Extern hårddisk svarar inte

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk svarar inte

Jag sätter i den externa hårddisken i datorn och sedan tex klickar på en mapp står det (svarar inte) och när jag klickar på något ställe så blir sidan typ transparant eller något och det går inte att göra någonting förutom att försöka stänga ner rutan vilket tar evigheter. Det har börjar bli såhär varje gång jag bara öppnar hårrdisken och den fungerade bra för bara några dagar sedan. Jag blir galen på det, vad är detta och vad gör man för att fixa det?

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). TS tre trådar om krånglande hårddisk har därför sammanfogats. - MOD
Permalänk
Avstängd

Testa annan USB-port: Anslut hårddisken till en annan USB-port på datorn.
Testa annan kabel: Om möjligt, använd en annan USB-kabel för att utesluta att kabeln är skadad.
Använd en annan dator: Anslut hårddisken till en annan dator för att se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Testa annan USB-port: Anslut hårddisken till en annan USB-port på datorn.
Testa annan kabel: Om möjligt, använd en annan USB-kabel för att utesluta att kabeln är skadad.
Använd en annan dator: Anslut hårddisken till en annan dator för att se om problemet kvarstår.

Annan USB-port verkar inte fungera, men jag kan testa igen. Jag har en annan extern hårddisk, denr gammal men fungerar ändå. Den här som jag pratar om är ny. Så det är säkert att prova byta kabel? Inget på båda hårddiskarna på något sätt förstörs eller gå förlorat då?

Permalänk
Medlem

Vad är det för extern disk? Kollat hårddiskhälsan med crystaldiskinfo?
Det är inga problem att byta usbkabeln som går från disk till dator.

Permalänk
Medlem

Kan inte mata ut extern hårddisk säkert

Ett problem uppstod när USB Attached SCSI (UAS)-masslagringsenhet sku... (kan inte läsa det sista)

Enheten används. Avsluta alla program och stäng alla fönster där enheten kan användas och försök igen.

Jag har försökt på två olika externa hårddiskar (en gammal och en ny) men det är likadant på båda. Vad är detta och hur fixar man det? Jag har försökt med det som står, att stänga alla fönster och inte ha något öppet - inte ens internet eller något dokument - men det fungerar inte. Blir galen på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Vad är det för extern disk? Kollat hårddiskhälsan med crystaldiskinfo?
Det är inga problem att byta usbkabeln som går från disk till dator.

Jag har två olika hårddiskar. En gammal och en ny. Den första är en Seagate och den som jag pratar om är en Intenso. Jag har mest problem med den nya men det här förekommer på den gamla också. Det är annars inget fel på dom, dess hälsa verkar bra. Inte använt just crystaldiskinfo (aldrig hört talas om) men jag har kollat... dom fungerar ju bra annars de få gånger som just detta problemet dyker upp, då går dom ju inte att använda alla typ.

Permalänk
Medlem

Jag testade med att byta kabel men det var exakt samma problem. Inget föröndrades. Har på riktigt försökt hela dagen idag, blir såå irriterad. Det går ju inte att använda hårddisken men jag hade verkligen behövt det nu!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

Jag testade med att byta kabel men det var exakt samma problem. Inget föröndrades. Har på riktigt försökt hela dagen idag, blir såå irriterad. Det går ju inte att använda hårddisken men jag hade verkligen behövt det nu!!

Intenso disk... Är det en SSD? (Deras mekaniska -tror- jag är rebrandade Seagate)
Intenso SSD'r är jävligt glada i att gå sönder och bara sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Intenso disk... Är det en SSD? (Deras mekaniska -tror- jag är rebrandade Seagate)
Intenso SSD'r är jävligt glada i att gå sönder och bara sluta fungera.

Jag har ingen aning... hur kollar man det? Vet ingenting om hårddiskar eller SSD. Den här är dessutom helt ny, har liksom knappt hunnit använda den under en särskilt lång tid.

