Permalänk
Medlem

Minnesproblem, dags att köpa ny ram?

Hej och tack på förhand!

Har haft problem med BSOD och "korrupt skärm" för ett tag sen där det antyddes vara minnesproblem men som då löste sig med en systemåterställning.

Nyligen återkom detta och jag beslutade att köra en full nyinstallation som tyvärr inte hjälpt.

I felloggen till kraschen fick jag:
0x0000013a
KERNEL_MODE_HEAP_CORRUPTION

Därefter körde jag Windows egna minnesdiagnostik som visade på hårdvarufel.

Därefter körde jag Memtest86 som också visade på fel, tar gärna stöd i att tolka nedan:

Bör jag köpa nya ram eller är det värt att trixa sig igenom att byta plats på dem eller köra tester enskilt?
Har totalt två RAM-platser på mitt moderkort Gigabyte Z370N.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Är det inte livstidsgaranti på ramminnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crentus:

Hej och tack på förhand!

Har haft problem med BSOD och "korrupt skärm" för ett tag sen där det antyddes vara minnesproblem men som då löste sig med en systemåterställning.

Nyligen återkom detta och jag beslutade att köra en full nyinstallation som tyvärr inte hjälpt.

I felloggen till kraschen fick jag:
0x0000013a
KERNEL_MODE_HEAP_CORRUPTION

Därefter körde jag Windows egna minnesdiagnostik som visade på hårdvarufel.

Därefter körde jag Memtest86 som också visade på fel, tar gärna stöd i att tolka nedan:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bör jag köpa nya ram eller är det värt att trixa sig igenom att byta plats på dem eller köra tester enskilt?
Har totalt två RAM-platser på mitt moderkort Gigabyte Z370N.

Minnesfel är inte automatiskt trasiga minnen.
Ser att du kör dina DDR3 i 2133 MHz, testa i lägre hastighet först.
Nästa steg är att återmontera minnena.
Även CPU'n kan man prova att montera om i sockeln, med en 8700K kan den ju ha suttit där i många år och det kan vara dålig kontakt med några pins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även CPU'n kan man prova att montera om i sockeln, med en 8700K kan den ju ha suttit där i många år och det kan vara dålig kontakt med några pins.

Tack för tipsen.
Blev omvänd ordning.
Bytte plats på minnena och återmonterade processorna.
Fick tyvärr liknande resultat.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Därefter sänkte jag hastigheten till 1600 MHz, vilket inte gjorde någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

och du har såklart senaste bios versionen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Är det inte livstidsgaranti på ramminnen?

Det verkar vara så av Corsair! Tack, men som det skrevs i tråden vill man utesluta annat innan jag kör en RMA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

och du har såklart senaste bios versionen ?

Ja, dock äldre moderkort så senaste uppdateringen gavs ut 2019.
BIOS resettades innan memtest. XMP av och 1.2V kördes.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Att felet kommer på samma ställe i båda memtest-körningarna känns som att det pekar mest mot minnet i min åsikt. Det känns som om det utesluter CPU/minneskontroller och alla kontaktpunkter (ledningsbanor på moderkortet, dålig kontakt CPU/RAM) ganska väl, annars skulle du få fel på massvis av adresser.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det pekar som sagt på att det är minnena, men testa att köra med en sticka i taget om du inte redan gjort det. Om du kan isolera felet till en av stickorna så kan du med stor säkerhet säga att det är minnena som är problemet.

Permalänk
Avstängd

en av ramstickorna är defekt

Permalänk
Medlem

Tack för åsikterna. Ska försöka testa med en sticka i taget.

Lutar starkt åt en RMA till Corsair iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fel på ena stickan enskilt och den andra rullar på felfritt hittills i Memtest senaste timmen. Börjar köra igång RMAn.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur