanhanden ändå.

Ja det kommer nog bli fler försök till att göra affärer utanför plattformen för att undvika avgifterna.
Även om detta strider mot traderas regler (och kan leda till avstängning) så tror jag ändå vissa användare väljer att gå denna väg istället för att bli skinnade på 15% utav auktionens pris.

Jag minns höjningen till 10% och hur den var ett riktigt slag i ansiktet. Nu blir det liksom inte värt det längre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Recall:

Givetvis skit, sist Tradera blev giriga gick det åt helvete så man tror ju att de lärt sig.

Ge feedback till Tradera, finns en knapp lite längre ner på deras supportsida.
https://www.tradera.com/support/se/

Tycker detta är ett bra förslag !
Hoppas fler kan tänka sig att faktiskt kontakta Tradera direkt och uttrycka sin frustration.

Att sitta här på ett forum och gnälla kommer dessvärre inte ge någon effekt 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tradera är det enda jag orkar sälja på nu för tiden. Fejan market och blocket känns bara jobbigt.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Låter bra detta, köpskyddet har hjälp mig några gånger.

Hur är det bra för alla som inte vill ha det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Tradera är det enda jag orkar sälja på nu för tiden. Fejan market och blocket känns bara jobbigt.

Håller med, Blocket är bara ångest.

Men har varit med om en som försökte scamma mig på Tradera.

Han skickade bilder på bekräftad betalning på klarna, men jag ringde klarna och de sa att den betalningen inte finns. Var en telefon för 4800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Givetvis skit, sist Tradera blev giriga gick det åt helvete så man tror ju att de lärt sig.

Ge feedback till Tradera, finns en knapp lite längre ner på deras supportsida.
https://www.tradera.com/support/se/

Skrivet av andreas_dock:

Tycker detta är ett bra förslag !
Hoppas fler kan tänka sig att faktiskt kontakta Tradera direkt och uttrycka sin frustration.

Att sitta här på ett forum och gnälla kommer dessvärre inte ge någon effekt 🤷🏼‍♂️

Brukar vara lat men skickade in följande feedback:

Tydligen ska ni höja avgiften igen trots att ni påstår annat. Ni tvingar alla köpare att betala 5% i köpskydd trots att flera redan har köpskydd eller väljer att köpa från säljare med bra omdömen. Detta kommer göra det både dyrare och svårare att göra affärer eftersom man nu ska tänka +5% och inte bara +10% som säljare. Försöker Tradera bli som Bukowski och andra auktionsfirmor? Blir att sälja på Blocket istället när nya avgiften träder i kraft. Blocket som numera är avgiftsfri. Tack för denna tiden. Har över 200 omdömen men har gjort desto fler affärer då inte alla lämnar omdöme. Tråkigt att behöva sluta.

Detta fick mig att tänka på att hur gör de vid fysiska affärer? Ska de på allvar ta betalt för köpskydd där köpare och säljare kan träffas? Inte jättevanligt men har gjort affärer fysiskt via Tradera. Vad ska man med deras köpskydd till då?

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Dom har nog våta drömmar om att kunna debitera som "riktiga" auktionsfirmor. Tex på Bukowskis onlineauktioner betalar köparen 25% + 50kr och säljaren 18.75% + 170kr ...
Så på en vara klubbad för 10.000 så tjänar B 4595:-...

Ja, detta upplägg för onekligen tankarna till gamla auktionsfirmor. Vem fan säljer där förutom typ dödsbon eller folk som genuint inte orkar sälja eller hitta köpare. Som säljare på Tradera lägger jag på tok för mycket tid på att fota, beskriva, packa, frakta och kommunicera för att vilja betala mer än 10% av vinsten till Tradera. Att de försöker påstå att de lägger avgiften på köparen är bara ordklyveri. Jag får 15% mindre för det jag säljer. Nej tack, får lära mig att hantera Blocket istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skeppet fortsätter sjunka… bojkottade tradera sedan de började kräva bankid

Permalänk
Medlem

Kom ihåg när en säljare för några år sedan sålde sina aktioner för 1kr och tog frakt 1000kr för att komma runt tradera avgifter men nu räknar ju tradera ut frakt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Kom ihåg när en säljare för några år sedan sålde sina aktioner för 1kr och tog frakt 1000kr för att komma runt tradera avgifter men nu räknar ju tradera ut frakt osv.