Den här är som sagt ny men jag tänker till nästa hårddisk i framtiden - har du tips på några bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

Jag har ingen aning... hur kollar man det? Vet ingenting om hårddiskar eller SSD. Den här är dessutom helt ny, har liksom knappt hunnit använda den under en särskilt lång tid.

Den här är som sagt ny men jag tänker till nästa hårddisk i framtiden - har du tips på några bra?

Enklaste sättet borde vara på kvittot/ev synligt modellnummer
Om det går att få liv i den, finns det nån lysdiod som lyser när den är ikopplad så du vet den är igång så går det lyssna på disken, en SSD är knäpptyst även under drift, en mekanisk disk har ett svagt surrande ljud.
Går den igång och windows hittar den så kan man se vad det är för typ av disk på flera ställen, bla under taskmanager (ctrl-alt-delete) under prestanda fliken.

Den enda tillverkare som jag skulle använda är nog Seagate om det rör sig om mekanisk disk, SSD diskar så finns det fler pålitliga märken att välja på som ex Kingston, WD, Samsung, Crucial.
Men märk väl att även en disk från vilken tillverkare som helst kan gå sönder i princip när som helst med så det är naturligtvis ingen 100% garanti.

Kopplas disken in med enbart en usb kabel eller har den egen strömförsörjning med?
Det bästa vore att testa den i en annan dator med innan man ger upp, Windows kan ibland låsa enheter och usb portar så man får gå in och rensa upp drivrutiner men det är lite överkurs i nuläget

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske finns systemfiler på den typ swapfilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra ur sladden 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Vixikie prova installera "USB Safely Remove". Du kan i alla fall testa om det löste problemet.

Jag hade liknande problem då jag använder mycket externa diskar via USB. Det är windows som inte hanterar det på rätt sätt, samma problem i win11. Jag fick problem med att en hårddisk delvis fick filsystemet förstört, förlorade en del data men klarade mig ganska bra trots allt, blev riktigt arg den gången. Sedan jag installerade det där programmet har jag inte haft några problem. Det är Windows som inte släpper prylar från USB på rätt sätt.

Det kan finnas andra program också men jag har inte testat något annat.

Permalänk
Medlem

Jag har så många problem med min nya extern hårddisk

1. För det första, fungerar det inte att mata ut den säkert utan får meddelandet Ett problem uppstod när USB Attached SCSI (UAS)-masslagringsenhet sku... (kan inte läsa det sista) Enheten används. Avsluta alla program och stäng alla fönster där enheten kan användas och försök igen." VAD är detta och hur fixar jag det.

2. Jag sätter i den externa hårddisken i datorn och sedan tex klickar på en mapp står det (svarar inte) och när jag klickar på något ställe så blir sidan typ transparent eller något och det går inte att göra någonting förutom att försöka stänga ner rutan vilket tar evigheter. Hårddisken liksom fryser stilla. Det har börjar bli såhär varje gång jag bara öppnar hårdisken och den fungerade bra för bara några dagar sedan.

3. När jag försöker ändra namn på någon mapp får jag meddelandet "E/ är inte tillgänglig. "Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts." Jag kan inte ens radera eller gå in i mappar utan att få det meddelandet.

Det här är en ny hårddisk dessutom. Jag har en gammal som fungerar mycket bättre (dock kan jag inte mata ut den säkert heller och det händer enstaka gånger att den fryser stilla eller hur man ska förklara det). Jag kan inte använda den just nu då jag försöker få tillbaka filer på den som jag råkat radera. Jag har testat att byta USB port och dessutom byta kabel men det fungerar inte. Jag har testat att kolla om det är något fel på hårddisken och det var det ett tag men jag gjorde någon sökning som skulle fixa det (det kom upp meddelande om det när jag satte i hårddisken) och nu ska det vara fixat men alla problem återstår. Är det fel på hårddisken eller vad?

Jag blir galen. Jag behöver verkligen använda hårddisken just nu men blir så irriterad över att den inte fungerar. Den är ju dessutom NY. Vill tillägga att jag har Windows 10, jag kan ingenting om hårddiskar och jag är inte teknisk när det gäller avancerade saker.

Permalänk
Medlem

Nu har du 3 trådar om i princip samma problem. Bättre att du håller dig till en tråd.

Permalänk
Medlem

@Vixikie jag skulle skaffa ny disk, det låter som den börjar rasa. Då ska man inte envisas och försöka fortsätta med disken för att man vill få den att fungera. Kopiera information om det behövs ifall du kan få igång den sedan dumpa den och fixa ny så är problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

1. För det första, fungerar det inte att mata ut den säkert utan får meddelandet Ett problem uppstod när USB Attached SCSI (UAS)-masslagringsenhet sku... (kan inte läsa det sista) Enheten används. Avsluta alla program och stäng alla fönster där enheten kan användas och försök igen." VAD är detta och hur fixar jag det.

2. Jag sätter i den externa hårddisken i datorn och sedan tex klickar på en mapp står det (svarar inte) och när jag klickar på något ställe så blir sidan typ transparent eller något och det går inte att göra någonting förutom att försöka stänga ner rutan vilket tar evigheter. Hårddisken liksom fryser stilla. Det har börjar bli såhär varje gång jag bara öppnar hårdisken och den fungerade bra för bara några dagar sedan.

3. När jag försöker ändra namn på någon mapp får jag meddelandet "E/ är inte tillgänglig. "Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts." Jag kan inte ens radera eller gå in i mappar utan att få det meddelandet.

Det här är en ny hårddisk dessutom. Jag har en gammal som fungerar mycket bättre (dock kan jag inte mata ut den säkert heller och det händer enstaka gånger att den fryser stilla eller hur man ska förklara det). Jag kan inte använda den just nu då jag försöker få tillbaka filer på den som jag råkat radera. Jag har testat att byta USB port och dessutom byta kabel men det fungerar inte. Jag har testat att kolla om det är något fel på hårddisken och det var det ett tag men jag gjorde någon sökning som skulle fixa det (det kom upp meddelande om det när jag satte i hårddisken) och nu ska det vara fixat men alla problem återstår. Är det fel på hårddisken eller vad?

Jag blir galen. Jag behöver verkligen använda hårddisken just nu men blir så irriterad över att den inte fungerar. Den är ju dessutom NY. Vill tillägga att jag har Windows 10, jag kan ingenting om hårddiskar och jag är inte teknisk när det gäller avancerade saker.

Ta ett djupt andetag och försök gå igenom råden som getts, Första inlägget frågade om den fungerade i en annan dator, hur gick det med det? Fungerar den där vet vi att det (förmodligen) är din dator/windows som bråkar, annars är något fel på disken/usbkabinettet? (vi vet fortfarande inte vad det är för disk annat än en Intenso (fast det verkar har redigerats bort?))

Det blir svårt att försöka hjälpa när frågorna inte svaras på. Är det förmycket att hållas med själv så är det bättre (och säkrare) att gå till en reparationsfirma och låta dom ta en titt på det.

Permalänk
Medlem

@Vixikie
Välkommen! Ser att du är ny medlem på Sweclockers

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har disken extern strömmatning från nätadapter (gäller i stort sett alla 3.5" snurrdiskar i extern USB-kabinett) - om inte och den matas direkt från USB-porten så måste kabeln vara kort - inte längre än den kabeln som förhoppningsvis kom med disken på ca 2 dm längd.

Försöker du med längre kabel så är det att be om problem (pga. större spänningsfall när det behöver mer ström medans disken arbetar - det gäller också USB-kabinett med SSD/NVMe)

Det andra är också att om det inte kopplas till USB3-utgång på din dator och bara USB2 så ger USB2 lägre ström (500 mA) än USB3 (900 mA) vilket kan förvärra problemet.

Det verkar också klaga på UASP och det kan antingen vara trubbel i windows och dess drivrutiner mot moderkortets USB-delar eller att USB-delen i din lagring är inte tillräckligt komplett och har buggar - välkänt om det är jmicron-chip i enheten.

