Permalänk

Störig lila accentfärg

Vill börja med att hylla er uppdatering av hemsidan. Jag försökte hitta originalartikeln med sökfunktion men lyckas inte.
Det bästa för mig är att ni använder full bredd för bilder, kan anpassa färger till dag/kväll och lite smidigare att tumma upp eller kommentera. Även bra mobilanpassning.
Men en detalj som stör mig är er lila accentfärg med vit text för att uppmärksamma ett visst område, event eller kategori. Jag har reflekterat och försökt definiera varför jag inte tycker om detta lila "skrikande otyg". Jag tycker den lila färgen inte passar Sweclockers profil. Ni har redan en tydlig (ny lite mörkare?) orange accentfärg och er användning med stora lila "blaffar" på artikelbilden förstör bilden genom att helt ta över uppmärksamheten. Eftersom lila är så stark som signalfärg Jag tycker det hade varit bättre om ni använder en mindre variant av blaffan så att bilden inte förstörs.

Är jag den enda eller finns det fler som reagerat negativt på dom lila blafforna?
Tack för bra innehåll!

Permalänk
Medlem

Aldrig ens tänkt på.

Permalänk
Medlem

Kan man få se en skärmdump på vad du menar?

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte heller först och trodde det var något som kommit i själv sidans design efter de senaste mindre populära ändringarna, men det är nog sådan som bilden högst upp här:
https://www.sweclockers.com/artikel/40213-helgsnack-vad-bar-d...

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag förstod inte heller först och trodde det var något som kommit i själv sidans design efter de senaste mindre populära ändringarna, men det är nog sådan som bilden högst upp här:
https://www.sweclockers.com/artikel/40213-helgsnack-vad-bar-d...

Ja precis. Det är säkert väldigt få som bryr sig, men jag gör det

syftningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av oggeman00:

Ja precis. Det är säkert väldigt få som bryr sig, men jag gör det

Jag tycker det är snyggt. Lila är ju en toppenfärg!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker det är snyggt. Lila är ju en toppenfärg!

Håller med, jag gillar ju att gnälla på Swecs hemsida, men just detta tycker jag ser bra ut, lagom kontrast mot det orangea. Kanske en fråga om skärminställningar?

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, Lila är bästaste färgen!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Såg att det redan testas en ny variant till den lila markeringen. Jag applåderar och tackar 🙏🏼👏🏼😊

Permalänk

lånar bilden ovan och ger lite förslag på bättre mindre skrikiga alternativ (ber om ursäkt för quick n dirty photoshoppande...)

Lila men inte lika skrikig.

ljusblå

ljusgrön

Röd/Rosa (vet inte riktigt vad den är för färg på min ena skärm ser den röd ut på den andra rosa...)

Orange (troligen inte lämplig försvann nästan i bilden)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det blev en krock mellan ’kampanjbannern’ (typ bf och julkalendern) och denna andra banner för ’missa inte’ och sånt. De var samma färg

Jag gillar det lila, men känns som det skulle vara mindre påträngande att byta kampanjbannern till någon annan färg och behålla den blåa för resten

Permalänk
Medlem

Håller om att den inte är klockren och förstår inte riktigt vad den behövdes till?
Vad säger era design-guidelines? När använder man oranga och när använder man lila?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av oggeman00:

Såg att det redan testas en ny variant till den lila markeringen. Jag applåderar och tackar 🙏🏼👏🏼😊
<Uppladdad bildlänk>

Hej! Ledsen att göra dig besviken men det där är endast en av designerna redaktionen använder för att markera native content.

Tester (lila till vänster)
Testpiloter (grå till vänster, ljusblå under)
Sponsrat material banner (ljusblå)
Missa inte / Heta artiklar (lila under bilden eller banner i högra hörnet)
Splashscreen(?) för native content (lila banner i mitten)

Tidigare användes orange för native content men det har ersatts med lila i samband med senaste design förändringarna.