Extern hårddisk svarar inte

Permalänk
Medlem

Oftast är detta ett fel pga hur wwindows är uppbyggt, buggen kommer för att t.ex .gif en vanlig gifbild buggar USB´n giffen har ett tillägg som säger kör i LOOP om du då använder windows bilder och tittar på så har inte det programmet stöd för .gif utan hämtar det insticket i systemegenskaper alltså ett tillägg som windows bilder använder till bilder, LOOP gör så att även om du stänger windows bilder så hakar LOOPEN sig kvar då det är ett system tillägg fritt från bilder detta är en klassisk bugg och har funnits i windows lustiga hiraki i evigheter. Hur undviker man då detta jo enklast är att ha en vanlig .jpg fil i samma mapp som .gif tryck alltid .jpg filen först innan du trycker .gif filer...som ni förstår nu så har windows bilder inte stöd för .jpg heller utan är ett tillägg i systemet och buggen försvinner pga windows heraki.

Permalänk
Medlem

Jag har nu tagit bort filer på min extern hårddisk (äntligen, tog bara ett antal timmar) och ska formatera den. Jag ser att dess filsystem är FAT32, vilket inte säger mig så mycket, även om jag kollat på några video tutorials - men enligt en video så är det ett ganska gammalt filsystem tydligen... så det kanske är bäst att uppdatera den? Ska jag ändra till från FAT32 till NTFS eller ska jag bara låta det vara? Enligt videon som jag kollade på så verkar FAT32 inte så jättebra direkt. Det är en Intenso External USB-3.0 USB Device (2TB tror jag att det var) jag vill formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

Jag har nu tagit bort filer på min extern hårddisk (äntligen, tog bara ett antal timmar) och ska formatera den. Jag ser att dess filsystem är FAT32, vilket inte säger mig så mycket, även om jag kollat på några video tutorials - men enligt en video så är det ett ganska gammalt filsystem tydligen... så det kanske är bäst att uppdatera den? Ska jag ändra till från FAT32 till NTFS eller ska jag bara låta det vara? Enligt videon som jag kollade på så verkar FAT32 inte så jättebra direkt. Det är en Intenso External USB-3.0 USB Device (2TB tror jag att det var) jag vill formatera.

Du ska använda GPT och NTFS. FAT32 användes fram till och med Windows 98 och när Windows XP kom blev NTFS det nya filsystemet. FAT32 stödde bara filstorlekar upp till 4 GB.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du ska använda GPT och NTFS. FAT32 användes fram till och med Windows 98 och när Windows XP kom blev NTFS det nya filsystemet. FAT32 stödde bara filstorlekar upp till 4 GB.

Just nu använder jag den extern hårddisken på en gammal dator som har Windows 7. Jag förde över filer på den från hårddisken till skrivbordet för att sedan kunna formatera den. När jag har formaterat om den måste jag föra över filerna från skrivbordet på Windows 7 till hårddisken (och efter det föra över filer till OneDrive på min dator som har Windows 10). Ska jag använda det FAT32 nu och sedan efter om den fungerar bra på min Windows 10 och har fört över filerna, DÅ ändra till NTFS? Låter kanske komplicerat, men fungerar det? Ändra till NTFS efter att jag har då formaterat den? Om jag formaterar på Windows 7, går det att köra NTFS ändå? Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kan inte det här med filsystemer.

Permalänk
Medlem

Du kan formatera den till NTFS i Windows 7, när disken är tom.

Så här gör du i Windows 10 (kanske även fungerar i Windows 7)
OBS! Se till att du väljer rätt disk här!

Öppna Diskhanteraren och välj rätt disk (eventuellt måste du initiera disken först när du kopplat in den):

Högerklicka i det lilla fältet till vänster där det i min bild står "Disk 0 Basic"
Och välj "Convert to GPT" i min bild står det MBR eftersom jag redan har GPT.

Sen högerklickar du i det långa fältet till höger och väljer "Formatera" och där väljer du NTFS som filsystem.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Öppna Diskhanteraren och välj rätt disk (eventuellt måste du initiera disken först när du kopplat in den):

Högerklicka i det lilla fältet till vänster där det i min bild står "Disk 0 Basic"
<Uppladdad bildlänk>

Sen högerklickar du i det långa fältet till höger och väljer "Formatera" och där väljer du NTFS som filsystem.
<Uppladdad bildlänk>

Tack så mycket! Såg något liknande på en video men ville bara dubbelkolla. Vad bra att jag kan ändra till NTFS även i Windows 7! Vad betyder det att omvandla till GPT? Vad är det och vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

Tack så mycket! Såg något liknande på en video men ville bara dubbelkolla. Vad bra att jag kan ändra till NTFS även i Windows 7! Vad betyder det att omvandla till GPT? Vad är det och vad gör det?