Har man problem med UASP så kan man i Linux forcera att använda den äldre BOT-protokollet över USB (BOT - Block only transport) - hur man gör samma sak i windows - inte en aning...

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Enhetshanteraren och funderar på om dom här sakerna är något jag skulle kunna göra och som kanske kan fixa problemen men jag vill inte göra det i förväg utan råd då jag är rädd att jag bara förvärrar problemen istället, tex att jag förstör hårdiskarna eller förlorar något på dom.

1. Går det bra att avinstallera hårddiskarna under Diskenheter?

2. Går det bra att avinstallera båda USB Attached SCSI (UAS)-masslagringshenhet som står listade under Lagringsstyrenheter?

3. Går det bra att avinstallera både hårddiskarna OCH det där sista?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom alla dina trådar, men får inte klart för mig om det är en specifik extern disk som krånglar, eller om det är flera? Du har en annan tråd med Google Drive, det är inte så att den har råkat lägga sin cache-area på den externa disken. I så fall om det är en tjänst igång så låter den dig inte mata ut disken.

Den enkla orsaken till att du inte kan mata ut en disk är att den är upptagen med någonting enligt Windows. Du kanske har ett modifierat dokument öppet någonstans, eller som jag nämnde ovan, något med G.D.

Det kan också vara filsystemet som mår lite dåligt, då skall man göra en filsystemkontroll (chkdsk) på den så att den får chansen att rätta till eventuella felaktigheter. Du kan prova att slå två flugor samtidigt med detta kommando:

Run: CHKDSK X: /F /X

Där /X avmonterar disken innan den gör kontrollen. Kanske klarar den det bättre än utmatningen du gör? Annars provar du med att köra utan /X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag har läst igenom alla dina trådar, men får inte klart för mig om det är en specifik extern disk som krånglar, eller om det är flera? Du har en annan tråd med Google Drive, det är inte så att den har råkat lägga sin cache-area på den externa disken. I så fall om det är en tjänst igång så låter den dig inte mata ut disken.

Den enkla orsaken till att du inte kan mata ut en disk är att den är upptagen med någonting enligt Windows. Du kanske har ett modifierat dokument öppet någonstans, eller som jag nämnde ovan, något med G.D.

Det kan också vara filsystemet som mår lite dåligt, då skall man göra en filsystemkontroll (chkdsk) på den så att den får chansen att rätta till eventuella felaktigheter. Du kan prova att slå två flugor samtidigt med detta kommando:

Run: CHKDSK X: /F /X

Där /X avmonterar disken innan den gör kontrollen. Kanske klarar den det bättre än utmatningen du gör? Annars provar du med att köra utan /X.

Jag är inte så teknisk när det gäller avancerade saker och många som skrivit svar här har bara varit för avancerande, jag förstår inte vad folk menar. Trodde att det fanns någon enkel lösning på problemet. Snälla förklara så jag förstår. Jag har två st externa hårddiskar.

Den första är en gammal som funnits i flera år och som egentligen är mammas men som jag har lånat då jag aldrig haft någon egen. Den fungerar jättebra och det är inget fel på den ännu men har på den senaste tiden varit svårt att mata ut säkert. Det står att jag har problem med något Jag var på Gekås för någon vecka sedan och då såg jag att dom hade en extern hårddisk där vilket dom inte haft innan, bara USB-minnen. Jag frågade båda mina bröder och dom verkade tycka att det var okej att skaffa den. Den skaffade runt 600 kr och visst hade jag velat köpa en ny men känns VÄLDIGT onödigt då jag inte vet om man kan lämna tillbaka den eller hur man nu gör. Jag slängde paketet den kom i och även om vi bor i samma kommun som Gekås så är det ändå en liten bit att köra och man har inte lust att åka dit bara för att lämna tillbaka en sak liksom. Vad ska jag göra med detta?