Du kan manuellt sätta frakt också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Miljöagendan tycker vi ska köpa och sälja mer begagnat, de tycker vi ska åka mer kollektivt än egen bil, som exempel.

Blir det inte lite kontraproduktivt att öka priserna på allt sådant?

Blir som vatten på kvarnen för oss som misstänker att miljöagendan, som de mesta andra, bara handlar om vinstintressen och girighet dolt bakom skrämsel och folks dåliga samvete.

Sålde och köpte ganska mycket på tradera när det kom och de första åren. Nu har jag ännu en anledning att undvika det ännu mer.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

5% i marginal är väldigt lågt, de flesta välmående bolag har högre marginaler än så.
Om man driver företag och tjänar 5% kan man lika gör a sätta in pengarna på banken och inte jobba.
Sedan får de väl betala ut en del också

Nu är inte marginalen 5%, det är ökningen. De tar redan ut 10% av säljare per auktion och nu väljer man att lägga till 5% +2:- även på köparen. Så marginalen blir därmed MARKANT högre.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Tradera är ett helt fristående företag numera så det här kan inte skyllas på Ebay

Ebay gjorde Tradera sämre, Stefan Öberg VD gjorde Tradera än sämre! Så...

En sak många verkar vara väldigt överens om, är att Tradera har blivit väldigt giriga.

Ok att ha ute en Auktion...Men har man ute 300+ auktioner, så går det bara inte. allt blir en förlust.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har kört utan köpskydd då omdöme varit gott nog. En gång lyckades jag köpa ett defekt grafikkort, men jag skickade tillbaka det och det löste sig. Nu tar tradera 15% av omsättningen, så de bedömer att de är så mycket bättre än blocket & facebook marketplace.

Vad jag värderar är: tydligt med omdöme, bankid, & inga som velar.

Permalänk
Medlem

Inväntar att Blocket kommer med en motsvarighet. Konstigt att de inte redan gjort det faktiskt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Miljöagendan tycker vi ska köpa och sälja mer begagnat, de tycker vi ska åka mer kollektivt än egen bil, som exempel.

Blir det inte lite kontraproduktivt att öka priserna på allt sådant?

Blir som vatten på kvarnen för oss som misstänker att miljöagendan, som de mesta andra, bara handlar om vinstintressen och girighet dolt bakom skrämsel och folks dåliga samvete.

Sålde och köpte ganska mycket på tradera när det kom och de första åren. Nu har jag ännu en anledning att undvika det ännu mer.

Vatten på kvarn hjälper föga, då inget finnes att mala.

Permalänk
Medlem

Vill ni veta något mer magstarkt från Tradera? Jo, deras provision på 10% gäller även på varor som säljs via deras välgörenhetsdel. Då det har sålts för 53M via den funktionen så har Tradera tjänat 5.3M på en funktion som antagligen bara kostade 2-300K att utveckla. Jag tycker ändå att det är magstarkt att Tradera inte ens halverar provisionen för folk som väljer att sälja varor för välgörenhet.
Och som det inte vore nog så måste man använda en partner till Tradera vid välgörenhetsförsäljningar som tar ytterligare 10%.

Så säljer du en hockey-tröja för 2000 SEK där du har valt att pengarna ska gå till säg Röda Korset så försvinner 400 SEK av dessa i BS-avgifter - och snart ytterligare 100 SEK. Det har jag svårt att släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Skeppet fortsätter sjunka… bojkottade tradera sedan de började kräva bankid

Just det är väl toppen om det motverkar bedragare - eller vad missar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Just det är väl toppen om det motverkar bedragare - eller vad missar jag?

Problemet är ju att de inte tar några andra former av legitimation... Inte ens vanlig BankID, bara mobilt ><
Dessutom har de redan fått mitt personnummer.