Difference Between MBR and GPT
https://www.bing.com/search?q=Difference+Between+MBR+and+GPT&...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag har nu formaterat den och det verkar inte vara något problem med den längre!! Det går till och med att mata ut den säkert på min dator med Windows 10 vilket jag inte ens kunde göra när jag först skaffade den!! Det här skulle jag ha gjort från första början, men det visste jag ju inte om så det är inget att göra åt nu. Nu ska jag föra tillbaka filerna från datorn med Windows 7 och sedan genom min dator föra över dom till Google Drive så att jag har plats på hårddisken! Det var några få mappar som krånglade som är borta nu så det är skönt att det är fixat iaf. Ett problem mindre!! Var så orolig att det hade varit helt bortkastade pengar...... det hade inte varit roligt men jag har läst kommentarer att formatering också har hjälpt dom, att dom inte behövt köpa nya hårddisk pga problem...

Btw, jag kunde inte välja "Convert to GPT". Först fattade jag inte vad jag skulle trycka då på den datorn stod det inte någon nolla men när jag testade att klicka på den rutan så var rutan med GPT grå och jag kunde inte välja den så jag bara skippade det första steget och gick till formatera direkt. Vet inte vad det skulle ha gjort ändå.

Permalänk
Medlem

Hur gick det att ladda ner crystal disk och kolla hälsan? Diskarna kan dö i morgon... du bör kolla upp dem...

Har du handskats försiktigt med dom?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hur gick det att ladda ner crystal disk och kolla hälsan? Diskarna kan dö i morgon... du bör kolla upp dem...

Har du handskats försiktigt med dom?

Det har jag glömt bort och inte gjort ännu. Men när jag kollat upp det genom att klicka på hårddisken så står det att det inte är något fel på den. Jag har dessutom formaterat den nu. Jag formaterade den på en gammal dator med Windows 7 och sedan när jag testade att använda den på min dator med Windows 10 så gick det till och med att mata ut den säkert. Det även var några mappar som krånglade och som är raderade nu men jag ska försöka kolla upp genom det programmet någon dag, kanske när jag fört över filerna till Google Drive. Just nu håller jag på att föra tillbaka dom till hårddisken efter formateringen. Stort projekt jag vet haha. Förstår inte hur hårddisken skulle kunna dö typ imorgon eftersom den är såpass ny, liksom bara två veckor eller något. Den gamla hårddisken kan jag förstå då den är flera år gammal men inte den nya men visst det kan väl hända. Jag ska hädanefter försöka göra mina filer mer säkrare genom att ha två olika backups...

Permalänk
Medlem

Jag testade precis att starta Windows 10 i felsäkert läge och där fungerar den externa hårddisken helt perfekt. Vad kan vara felet då och hur får jag den att fungera i datorns normala läge? Finns det på något sätt att man kan få tillgång till internet i Safe Mode? Hade ju varit perfekt att föra över filer från hårddisken till Googke Drive på det sättet men jag cet inte hur man gör det eller ens om det går, eller finns det något annat sätt att göra det på??

Den fungerade perfekt i början men sedan när jag började flytta över en massa filer till mappar började den sluta fungera igen. Jag blir galen, vad är felet? Varför slutar den svara konstant?

Permalänk
Medlem

Jag testade CrystalDiskInfo. Någon som begriper sig på detta och kan förklara?

Permalänk
Medlem

Detta borde du gjort redan efter några inlägg.
Det betyder att dina diskar är döende. Och bör bytas omedelbart. Hårddiskar är känsliga mot stötar och fall. Troligen har din nya disk inte mått så bra redan från start när den betedde sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag har stunder när den fungerar men JUST när jag försöker ladda upp filer till Google Drive så försvinner hårddisken och kommer tillbaka medan när jag inte försöker ladda upp så stannar den kvar. Vad är detta och hur fixar jag det? Uppladdningen förstörs ju varje gång jag försöker ladda upp då den hela tiden försvinner men sedan direkt kommer igång igen. Kan ju aldrig ladda upp när den gör så!!!

Permalänk
Medlem

Prova i kommandotolken

chkdsk c: /x /b
och
chkdsk f: /x /b

moderna diskar som kommer upp över 40C i vila är inte särskilt välkylda, kan äventyra deras livslängd

Systemdisken har en omstart per timme, undrar varför?