Jag kunde ha köpt en ny online men jag ville inte vänta då jag verkligen behövde en ny pga olika orsaker. I början verkade den fungera helt perfekt så som dom ska göra. Sedan bara några DAGAR efteråt började den få en massa problem. Den har alltid haft problemet att inte kunna mata ut säkert precis som den förra hårddisken så det måste vara något speciellt med det, något med USB Attached SCSI (UAS). Whatever that means. Det står att enheten används fast jag stängt av alla program och jag vet inte vad för program som körs i bakgrunden som kan vara orsaken (har kollat på aktivitetshanteraren...)
Har sökt runt på Google och YouTube och provat saker men fungerar fortfarande inte. Förutom då att den nya hårddisken inte kan matas ut säkert så när jag försöker komma in på en mapp så står det (svarar inte) och när jag då klickar på skärmen så frys den liksom och jag kan inte använda hårddisken alls då sidan blir liksom transparent eller vad man ska säga och sedan tar det lång tid innan jag lyckas stänga ned fönstret. Den är liksom inte ens mer än två veckor gammal! Den gamla fungerar bättre men just nu kan jag inte använda den då jag försöker få tillbaka saker jag raderat på den och då måste ha en annan hårddisk att föra över filer till då jag inte kan föra dom till den platsen dom kom från. Ni förstår säkert.

Angående Google Drive så köpte jag häromdagen 2 TB då jag vill ha både extern hårddisk och online storage. Vill bli bättre med att göra mina filer säkrare och sånt. Jag såg att man kunde ladda ner något som heter Google Drive Desktop där man kan synka filer vilket låter jättesmidigt, problemet är att jag verkligen inte förstår hur det fungerar. Liksom på hemsidan har jag 2 TB, men på Google Drive Desktop har jag samma utrymme vilket jag har på datorn! Jag trodde att man kunde lägga till filer genom Google Drive Desktop och då hamnar dom på hemsidan. Varför har hemsidan 2 TB men inte programmet? Jag trodde att jag kanske istället kunna föra över dom raderade filerna jag försöker återställa från gamla hårddisken (har skaffat ett recovery program) på Google Drive Desktop då den nya hårddisken av någon anledning inte fungerar men det var då jag insåg att Google Drive Desktop inte har samma minnne vilket jag inte fattar och tycker är jättekonstigt.

Precis som allt annat så kommer inte bara ett problem ensamt, utan en massa problem samtidigt! Man kan ju inte bara ha ett problem liksom. : ))) Jag har nu ÄVEN börjat få problem med datorn. Det har hänt någon gång när jag startar den att skärmen blir blå och enligt en av mina bröder (jag tog bild på skärmen) så kan datorns bio vara korrupt och jag behöver installera om Windows eller något. Det kan jag väl göra någon gång men måste få försöka tillbaka mina raderade filer först (men har liksom ingen fungerande hårddisk att föra över dom till) OCH göra en backup på allting. Behöver verkligen göra en omstart på datorn och jag vill göra det för att slippa alla problem MEN MÅSTE FIXA DEN NYA HÅRDDISKEN FÖRST. Få den att sluta frysa fast!!

Jag hoppas ni förstår nu bättre vad jag menar och vad jag har problem med. Har liksom försökt fixa det här i en hel vecka nu. Typ det ända jag tänker på och kan inte släppa det. Har blivit så insatt i det, försöker konstant kolla runt på Google och YouTube då jag inte vill ge upp. Jag måste lösa detta på något sätt. Jag raderade filerna av ett enda misstag och pga det enda misstaget skapade tusen problem. Orkar inte. Är så trött på detta. Mitt huvud går på högvarv typ.

Permalänk
Medlem

Prova att starta om datorn, utan att någon extern disk är inkopplad.

