Permalänk
Medlem

Laptop vägrar använda grafikkort

Hejsan Clockers,

Min kära sambo bestämde sig för efter en längre tid med konsolspelande att skaffa sig en dator att spela på, närmare bestämt en laptop. Vi har då efter att ha hämtat ut den suttit en längre stund för att installera drivrutiner, nödvändiga Windows-uppdateringar, nya BIOS etc. Men då jag ska till att pröva spela på den så märks det att det inte flyter på som det ska, inte för att det är mer än ett RTX4050, men något stämmer inte.

Medans jag har ett spel igång så kollar jag aktivitetshanteraren och då ser jag att laptopens GPU inte används alls, utan endast det integrerade Intel Iris Xe lösningen. Och jag har prövat det mesta jag kan tänka på rak arm.

Jag har då:
Installerat alla möjliga nödvändiga drivrutiner.
Valt RTX 4050 som global grafikprocessor i Nvidias kontrollpanel.
Lagt till specifika "appar" under "System > Bildskärm > Grafik" men den använder ändå Intel Iris Xe.
Jag försökte ta mig in i BIOS för att se om jag kunde inaktivera det för att kanske tvinga systemet att använda sig av RTX:kortet. Där fanns inte ens något sådant möjligt.
Jag har försatt datorn i "Spelläge" utan resultat.
Jag har försökt ändra energischema, men det går inte heller. Under det enda möjliga valet så finns "Balanserat" läge.
Det enda som jag inte riktigt vågar göra med rädsla för att bricka hennes nya, fina laptop är att under enhetshanteraren inaktivera Intel Iris Xe Graphics, men är dock osäker om det skulle hjälpa eller stjälpa.

Laptopen i fråga är en HP Victus 15,6" Intel 13500H, RTX 4050, 16GB ram, 512gb M.2,

Jag har tagit mig till slutet av repet och såna här problem ger mig diarré, kan någon hjälpa mig innan jag tar ut denna magkrämpa på hennes laptop i ilska?

Mvh Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

vanligt problem att auto switchningen inte alltid fungerar.

rekomenderar att gå in i Nvidia kontrollpanelen och manuellt ställ vilken gpu varje program ska använda.

går även köra en global regel att Nvidia gpu alltid ska användas med kostnaden att datorn kommer få en något sämre batteritid under global tabben men du slipper ändra manuellt på varje spel och blir lite mer set n forget. (förutom att du ev behöver göra om det vid drivrutinsuppdateringar om den rensar inställningar)

om det handlar om en att du kör extern skärm på så kan det mycket möjligt att du är låst till iris gpu´n för att bildutgången du använder bara är kopplad till den gpu´n men det märker du om att andra i rullgardinen på bilderna ovan att använda nvidia gpu inte gör någon skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vanligt problem att auto switchningen inte alltid fungerar.

rekomenderar att gå in i Nvidia kontrollpanelen och manuellt ställ vilken gpu varje program ska använda.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/13069489084/original/O0xUmlOS5-YRU22bXVF0W6uT6QtoB_U32Q.JPG?1559905922

går även köra en global regel att Nvidia gpu alltid ska användas med kostnaden att datorn kommer få en något sämre batteritid under global tabben men du slipper ändra manuellt på varje spel och blir lite mer set n forget. (förutom att du ev behöver göra om det vid drivrutinsuppdateringar om den rensar inställningar)

https://helpdeskgeek.com/wp-content/pictures/2021/05/6-Manage-Settings-Global.jpg

om det handlar om en att du kör extern skärm på så kan det mycket möjligt att du är låst till iris gpu´n för att bildutgången du använder bara är kopplad till den gpu´n men det märker du om att andra i rullgardinen på bilderna ovan att använda nvidia gpu inte gör någon skillnad.

Hejsan, tack för svaret!