"Mobilt BankID används av 81 procent av den vuxna befolkningen, Swish av 75 procent. Bägge tjänsterna växer."

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Man fryser alltså ut en femtedel av den svenska befolkningen.

Permalänk
Medlem

Jag tror köpare är rätt så duktiga på att hitta vilka försäljare som med stor sannolikhet kommer vara problematiska, vilket gör att dagens köpskydd antagligen är en ren förlustaffär för Tradera. Genom att ta betalt från alla blir det lönsamt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Problemet är ju att de inte tar några andra former av legitimation... Inte ens vanlig BankID, bara mobilt ><
Dessutom har de redan fått mitt personnummer.

"Mobilt BankID används av 81 procent av den vuxna befolkningen, Swish av 75 procent. Bägge tjänsterna växer."

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Man fryser alltså ut en femtedel av den svenska befolkningen.

Nu förtäljer ju inte artikeln varför. Att påstå att 20% av befolkningen är utfrysta är ju inte sant om det är delvis självvalt. Sedan finns det säkert flera skäl till att äldre inte har mobilt bankid i samma utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu förtäljer ju inte artikeln varför. Att påstå att 20% av befolkningen är utfrysta är ju inte sant om det är delvis självvalt. Sedan finns det säkert flera skäl till att äldre inte har mobilt bankid i samma utsträckning.

Spelar ingen roll, är väldigt slappt av Tradera att inte erbjuda flera alternativ till legitimering. Det är ju inget som behöver göras löpande, utan en engångsgrej.

Permalänk
Medlem

Tradera? Nej, Radera

Huehuehue (skrattar som en pappa i morgonrock med kaffekopp i hand)

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Spelar ingen roll, är väldigt slappt av Tradera att inte erbjuda flera alternativ till legitimering. Det är ju inget som behöver göras löpande, utan en engångsgrej.

Jag tänker att det spelar all roll. Och vad är alternativen? Freja ID? Visst, det vore så klart bra, men hur många har bara Freja ID och inte BankID?

Nåja, man får resonera olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag tänker att det spelar all roll. Och vad är alternativen? Freja ID? Visst, det vore så klart bra, men hur många har bara Freja ID och inte BankID?

Nåja, man får resonera olika.

Som sagt, funkar inte ens med vanligt BankID (enbart den mobila varianten). Jag bor inte så långt från traderas kontor så jag erbjöd mig att komma förbi och legitimera mig personligen, men det var tydligen inte ok. Tycker att det kan man ju erbjuda tills man fått ordning på sitt system istället för att kasta ut trogna gamla medlemmar med perfekt omdömeshistorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tradera har väl för fasen aldrig hjälpt någon

Innan dom införde köpskydd o allt sånt så var dom faktiskt rätt så hårda.
Minns att jag sålde en processor för ca 10 år sedan för 400 kr som köparen i Malmö specifikt efterfrågade frimärkesfrakt på trots att jag enbart erbjöd spårbar frakt. Varan kom inte fram och tradera återbetalade han och fakturerade mig pga att jag inte skickat spårbart.

Har även varit med om 3 st fall av "blåsning" senaste året vid köp något som aldrig hänt tidigare. Självklart utan köpskydd på dom och tradera bara rycker på axlarna.

Att de ska kosta 300 kr i avgifter o sälja en laptop för 2000 kr känns ju lagom muttert.. nä behöver komma ett konkurrerande alternativ till både Tradera och Ebay. Ebays avgifter är ju helt galna och får tradera o verka billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Minns att jag sålde en processor för ca 10 år sedan för 400 kr som köparen i Malmö specifikt efterfrågade frimärkesfrakt på trots att jag enbart erbjöd spårbar frakt. Varan kom inte fram och tradera återbetalade han och fakturerade mig pga att jag inte skickat spårbart.

Fyfan. Hade jag varit med om det hade jag aldrig sålt på Tradera igen. Helt sanslöst. Om köparen efterfrågar frimärkesfrakt så har köparen själv godtagit den risken.