Windows, och mer specifikt Utforskaren (dvs. programmet i Windows som visar dina filer) har ibland problem med externa hårddiskar.
Det betyder inte att själva hårddisken har något problem.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

I och med att du startat så många trådar så har de sammanfogats lite pö om pö här, det finns ingen röd tråd längre. Minns din tråd där du förlorade data, men det står ingenting om detta i denna tråd, så därför är det oklart här vilken av diskarna som du råkade radera. Är det en av de externa, eller är det OS-disken. Om det är OS-disken så sluta omedelbart att använda den om du skall rädda filer. Jag skall försöka göra en sammanställning åt dig, men du måste verifiera att den blir riktig innan vi går vidare:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1727939-raderade-hundr...

Citat:

1. SanDisk SD95-N8W-128G (SSD M.2 internal 128 GB Inga förlorade filer på denna disk?)
2. Seagate Expansion 1 TB (Din mors; det var här filerna du råkade ta bort låg?)
3. Intenso External USB-3.0 1TB (Nyinköpt, den är i princip tom? Har du kopierat något till denna?)

Nu verifierar vi anslutningarna för #2 och #3. Börja med storleken, är det 2.5" eller 3.5" typen enligt denna wiki?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_drive_form_factors
Sen behöver vi veta om det är gamla snurrdiskar, eller den moderna SSD-typen?
Svara lugnt och metodiskt på alla dessa frågor så tittar vi på USB-anslutningarna och strömkraven sedan.
Beskriv vilka portar du använder för respektive disk och vilken dator du har, ge gärna en länk till just din modell så slipper vi googe-gissa.

Permalänk
Medlem

Jag hade filer på Seagate 1TB som jag råkade ta bort. Dom var förstora för papperskorgen så jag tog bort dom helt. Jag har ett program som jag försöker återställa filer från men måste ha en annan hårddisk för att återställa dom och den hårddisken jag försöker återställa dom till är Intenso 1TB. Den är nyinköpt men jag har filer på den. Dom filer jag har på den vill jag föra över till One Drive för att testa kunna kanske omformatera den eller något annat som behövs för att fixa hårddisken. Vågar inte göra det när jag har filer på den. Det är vanliga moderna hårddiskar. Det största problemet för mig just när är att den nyinköpta Intenso med 2 TB inte går att använda. Ibland har den kunnat fungera när jag testat att göra enligt tutorials och beskrivningar online som jag följt steg för steg, men bara en kort stund - sedan har det gått tillbaka som det var förut. Jag testade till och med att göra en "clean boot" (tror jag det heter?) men inte ens det fungerar. Jag har även försökt ta bort Windows Explorer cache, tagit bort Windows Explorer från Aktivitetshanteraren och sedan fixat tillbaka det men som sagt har vissa lösningar bara fungerat i några minuter typ och sedan har den fastnat igen.

Förlåt att allt detta blev så rörigt. Jag tycker också det...

Jag behöver göra en typ av återställning av datorn (BIOS verkar vara korrupt). Är det lika stor chans att få tillbaka filer EFTER en återställning av datorn som det är FÖRE? Isf, kan jag ju vänta med att försöka få tillbaka filerna och återställningen kanske fixar alla problemen med datorn (jag skaffade den ändå i slutet av 2018 vilket är ett bra tag sedan). Men undrar om chansen förminskas efter en ordentlig återställning? Då menar jag med ett betalt recovery software.

Permalänk
Medlem

BIOS är garanterat inte korrupt. När BIOS blir korrupt startar inte datorn alls.

Vänligen ge dig inte in i att ominstallera/flasha BIOS i det här läget.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Jag provade att sätta in den externa hårddisken i en annan dator, en mycket gammal dator som till och med har Windows 7 (vilka minnen haha). Där fungerade den, det visar sig dock vara en mapp på hårddisken då när jag använde den orskade den problem även på den datorn när jag klickade på den. I början försökte jag radera den men det gick inte av någon anledning men tilslut lyckades jag få bort mappen. Just nu håller jag på att föra över mapparna jag har på den till den gamla datorn (som tur är har den nästan dubbelt så mycket mer minne som min dator!): Det tar dock flera timmar att föra över bara några mappar men jag har en huvudmapp kvar bara med några undermappar som jag tar några i taget. En överförning med fem mappar tar liksom en timme. Det jag planerar nu är att