Det värsta är att jag redan provat allt detta men kan inte märka någon skillnad. Oavsett hur jag ställer in det i Nvidias kontrollpanel så får jag inte laptopens GPU att användas. Jag har prövat både globala inställningar och för specifika program. Jag har slagit igång prestandaläge i HP:s dogshit "gamingapp" också. Skärmen på den här laptopen ska ju kunna köras i 144hz... Nejdå, inte med Intel Anus Xe i alla fall! Dock ser ju inte hennes Nvidia kontrollpanel ut så där... Där finns det betydligt färre alternativ i vänstra menyn.

Mvh

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan, tack för svaret!

Det värsta är att jag redan provat allt detta men kan inte märka någon skillnad. Oavsett hur jag ställer in det i Nvidias kontrollpanel så får jag inte laptopens GPU att användas. Jag har prövat både globala inställningar och för specifika program. Jag har slagit igång prestandaläge i HP:s dogshit "gamingapp" också. Skärmen på den här laptopen ska ju kunna köras i 144hz... Nejdå, inte med Intel Anus Xe i alla fall! Dock ser ju inte hennes Nvidia kontrollpanel ut så där... Där finns det betydligt färre alternativ i vänstra menyn.

Mvh

Bild?
kontrollpanelen har alltid sett ut sådär... såvida man inte använder Nvidias bloatade Experience eller app.

visst alternativen i menyn kan variera lite från hårdvara till hårdvara.

även under windows settings kan du säga åt program vilken gpu de ska använda.

lägg till spelet i listan om det inte är med redan och välj nvidia gpu´n i rullgardinen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tror det ska gå att ändra till dedikerad GPU i OMEN Gaming Hub

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bild?
kontrollpanelen har alltid sett ut sådär... såvida man inte använder Nvidias bloatade Experience eller app.

visst alternativen i menyn kan variera lite från hårdvara till hårdvara.

även under windows settings kan du säga åt program vilken gpu de ska använda.
https://i.imgur.com/8PRDl4W.png

lägg till spelet i listan om det inte är med redan och välj nvidia gpu´n i rullgardinen

Okej, har precis startat hennes laptop och använder den just nu så att jag screenshotta och ladda upp.
De där sakerna var precis vad jag gjorde efter att jag installerade Nvidias drivrutiner och insåg att hennes GPU inte ens belastades. Dock så fungerar inte det med något av de där försöken, inte ens då jag lägger till dom i listan över appar att använda det dedikerade grafikkortet i. Oavsett om jag lägger till spel eller något så använder den det integrerade grafikkretsen.

Oavsett om jag ställer in i Globala inställningar att RTX 4050 kortet skall användas så används åter endast Intel Iris. Och oavsett hur många gånger jag lägger till och tar bort och åter lägger till appar eller spel i listan i Windows för att använda grafikkortet så hjälper det inte, oavsett om jag faktiskt väljer "Högpresterande Nvidia Grafikprocessor".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte att stänga av integrerade grafikkortet i datorns UEFI?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det går inte att stänga av integrerade grafikkortet i datorns UEFI?

Det var min tanke... Så jag prövade göra det, dock så finns inte ett endaste ställe att göra det. Jag kan se vilken hårdvara det är och dess firmwareversioner samt utföra någon sorts diagnostik, men inte ens det hjälper i det här fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Det var min tanke... Så jag prövade göra det, dock så finns inte ett endaste ställe att göra det. Jag kan se vilken hårdvara det är och dess firmwareversioner samt utföra någon sorts diagnostik, men inte ens det hjälper i det här fallet.

Har du kollat i enhetshanteraren så att gpu:n visas och har fått till det rätt med drivrutinerna?
Så att du inte har något felmeddelande där.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara så att spelet du startar har en inställning för vilken enhet som ska användas. Då den tidigare trott att den ska använda integrerade kortet så kanske den inte har bytt.

Visa signatur

7800x3D | Zotac 4080 Super Trinity | B650 Asus TUF | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | Arctic Freezer 360| Phanteks Ultra PRO XL | Phanteks GH 850w | Philips 32 QD-Oled | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Nvidia optimus var ett gissel när jag körde min 1215N eeebook och är tyvärr den största anledningen till varför jag väljer bort nvidia vid laptopköp. Det skall gå att tvinga respektive spel till att använda nvidia-gpun men förr så fungerade det lite som det ville.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------