Nu har jag velat undvika strul efter att en mindre sak (värde ca 100 kr) försvann under transport (frimärke) så jag har sedan några år tillbaka bara erbjudit spårbar och försäkrad frakt. Vägrar skicka på annat sätt men har hittills inte fått förfrågan heller. I det enda fallet jag råkade ut för så valde jag att lita på att köparen inte hade fått varan och gav förslaget att vi delar på förlusten då vi båda tog risken vilket köparen godtog. Aldrig tänkt tanken att köparen kunde anmäla till Tradera eller nått och att jag själv skulle stå för all förlust trots att köparen också godtagit frakten.

Bryr mig om mina omdömen så vill inte få skit för något jag ej kan styra över (transporten). Bara positivt att säga om Schenker dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Vill ni veta något mer magstarkt från Tradera? Jo, deras provision på 10% gäller även på varor som säljs via deras välgörenhetsdel. Då det har sålts för 53M via den funktionen så har Tradera tjänat 5.3M på en funktion som antagligen bara kostade 2-300K att utveckla. Jag tycker ändå att det är magstarkt att Tradera inte ens halverar provisionen för folk som väljer att sälja varor för välgörenhet.
Och som det inte vore nog så måste man använda en partner till Tradera vid välgörenhetsförsäljningar som tar ytterligare 10%.

Så säljer du en hockey-tröja för 2000 SEK där du har valt att pengarna ska gå till säg Röda Korset så försvinner 400 SEK av dessa i BS-avgifter - och snart ytterligare 100 SEK. Det har jag svårt att släppa.

Hur kan Tradera veta/kontrollera att det går till välgörenhet? Om du menar att det sker i egen regi och att Tradera inte sköter transaktionen (som jag antar att de gör nu om man säljer åt Musikhjälpen).

Däremot välgörenhetsorganisationerna, DE borde inte betala nån provision men det gör de. Det fick jag lära mig när jag skötte Röda Korsets Traderasida i stan. Blev uppriktigt förvånad att de betalar provision på allt. Dessutom blev det ibland strul och med många inte sällan äldre medarbetare, så betalade Röda Korset provision för uteblivna köp (då fanns inte knappen "rapportera utebliven betalning" exempelvis). Jag blev så irriterad att jag på privat tid satt och chattade med Tradera via deras konto för att få provisionen struken. Problemet är att de flesta som arbetar på Röda Korset inte är så tekniska eller orkar att de bara betalar provision för även uteblivna köp.

På tal om välgörenhet, en annan sak jag förvånas över är oförstående folk är på Tradera när det gäller välgörenhet. Speciellt att de inte förstår att svar ibland kan dröja lite längre (i mitt fall var vi bara 2 medarbetare som skötte Tradera kanske 3 ggr i veckan). Dessutom hade vi råkat ut för att någon hade KÖPT något från vår Traderasida. Vi kontaktade omgående säljaren om att något fel måste ha skett då Röda Korset bara säljer och inte köper. Säljaren svarade helt obrytt att "det är inte mitt problem, ni ska betala och får kräva betalt av den medarbetare som gjorde köpet". Vi frågade givetvis alla om någon av misstag hade råkat köpa men nope. Jag sa dock till Röda Korset att Tradera inte kommer stänga av Röda Korset så bara ignorera. Sa att de inte ska betala honom. Nån vecka senare dök en medarbetare upp som sa att han hade gjort köpet men missat att han var inloggad på Röda Korsets sida. Han betalade så allt löste sig. Tyckte ändå det var en svinig säljare så valde att Blockera honom på min privata för att komma ihåg att aldrig göra en affär med en sådan tölp.

Har låtit köpare komma undan köp utan att de har varit en välgörenhetsorganisation, för jag tycker inte det är värt tjafset och jag kan enkelt häva utebliven betalning, få provisionen struken och lägga upp igen. Är det nån som inte fullföljer köpet så skiter jag faktiskt i det. Det sker ändå så sällan och oftast för mindre saker. Ibland har dock köparen betalt trots att de ångrat sig, vilket kanske avslöjar hur billigt det var som jag sålde.

Rant om välgörenhet på Tradera
Visa signatur