1. Föra över alla mappar till datorn
2. Formatera om hårddisken eller vad det nu heter
3. Testa använda hårddisken på min dator och förhoppningsvis fungerar den, om den gör det så
4. Ska jag föra tillbaka mapparna jag har på gamla dator till hårddisken
4. Föra över mapparna till Google Drive på min dator (det lär också ta evigheter)
5. Sedan är förhoppningsvis det sista jag gör att försöka återställa mapparna jag raderat till den nya hårddisken (vilket lär tar en hel natt och kanske lite mer)

Allt detta bara för att jag råkade radera huvudmappen istället för undermappen efter att jag fört över dom till den nya hårddisken. Jag vill bara få detta gjort och jag HOPPAS verkligen problemet löser sig när jag formaterat om hårddisken, det borde det väl? En annan sak är att det dessutom är inga problem att mata ut hårddisken säkert på den gamla datorn med Windows 7 som det är på min.

Jag funderar på också när allt detta skit är över (känns som att det kommer ta en hel vecka det här, bara att komma till den här punkten tog ju en vecka typ) så ska jag försöka återställa datorn på något sätt också. Den här månaden köpte jag mig ett återställningsprogram till filer men jag funderar att någon gång nästa år ska försöka införskaffa ett pc optimizing program. Provade några gratis men man måste köpa för att få ut mer av dom och det känns som ett mycket bra program att ha och jag har tänkt på det förut men det får bli senare.

Håller tummarna på att allt det här löser sig tillslut!! Och att det blir som normalt igen. Kan uppdatera hur det gick senare!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

BIOS är garanterat inte korrupt. När BIOS blir korrupt startar inte datorn alls.

Vänligen ge dig inte in i att ominstallera/flasha BIOS i det här läget.

Jag menar inte just nu såklart utan senare isf. Tänkte liksom återställa datorn eller något liknande då det hade behövts. Har liksom använt datorn ett par år nu och jag vill att den ska hålla sig tills jag köper en ny liksom. Funderar på att kanske kolla på en på Black Friday nästa år, köpa en ny begagnad (den här vart begagnad men den var ny och knappt använd ändå) men det är ju ett tag tills dess.

Jag fick det här meddelandet för några dagar sedan. Suddig bild men hoppas du kan läsa det ändå. Vad är det och hur fixar man det? Också, vad menar dom med reboot the system? Den dagen när jag fick meddelandet så var jag tvungen att trycka enter för att starta datorn, annars stängdes den bara av med en gång. Det gick dock att använda datorn som vanligt efteråt men man blir ju orolig när man får sådana meddelandet.

Permalänk
Medlem

Använder du portarna på usbn som sitter på moderkortet? Dvs de som sitter bak på datorn?

Ladda ner standardversionen av denna och ge oss en printscreen på diskhälsan.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Det kan vara fel på hårddisken eller styrenheten i hårddisken. I bästa fall kan du bryta upp kabinetten och stoppa in den i en dator som en intern om du nu vill få ut datan. Annars reklamera skiten på garanti.

Tilläggsinfo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixikie:

Jag menar inte just nu såklart utan senare isf. Tänkte liksom återställa datorn eller något liknande då det hade behövts. Har liksom använt datorn ett par år nu och jag vill att den ska hålla sig tills jag köper en ny liksom. Funderar på att kanske kolla på en på Black Friday nästa år, köpa en ny begagnad (den här vart begagnad men den var ny och knappt använd ändå) men det är ju ett tag tills dess.

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick det här meddelandet för några dagar sedan. Suddig bild men hoppas du kan läsa det ändå. Vad är det och hur fixar man det? Också, vad menar dom med reboot the system? Den dagen när jag fick meddelandet så var jag tvungen att trycka enter för att starta datorn, annars stängdes den bara av med en gång. Det gick dock att använda datorn som vanligt efteråt men man blir ju orolig när man får sådana meddelandet.

Brukar betyda att det är dags att byta batteri på moderkortet.